Pony 2 jaar kun je daar al rustig mee beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:19

Maar een 2 jarig kind ook nog niet Lachen
En kleuterschool is ook spelen, niet werken, dat komt ook pas bij de 6.
En dan niet lichamelijk, zodat je later versleten bent.
En kinderarbeid is verboden, zou ook wat zijn bij jonge paarden

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 15:32

ik ben heel simpel: Met 2 is een paard er nog niet aan toe. Laat dat dier lekker van zijn jeugd genieten, gooi hem in de opfok, moet je kijken wat voor mega sociaal goed paard je dan terug krijgt. De mijne wee tgeen eens wat longeren is, maa rdie is toch echt perfect onder het zadel. je moet niet vergeten dat een 2 jarige ook geestelijk nog erg jong is om de dingen allemaal te verwerken. ik zou zo zeggen: wat liever een jaa rlanger en heb daar zijn hele leven profijt van, als een jaartje te snel willen en met tien jaar een versleten paard hebben. Het is net wat jij wil.

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:59

Het licht er ook vrijwel aan hoe sterk jou paardje is.
Onze 2-jarige dravers zijn al in vorm lopen achter de kar (sommige zijn er niet aan toe) Een aantal starten in augustus al hun eerste koers.
En het paard krijgt er later geen problemen mee.
een bekend drafpaard is ook als 2-jarige begonnen en heeft nu al meer dan 10 miljoen gewonnen.
Maar dat is onze ervaring met 2-jarige paarden.
Als ze er nog niet aan toe zijn gaan ze weer het land in en zien we volgend jaar weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:02

Trekken is anders als dragen
verder hebben veel dravers toch pees problemen
dat is niet van het niks doen..

Brit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:19

Dat is ook zo ja
Longeren is ook heel anders dan de sulky.
Maar de meeste dravers die niet echt goed zijn zijn als ze 6 zijn al klaar en mogen dan al hun pension vieren of worden verkocht als rijpaard
Wat dat betreft het je helemaal gelijk.
Maar over het onderwerp ik zou je veulen nog niet gaan belasten met het longeren wacht rustig af laat hem nog even genieten.
Straks als hij ouder is moet hij al veel gaan doen dus belast je paard nog niet en geef hem de rust en voorkom problemen waar je later last van gaat krijgen

Claudia19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:30

lotte is nu 2 jaar en 3 maanden.
soms als ik lotte losgooi in de bak ga ik haar wekl een beetje laten rennen, met de zweep.
dan stoppen we en loopt ze wel een kwartier achter me aan.
ook ga ik met lotte door plassen lopen en nat spuiten, langs trekkers lopen. over plassen springen (dit doet ze omdat ik het ook doe)
ik laat haar me volgen. ik doe echt veel met lotte hoor Haha!
ze heeft eergister eeen wintec op haar rug gehad omdat ik die voor haar heb gekocht.
5 min maar dan is het ook klaar.
ook heeft er al een kindje van 20 kilo opgezeten (werd wel vastgehouden) gewoon een beetje spelen met haar. en na de weidezeisoen zien we wel verder.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:14

runningkawa schreef:

Ah, dus jij wacht met je paarden inrijden tot ze 18 zijn? Sorry hoor, maar een twee jarig paard is wel een stuk verder in zijn ontwikkeling als een twee jarig kind. Waar het volstrekt normaal is dat een kind met vier voorzichtig aan went aan het naar school gaan, zou een tweejarig paard (vergelijkbaar in ontwikkeling met begin pubertijd, zeg 11) niet voorzichtig aan wat aan "werk" kunnen wennen? En nee, ik heb het nu niet over longeren, wat inderdaad een lichamelijke belasting is die schade kan leveren, maar over lange lijnen, wijken voor druk, meelopen, pasje achterwaarts, pasje zijwaarts, netjes op lichte aanwijzing omgaan, uit wandelen buiten het erf, kennismaken met een paraplu, weet ik veel, gewoon alles wat een paard kan tegenkomen in z'n latere leven. Hoe eerder ze dingen normaal leren vinden, hoe minder strijd het later oplevert.

animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 17:49

Waratje"]
[quote="runningkawa schreef:

Ah, dus jij wacht met je paarden inrijden tot ze 18 zijn? Sorry hoor, maar een twee jarig paard is wel een stuk verder in zijn ontwikkeling als een twee jarig kind. Waar het volstrekt normaal is dat een kind met vier voorzichtig aan went aan het naar school gaan, zou een tweejarig paard (vergelijkbaar in ontwikkeling met begin pubertijd, zeg 11) niet voorzichtig aan wat aan "werk" kunnen wennen? En nee, ik heb het nu niet over longeren, wat inderdaad een lichamelijke belasting is die schade kan leveren, maar over lange lijnen, wijken voor druk, meelopen, pasje achterwaarts, pasje zijwaarts, netjes op lichte aanwijzing omgaan, uit wandelen buiten het erf, kennismaken met een paraplu, weet ik veel, gewoon alles wat een paard kan tegenkomen in z'n latere leven. Hoe eerder ze dingen normaal leren vinden, hoe minder strijd het later oplevert.
[/quote]

En wat is jou antwoord er dan op?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:51

DeesDeBest schreef:
Lekker laten staat tot dat ze zeker 3 zijn. Met longeren belast je een paard eenzijdig en voor zo jonkie is dat helemaal nog niet goed.

Helemaal mee eens niets meer aan toe te voegen verder.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:29

Waratje"]
[quote="runningkawa schreef:

[/quote]

Kan opzich ook later...ervaren paard voorop...zo zien ze vanzelf dat het niet eng is...1 of 2x doen en het is allemaal goed, ook als ze ál 3 of ouder zijn

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:32

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:52

Waratje schreef:
Hoe eerder ze dingen normaal leren vinden, hoe minder strijd het later oplevert.

Als je moet strijden om het paard zover te krijgen onder het zadel doe je al wat fout.
Een paard spelenderwijs iets leren is (in mijn training dan) de bedoeling. Zodat het voor allebei leuk blijft!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 18:54

animals"]
[quote="Waratje"][quote="runningkawa schreef:

[/quote]

En wat is jou antwoord er dan op?
[/quote]
dat ik het nu pas lees Haha!

En het gewoon geen zin heeft het eerder te doen en het vaak meer schade geeft als voordeel.
ja helaas genoeg ellende gezien op de stallen waar je de knollen van mensjes weer op mocht knappen.
Kom niet met dat ene voorbeeld, die van mij ging het goed, teveel ellende gezien, waar het bij lange na niet goed ging.

geef maar maar een 3 of 4 jarige uit het land, heerlijk, eerlijk zadelmak maken, zonder stress.
dan die verwende verneukte knollen van de pennygrietjes ( leeftijd 12 tot 40.)
ik zou je graag willen aanbevelen op correctie stallen te gaan rijden.

En kijk al de topics hierover maar eens na en lees de ervaringen van de mensen eens na.
dan zul je lezen dat iedereen die veel zadelmak gemaakt heeft en gecorigeerd heeft, met dezelde uitspraken komt als ik.
En dat kan ik dan geen toeval meer noemen.

verder heb ik altijd gesprongen met paarden en nooit, helemaal nooit gevochten om ze langs en over enge hindernissen te krijgen
Dus ook daar geen voordeel te halen.
vechten ligt aan de ruiter, niet aan het paard.

maar jullie mogen het van mij doen zoals je wilt, ik rij niet meer op die stallen, dus mijn nek breken voor andere zijn fouten hoef ik niet meer te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 19:39

Wanneer je een paard van 2 jaar koopt, moet je mijns inziens de consequentie zien dat je met dit paard pas na een jaar of liefst nog langer kan gaan werken. Dat is het nadeel van een jong paard kopen....Laat dit dier nog rustig opgroeien in de weide (niet met merries, of laat hem castreren). Ik denk dat je vooral met een hengst ernstige dominantieproblemen kunt krijgen door nu met hem te beginnen. Al de andere punten zoals vroegtijdige slijtage zijn trouwens al genoemd.

