opvoeding jonge henst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:22

gijsenkim schreef:
aaaarch.......... waarom heb je een hengst? Wat doe je met een hengst?

En zuks dan Verward Verward

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:31

Niet uit het verband halen he Patrice...die quote ging over de 1,5 jarige hengst van TS...Hij zit nu al op haar nek...dus tja dan denk je automatisch dat diegene geen ervaring met hengsten heeft. Iig niet genoeg om er zelf 1 te houden!

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 19:54

Je moet niet zomaar ergens automatisch van uitgaan!

En dat denken moet je aan een paard overlaten die heeft een groter hoofd Tong uitsteken

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:04

Citaat:
Een hengst, hoe braaf ook, kan je nooit vertrouwen. Op het moment dat jij even je aandacht verslapt dat zijn de momenten waarop hun wachten hoor......... echt waar

Enne Ineke2 deze quote,in het algemeen over hengsten,of moet ik hier niet automatisch van uitgaan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:18

Ja, jij hebt wellicht ééen hengst die braaf is (net zoals mijn kennis die toen had Haha!). Ik werk met hengsten, heel veel hengsten al heel veel jaren. En een hengst hoe braaf ook kan je nooit vertrouwen. Op het moment dat jij even je aandacht verslapt dat zijnd dan de momenten waarop hun wachten.............

ennuh dit grijp ik niet uit de lucht hoor.

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:46

Ik snap die smiley niet? vond je dat vermakelijk of zo?

Jij werkt met hengsten,dressuur mee rijden in een bak of ook buitenritten van ong. 2 1/2 uur op het strand/duin/bos!
En heb je ook wel eens zo`n dag dat je een bepaalde hengst urenlang gaat observeren bij hem in de weide en dat er dan zo`n speciale band ontstaat van vertrouwen en wederzijds respect door hem ook aante raken en geduldig zijn (hoefde je vroeger ook niet altijd bij Syl te proberen hoor!) ik heb die dingen ook niet geleerd uit een boekje of van een ene parelli maar simpelweg op mijn eigen vertrouwde gevoel.
Hij is speciaal en daar ben ik erg trots op,en vooral door de manier zoals ik met hem omga!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 20:56

Die smiley staat erbij omdat ik dit bijna te triest voor woorden vind.

Ik heb zowel gesprongen, gedressuurd en buitengereden met hengsten, ook gewoon tussen de merries (en dit zijn dekkende hengsten). En ja observeren van de hengsten deed ik de helft van mn leven geleden. Ik hoef geen speciale band met een hengst ik moet werken met het dier, respect heb ik van huis uit van ze, daar hoef ik niet eens moeite voor te doen.

Jij zal toch als hengstenhouder moeten weten dat hengsten niet bepaald speelgoed zijn voor kinderen of niet capabele mensen. En daar kom ik weer dat JIJ nou toevallig een brave hengst hebt, net zoals mijn kennis die had !!!!!!!! dat is jouw geluk! Als hengsten allemaal zo braaf waren als jouw hengst en die van die kennis van mij!! zouden er niet zoveel ruinen zijn denk je niet?

Hengsten zijn onbetrouwbaar, hoe je het ook wend of keert. Onvoorzichtigheid leidt tot ongelukken ALTIJD!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:33

patrice schreef:
Je moet niet zomaar ergens automatisch van uitgaan!

En dat denken moet je aan een paard overlaten die heeft een groter hoofd Tong uitsteken

Sorry, maar ik vind dit dus een beetje erg dom...dat jouw hengst zo braaf is heb je mazzel mee dan...die van de TS is dat dus duidelijk niet, want anders was dit topic er al helemaal niet geweest!

ankyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 21:41

moet je ehm ruinen !!!!!

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 22:36

Amen!

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 11:58

Sprite schreef:
[
[quote]
Citaat:
Een hengst is een potentiele moordenaar.

