Vind jij dat je goed kunt rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:42

Okkie1 schreef:
Zoals mijn stiefvader altijd zegt: Je kunt pas goed rijden als al je vingers even lang gegroeid zijn. Knipoog

Dat is er een om te onthouden.

Er stond ooit een uitspraak van Reiner Klimke in de Bit: Aan het begin van een interview stapt hij van z'n paard en zegt tegen de verslaggever "Wat is het toch moeilijk hé?" "Wat?" "Paardrijden". En dat uit de mond van zo'n man!

Ik zal dus nooit durven zeggen dat ik goed rij. Je bent nooit uitgeleerd en alles kan altijd beter. Mijn eigen beest kan ik aardig sturen, maar wat is goed? Ik rij niet tussen de witte hekjes maar kom uit in endurance-wedstrijden. Dat vergt weer een heel andere manier van rijden en omgaan met je paard. Oftewel: de definitieve van wat een dressuurruiter "goed rijden" vind en wat een endurance-, spring-, of westernruiter daaronder verstaat zal ook weer verschillen.

Mijn vriend heeft sinds kort ook een paard. Hij is meer van het recreatieve buitenrijden en is al dik tevreden dat hij goed kan blijven zitten en z'n paard een beetje luistert. Die leert vrees ik niet meer verder... en omdat hij kan blijven zitten vind 'ie zelf dat 'ie nog best goed rijdt. Ach, ik ben allang blij dat we zo'n werelds braaf paard voor hem gevonden hebben en mijn vriend is hem niet tot last. Maar echt de sterren van de hemel zullen ze samen niet lopen Knipoog Hij is tevreden zo, dan is het toch ook prima?

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:44

Ik heb trouwens net als RK dat ik hoe verder ik kom hoe meer ik denk dat ik niet kan rijden. Ik kan er ook echt van balen dat ik niet wat beter kan rijden, gewoon omdat mijn paard dat verdient.

Holly, ik weet uit ervaring dat als ik een tijdje geen les heb, je vervalt in oude fouten of je wordt te makkelijk of wat dan ook.
Dat heb je niet door tot dat je weer les krijgt en dan wordt je weer met je neus op de feiten gedrukt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:49

Okkie1 schreef:
Holly, ik ken aardig wat mensen die (té) trots op zichzelf zijn en overtuigd ervan zijn dat ze heel wat kunnen. Daar bedoel ik jou niet mee, maar trots en goed zijn is in mijn ogen een groot verschil.

Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik vind mezelf ook nog lang niet goed genoeg. Helemaal niet zelfs.
Ik maak het nog steeds mee dat mensen mij vragen om hun paard te rijden, en dat ik toch thuis kom en de opmerking geef, hoe kan dat nou, waarom ik, zo goed ben ik helemaal niet.
Er zijn zelfs mensen die mij bellen voor een les, en dan denk ik, wat is er nu zo aan mijn lesgeven dan, ik heb niet eens diploma's.
Of te wel ik denk eigenlijk altijd vrij negatief over mezelf, maar als ik dan terug kijk naar wat ik allemaal gedaan en heb, en moeten hebben over gehad om te kunnen komen waar ik nu ben dan denk ik wel eens, ik ben best trots op mezelf.
Wat voor de een goed rijden is, is voor de ander heel anders. Dat ligt er geheel aan wat je doel is.

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 15:54

en kan best rijden, val er bijna nooit af Haha!
ik heb best een goede en rechte zit..
maar het kan natuurlijk altijd veel beter, ik kan geen hoge dressuur oid, maar wat niet is kan nog altijd komen Haha!

tot nu toe ben ik meestal best tevreden..