Wat mij trouwens opvalt is dat er erg veel paarden in mijn omgeving last hebben van hoefkatrol, heeft dit toevallig iets te maken met het vroegtijdig zwaar belasten...of leg ik een verkeerde link. Ik heb nl totaal geen verstand van hoefkatrol, maar zie het vaak bij paarden die toch iets te vroeg aan het werk zijn gezet, of verreden zijn op jonge leeftijd.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 20:56

Wacht toch gewoon!
Laat je paard lekker groeien en nog fun hebben!
longeren zou ik pas doen als hij de 3 nadert, laat hem nu maar lekker in zijn uppie de wereld ontdekken, zo leren ze ook veel bij hoor

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:06

runningkawa schreef:
ik zou je graag willen aanbevelen op correctie stallen te gaan rijden.

vechten ligt aan de ruiter, niet aan het paard.

Nee dankje, ik heb al zat te corrigeren (gehad) aan mijn eigen paard dat door een hork grondig verreden en (bijna) kapot gemaakt was. Heb ik wel heel veel van geleerd.

En dat vechten, tja, bij een enkel veulen zul je toch een keer een duidelijk punt moeten maken en soms kan dat niet zonder hardhandig te zijn. Ik worstel liever met een veulen dan met een driejarige die naast me omhoog komt, als je het niet erg vind.
"Strijd" is overigens een relatief begrip, als je een jong paard een paar keer per week 10 of 15 minuutjes bij je hebt en er speels wat mee doet, zie ik dat niet als werken, het paard ook niet, je hebt gewoon lol met elkaar. Ondertussen leert hij wel dat mensen allerlei leuke, spannende dingen verzinnen. Kan hij de andere 23 uur + 3 kwartier gewoon in de groep zijn paardenopvoeding en -spelletjes regelen. *LOL* Op die manier kun je met drie er eens een zadeltje opleggen en met drie en een half er eens op gaan zitten zonder dat hij het heel raar vind, gewoon het zoveelste rare idee van de baas *LOL*
Laat je hem tot 3 in de opfok, moet je eerst maar eens zien of je er nog een halster om krijgt...... Dat zal bij veel paarden best goed gaan en dan tref je er eens één waarbij het niet zo makkelijk gaat. Jammer toch?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:12

Waratje, van álle paarden die ik zadelmak heb gemaakt, en álle jonge paarden die ik gereden heb. Waren de lastige paarden allemaal paarden die veel in de mensenhand zijn geweest!!
En spelenderwijs trainen houdt echt niet in dat ik ga kaarten met mijn paard hoor. Geloof me maar dat die moeten werken. Maar op een manier dat het voor beide partijen leuk en interessant blijft. En dat heeft bij mij tot nu toe altijd tot de beste resultaten gelijdt. En als het niet werkte dan hadden we allang geen klanten meer Knipoog
Tuurlijk zul je eens moeten optreden. Maar jij omschrijft het alsof strijd een normaal begrip is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:26

Okkie1 schreef:
Waratje, van álle paarden die ik zadelmak heb gemaakt, en álle jonge paarden die ik gereden heb. Waren de lastige paarden allemaal paarden die veel in de mensenhand zijn geweest!!

Tuurlijk zul je eens moeten optreden. Maar jij omschrijft het alsof strijd een normaal begrip is.