Dat ben ik niet met je eens helaas, iedereen kan van een hengst een potentiele moordenaar maken!

met 'potentieel' wordt bedoelt dat de mogelijkheid aanwezig is (en er dus niet altijd uit hoeft te komen), niet meer en niet minder.... dus waarschijnlijk ben je het wel met cassidy eens Knipoog

[/quote]

Je kan deze woorden op allerlei wijzen uitleggen. Maar als men zegt, een hengst is een potentiele moordenaar, denk ik aan een dier wat elk moment om kan slaan. Vanuit het niets, zonder directe aanleiding of opbouwende factoren.

Phryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:03

Wat word hier enorm neerbuigend tegenover hengsten gedaan Hengsten zijn helemaal niet moeilijk zolang je ze maar conseqent en eerlijk behandelt en ze niet over je heen lopen. Kheb zelf hengsten die ik van jongs af aan heb en tzijn allemaal stuk voor stuk schatten met ook hun streken netzoals een merrie heeft. Waarom zou een hengst niet mogen steigeren en een merrie wel?? Das toch absurt. Beide keren mag het niet, maar waarom word een hengst dan meteen voor gevaarlijk dier aangezien. Wel ben ik het ermee dat als ze over je heen walsen ze vlug gecastereerd moeten worden, maar al die vooroordelen vind ik zo oneerlijk, Kvind persoonlijk hengsten veel makkelijker dan merries. Hengsten zijn enorm sociaal over het algemeen zolang je ze maar in hun waarde laat en ze niet gemeen behandelt OK dan!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:21

hm jah verzorg nu twee hengsten. Zeg eerlijk heb er mijn handen aan vol. Vooral aan die driejarige, die meent dat als je zijn wei betreed een grote misdaad begaat. Deze is best agressief en asocial. Je krijgt niet goed contact met het dier.... Mja deze heeft dus tot zijn derde in de wei gestaan, nooit iets mee gedaan. Echt hoor kei mooi paardje maar opvoeding is ver te zoeken, geen manieren. Bijten (heeft mijn hand al te pakken gehad.) steigeren en noem maar op. Mja deze moet hengst blijve tot min, keuring volgend jaar. En toch zodra hij de wei uit is is het een hardstikke lief dier, en dan let ik echt wel op. Aan de hand kan hij beetje dribbelen en moeilijk doen, maar met werken (staat nu voor de kar) ist een schat, en volgende week gaan we hem inrijden, daar zie ik ook niet tegenop. Hoop alleen dat hij die streken in de wei nog ooit afleerd (hopen mag :p). Die van twee is weer heeel koel en anhankelijk, egt een moppie. Hij kent nog wel heel weinig, maar leert snel. Ze hebben alleen alletwee wel aandacht nodig, ze moeten echt alletwee zich niet vervelen, want dan krijg je brokken. Wat dat betreft ben ik het met gijsenkim eens, even je aandacht weg en ze slaan hun kans, ik hoef maar naar mijn vinger te kijken... Die van twee krijgt trouwes ook steeds meer praatjes, vooral naar die andere hengst (steeds uitdagen, steigeren, roepen) en naar de eigenaar. Van een hengst is zo een ruin gemaakt, van een ruin niet zomaar een hengst. Ben alleen benieuwd als ze straks twee-span moeten lopen, ben bang dat dat nog heeeeel moeilijk wordt.

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 16:52

Citaat:
Je kan deze woorden op allerlei wijzen uitleggen. Maar als men zegt, een hengst is een potentiele moordenaar, denk ik aan een dier wat elk moment om kan slaan. Vanuit het niets, zonder directe aanleiding of opbouwende factoren.

en dat is ook wat er bedoeld wordt in dit geval. het is een simpel geval van hormonen. een hengst maakt eenvoudig weg meer testosteron aan dan een ruin (uitzonderingen daar gelaten) en de ene hengst weer meer dan de ander. ook de ene merrie heeft meer last van hengstigheid dan de andere.

