vergoeding voor bijrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 16:15

Fonnie schreef:
Ik zou nooit betalen voor een bijrijdpaard, iig geen hoog bedrag (zoals hier word genoemt, helft vd stallingskosten). Als je goed zoekt vind je vast wel een bijrijdpaard waar je niet voor hoeft te betalen

Tja, ik vind de helft van de stallingskosten ook wel weer iets anders dan een beetje bijdragen... Dat zou ik ook niet doen.

Overigens is dat ook weer relatief; 100 euro per maand is een hoog bedrag, maar als dat een paard is waarvan je heel veel leert, wat vollledig tot je beschikking staat en je ook wedstrijden mee rijd, vind ik het wel weer meevallen: dan heb je feitelijk namelijk gewoon je 'eigen' paard en dan is 100 euro niet eens zo veel... Als je *echt* een eigen paard zou hebben zou je namelijk véél duurder uit zijn.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 17:09

Hoi,
Ja dit is altijd een moeilijk onderwerp. Het hangt denk ik van beide partijen af. Toen natalie ruby voor mij ging rijden heb ik haar ook verteld dat het niet voor nop hoeft. Vroeger heb ik zelf paarden beleerd, gereden en uitgebracht waar ik altijd alles zelf voor betaalde. Ik betaalde mijn eigen spullen (zadel/hoofdstel etc), rijlessen en wedstrijden betaalde ik ook en als ik op concour ging moest ik zelf maar iemand regelen met auto en trailer. Als je dan op een bepaald niveau komt en men verkoopt "zo ineens" het paard, baalde ik echt enorm. Hun paard werd er tot slot beter van, overigens ikzelf ook.

Ik heb altijd tegen natalie gezegd, het is een wisselwerking. Zij rijd voor mij Ruby, maar ik betaal wel haar rijlessen van de club en als zij op wedstrijden gaat ben ik bereid dat ook voor haar te betalen, het enige wat ik daarvoor terug wil is een goede inzet. Tot slot geef ik haar de kans om als niet geklasseerde ruiter zich te ontwikkelen naar meer. Ik vind niet zat zij er bergen met geld op toe moet leggen, zij heeft ook geinvesteerd in haar wedstrijd kledij, maar hopelijk ziet zij ook in, dat ze veel leert van mijn paard wat haar straks allemaal tengoede kan komen in de toekomst als zij serieus verder gaat in de paarden wellicht dan als geklasseerde ruiter. Het is een wisselwerking, het is geven en nemen, en niet alleen nemen...en wanneer t alleen op nemen gaat uitdraaien, moet je een goede beslissing kunnen nemen..kappen en opzoek naar wat anders...dat geld ook voor een bijrijder..je kan niet alleen van alle voordelen genieten...de nadelen moet je ook beproeven. Iedereen moet er voor werken om iets te bereiken...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:00

De helft van de stallingskosten, omdat je de helft van de tijd rijdt betalen??

Nou dacht het niet!
Lekker krom, dan betaal je de helft van de kosten (ok excl. smid en veearts) en heb je eigenlijk nog niks over het paard te zeggen. Want de eigenaar beslist, het paard kan zo verkocht zijn, of er kan zo gezegd worden dat je niet meer hoeft langs te komen.

En dan heb ik het nog niet eens over de kinderen die hier als betalende (!!!) uitmestslaaf worden gebruikt.

Een heel klein 'vriendenbedragje' moet kunnen als je dan ook veel mag doen en vaak mag komen. Maar meer ook niet vind ik.

XJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:34

Ik heb een tijd lang onbetaald een verzorgster gehad, zij mocht ook rijden wanneer ik ziek was en af en toe als ik geen zin had. Dat ging later niet helemaal goed omdat zij zich niet aan afspraken hield waardoor Flair toen 3 dagen 24 uur op stal heeft gestaan... Toen heeft ze Flair ongeveer een half jaar niet meer verzorgt en nu is ze mijn betalende bijrijdster, en dit gaat veel beter. Ze betaalt 85 euro per maand, ik moet 220 p/m betalen voor de stal en daarbij komt nog de hoefsmid, DA, enz. wat ik betaal. Lijkt mij redelijk aangezien zij evenveel rijdt als mij, en haar als eigen pony mag beschouwen.

roderigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 19:59

mijn bijrijdster Fredt hier op bokt hoeft mij ook niks te betalen maar als ze lessen wilt volgen of wedstrijden dat moet ze dan wel zelf bekostigen.En ze is erg goed voor de pony en dat vindt ik het belangrijkste

Kim1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:06

roderigo schreef:
mijn bijrijdster Fredt hier op bokt hoeft mij ook niks te betalen maar als ze lessen wilt volgen of wedstrijden dat moet ze dan wel zelf bekostigen.En ze is erg goed voor de pony en dat vindt ik het belangrijkste

Zo heb ik het ook geregeld met Alieta .

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:07

Ik mag Aranka in bruikleen nemen, is me aangeboden, dan betaal ik de kosten en wordt ze niet verkocht en heb ik alle vrijheid.
Maar ik heb nu ook alle vrijheid, alleen kan ze elk moment verkocht worden. Omdat ik in de luxe positie zit dat de eigenaresse van Moenira mij gevraagd heeft of ik Moenira niet wilde uitbrengen (wel op eigen kosten, maar geen kosten aan Moenira, terwijl de eigenaresse haar inkomen verdient met lesgeven en laten rijden op haar pony's) en ik daar verder geen verplichtingen en kosten aan heb, ben ik niet op het bruikleenidee ingegaan. Andrew, de lessen en de wedstrijden kosten mij immers al geld genoeg, Moenira is een super leuke pony waar je lekker mee weg rijd ondertussen en het kost me minder tijd en weinig verantwoordelijkheid...
Had ik Moenira niet gereden, dan was het het overwegen waard geweest, omdat Andrew en Aranka dan een box hadden kunnen "delen" En me dat minder geld had gekost dan twee pony op stal.

Als Andrew er niet mee zou zijn, dan zou een lease- of bijrijdcontructie voor mij ideaal zijn. De kosten van een eigen paard ken ik, dus die kan ik wel opbrengen. een financiële bijdrage leveren om zo een fijn paard te kunnen rijden met dezelfde mogelijkheden als bij een eigen paard is dan een mooie tussenoplossing. Niet alle risico's, niet het complete financiële plaatje en niet alle dagen persé heen hoeven als je het samen met iemand doet.
Voorwaarde is wel dat het klikt met de eigenaar en het paard en er voldoende mogelijkheden zijn. De bijdrage moet reëel zijn voor het gebodene...

En tja... en als je een leuk paard tegenkomt en je hoeft niet maandelijks een vast bedrag bij te dragen, dan is dat alleen maar leuk meegenomen en dan kun je dat wat je uitspaart besteden aan extraatjes voor het paard of jezelf, bijv. lekkere dingen, tuigage, verbruiksmateriaal, goede lessen, wedstrijden etc...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:24

bij ons op de manege zijn wel allemaal heel vriendelijk! als ze vragen 'wil je dan en dan even mijn paard beweging geven' tuurlijk! vinden ze niet erg!

er berijdt ook iemand mijn paard. hij is een stuk ouder. Hij rijdt 2 dagen zo en zo(zijn dagen) en op donderdag is het samen ons dag en op vrijdag heeft hij les. Hij mag er alles mee doen wat hij wil. Hijmoet alleen wel zelf de onderlinge wedstrijden betalen, zijn lessen en zijn clublidmatschap. hij is ook nog zo vriendelijk om zijn manenkam(nou, wauw Haha! ) en zijn chaps aan mij te lenen als ik het nodig heb! en hij hoeft er niks voor te betalen. Ik heb ook nog een vriendin die ook voor mijn paard zorgt. Voornamelijk wanneer ik op vakantie ben(beter 2 dan 1 he?!). Zij doet dit echt voor de lol hoor! Maar ze gaat echt super met het paard om. Ik zie ook niet in waarom ze moet betalen. Ze moet dan wel heel ver rijden, en mag daarom niet elke dag, maar ze moet de benzine zelf maar betalen en ze doet het groot en deels voor de lol Haha! Veder vind ik dat als je bv echt heel veel wedstrijd gaat rijden, en echt veder wil komen dat je moet betalen, maar als je 2x per week rijdt is het echt grote onzin

