Niet te houden onderweg naar de wei!!!?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 07:13

marina schreef:
iets aan de dominatie verhouding gaan doen

Volgens mij wel een oplossing aaangedragen Knipoog

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 07:16

sans6 schreef:
Wat is er niet echtvaardig aan mijn oplossing?? (Het in de wei rijden). Ik ben wel benieuwd hoe jij er over denkt, en hoe jij dit op zou lossen

Niets onrechtvaardigs aan, alleen kan het naar de wei toerijden wel een beetje een probleem worden.
Ik doelde meer op de hengstenkettingen ed

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:43

kettingtouwtje gebruiken of een hoofdstel indoen en vooral ervoor zorgen dat je geen rondjes met haar draait. Zorg door te slingeren met het touw ervoor dat ie achter je blijft, of in ieder geval je niet voorbij loopt. Van rondjes draaien worden ze alleen nog maar vervelender; ze gaan steeds harder draaien en draaien zelfs bijna over je heen
Geef haar anders maar een keer een klap als ze wel dreigt je voorbij te gaan.
Absoluut niet loslaten voordat ze netjes is omgedraaid in de wei en rustig stilstaat, desnoods doe je er heel lang over, uiteindelijk zal ze wel stilstaan

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:19

Je houding aanpassen, waarschijnlijk staan jullie er al bij met een houding van 'okee hoe hard zal ze vandaag de wei in crossen' of ons mee sleuren, zodra je richting de stal loopt het paard negeren je gaat ff wat anders doen en in de loop van de tijd pak je het paard uit de stal, je gaat hem niet gelijk naar de weide brengen maar buiten poetsen of een stukje wandelen (niet richting die weide), vervolgens loop je richting de weide maar je loopt ERLANGS, je keert weer om of je maakt een kort ommetje en loopt weer LANGS de weide je zet het paard weer terug op stal en gaat weg (eventjes), dit herhaal je nog een keer en houdt het een week vol, misschien werkt het voor jouw paard bij de mijne heeft het wel geholpen.

Het is een dwang geworden en hij zal het vast leuk vinden op de weide en wil er graag naartoe, je houding ten opzichte van je paard moet zeker sterker en overtuigender worden, en dit doe imo niet met hulpmiddelen en enige hulpmiddel wat echt werkt ben jezelf.

succes!

Mies2

Berichten: 339
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 17:26

hoi

Ik heb zelf ook zo'n maf paard die zet ik buiten met een hengsteketting die doe ik als een driehoekje onder zijn kin, maar in het begin deed ik nog wel eens een longeerlijn over zijn hoofd, achter zijn oren dan voelen ze druk achter hun oren en dat is niet prettig.
Wat ik ook altijd doe is als hij mij voorbij gaat steek ik me hand om hoog waar ik geen touwtje in heb voor zijn gezicht zeg maar, meestal schrikken ze dan en verminderd hun tempo.
En een zweep zou ook kunnen want als die van jou er bang voor is gaat ze echt niet harder lopen als je haar een tikje op haar borts of voor benen geeft.
O ja wat je ook altijd moet doen is in de wei je paard om laten draaien want als ze geiriteerd is omdat ze niet mag lopen door drammen en ze slaat uit en ze staat niet om gedraaid dan lezen we laten bij bokt dat er een meisje haar paard buiten ging zetten en zij een trap in hara gezicht heeft gehad.
Heel veel suc6!!!!!

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:27

goh, komt me erg bekent voor ....Haha! he, GijsenKim? Haha!

Ik heb het dus opgelost op de menier van GijsenKim, en het gaat nu super! aslof er nooit iets aan de hand is geweest!

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 18:43

Indd, de manier van G&K werkt goed.
Ik help wel eens op de manege en dan moet je ook van die vervelende manegeknollen naar de wei brengen. En trekken maar is het dan!!
Als je dan even een hengstenketting aan het halster doet, een zweepje meeneemt, en als het paard dan weg wil lopen, kort rukje met een tik en weer ontspannen verder lopen en het is over. Werkt zelfs bij zware boerenknollen (weet ik uit ervaring) Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 20:46

marina"]
[quote="marina schreef:
iets aan de dominatie verhouding gaan doen

Volgens mij wel een oplossing aaangedragen Knipoog
[/quote]

jaaaa een oplossing, nu nog de manier graag........ zoals hoe ga je de dominantieverhouding verleggen.........

iets aan de dominantieverhouding doen is natuurlijk geen tip

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 00:42

gijsenkim"]
[quote="marina"][quote="marina schreef:
iets aan de dominatie verhouding gaan doen

Volgens mij wel een oplossing aaangedragen Knipoog
[/quote]

jaaaa een oplossing, nu nog de manier graag........ zoals hoe ga je de dominantieverhouding verleggen.........

iets aan de dominantieverhouding doen is natuurlijk geen tip
[/quote]
Beginnen met loswerken enz enz, je weet toch wel ongeveer hoe "NH"ers te werk gaan Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 07:46

Ok, hoe beginnen met loswerken, wat moet het meiske doen.??........ Ik weet wel hoe het werkt, alleen ik gebruik ipv een carrotstick een zweepje, maar de topicstarter weet het niet....... en aangezien mijn manier niet goed is, volgens jou.... moet jij met een vervangende methode aankomen die even zo goed werkt. Beginnen met loswerken heeft dat meisje niks aan.