door deze hormonen kan het voor komen dat een paard, juist vanuit het niets, zonder directe aanleiding of opbouwende factoren, onberekenbaar kan handelen.

natuurlijk kun je paarden nooit over 1 kam scheren, maar het zou dom zijn geen rekening te houden met paarden die meer last van hormonen en schommelingen in deze hormonen hebben.

als je 'het geluk' hebt een hengst te hebben die duidelijk minder testosteron aan maakt kun je niet oordelen over de omgang met een hengst die wel veel testosteron aanmaakt. net zo goed als dat er een groot verschil is in het karakter en de neiging van paarden om meer of minder dominant te zijn.
bovendien kan het zijn dat je jonge hengst op latere leeftijd ineens meer testosteron gaat aanmaken en je alsnog met een moeilijker paard zit.

ik denk dat het van niemand de bedoeling is om hengsten af te kraken, maar meer om te waarschuwen voor wat er zou kunnen gebeuren. het advies om zeker een hengst goed op te voeden om ongelukken zoveel mogelijk te voorkomen is dan ook een zinnig advies imo

en we hebben het hier dan over hengsten omdat zij doorgaans meer hormoon aanmaken, maar als je verstandig bent hou je ieder paard goed in de gaten... het blijven tenslotte dieren die zelf niet kunnen beseffen dat wij mensen maar fragiele poppetjes zijn, die zo stuk zijn Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 17:29

Het is ook niet zo verwonderlijk dat veel stalhouders absoluut geen hengsten op hun stal willen hebben. Of ze nou lief/opgevoed zijn of niet...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:20

Phryso schreef:
Wat word hier enorm neerbuigend tegenover hengsten gedaan Hengsten zijn helemaal niet moeilijk zolang je ze maar conseqent en eerlijk behandelt en ze niet over je heen lopen. Kheb zelf hengsten die ik van jongs af aan heb en tzijn allemaal stuk voor stuk schatten met ook hun streken netzoals een merrie heeft. Waarom zou een hengst niet mogen steigeren en een merrie wel?? Das toch absurt. Beide keren mag het niet, maar waarom word een hengst dan meteen voor gevaarlijk dier aangezien. Wel ben ik het ermee dat als ze over je heen walsen ze vlug gecastereerd moeten worden, maar al die vooroordelen vind ik zo oneerlijk, Kvind persoonlijk hengsten veel makkelijker dan merries. Hengsten zijn enorm sociaal over het algemeen zolang je ze maar in hun waarde laat en ze niet gemeen behandelt OK dan!

helemaal mee eens....... maar daarvoor moet je wel heel veel ervaring hebben met hengsten........... en niet net uit de luiers komen en vinden dat je het allemaal weet om voor de stoerigheid een hengst te houden

Phryso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 20:45

gijsenkim"]
[quote="Phryso schreef:

helemaal mee eens....... maar daarvoor moet je wel heel veel ervaring hebben met hengsten........... en niet net uit de luiers komen en vinden dat je het allemaal weet om voor de stoerigheid een hengst te houden
[/quote]

Nee uit stoerigheid een hengst nemen is niet handig nee ben ik helemaal mee eens Tong uitsteken , je zult toch wel enige ervaring met paarden moeten hebben. Alhoewel dat toch ook voor ruinen en merries geld. Hoeveel mensen zie je wel niet die een paard aanschaffen zonder dat ze er een spruit verstand van hebben. Wat betreft een hengst, je zult toch een eerste keer moeten hebben Verward

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:28

Tuurlijk moet eens de eerste keer zijn, hoewel ik er dus niet aan moet denken een hengst te hebben. Je moet gewoon 2 of 3x erger op je hoede zijn voor dingen die kunnen gebeuren.
Daarbij zijn 'ongelukjes' uit den boze... Bijvb je hebt je paard vast, die schrikt en het touw breekt/schiet los per ongeluk...ben ik toch erg blij als het paard in kwestie wat losloopt geen hengst is.

