Hoe vang je een wild paard op de wei?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 14:44

is het weer zover marcia, lastig paard hoor, maar ik weet hoeveel tijd
en energie je erin steekt, daar ligt het geheel niet aan. join uppen zal ik niet doen, in elk geval niet zelf, door iemand die er heeeeeel veel verstand van heb, kan je het proberen. maar als het niet goed gaat, dan is hij gelijk van de kook. nee hou jij het maar bij die mevr. kon me trouwens wel vinden in dat praatje over ijsland, jij ook?? en voor de overige mensen, dit is een zeer lastig probleem, heb het zelf gezien en ondervonden, marcia steekt heel veel tijd in haar paardje, en heeft al heel veel geprobeert, dus niet denken, wat een zemel, laat mij het maar effe doen, want het is echt een ramp.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 14:46

Bedankt voor je reactie Lachen

Gaitkeeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:05

Rodi schreef:
Nee het is niet alleen puur het halster. Ook het hoofdstel...
Als ik iets in mijn hand heb wat geen voedsel is dan denkt hij al dat ik hem kom pakken.... Ook als ik hem eten kom geven blijft hij eerst van een afstand staan te kijken en als de andere merrie dan lekker komt eten dan vertrouwd hij dat ik alleen kom om ze eten te geven... Hij kan gewoon niks aan zijn hoofd hebben..

Volgens Marijke van Cherokee heeft hij last van vreselijke hoofdpijn.
Is een heel verhaal over afvalstoffen die hij niet goed kwijt kan doordat zijn leven en bijnier niet goed werken. Daar heeft hij nu druppels voor, maar gaat wel een half jaar duren voordat die het weer goed gaan doen. Zelf vond ik het wel heel logisch klinken...

Nou met een dik half jaar is het zeker voor een half jaar weer verholpen Knipoog

Ik hoor vaak uit alternatieve hoeken dat nieren van paarden slecht werken en afvalstoffen oorzaak zijn van vele problemen....
Weet nooit zo goed wat ik daarvan moet denken....

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:40

Daar kan ik best inkomen over de nieren. Daarbij denk ik dat nier problemen veel door stress komt.

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:01

Als mijn shet een halster ziet rent ie ook alleen maar weg en dan kan je hem niet te pakken krijgen.. Maar nu als ik kom loop ik naar haar toe heb het halster onder me trui/jas/t-shirt ik ga dan met me arm om haar hals heen zodat ze niet weg kan en dan doe ik um om.. Maar zij raakt dan niet in paniek ofzow..
Maar nu gaat het veel btr kan nu ook met halster gewoon om me schouder doen en dan loopt ze soms wel weg en soms niet..

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-04 22:42

Shetlovertje schreef:
Als mijn shet een halster ziet rent ie ook alleen maar weg en dan kan je hem niet te pakken krijgen.. Maar nu als ik kom loop ik naar haar toe heb het halster onder me trui/jas/t-shirt ik ga dan met me arm om haar hals heen zodat ze niet weg kan en dan doe ik um om.. Maar zij raakt dan niet in paniek ofzow..
Maar nu gaat het veel btr kan nu ook met halster gewoon om me schouder doen en dan loopt ze soms wel weg en soms niet..

Dat hebben wij ook al geprobeerd, verstoppen achter me rug enzo.. Maar een ijslander is ook niet zo groot, maar als ze van angst op hun achterbenen staan zijn ze toch erg groot

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 10:22

Misschien kun je hem met een longeerlijn te pakken krijgen....
Een halsband omdoen i.p.v. halster.... (hebben paarden in stand op de manege ook vaak)
Hem elke dag uit de weide halen en hem in de stal bix of hooi voeren.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 10:42

Longeerlijn is hij ook bang voor...
Heb geen stal in de buurt van de wei, dan moet hij de weg over eerst...
Maar ga hem elke dag biks voeren en even met hem knuffelen, gaat allemaal prima. Zolang ik maar verder niks in mijn handen heb...

