Kan een bitje bij een 2 jarige kwaad?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 20:07

gijsenkim"]
[quote="promptertje schreef:
Gewoon een bit in doen... Zoe is geen "normaal" paard, die heeft nou eenmaal een voorgeschiedenis. Ook een halster onder het hoofdstel, pas het bit erbij pakken wanneer het niet anders kan.

Normaal zou ik dit nooit adviseren, maar voor deze pony....

Als Ans dit zegt dan denk ik dat het idd een geval appart zal zijn
[/quote]

Ja is het ook.... Maar veel mensen lezen daar over heen Knipoog

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:14

Diezelfde hormonen die een merrie in overvloed heeft als ze drachtig is kun je ook inspuiten, zo kun je iig kijken of haar gedrag erg veranderd (hopelijk in het positieve Knipoog ) Word ze erger kies je voor die knikker, word ze liever dan zou ik haar lekker laten dekken Knipoog

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 20:17

ShamalArabs schreef:
Diezelfde hormonen die een merrie in overvloed heeft als ze drachtig is kun je ook inspuiten, zo kun je iig kijken of haar gedrag erg veranderd (hopelijk in het positieve Knipoog ) Word ze erger kies je voor die knikker, word ze liever dan zou ik haar lekker laten dekken Knipoog

Ja klopt dat is dat middel wat ze aan varkens geven. Een flesje gevuld voor 3 weken kost ongeveer € 100,00.
Maar dat krijg ik niet zomaar.... Moet eerst een echo op de kliniek laten maken.... kweekie eruit halen enz enz. Geld, geld! Knipoog

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:24

Echt? nooit van gehoord, de da van een vriendin die heeft dat gewoon gelijk geregeld zonder kweekjes e.d, ja een beetje bloed afnemen om het nivo te bepalen en je moet zeker zijn dat ze niet drachtig is, maar ook dat zie je in het bloed... zal het eens vragen hiero... misschien dat dat per da verschilt nog dan...

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 20:43

Hey Fsoudan,

heel vervelend dat j merrie over je heen loopt. Mijn merrie heeft nu een maand een veulen en heeft nu dus veel vrije tijd. Het gaat hier om een 3 jarige anglo-arabier. De laatste tijd liep ze steeds meer over me heen en duwde me plat tegen de muur. Vandaag weer een blauw oog opgelopen en dat was voor mij de druppel. (Ik zal nu wel compleet bokt over me heen krijgen)
Ik heb haar een paar flinke schoppen gegeven, mijn beredenatie: Een leider in de kudde geeft ook een mep als er te weinig afstand gehouden word.
Daarna heb ik haar gelongeerd en vanavond toen ik haar binnen ging zetten kwam ze hinnikend naar me toe en voor het eerst in 2 weken liep ze weer braaf mee en deed lief voor me. ik ben blij dat ik nu eindelijk mezelf er toe heb gezet echt boos te worden.
Misschien is dit verhaal voor jou een klein steuntje... veel succes verder.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 21:40

Joelledsr soms kan je er niet omheen!! Ik heb Zoe gister ook een flinke mep verkocht... was daarna poes lief en aardig!
Ik doe het liever niet... maar soms....

Succes met je merrie.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 09:47

joelledsr schreef:
Vandaag weer een blauw oog opgelopen en dat was voor mij de druppel. (Ik zal nu wel compleet bokt over me heen krijgen)
Ik heb haar een paar flinke schoppen gegeven, mijn beredenatie: Een leider in de kudde geeft ook een mep als er te weinig afstand gehouden word.

Ik denk het juist niet. Goed gedaan! OK dan!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:22

dankjewel tessebes. Het rare, vind ik, is dat ze voor het veulen heel lief was en nu sinds ze een veulen heeft moet ik echt af en toe hemel en aarde bewegen om mijn rang duidelijk te maken.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:42

joelledsr schreef:
dankjewel tessebes. Het rare, vind ik, is dat ze voor het veulen heel lief was en nu sinds ze een veulen heeft moet ik echt af en toe hemel en aarde bewegen om mijn rang duidelijk te maken.

Tja ,elk paard is nog altijd apart en het gedrag na een veulen kan naar alle kanten toe veranderen! Dikswijls is het ook het moederinstinct en als het veulen eenmaal weg is of ouder gaat dat weer beter!