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:39

Ik zie hier wel heel vaak terug komen dat je het paard toch als het ware je eigen paard is, maar hier ben ik het dus absoluut niet mee eens! Als ik een eigen paard koop dan ga ik op zoek naar een paard dat 100 % bij mij past, en dat zal een bijrijdpaard meestal niet zijn. Dus nee, het is nog steeds het paard van een ander en zal nooit het paard zijn wat ik uitgezocht zou hebben! (Niet dat ik niet stapel gek op mijn bijrijdpaarden ben hoor! Maar ik zou zelf nooit voor een fries gegaan zijn)

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:51

flair schreef:
Ik heb een tijd lang onbetaald een verzorgster gehad, zij mocht ook rijden wanneer ik ziek was en af en toe als ik geen zin had. Dat ging later niet helemaal goed omdat zij zich niet aan afspraken hield waardoor Flair toen 3 dagen 24 uur op stal heeft gestaan... Toen heeft ze Flair ongeveer een half jaar niet meer verzorgt en nu is ze mijn betalende bijrijdster, en dit gaat veel beter. Ze betaalt 85 euro per maand, ik moet 220 p/m betalen voor de stal en daarbij komt nog de hoefsmid, DA, enz. wat ik betaal. Lijkt mij redelijk aangezien zij evenveel rijdt als mij, en haar als eigen pony mag beschouwen.

Ik zou echt niet slechter voor een paard gaan zorgen als ik er niet voor hoef te betalen... Dat vind ik altijd een beetje vreemd, dat mensen meer waarde aan zo'n dier hechten als ze er voor betalen.

@amable, ook bij bijrijdpaarden kan je kiezen, je hoeft niet het eerste het beste paard te nemen toch?

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:55

Ik heb een tijdje een pony verzorgd voor iemand, ik moest eerst 50 euro betalen om twee keer in de maand te mogen rijden. Ik kon alleen nauwelijks rijden omdat de eigenares een endurance wedstrijd met haar had gereden terwijl de pony daar nog lang niet klaar voor was, gevolg: 4 dikke benen en ongeveer 2 maanden alleen maar met haar stappen langs de weg (waarbij ze regelmatig ineens schrok en op mijn tenen sprong ).

Later wilde de eigenares zelfs 80 euro per maand hebben Verward ! En dat terwijl ik in 2 maanden nog maar zo'n 4x had kunnen rijden Boos! . Ik ben toen gelijk gestopt met het verzorgen van de pony...

Nu rijd ik in het weekend een manegepaard, waarmee ik ook wedstrijden rijd, voor 34 euro in de maand. Ook heb ik sinds kort een ander verzorgpaard erbij, waar ik helemaal niets voor hoef te betalen, en waar ik ook nog eens alles mee mag doen Haha! . Nu kan ik tenminste eens af en toe wat leuks voor het paard kopen!

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:01

Ik ben zelf bijrijder. Ik hoef niets te betalen. Ik zou zelf ook niets kunnen betalen, omdat ik nog student ben en soms erg krap bij kas zit.
Van de eigenaar hoef ik ook niets te betalen, waarschijnlijk omdat ik haar soms uit de brand help, omdat zij het zelf zo druk heeft.
Ik doe net alsof het mijn pony's zijn. Ik probeer ze dan ook zo goed en rechtvaardig mogelijk te behandelen en verzorgen.