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 12:15

Even wat ik zou doen in jouw geval. Elke keer gewoon een halstertouw om je nek heen binden. Op het moment dat je hem gewoon staat te aaien haal je het touw gewoon van je nek af alsof je het maar lastig vind zitten en leg het naast je neer. Gaat hij er hier voor als een speer vandoor dan doe net of je het niet merkt en ga wat anders doen. Dit doe je elke keer als je lekker naast hem staat. Geen aandacht aan hem en het touw geven. Na verloop van tijd weet hij dat je er niks mee doet en zou hij blijven stil staan. Op dat moment kun je het touw gewoon in je handen houden zonder er wat mee te doen. Gaat dit ook goed dan ga je hem met het touw aaien en zo steeds verder totdat je het touw om zijn hals kan leggen. Dan is het tijd om een groter touw mee te nemen zoals longe om het om de hlas losjes vast te kunnen maken.
Ben je zover dat je zonder problemen het touw om de hals kan vast maken dan vraag je hem enkele stappen met je mee te lopen. Niet trekken aan het touw want dat helpt je toch niet, daarbij schuift het daarbij omhoog. Gewoon enkele stapjes mee vragen stoppen belonen en het touw er weer vanaf halen. Dit bouw je zover uit dat je zo rond kan wandelen en stops en wendingen kan maken. Dan pas kun je hem mee nemen de weg op.

Dit heeft een veel grotere voorbereiding nodig omdat jouw paard niks aan zijn hoofd kan hebben in de zomer. Je hebt zo minder mogelijkheden om hem te houden als hij er vandoor gaat. Het paard is nu eenmaal veel sterker met touw om de hals. Daarom moet de relatie zeer goed zijn en je moet volkomen zeker van je paard en je zelf zijn. Anders gaat dit zeker verkeert.

Kom je er niet uit, dan is het mogelijk dat ik je enkele dagen help.

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-04 13:28

Hoi Josien,

Ga het zeker proberen. Als ik het halster om mijn nek heb hangen bijvoorbeeld is er ook niks aan de hand, maar inderdaad ga langzaam beginnen met een touw enzo... Gelukkig is de relatie tussen mijn paard en mij erg goed, is een heel eenkennig paard en ik kan met hem lezen en schrijven. Alleen in de zomermaanden niet wat zijn hoofd betreft dan Lachen

Ben net nog bij hem geweest, lekker een emmertje eten gegeven en even met hem staan te kroelen, kan dan echt alles met hem doen...

snepje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:42

Marquez liet zich vaak ook niet vangen in de wei. Simpelweg omdat hij het gras gewoon te lekker vindt.
Ik weet niet of het bij jou werkt, maar wij hebben hem dan insgesloten met een paar longeerlijnen aan elkaar. Het halster verstop ik dan onder mijn jas, tot hij ingesloten is, pakken en niet meer loslaten. Je krijgt dan een paar keer rodeo, maar na een aantal keer hoefde je alleen maar de longeerlijn uit te rollen en hij bleef keurig staan tot ik hem kon pakken.
marquez doet het soms nog wel eens maar ik ga net zo lang door totdat ik mijn zin krijg.
Ik begrijp dat je het misschien eng vindt omdat jou paardje steigert enzo, maar misschien maakt hij er wel een spelletje van en heeft hij gewoon vaak gewonnen.
Ik wil niet zeggen dat je het verkeerd aanpakt hoor want vanaf mijn comp kan ik het niet zo goed inschatten. Moet ik het paard eerst zien.

Chita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 15:29

Hoi Mars!

Ja de zomer komt er weer aan en het is idd wel lekker als hij ook vakantie krijgt en lekker niet hoeft te werken.
Moeilijk hoor, ik weet dat je alles eraan doet en er veel tijd in steekt. Het is gewoon een moeilijk paardje (in de zomer) en je moet hem denk ik een beetje kennen om te begrijpen hoe hij is, want jullie band is gewoon goed. Ik weet ook niet wat er met hem is, maar ik hoop dat die druppels (voor zijn nieren) snel gaan werken en dat de hoofdpijn dan minder word. Zit in gras meer stoffen die de nieren moeten verwerken? (dat hij daardoor meer hoofdpijn heeft?). Ik vind die hoofdpijn heel aannemelijk.
Heel veel sterkte en geeft Rodi een knuffel!

groetjes Lies

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:00

in gras zit over het algemeen flink wat eiwit en nieren zijn de zuiveringsinstallatie van het lichaam ,
dus idd krijgen de nieren in het weide seizoen meer te doen dan in de winter
(althans kwa verse eiwitten )
dus nierproblemen zijn best aannemelijk
en aangezien mensen paarden ongemerkt al heel snel overvoeren kwa eiwitten zullen er idd best veel paarden zijn bij wie de nieren niet optimaal hun werk kunnen doen
en zo gaat dat voor meer organen op , (lever is ook een zuiverings orgaan )
en de ijslander is ook nog eens een erg sober ras ,

dus op zich klinkt het heel aannemelijk
hopelijk slaan de druppels aan bij rodi en kun je straks genieten van een gelukkig paard