Het belangrijkste is ook nog dat je een goede stal moet hebben. Op een manege moet je al helemaal 10 paar ogen hebben met al die kindertjes...

Heb 2 jaar voor een Welsh hengstje gezorgd, dat was genoeg Knipoog Niet dat het een echte kreng was om het netjes te zeggen, maar je moest toch echt veel beter nadenken en opletten wat je deed. Ik was dan ook erg blij toen hij met 2,5 jaar gecastreerd werd Haha! Tong uitsteken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 21:53

Er is maar 1 rede om een hengst hengst te houden en dat is als hij goedgekeurd is of als er heel veel mogelijkheid is dat hij dat gaat worden. Maar zelfs een ggk dekhengst die zicht niet gedraagt zou bij mij z'n ballen er af gaan.

Ik heb een doetjes hengstje. Een meervoudige kampioens hengst, met enkel 1e premies en het Superster predikaat. Die premies en kampioenschappen zouden er bij mij niets toe doen als het een kreng geweest was. Ik kan er lekker mee doen wat ik wil, recreatief mee rijden, gebruiken voor de fok en vooral van genieten dus hij blijft voorlopig nog hengst. Maar zodra het een kreng zou worden gaan die ballen er zeker weten af (zeg nooit nooit, maar ik verwacht niet meer dat het een kreng gaat worden, hij word met het jaar sulliger en is nu 7).
Als ik op een manege of pensionstal gestaan had was hij waarschijnlijk ook gecastreerd geweest. Ik heb de luxe positie dat hij altijd bij andere paarden het land op kon(hij stond op stal bij zijn vorige eigenaar waar ik hem eerst een jaar verzorgt heb voor ik hem koch). En dat hij nu bij huis staat en dat ik merries de deur kan wijzen mocht dat nodig zijn(maar dat is het niet).

Ik hoorde iemand zeggen dat er geen betere opvoerders zijn dan drachtige merries. Daar ben ik het helemaal mee eens. Dennis heeft bijna altijd bij drachtige merries gestaan en dat ging altijd perfect. Als hij nu gaat dekken weet hij ook dat nee nee is als een merrie nog niet hengstig genoeg is. Hij staat op het moment hier bijna onder aan in de rangorde!!!!!!

patrice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 04:46

Slapen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 04:59

patrice schreef:
:Z

Bedoel je hiermee het tijdstip of het feit dat het topic gaat vervelen? Want in het laatste geval zou je beter niet kunnen reageren

offtopic: schitterende hengst heb ik in je profiel gezien, je woont aan de kust, maar in welke provincie?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 07:28

Laat patrice maar
Onze marengo mag vandaag weer meespringen, Als je het dan over een super zoete hengst hebt, het is een goedgekeurde groninger hengst. Nooit pootje opgetild, niet happen, nooit iets doen wat onaangenaam is, nooit. Hij heeft totdat hij het heel goed ging doen in de sport altijd natuurlijk gedekt, nu dekt hij de koe Haha! Haha! .... maar nooit problemen met merries. Natuurlijk laat hij zich wel zien als hij vind dat het nodig is, daar is het een vent voor. Maar het blijft altijd controleerbaar, altijd! Zelfs met dekken kijken ze nog met een oog naar Henk of het echt wel mag. Kwestie van opvoeden, en daar ging het topic over. Een kennis van ons heeft een halfbroer van Marengo, geruind en het is me daar een draak..... ongelooflijk. Haha! Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 13:47

patrice schreef:
Ja een ware potentiele moordenaar,zoals Cassidy álle hengsten omschrijft pfffffffffffff.
Consequent moet je zeker zijn met een paard maar dat moet je bij alle paarden,waaronder ook ruinen en merries,want ken zelf persoonlijk ook draken van ruinen en merries die je nooit bij een ander paard kan zetten,of ikzelf ook maar het liefst ver uit de buurt blijft.
Ik ben ontzettend trots op Syl,niet omdat hij hengst is maar vanwege zijn karakter en het vertrouwen onderling!
Dus scheer niet alle hengsten over 1 kam dames!