Als ik zelf later een paard heb, zou ik misschien ook een bijrijder willen hebben, zodat ik een keer lekker vrij kan hebben. Van mij zou diegene niet hoeven te betalen, tenzij ze mijn paard goed zou verzorgen en rijden.

mien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 21:02

Ja dat van je eigen paard vind ik ook zeker niet.
De eigenaar bepaald toch wat wel en niet mag.
Bij mijn vorige verzorgpaard ging hij de zomer mee op vakantie.
En dat vond ik totaal neit erg hoor, maar toch hij was dan 1 maand naar de wei en 1 maand mee op vakantie. Heerlijk voor hem maar als hij dan eindelijk terug was ging ik 2 weken weg. Dus dat is wel erg lang zonder he.
En inderdaad het paard heeft niet 100% de karakter eigenschappen die ik zoek in een paard.
En de stal waar hij staat kan je ook niet beslissen.
En natuurlijk pas je je aan.
Maar nou wordt er nogal negatief gedaan over dat iemand niet wil betalen. maar het is geen eer ofzo om op jou paard te mogen rijden.

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:04

En als ik iets koop, bijvoorbeeld kruiden, dan wil de eigenaar dat graag terug betalen, terwijl het van mij niet hoeft. Clown Ik vind het wel leuk om af en toe iets voor mijn verzorgpony's te kopen

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:10

Als ik het zo lees, dan tref ik het wel met Arzu Lachen
Ik betaal alleen de dingen die ik nodig heb(nieuwe longeerlijn, halstertouw, halster enz.) afentoe betaal ik de hoefsmid, behalve als ik er het geld niet voor heb, dan betaalt hij *LOL*

Citaat:
krijg zelfs cadeautjes als dank dat ik haar verzorg!

die lopen wel hard van stapel Knipoog
wel beter, hoef je niks te betalen.
Ik vind het onzin om betaalt te krijgen, jij hebt er toch lol in?

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:22

Ik draag dus wel mee in de kosten.
Ik betaal minder dan de andere meiden, omdat ik een arme student ben, maar ik help dan ook in en om de stallen, wat de anderen niet hoeven te doen.
Ik vind opmerkingen als:
"Ik zou nooit betalen om een paard bij te rijden" nogal vreemd.
Als je op een manege rijdt moet je betalen, als je een eigen paard hebt kost dat geld, dus waarom zou je voor een bijrijdpaard niet betalen?

mien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-04 21:43

Ik zou niet zegegn dat ik nooit zou betalen maar wel dat er goede voorwaarden voor meoten zijn en de bijdrage niet zo belachelijk hoog.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:50

Wat zou jullie maximum zijn om te betalen? En wat verwacht je daarvoor? (wedstrijden bijv)

Muizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:05

Ik ben zelf bijrijder en betaal nou 50 euro per maand. Ik rijd meestal z'n 4x per week en met dat paard wordt verder niets gedaan. Ik vind het wel een eerlijke deal. Ik mag wedstrijden rijden, bos in, springen, gewoon alles waar in zin in heb.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:15

MissJ schreef:
Als je op een manege rijdt moet je betalen, als je een eigen paard hebt kost dat geld, dus waarom zou je voor een bijrijdpaard niet betalen?

Hier kost 1 les omgerekend € 9,50 manegepaard (groepsles)
Een groepsles eigen paard € 5,-

Als ik dan bedragen van € 100,- per maand voor 3 dagen rijden per week voorbij zie komen... dan is dat € 7,60 per keer.
Daar heb je dan nog GEEN les bij èn je loopt het risico dat het paard opeens verkocht wordt, of dat je niet meer hoeft te komen, of dat het dier ziek wordt (misschien wel een jaar) en dat je niet meer kan rijden. Geef je dan opeens ook geen bijdrage meer?

