inslapen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:14

Het beste voor een dempig paard en het dier dag en nacht buiten laten, winter en zomer. De kans op het verminderen/verdwijnen van de simptonen is groot. Het letsel op de longen blijft en zal bij opnieuw installen terugkeren.
Wij hebben zelf een sportpaard gehad met hetzelfde probleem. 's Winters buiten en niet trainen, 's zomers kon hij mee op wedstijd.

Anja85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 17:48

Ik heb zelf ook mn paard in moeten laten slapen, en k kan je vertellen dat het ontzettend poedersuiker is!!!!!! Huilen De DA is mijn oude stagebaas, en k had tijdens mijn stage al verschillende keren meegemaakt dat paarden ingeslapen werden, maar met die van mezelf was dat wel even wat anders. Ik ben er zelf niet bijgeweest, omdat ik die dag vol goeie moed naar school ben gegaan, en toen k thuis kwam was het al gebeurd!!! Verward Verward Het is een lang verhaal, maar onze merrie is ziek geworden tijdens de geboorte van haar veulen. En ze kon niet meer beter worden, want ze was zichzelf aan het vergiftigen!!!! Verdrietig Zoals ik al zei, is het een heel lang verhaal, k zal je de details besparen, maar als je t wil weten mag je pb'en.
Met mijn stage heb k wel bij andere paarden meegemaakt dat het lijkt alsof ze tegen de dood gaan vechten, maar dat is niet echt zo vertelde mijn stagebaas toen... Het zijn de spieren die gaan verslappen, en de reflexen van het paard ofzo iets...
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte!!!

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:08

is ze al ingeslapen dan? Huilen veel sterkte soms is dit wel het beste! groetjes roos

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:25

ikke schreef:
Een paard vecht niet tegen de spuiten die ze krijgen, althans als je een goede dierenarts hebt, die spuit er gewoon voldoende in. Het spul is behoorlijk prijzig en er wordt nog wel eens bezuinigd op de doses.

dit heb ik dus ook gehoord gister.. als het erg goedkoop is zou het wel eens naar kunnen wezen.. voor je eigen bestwil.. laat het je iets kosten.. dan gaat het rustig en lief

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 01:04

ArwenLune"]
[quote="Galja schreef:
En dan ga je denken... Heb ik er wel goed aangedaan? ......

Als ik heel eerlijk ben denk ik bij jou verhaal eerder dat je te lang gewacht hebt. Vol gezwellen die opensprongen? Het was de hoogste tijd!

Mijn oud-oom was helemaal aan z'n eind, longkanker, keelkanker, overal uitzaaiingen, zo dement als een mens maar worden kan... maar ja, hij had een hart als een jonge god. Raar maar waar. Het feit dat hij een goed hart had maakte de rest van z'n situatie er niet beter op. Het was misschien beter geweest als hij 3 jaar eerder aan een hartaanval was overleden...

Ik bedoel maar te zeggen... alleen een goed hart is niet genoeg he...
[/quote]

Het is altijd raar dat mensen die weinig van de situatie afweten altijd het beste weten wat ze moeten doen....
Zoals je misschien heb kunnen lezen heb ik er ook bijgezet dat 'zolang ze nog met de rest meekon' ( lees: zich normaal gedroeg en geen pijn had) ze mocht blijven. Ik heb ook geen momend getwijfeld toen we haar smiddags vonden om de DA te bellen om haar te laten inslapen. Ieder paard kan accuut een inwendige bloeding krijgen daar hoef je niet lang mee te wachten. Ik weet dat ik er goed aan heb gedaan om haar op dat momend in te laten slapen maar als je voor die keuze staat denk je niet helder. En zeker als je paardje toch nog even vecht om wakker te blijven ga je dus denken heb ik er wel goed aan gedaan.
Bij ons op stal zijn er meerdere paarden door de jaren heen ingeslapen en vaak waren die al zo ver heen dat ze bij het eerste spuitje al weg waren.
Aan enkel een goed hart heb je inderdaad niks, maar zolang de situiatie dragelijk is, en het hartje blijft kloppen vind ik het niet fair om ( mens of dier) in te laten slapen. Ik ken ook mensen die kanker hadden en zijn 'ingeslapen' en vaak is dat de laatste oplossing om verder lijden te besparen en zo heb ik ook met mn paardje gehandeld.