Gewoon van punt a tot het land in stappen vertellen hoe je het op moet lossen. Er van uitgaande dat topicstarter niet 4 weken de tijd heeft om de dominantieverhoudingen eerst in een bakje goed te krijgen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:50

4 weken heb je ook niet nodig. Ik werk niet met een carrotstick, maar met een gewoon touw.
Als ze gaat zoeken er een goed boek koopt, kan ze daar prima uithalen hoe ze dat moet doen, of iemand anders die daar meer van af weet.
Ik heb geen zin om dat hier te gaan vertellen, wat al p weet ik veel hoeveel andere plaatsten op inet ooki staat

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:53

Dan snap ik niet waarom je reageert, OF kom met een waardevolle tip OF zeg niks, maar ga niet andersmans tips afkraken om vervolgens zelf geen alternatief aan te bieden. Komt je geloofwaardigheid niet echt ten goedde

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 09:55

gijsenkim schreef:
Dan snap ik niet waarom je reageert, OF kom met een waardevolle tip OF zeg niks, maar ga niet andersmans tips afkraken om vervolgens zelf geen alternatief aan te bieden. Komt je geloofwaardigheid niet echt ten goedde

Ik GEEF toch wel een alternatief? Ik heb alleen geen zin om dat breed uit hier neer te gaan zetten, omdat en een te lang verhaal wordt, en ik slecht ben in mij verwoorden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:01

marina"]
[quote="gijsenkim"][quote="marina"]
[quote="marina schreef:
iets aan de dominatie verhouding gaan doen

Volgens mij wel een oplossing aaangedragen Knipoog
[/quote]

jaaaa een oplossing, nu nog de manier graag........ zoals hoe ga je de dominantieverhouding verleggen.........

iets aan de dominantieverhouding doen is natuurlijk geen tip
[/quote]
Beginnen met loswerken enz enz, je weet toch wel ongeveer hoe "NH"ers te werk gaan Tong uitsteken
[/quote]

Ja dit!! Daar kunnen we echt wat mee , Nu weet topicstartster precies wat ze moet doen

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 07:55

heb op de stalling waar ik werkte ook wel zulke paarden gehad die meenden dat ze er van door moesten gaan met mij, in elk geval geen hek open zetten! de boel afzetten met lint zodat ze geen andere kant op kunnen gaan lopen.

ik wordt eigenlijk heel erg boos en verkoop ze een mega dreun.
met einde van het touw slinger ik een keer voor het hoofd, schrikken ze vaak wel van en blijven rustig. dan wel belonen met brokjes.

het ene exemplaar wat ik gehad heb die daar niet op reageerde liet ik met behulp van brokjes in mijn hand rustig lopen..elke keer een brokje geven zodat hij zich daar op concentreerd.
hielp bij mij wel!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:37

Bij mijne...heb ik een hengstenkettinkje gebruikt, en toen was het vrij snel over..
Wat ook helpt is achteruit de wei in gaan, als ze anders te hard trekken, maar na een paar keer gaan ze dan ook steeds harder naar achter..

Ik denk dat je het het beste met een hengstenketting kunt oplossen, en die alleen gebruiken als het echt nodig is.
En consequent zijn, elke keer eerst het hek dicht..en dan pas loslaten.Ik zou niet beginnen aan al die brokjes..je kan wel een klein beloninkje geven als het goed ging, maar dan kan je bezig blijven.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:40

marina schreef:
Het paard kan er niets aan doen dat zij het zover laten komen! Ik vind het dan oneerlijk om het op zo'n manier aan te pakken
Tuurlijk moet ze er een oplossing voor zoeken, maar niet op de manieren die jullie aandragen, zoals hengstenkettingen ed


Waarom niet?Het paard heeft te luisteren, je kan het niet 3 maanden uitstellen totdat het op een misschien 'rechtvaardigere' manier lukt, want daar komen denk ik eerder ongelukken van.

Dat gebeurt in een kudde ofzo ook niet hoor Knipoog

Je moet gewoon met alle kleine dingetjes consequent zijn en de baas blijven..maar om het probleem van naar de wei toe gaan op te lossen in de bak wel apart :S
Mijne had namelijk verder geen dominante dingen, alleen de wei was een probleempje.
En wie zegt dat dit paard altijd zo dominant is?

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:33

marina schreef:
Het paard kan er niets aan doen dat zij het zover laten komen! Ik vind het dan oneerlijk om het op zo'n manier aan te pakken
Tuurlijk moet ze er een oplossing voor zoeken, maar niet op de manieren die jullie aandragen, zoals hengstenkettingen ed


Zo gemeen is een hengstenketting echt niet hoor! Het paard bepaalt zelf of ie wel of niet gebruikt wordt. Als het paard lief is, zit er ook geen druk op de ketting. En als je de ketting gewoon onder zijn kin langs doet, doet het heus niet heel erg veel zeer