Volgens mij ben je dus niet bepaald goedkoper uit!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:22

Citaat:
Wat mij de laatste tijd op marktplaats opvalt is dat mensen de helft van de stallingskosten durven te vragen (da's dan vaak zo'n 125 tot 150 euro) en dan ook nog eens allemaal regeltjes hebben! Je mag maar 3 keer in de week komen, vaste dagen, na een tijdje als het heel goed gaat mag je misschien ook wel eens een buitenritje maken

op deze basis heb ik jarenlang paarden bijgereden vroeger, dat was heel normaal vroeger.
Ik heb vorig jaar een bijrijdster gehad (die een bijdrage in de kosten zou betalen, maar zover is het nooit gekomen) , maar die smste vaak op het laatste moment af, kwam afspraken niet na en is er zelf mee gestopt omdat ze geen tijd meer had.

Nu doe ik iedere dag alles zelf, soms is het moeilijk met mijn baan, vakanties zitten er niet meer in, maar ik heb een supergoede band met mijn paard gekregen en dat maakt alles weer goed Lovers

chillse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:23

ik zou eigenlijk eerst betalen voor het paard wat ik rijd.. maar omdat ik een tijdje niet had gereden (nu wel weer) is het er niet meer van gekomen. ik vind ditzelf veel prettiger. ik rijdt er het meeste op, maar ik koop dan ook dingen voor hem. Dit zou ik minder snel doen als ik ook nog es 50 euro per maand moest betalen, dan zou ik minder geld overhouden om aan hémzelf te besteden (of spullen voor hem)..
zelf moet ik wel wedstrijden ofzo daarvoor betalen, maar dat lijkt me wel logisch aangezien ík degene ben die met hem dat wilt rijden. Clown

kirstin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:35

Ik zou nooit betalen als ik als bijrijdster een paard rij en ik zou er ook nooit voor laten betalen. Ik heb zelf een paard en als ik iemand zoek omdat ik te weinig tijd blijk te hebben is dat mijn probleem en leuk voor degene die enthousiast mijn paard wil rijden. De meiden die dit vaak willen doen hebben het geld niet voor een eigen paard, dus waarom zou ik hun voor de kosten op laten draaien omdat ik met het probleem zit dat ik te weinig tijd heb? Daarbij wil ik zelf alle beslissingen over mijn paard maken, mocht ze ineens ernstig ziek worden en ik wil dat ze bijv. geen pijn lijdt maar ingeslapen wordt wil ik die keuze zelf maken. Indien iemand meedoet in de kosten van mijn paard heb ik het gevoel dat ze mee moet beslissen.

Ik rij ook iemand anders haar paard. Ze is super blij dat ik het doe en ik hoef er alleen maar heen te gaan, poetsen, rijden en op stal zetten. Ik zie het als een leuke ervaring en bouw niet of nauwelijks een band met het paard op. Het paard is van haar en ze mag er mee doen wat ze wilt, ik help haar nu alleen even uit de brand.

wedstrijden en lessen kan ik me wel goed voorstellen dat die betaald moeten worden door de bijrijdster. Dat is iets wat hij/ zij wilt en niet wat de eigenaar wil hebben. (tenzij het verplicht wordt, maar dat zal niet snel gebeuren denk ik Knipoog )

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:45

Hier in de buurt hoef je voor geen enkel paard te betalen. Ik heb super veel verzorgpaarden/pony's gehad en nog nooit iets betaald Cool .
Misschien omdat het hier verzorger heet i.p.v. bijrijdster Knipoog Clown
Persoonlijk vind ik dat je maximaal 50 euro moet uitgeven voor het bijrijden van een paard, als je er alles mee mag, 3 keer per week.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:52

Ik heb een bijrijdster. Heb haar voor haar verjaardag 5 springlessen kado gedaan van een goede springinstructeur. Ze hoeft niks te betalen voor het gebruik van het paard. Ze betaalt wel haar eigen lidmaatschap van de vereniging en kosten van wedstrijden enzo. Een heleboel dingen gaan in goed overleg. Sommige dingen wil ik niet hebben maar dat wist ze ook van te voren. Gewoon een kwestie van regels opstellen en je daar allebei aan houden. We houden gewoon rekening met elkaar en ik denk dat dat de beste manier is. Wel rijden we allebei een heel ander niveau maar daar heeft zij alleen maar gemak van. Al gaat haar niveau met sprongen vooruit....