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:46

Nee!!!
Ik kan op zich een paard wel aardig rondsturen, maar echt rijden?!?!?
Ik moet nog zoooooooo ontzettend veel leren
Ik kijk veel om me heen en probeer elke dag weer iets nieuws te leren, ik hoop op een dag te kunnen zeggen: 'ik kan goed paardrijden Haha! '
Maar dat zal nog wel heeeel wat jaartjes duren

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 18:48

Ik wil nog een heleboel leren Lachen
Maar belangrijkst is plezier voor het paard en voor mij. En dat gaat goed Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:37

tja, idd wat noem je goed rijden. Ik rijd met heel veel plezier, mijn paarden lopen met plezier en we boeken steeds weer vooruitgang. Dat is voor mij het belangrijkste. Ik durf wel van mezelf te zeggen dat ik een goed oog voor de sprong heb en meestal met lef weet te rijden in het parcours, en dat is voor een spring/sgw ruiter (en daar ligt toch mijn hart) essentieel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:42

Citaat:
Neem RK, daarvan zou ik ook zeggen, die rijd goed. Zij heeft ooit eens verteld samen met haar paard te zijn gaan springen (of was het nou dressuur ) Daarin hebben ze toch samen iets moois neergezet. Misschien wel iets wat zij nooit verwacht had van haarzelf. Daarvoor heeft zij goed moeten rijden.
Dan neem ik aan dat zij daar trots op is.

dank je voor het compliment Bloos

Zowel met springen als dressuur ben ik verder gekomen dan ik ooit gedacht had.
En zeker daar ben ik erg trots op.

Maar eigenlijk ben ik vooral trots op Kawa, want zonder zijn geweldige karakter, had ik het nooit gehaald.

Dus goede ruiter..nee
Maar geweldig paard..ja Lovers
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-05-04 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

verkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 19:44

Mijn instructeur zie altijd "Je mag pas van je zelf zeggen dat je kunt rijden als je elk paard op de wereld kan laten doen wat jíj wilt."

Tja, dan zou er niemand kunnen rijden. Ik denk zelf dat je wanneer je er lol in hebt en je paard je ook, al heel ver bent.
Ik leer elke dag en rijd met plezier.

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:07

Ik blijf erop zitten en dan heb je het ook wel gehad hier Haha!

Ik heb niet voor niets les en hoop nog veel te leren, en zoals al eerder gezegd ben je nooit uitgeleerd...
Dus ik ben voorlopig nog wel ff bezig *LOL*

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:38

Nee, nog genoeg te leren

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:46

Ik kan ook niet goed rijden. Ik zit te ver naar voren, waardoor het net lijkt (volgens een stalgenoot) alsof ik moet poepen. Ik til mijn been omhoog als ik hulpen moet geven (omdat Co maar 1.35m is, en ik met mijn voeten onder haar buik kom). Soms heb ik pianohandjes en af en toe doe ik nog steeds een kapstok na Haha!
Er zullen vast nog heel wat dingen aan mij mankeren, maar ik wordt daar nooit op gewezen. mijn instructrice let alleen maar op de pony en niet op mij. Scheve mond

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:48

Ik kon vroeger goed rijden, maar ik ben er 6 jaar tussenuit geweest.
Ik rij nu sinds vorig jaar weer, maar door gezondheidsproblemen is dat bij een keer of 15 gebleven en iedere keer met tussenpozen.
Ik vind nu dus dat ik echt beroerd rij, ik ben mijn hele routine kwijt.
Ik ben nu voornamelijk bezig om erop te blijven zitten en mijn handen en benen stil te houden.
Van anderen hoor ik dat ik me aanstel, dat ik een hele nette zit heb.
Maar ik weet wat het geweest is, dus voor mijn gevoel is het nu echt ruk.
Maar ik blijf oefenen!:D

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:50

ik rijd niet goed, maar goed genoeg om Banjer weer plezier in het rijden te geven, en weer ontspannen te laten lopen... Lachen (en dat alles dankzij een super-instructrice... Haha!)

boontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:12

Een mooie uitspraak vind ik :wees tevreden met wat je hebt maar streef naar meer Knipoog

Hoe meer ik leer hoe meer ik in zie dat er nog veel meer te leren valt en dat ik met paardrijden waarschijnlijk nooit uigeleerd zal zijn(gelukkig maar,hoef ik me de komende 40 jaar niet te vervelen. Haha!

