nou wel of geen halster om????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wel of geen halster om in de wei???? + uitleg!!!

wel om doen, want
28 (23%)
niet om doen, want
93 (76%)

Totaal aantal stemmen: 121

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 16:51

mijjn verzorgponny staat met halster in de wei

jacinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:00

mijn pony heeft haar halster altijd af in de wei want er kunnen gewoon ongelukken mee gebeuren. Laatst zag ik een paard met zijn voet in het halster die hij nog half om had....

PinoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:02

Ik heb het liefst de paarden zonder halster om op de wei, kunnen ze nergens aan blijven hangen enz. Maar als je een paard hebt wat zich absoluut niet laat pakken of als je hem eenmaal hebt er nog van tussen peert voordat je het halster om hebt kunnen doen kan ik me voorstellen dat je liever een halster om doet. Maar uit oogpunt van veiligheid liever niet in mijn geval

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:04

Ik ben voor halsters in de wei, er is bij ons niks waar ze aan vast kunnen blijven zitten, en ik doe het halster strak genoeg zodat hij er ook niet in kan blijven hangen met een been..
Stel je voor dat ie in de sloot valt en vast blijft zitten ofvast zit oid dan is het altijd 100 x makkelijker om een dier in paniek rustig te houden met halster, en je krijgt geen haslter om bij een paard in paniek..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:04

runningkawa schreef:
persoonlijk heb ik het liever niet.
Maar op stal zetten ze alle paarden voor je buiten en weer binnen, dus is een halster verplicht.

Bij osn ook maar maar 1 paard draagt een halster, gelukkig, veel beter voor mn gemoedsrust.. stel je voor dat paard blifjt hangen..
en Amber laat zich makkelijk pakken.. dus waarom halster ?

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:08

Bij de opfok waar Rick staat hebben de paarden gelukkig geen halster om in de wei. Daar ben ik ook wel heel blij mee. Als je ziet wat die jonge dingen allemaal uitspoken zie je alle rampsenario's al voor je. Hij is gelukkig prima te pakken.

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:09

Ik ben tegen halsters in de wei. Het is onveilig (zoals al werd aangehaald) en het bovendien vaak onprettig voor het paard. Soms zie je paarden waar bij het halster voor irritaties zorgt (schuurt een beetje) of zelf precies 'vergroeit' in het paard (natuurlijk niet letterlijk).

Onze paarden dragen maar in één geval een halster in de wei en dat is wanneer er echt te veel vliegen zijn en we ervan overtuigd zijn dat de voordelen van een vliegennettje op dat moment afwegen tegen de nadelen van een halster. Ze dragen het halster enkel als ze in de achtertuin staan, zodat we toch regelmatig kunnen zien vanuit het raam of er geen problemen zijn. (er heeft al eens een pony een stuk omheining losgetrokken toen ze er met haar halster aan vast hing)

Een halster aanlaten omdat je paard dan gemakkelijker in de wei te vangen is, vind ik in de mééste gevallen erg overbodig. Ik kan me wel voorstellen dat het handig is als je een paard hebt met een 'handvat', maar voor het comfort van de meeste paarden is zonder halster in de wei lopen een must.

kortom: als het enigzins mogelijk is, laat het halster in de weide uit. Ik denk dat er nog heel wat paarden rondlopen die naar mijn 'normen' geen halster hoeven te dragen. Natuurlijk zijn er ook gevallen waarin het echt wel 'nodig' is, of waarin de eigenaar zelf niet te beslissen heeft. Daar heb ik (bijna) alle begrip voor. *LOL*

visje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:11

Nog een kleine toevoeging: je moet wel altijd een halster in de buurt hebben. Dus echt aan de wei of schuilstal (of iets dergelijks). Moest er dan iets gebeuren, dan kan een halster misschien nog van pas komen.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:12

Bij ons moet het Boos! Wil het liever niet maarja...Kan me voorstellen dat de staleigenaar niet met alles rekening kan houden... Scheve mond

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 17:13

ik zou hem niet omdoen, want als er zand tussen komt en het gaat schuren kan je wonden krijgen en ze kunnen er ook aan blijven haken..

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:21

AF!!! levensgevaarlijk!!

