Zou jij een lening afsluiten om ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:42

JA!
Als het bedrag en de aflossing binnen je budget valt zou ik het zeker doen!
Als je bijv geld leent voor een auto dan gaat de waarde (als je de auto verkoopt) in elk geval flink omlaag.
Een paard kan (kan) in waarde stijgen of gelijk blijven.
Ik zie geen probleem.

Idra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:22

Cassidy schreef:
(en ik zie eigenlijk het verschil niet tussen lenen bij ouders of het lenen bij een bank)

Euhm.... ik moet mijn ouders geen intrest betalen Haha!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:33

ik zal het niet doen. Teken dat je het geld voor de verzorging ook niet klaar hebt liggen...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:39

Ik heb NÓÓit geld geleend maar voor Gam ben ik uit buiten mijn principes gestapt en ik heb er geen tel spijt van.

Ik had geld voor een paard bij elkaar maar toen kwam de belasting om de hoek die nog wat geld van me wilde zien. Weg was alles. Een vriend van ons bood me aan om renteloos geld te lenen. Na 1 dag denken ben ik toch gezwicht, anders was het de komende 3 jaar geen paard.

En wat ik zeg, hij heeft me al zoveel mooie dingen gegeven, het is me meer dan waard. Lachen

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:49

Nee, ik zou het niet doen
Alleen al omdat als het paard ziek word en je daar weer geld voor nodig hebt en daardoor je lening niet goed kun afbetalen.
Ik koop alleen een paard als ik alles helemaal zelf kan betalen, dus niet alleen de aanschaf maar ook de bijkomende dingen. Als ik een paard koop wil ik er zeker van zijn dat hij/zij het goed bij mij krijgt en dat ik niet belangrijke dingen (DA, hoefsmid) moet laten omdat ik daar het geld niet voor heb.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:01

Ik had al een hoop gespaard voor Lorenzo, maar nog net niet genoeg. En ik moest ook nog alles aanschaffen, zoals dekens, halster, hoofdstel enzo. Toen op een dag de eigenaresse van de manege vertelde dat er iemand anders Lorenzo ging kopen..... Toen heb ik met mijn schoonouders een regeling getroffen, die hebben het voorgeschoten en ik hoefde niet persé binnen een bepaalde tijd af te lossen én zonder rente.

Ik was zó blij dat ik toch in de gelegenheid was om Lorenzo te kopen toen, dat ik dat aanbod wel aangepakt heb. En binnen 6 maanden had ik Lorenzo helemaal netjes afbetaald aan mijn schoonouders. Dat was moeilijk, maar ik wilde niet anders.

Nu zou ik niet geld gaan lenen voor een paard. Ik heb een bepaald budget, en daar ga ik niet overheen. Daarom ga ik niet kijken naar paarden van 8000 euro ofzo, dat is een te groot verschil. Heel simpel eigenlijk.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:16

Ik zou er geen geld voor lenen. Als er dan iets mis zou gaan en ik heb een vee-arts nodig, dan zou ik daar dus ook geen geld voor hebben. Ik vind dat teveel risico. Ik heb al een hele grote lening (hypotheek) en dat vind ik voorlopig wel genoeg...

er lijkt me wel een héél groot verschil zitten tussen lenen van een bank of lenen van bijvoorbeeld je ouders. Als je je ouders een keer wat later betaald, is het niet zo'n ramp. Bij een banklening duidelijk wel. Plus de rente die je bij een bank wel moet betalen en bij (de meeste) ouders niet. Toch zou ik daar ook niet van lenen... Ben uberhaupt niet zo voor lenen...