_DuN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:21

Zolang ze laat zien dat ze zin heb in t leven en verder niet toont dat ze erge pijn heb zou ik haar nog ff lekker bij me houden! ik zou nooit mijn paardjes naar de slager doen, de geur die dr hangt... zullen de meeste alleen maar banger worden. moet er niet aan denken. mijn oude verzorgpaard is ook bij de slager beland....... ik moet er niet aan denken dat je paard strax bij iemand op zn bord beland.. en dr ook nog van geniet! brrrrrr

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 19:33

Galja"]
[quote="gijsenkim schreef:
Als dat met zo een ouwetje al zo gaat, hoe denk de dan dat een jong sportpaard, van een jaar of 7, met enkel wat pijn aan zn pootjes reageert

Waarom zou je dan 'een jong sport paard van 7 jaar met enkel wat pijn in zn pootjes' laten slachten???
Als dat 'enkel wat pijn in zn pootjes' DE reden was om hem te laten slachten vind ik wat kort door de bocht, nooit van een gezelschapspony gehoort?
[/quote]

weet je dat een paard 23 uur per dag op die pijnlijke pootjes staat?
en de pijn dus alleen maar erger word!
ja,als mijn paard erg pijn in zn pootjes krijgt,krijgt ie absoluut een kans...maar niet door middel van gezelschapspaard en dergelijke...

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 19:37

Jasmin schreef:
Het beste voor een dempig paard en het dier dag en nacht buiten laten, winter en zomer. De kans op het verminderen/verdwijnen van de simptonen is groot. Het letsel op de longen blijft en zal bij opnieuw installen terugkeren.
Wij hebben zelf een sportpaard gehad met hetzelfde probleem. 's Winters buiten en niet trainen, 's zomers kon hij mee op wedstijd.

mijn pony is al ver over dit stadium heen,helaas!
ze staat met pensioen,dag en nacht buiten....en nog hoest ze behoorlijk...
tegenwoordig(sinds een week)hoor ik haar eigenlijk niet meer!!! OK dan!
heb wel weer een "trauma"over hoe het moet als ze ingeslapen is....
ze word echt niet zomaar boven de container losgelaten,zoals ik afgelopen donderdag gezien heb bij een overleden paard en een veulen...
bah,wat vreselijk om te zien zeg!!!!

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 00:59

Daarom is het beter om niet te kijken als ze opgehaald worden!
Wij hebben het op stal al meerdere keren meegemaakt dat een paardje door de gekro ( heet nu geloof ik anders) werd opgehaald nadat het overleden was. Ik moet zeggen dat het alle keren rustig gegaan is. Het is natuurlijk nooit geen leuk gezicht maar geen een van de paarden lieten ze vallen. De grijper ging helemaal de container in en het paard werd gewoon neergelegd.
De laatste keer dat ik er bij was ging het helaas wat minder. Die man die hem op kwam halen stapte uit zn auto, geen hallo niks. Het paard had zn halster nog om en dat moest dus nog af en de dekens moesten er ook nog af. Terwijl we nog bezig waren met het halster afdoen hing de grijper er al boven en we konden nog net optijd een stapje achteruit doen!
Ik hoorde hem nog met zn hoofd tegen de rand van de container komen en ik hoorde alles kraken....
Net zo koeltjes als hij kwam ( ok ik weet het, het is zn werk) ging hij ook weer weg. Trapte zn peuk nog even uit en ging weer weg zonder een woord te zeggen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:06

timilon"]
[quote="Galja"][quote="gijsenkim schreef:
Als dat met zo een ouwetje al zo gaat, hoe denk de dan dat een jong sportpaard, van een jaar of 7, met enkel wat pijn aan zn pootjes reageert

Waarom zou je dan 'een jong sport paard van 7 jaar met enkel wat pijn in zn pootjes' laten slachten???
Als dat 'enkel wat pijn in zn pootjes' DE reden was om hem te laten slachten vind ik wat kort door de bocht, nooit van een gezelschapspony gehoort?
[/quote]

weet je dat een paard 23 uur per dag op die pijnlijke pootjes staat?
en de pijn dus alleen maar erger word!
ja,als mijn paard erg pijn in zn pootjes krijgt,krijgt ie absoluut een kans...maar niet door middel van gezelschapspaard en dergelijke...
[/quote]

Er zijn volgens mij zat paarden die wat aan de benen mankeren ( en lees het goed niet die 24 uur per dag pijn hebben!) en die niet meer bereden kennen worden. Die paarden zijn dan nog wel gelukkig als er een beetje met ze gewandeld wordt of als maatje in de wei. OK dan!
Omdat gijsenkim zo laconiek reageerde met 'alleen wat pijn in de pootjes' heb ik er op gereageerd. En ik begrijp echt wel dat het ondragelijk is als een paard 24 uur per dag met pijnlijke benen op stal staat. Huilen En sorry als dat zo veel ophef heeft gemaakt.... Knipoog

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:50

Moeilijke beslissing Timilion. Je schrijft dat als je haar aandacht geeft dat ze dan weer opleeft. Ik denk dat als je wacht tot ze dat niet meer doet dat je dan eigenlijk te lang gewacht hebt.........
Maar deze beslissingen zijn altijd de moeilijkste om te nemen. Overleg het met je veearts zou ik zeggen.

En natuurlijk kun je stoppen als ze de eerste spuit heeft gekregen, of dat handig is is een andere vraag. Maar misschien geeft het je wat rust.

Heel veel sterkte!!

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:56

gijsenkim schreef:

Net zo............