Starlight heeft nooit een halster om, behalve als ik met dr bezig ben (soms zelfs dan niet eens, dan laat ik haar gewoon los op het stoepje waar ze wel zo'n beetje blijft staan, dat is toch omheind)
Ze heeft bij de vorige eigenaar een ongeluk gehad met dr halster aan. Die man werd snachts wakker van de herrie en het gehinnik, dus is gaan kijken, zat het halster vast aan de haak van de staldeur (uitloop) en lag ze daar bijna dood te gaan doordat ze stikte...
Sinds toen heeft ze nooit meer een halster aangehad in de wei, het is overigens ook totaal onnodig. Zolang je maar een halster of touw o.i.d. in de buurt hebt voor noodgevallen.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:22

Oja en de schuurplekken zijn ook oerlelijk..

Artemiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:25

Heb ook nee genomen...
Waarom hoef ik denk ik niet meer te vertellen, ongelukken enzo... Knipoog

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:28

Genderose had hem wel om, vanwege haar ogen.
Net als Tancreda, ook zo vaak mogelijk om, vanwege de ogen.
Die waren namelijk snel ontstoken en geirriteerd door die vliegen, en een vliegennetje was echt een must.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 18:37

Ik heb WEL gestemd, ivm uitbreken en iets hebben om aan vast te houden (niet zozeer voor mijzelf maar voor mijn buren Haha! ) maar dan wel een LEREN halster, dat gaat makkelijk kapot als ze ergens acher blijven hangen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:03

Ik heb wel en halster om bij Lucky, maar zit er over zo`n halsband na te denken..

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:06

Sting heeft hem nu tijdelijk wel om. Maar ik wil het van de zomer weer niet doen. kunnen flinke ongelukken mee gebeuren!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:37

Wat mij betreft geen halster om, zeker niet als ze ijzers hebben. De mijne heeft wel een haster om, de staleigenaar zet ze buiten en weer binnen dus het is verplicht en ik begrijp het op zich ook wel (en er is voldoende toezicht).
Als je paard 24/7 buiten staat vind ik het echt onzin.
Ik ken trouwens wel iemand die zijn paard is verloren doordat z'n paard een halster om had en met zijn achterijzer in het halster bleef hangen. Je kunt natuurlijk ook voor een halster kiezen dat kapot gaat als er teveel druk op komt.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:54

Halster af in de wei.
Vind het te gevaarlijk... Gelukkig is de mijne makkelijk te pakken zonder halster, dus da's wel handig Haha! Ze draagt eigenlijk maar weinig een halster.... Alleen van en naar de wei en als ik even met d'r ga wandelen.... Verder niet.

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:58

nu doe ik MIrk zelf nog naar buiten, en als de stal het zelf gaat doen, doen ze hem waarschijnlijk gewoon OK dan!

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:38

Als arzu naar buiten gata, is ALTIJD haar halster af, ook in stal enz.
Ik kon een pony, die zichzelf heeft opgehangen op stal, omdat hij ene halste omhad

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:54

Ik weet nog niet of ik mn pony met een halster om in de wei zet of zonder.
Als het kan zonder, maar als het een onvangbaar spook is (nu staat ze enkel in een klein bakje los, straks gaat ze op een GROOT weiland), dan lekker met.
Er is niets waar ze aan kan blijven hangen, maar dan ga ik wel een goed verstelbaar halster kopen wat precies op haar maat kan, zodat ze er ook niet iets anders lenigs mee kan doen.

Silmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 21:32

ik kies nee, waarom is wel duidelijk.
ik heb trouwens mijn ponies zonder halster op de wei en haal ze soms met een handje bix eruit.dan komen ze wel!

Tinne

Ivanka staat eigenlijk altijd zonder halster in de wei. Waarom? Nja, ik weet eigenlijk niet precies. Voor mij is ze zonder halster makkelijk te pakken en voor anderen niet (dat is al een voordeel vind ik Bloos ).
En ook als ze ergens gaat schuren, dan blijft ze iig nergens achter hangen met dr halster Lachen.
Tot nu toe is het zonder halster altijd goed gegaan, dus die van mij loopt lekker met een bloot hoofd rond Knipoog Tong uitsteken

KiWiKo

De ene wel de andere niet. Ligt maar net aan de lompheid van het paard