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 14:57

ik denk dat het afhankelijk is van je situatie en van wat je met het paard wilt.
een lening nemen is imo geen probleem als je weet dat je het geld binnen een acceptabele tijd gemakkelijk kunt afbetalen en je bv verzekerd tegen medische kosten en vroegtijdig overlijden van het paard.

ik zou zeker geen ander "minder" paard kopen als je straks nodig denkt te hebben. tenminste als ik ervan uit ga dat je je paard zo lang mogelijk wilt hebben (liefst voor altijd?). stel dat je een minder getalenteerd paard koopt omdat het goedkoper is en je kunt er straks niet mee verder terwijl je wel verder wilt. verkoop je hem dan weer? het ligt er dus ook aan wat je met het paard bereiken wilt.

ga voor je droompaard (enigszins binnen de grenzen van je budget natuurlijk Knipoog )
of spaar door, of neem een lening als je hem goed kunt afbetalen.
maar zorg dat je koopt wat je echt hebben wilt Haha!

MickeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:35

Nee, ik zou dat ook niet doen.
Met de koop alleen ben je er namelijk nog niet. Een hoop kosten komen juist daarna, hoe ga je die dan betalen als je al een lening hebt...

Inderdaad voor een huis vind ik een hypotheek normaal, maar verder kan ik me weinig dingen voorstellen waar ik een lening voor af zou sluiten...

easter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:47

Nee, ik zou nergens behalve een huis een lening afsluiten. Als je eenmaal schulden heb, kom je er NOOIT meer uit.
Ik zou ook heel graag een paard willen, maar eerst sparen en dan pas kan je kopen!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:49

Ik zou het nooit doen, voor hetzelfde wordt dat paard ziek of wat, en zit je daar alsnog zonder geld, met een ziek paard. Of ligt ie na een week met zn pootje omhoog, sja en wat dan...
als ik een paard zou kopen moet ik gewoon 100% zeker weten dat ik er de komende tijd voor kan zorgen en het geld kan opbrengen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:55

Ik zou het ook niet doen. Maar goed, ik hou sowieso niet van geld lenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 15:56

Als je een paard koopt met geleend geld, dan is het wel zo verstandig om m dan te verzekeren. Als er dan onverhoopt is vreselijk misgaat, dan kun je in ieder geval je lening aflossen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 16:05

ik betaal mijn paard momenteel van geleend geld Haha! anders moet ik hem verkopen, en dat wil ik niet. Dus dan maar lening boven op mijn stufie. Kortom, dankzij de IBG loopt Baloe nog steeds bij mij Lachen
Tsja, als student zijnde moet je soms keuzes maken...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 17:24

Fitzroy"]
[quote="Esme_27 schreef:
Ik denk dat je op een paard best een lening kan nemen van een paar duizend euro. Het is namelijk een betere investering dan een auto.

Waar baseer je dat op? Over het algemeen koop je paarden te duur en verkoop je ze te goedkoop Knipoog
Alleen als je het handig doet kun je er geld aan over houden en dan moet je de kosten die je voor stalling, DA enz hebt gehad nog niet mee rekenen.
Ik vind een paard een ontzetttend slechte investering als je het zwart-wit ziet *LOL*
[/quote]

Je hoeft er toch niks op te verdienen??? Heb het nu gewoon over de aanschaf van een eigen paard. Over het algemeen gaat de waarde van je paard net zo snel omlaag als jij de lening afbetaald. Zo kan je dus op ieder moment je paard verkopen en de lening in een klap aflossen.
Een auto daalt veel sneller in waarde.

Nadhir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 21:57

Ik zou nooit lenen, maar als mijn ouders aan zouden bieden om mij financieel te steunen in de vorm van een lening zonder rente, dan zou ik het wel doen.

Ik wil heel graag een eigen paard, maar ga absoluut niet lenen, heb ook met mijn ouders een afspraak dat als ik afgestudeerd ben op de PABO dan krijg ik een eigen paard, moet wel alles zelf betalen, behalve het paard zelf. Op zich een leuke deal, maar als ik het financieel niet bepaald goed zou hebben dan wacht ik nog. Ik ga niet omdat ik afgestudeerd ben gelijk een paard aanschaffen en dan financieel aan de grond zitten.