Ik rijdt nu 20 jaar(wat klinkt dat oud zeg,vroeger Ach gut ) maar heb nog steeds hard les nodig Knipoog

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:13

runningkawa schreef:
Citaat:
Neem RK, daarvan zou ik ook zeggen, die rijd goed. Zij heeft ooit eens verteld samen met haar paard te zijn gaan springen (of was het nou dressuur ) Daarin hebben ze toch samen iets moois neergezet. Misschien wel iets wat zij nooit verwacht had van haarzelf. Daarvoor heeft zij goed moeten rijden.
Dan neem ik aan dat zij daar trots op is.

dank je voor het compliment Bloos

Zowel met springen als dressuur ben ik verder gekomen dan ik ooit gedacht had.
En zeker daar ben ik erg trots op.

Maar eigenlijk ben ik vooral trots op Kawa, want zonder zijn geweldige karakter, had ik het nooit gehaald.

Dus goede ruiter..nee
Maar geweldig paard..ja Lovers

Alstublieft
Is het niet ook zo dat jij ook alles uit de kast hebt moeten halen, net als Kawa? Of te wel, je hebt goed moeten leren rijden om zover te kunnen komen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:14

Nope. Maar ik vind wel dat ik goed kan blijven zitten, en een vaste zit heb Mara daar houdt het dan ook op Tong uitsteken

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:18

Eeeeh, het kan beter. Maar eigenlijk kan iedereen rijden maar goed dat is de vraag.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:25

Dressuurmatig ben ik een kneus. Maar ik ben wel een hele redelijke *praktische* ruiter. Ben aardig goed in het terrein, weet de meeste paarden aardig tussen mijzelf en de grond te houden, en doordat ik er zelf rustig onder blijf is er vaak ook veel minder spanning bij het paard. Ik durf wel te zeggen dat ik een prima buitenrijder ben Haha!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:38

Ik ben een gingantische prutser als het gaat om dressuur, eigenlijk is dat bij alle dingen wel zo.. Bloos

Maarja, ik blijf zitten en ben er wel tevreden mee.. Haha!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:37

Rijden kan ik wel. Goed rijden is een heel ander verhaal. Ik zeg altijd maar: met paarden ben je nooit uitgeleerd, en dat geld natuurlijk ook voor het rijden.
En daarnaast kan ik Tyrano misschien wel aardig rijden, maar dat wil niet zeggen dat ik dit op andere paarden ook kan.

Eliane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:39

Nee! Kort maar krachtig Tong uitsteken

Maar 'goed kunnen rijden' is nogal een algemene vraag. Kan je goed rijden als je er niet af valt? Of als je een z-proef netjes kan rijden? Bovendien zijn er ook een heleboel verschillende takken: je kan GP rijden maar toch nergens komen wb western, of andersom: rijd je dan wel of niet goed?
Ik ben een ramp wat betreft dressuur; erg ongeduldig en bovendien nog nooit écht goed les gehad om ergens te komen. Crossen vind ik veel leuker en ging mij een stuk beter af. Je talenten en (vooral) interesses maken dus ook heel veel uit!
Je kan dus eigenlijk nooit goed 'ja' zeggen op de vraag denk ik...

Lautjuh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:43

Ik kan een beetje hobbelen Tong uitsteken maar ik kan zeker niet goed rijden maar ik mag het, rij pas 2,5 jaar Schijnheilig Tong uitsteken

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 00:06

Of ik vind dat ik goed kan rijden?
Ligt er maar net aan op welke stal ik loop Haha!
Op de ene stal moet je een paard rijden waarbij de mensen onderhand staan te watertanden aan de bakrand, bij een andere stal zie je ze nog net niet vol medelijden met het hoofd nee schudden Nagelbijten / Gniffelen
De 1e is leuk voor je zelfvertrouwen, de 2e is goed om je weer met beide benen op de grond te zetten. Ach gut

Al met al vind ik dat ik mij aardig red, ik ben meestal wel redelijk tevreden.

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 06:55

Nee.