Volgens mij scheer jij alle hengsten over 1 kam. Uitzonderingen bevestigen de regel, en ik weet niet of je met Syl dekt, en misschien komt het wel nooit tussen een aanvaring tussen jullie, of heb je de nodige aanvaringen al gehad en is het nu over. Mag ik vragen hoe oud Syl was dat je hem kreeg?

Wat betreft de hengst lekker op het land laten staan: hoeveel gelegenheden heb je in Nederland waar je zonder eigen stal en zonder eigen land je hengst op het weiland kunt hebben? Niet iedereen heeft de mogelijkheid zijn paard een dagje over te slaan (qua rijden en beweging) als hij een keertje je dag niet heeft of niet stevig in zijn schoenen staat. De hengst moet er toch een keertje uit als hij in een box staat.

Vinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 16:22

Interessant deze discussie, wanneer zouden jullie een hengst dan castreren? Ik heb zelf ook een hengstjaarling. Loopt lekker tussen allemaal andere hengstjes ergens in het hoge noorden in de opfok. Hij komt terug als hij 3 is. Het liefst laat ik hem zo lang mogelijk hengst maar voor ik erop moet gaat het boeltje eraf.
Ik ben maar een hobbyruiter en blijf graag heel .
Dus castreren voor zijn 3e of wachten tot hij uit de opfok komt?

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:32

Ik heb nu 2 hengsten op stal staan 8 mei komt nummer 3 .1 is al goedgekeurd als dekhengst en die straks komt gaat ook voor de keuring.
Nummer 3 heb ik pas een paar maanden en is nu 9 jaar hengst.Voor mij een reden om 'm nu niet alsnog te gaan castreren.Hij blijft een heel eind uit de buurt van mijn schrikdraad, staat samen met 2 geiten (is te klein om tussen mijn grote paarden te lopen)Af en toe doet hij een poging tot bijten en dan krijgt ie weer een dreun.Dan is hij weer een paar weken poeslief.

Zoals gijsenkim hier al ergens zei, je moet streng maar heel rechtvaardig zijn.Maar ken je paard en zijn taal ook.
Orbaldo vertrouw ik voor 99 % Afbeelding
maar het is wel een paard en als het eropaan komt word er wel vanuit instinct gereageerd. voor een jaar terug had ik er nooit zo bij kunnen gaan liggen hij sloeg, beet en kwam op zijn achterbenen naar je toe.
Dat is er niet uit gegaan met het voeren van wortels Haha! maar soms met grof geweld.Dat is soms echt niet leuk geweest maar het paard weet duidelijk waar hij aan toe is (staat zelfs los op de poetsplaats met vlechten en wassen naast merrie's )ik zeg 1 keer euh en als daar geen reactie op komt krijgt hij een lel of schop.Ik heb het afgelopen half jaar dus geen 1 keer hoeven uit te halen alleen een paar keer euh moeten zeggen.

Mijn hensgt staat dus idd achter zo'n klein draadje maar daar staat gigiveel stroom op en zelfs al komen de paarden lanmgs hij komt niet dichter bij dan een halve meter.Op mijn vorige stal hadden ze alle hengsten achter 1 dun draadje,gewoon genoeg stroom opzetten dan lopen ze er 1 keer tegenaan en nooit meer Haha!

Brave hengsten zijn er genoeg maar ze moeten wel braaf worden gemaakt.Toen Orbaldo laatst last van zijn mond had en geen Bit in kon heb ik aan een halster moeten dekken.Ook geen probleem maar ik ga het niet opzoeken, nu zijn mond weer beter is krijgt hij weer een stang in gewoon voor het geval dat. en dat is met alles zo.
Ik hou altijd rekening mee dat hij wat kan uitspoken.al probeerd hij dat tegenwoordig allang niet meer