Enneuh, als je niet af en toe een tik geeft of eender wat als het nodig is, dan heb je een paard waar je voor kan gaan lopen en dat wil niemand! Als je je eigen paard goed kent, weet je zelf wel wanneer hij te ver gaat of express ligt te klieren en wanneer hij dus een mep verdiend!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 15:41

Ik vind dat je een paard soms best eens een keer op zn kl*te mag geven!! Anders loopt het binnen no time over je heen. Helemaal die dominante paarden.... Ze houden er echt geen trauma's aan over hoor!

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:47

fsoudan schreef:
Ik vind dat je een paard soms best eens een keer op zn kl*te mag geven!! Anders loopt het binnen no time over je heen. Helemaal die dominante paarden.... Ze houden er echt geen trauma's aan over hoor!

Idd gewoon Rammen !!!! Haha!

Ach nee hoor...., maar af en toe een corrigerende tik / klap / schop ?
kan echt geen kwaad.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 15:52

joelledsr schreef:

Een merrie met veulen stijgt in de kudde bijna automatisch in de rangorde, dus zo raar is deze verandering niet.

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 19:40

Nee maar dat moet je maar net weten tamary.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:41

fsoudan schreef:
Nee maar dat moet je maar net weten tamary.

En daar is bokt voor

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:43

Bitje kan geen kwaad zolang je maar een zacht bitje hebt. Mijn hengst is 1,5 en heeft nu een bitje voor buiten. Was niet te houden wilde met fietsers spelen achter honden aan rennen. Alles behalve met mij mee. Achteruit lopen is ook favoriet vooral helemaal terug naar zijn eigen wei. Wat ook misschien wel helpt. Ik ben ligt begonnen met vrijheidsdressuur. ik weet het hoort niet op die leeftijd mar spelenderwijs halthouden, stappen, draven, achteruit, stil blijven staan en dan natuurlijk goed belonen en daarna lekker spelen. Die van mij is nu een stuk makkelijker geworden. Maar natuurlijk niet doorgaan als ze het zat zijn. En ik zeg duidelijk erbij spelenderwijs. Bitjes zijn er niet voor niets. En ik wandel nu ook wel eens met een gewoon halster.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 20:05

ken je die halsters (ze heten Be Nice halsters denk ik) Het is een soort van touwhalster, maar wanneer het paard begint trekken of een andere kant opgaat dan spant het halster achter de oren. Ik weet iemand die enkel maar zo'n halsters wil. ze zijn ijzersterk. in al die jaren heb ik nog nooit zo'n halster weten breken en je kunt elk paard er perfect mee leiden (ik kon met gemak de hengst met dat halster overal laten passeren) mss dit proberen. maar in een bitje zie ik geen probleem eigelijk
Afbeelding

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:31

Hengstenketting!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:20

Wat ik in dit verhaal niet snap............ is waarom met deze merrie dekken als zij dus niet het karakter heeft wat je wilt behouden?

Fsoudan geeft aan dat ze het gelukkig nog niet weet, maar een paar andere Bokkers geven aan dat Zoe maar gedekt moet worden want dan ben je van het probleem af.
Sorry hoor, maar persoonlijk vind ik dat een kromme beredenering.

Nu kan de moeder van Zoe wel braver van karakter zijn geworden na het afspenen, maar stel dat Zoe ook een merrie krijgt. Die merrie zal ook gedekte moeten worden om van evt 'slechte' karakter eigenschappen af te komen??
Je komt dan in een visueel cirkeltje en er zijn in een keer een stel merries bij in het Nederlandse paardenbestand waar je niks mee kan!? Verward

Sorry, als het wellicht wat bot overkomt, maar ik vind het laten dekken van Zoe dus geen goed idee!

Fsoudan, succes met Zoe! Ik ben ervan overtuigd dat je er een leuk paard van kan maken!

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:37

Afbeelding

Zou wel met zo'n bitje beginnen Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:08

Henstenketting heeft ook weinig nut. Die van mijn reageerde er helemaal niet op. Ik heb een gewoon bitje en als je er voorzichtig mee bent kan dat best wel.

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:32

Ik heb voor me paardje gewoon een rubbere krijgen ze ook niet zo'n harde mond Lachen