Kun je je natuurlijk nog even afvragen waarom die lastige veel in mensenhand zijn geweest *LOL*
(Sorry hoor, kon het even niet laten. Schijnheilig )
Tuurlijk gaat er best heel veel verkeerd, er zijn sowieso te veel mensen met paarden en te weinig (echte) paardenmensen en ik geloof best dat in het merendeel van de gevallen het beter is als mensen van het jonge beestje afblijven, maar persoonlijk denk ik dat dat meer met de mensen te maken heeft dan met het tere paardenzieltje.
En strijd, ach, de één noemt het strijd, de ander zegt datie moet "overtuigen", weer een ander "discussieert". Feit blijft dat je wel eens iets doorzet, omdat het paard aarzelt. Normaal toch? Dat is wat ik dus versta onder "strijd", meer niet.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:31

Ik heb nu een paardje wat in april 2 is geworden en ik denk er niet eens aan om hem al de longe te gooien. Ik wandel er nu 2 a 3 keer in de week mee. En op de andere dagen wordt hij gepoetst. Hij kan zich ook nog niet zo lang concentreren (na een poetsbeurt van 10 min,is hij het echt wel zat)
Ik ga met hem deze zomer gewoon alleen wandelen, aan mij laten wennen, en ook de weg op zodat hij volgend jaar al aan alles gewend is. In de winter zal ik er denk ik weinig mee doen en dan volgend jaar in het voorjaar zal hij eens een longeertouw zien. Dan is het kijken hoe hij reageert en hoe snel hij alles oppakt voordat ik erop ga zitten. Ik wist dat toen ik een 2 jarige kocht ik gewoon een jaar lang geld moest investeren in een paardje waar ik nog 'niks' mee kan. Als je gelijk wil longeren of rijden koop dan een 3 of 4 jarige...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 12:57

Vantevoren kun je nauwelijks inschatten of die paarden lastig zijn dus dat zal het niet zijn. Denk eerder dat het mensen zijn die het niet kunnen laten om dat schattige paardje al van alles aan te leren anders duurt het nog zo lang. Maar goed het is mijn ervaring en die van mijn stiefvader en van nog heel veel mensen met mij die genoeg met jonge paarden hebben gewerkt. En het kan best zijn dat jij een andere ervaring daarin hebt. Ik vind het alleen onverantwoordelijk o.a om het punt dat jij noemt, dat die mensen te weinig ervaring en verstand ervan hebben om het goed te laten verlopen. Als je dat inziet ga je mensen die duidelijk die ervaring niet hebben een tip geven om het zo te doen terwijl dat problemen veroorzaakt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 13:06

Een paard in de opfok komt ook in de hand.
Weet niet hoe jullie anders enten, bekappen en ontwormen? Verward
opfok betekend bij mij niet met een half jaar er in, nooit niks aan doen en met de 3 eruit.
want de noodzakelijke dingen moet je gewoon doen.

En als je ze als veulen kunt aaien is het genoeg om ze daarna gewoon te kunnen pakken en bekappen enz.
ook genoeg om er later op een super fijne manier mee verder te gaan.

Zonder dat ze gaan krachtmeten aan mensen, want ze weten niet dat het kan.
ook zijn ze niet bang, want de mens is nooit eng geweest.
En ook niet verwend, want paarden onder elkaar zijn direct en eerlijk, maar verwennen niet.

animals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 13:45

Ik volg het allemaal even niet meer laten we het even op 1 onderwerp laten!

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:09

animals schreef:
Ik volg het allemaal even niet meer laten we het even op 1 onderwerp laten!

Het gaat nog altijd over hetzelfde onderwerp Knipoog
O.a RK en ik geven argumenten waarom we het helemáál niet graag zien als mensen die jonge paarden niet gewoon met rust laten. En o.a Waratje beweerd het tegendeel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:28

Geef mij maar een peerd die nog helemaal niks geleerd heeft....... die heeft nl ook nog niet geleerd dat ie wel eens sterker zou kunnen zijn als ik Haha! Haha! ..........

je hebt al zoveel problemen met die jonge henst van je, je zou daaruit al kunnen afleiden dat jij iets structureel verkeerd doet. Doe dan nu iets goed en doe dat dier het land op

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:41

Heb ik het nou goed dat het hier om een shet gaat?