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:11

Nee ik zou er geen lening bij een bank voor afsluiten, maar als ik het tegen een geringe rente van mijn ouders kan lenen misschien wel. Maar dan moet het wel het paard van je dromen zijn, en niet te ver boven je budget liggen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 22:22

Nee,
Ik heb bij elke zoektocht eerst gekeken wat wil ik maximaal uitgeven en daar op gaan zoeken.
En nog nooit spijt gehad.

Lennon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:11

Nee.
Ik leen geen geld, noch van de bank, noch van andere mensen.
Alleen voor het kopen van een huis wil ik geld lenen, de rest moet je maar voor sparen en als je het geld niet hebt op het moment = pech.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 08:18

Nee. Ik zou nooit een lening afsluiten (uitzondering daargelaten Knipoog )

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 08:50

Ikzelf heb 2 paardjes. Dat was mijn budget en ik heb er veel plezier van.
Toch weet ik heel goed van mezelf dat ik graag een sportpaard wil, om toch de wedstrijdsport weer op te pakken. Nu ben ik best veel eisend als het om een sportpaardje gaat en zelf denk ik als ik echt een (Jong) paard zie waarvan ik zeg dat is hem helemaal maar ik zou het geld er nog niet voor hebben, dat ik over een lening na zou denken.
Wel op de manier van, wat ik nu spaar en zou kunnen missen aan een lening, dan zou ik het overwegen, maar zeker niet als dat betekend dat er daardoor geen brood meer op de plank is. Ik zou het al zoiezo niet doen als het hele paard geleend moet worden, dat schiet niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 09:48

Tja, ik vrees dat ik voor HET paard eerder een hypotheek nodig heb dus toch maar niet Haha!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 10:59

Nee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 11:53

Nee, ik zal geen lening afsluiten om een paard te kunnen kopen.

Als je eigen paard ziek word en de rekening moet betaald worden zal ik heel erg misschien wel doen, maar dan zou ik eerst bij mijn ouders aan kloppen. Ik heb Dennis ook gekocht met de zekerheid, mocht er iets heel geks gebeuren en mocht ik het niet kunnen betalen, dat ze bij springen. Maar ik heb mijn ouders sinds ik Dennis heb gelukkig nog nooit nodig gehad.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:21

Ik heb wel een lening afgesloten om mijn paard te kopen. Ik had daarvoor een andere verkocht aan een kennis die ermee wilde fokken (was voor de sport afgekeurd) dus ik wist dat ik de stalkosten etc gewoon goed kon betalen en wilde graag een ander paard. Toen ik deze merrie zag waren mijn ogen weer eens groter dan mijn portemmonaie Boos! lag iets boven mijn budget maar was voor die tijd wel een "koopje" ... twijfel twijfel.. ik zou nog vakantie geld krijgen.. dus toch maar gedaan bij de bank geleend en maandelijks terug betaald en mijn vakantiegeld gedeeltelijk bijgestort. Ik heb er absoluut geen spijt van ik kan de maandelijkse kosten op brengen uiteraard heb ik deze merrie rondom Röngenologisch laten keuren en tegen alles wat je kan bedenken verzekerd. Ik had haar ook verzekerd als het niet van een lening was betaald.

Als je het geld niet hebt of zowiezo als moeilijk rondkomt zou ik het zeker doen .. maar bij mij was de maandelijkse last niet een probleem ik kwam tekort bij de aanschaf.. En toen ik Riant zag dacht ik DIE'S VAN MIJ!!!!

Je kan nooit in een ander zijn portemonnaie kijken en je moet bedenken dat geld lenen ook geld kost als het bij de bank is. Als je verder genoeg inkomsten hebt om naast je stalling ook nog lening te betalen en niet in de problemen komt en het is een redelijk bedrag.. voor mij is dat maximaal 300 euro meer zou ik echt niet lenen maar 1000 euro heb ik er zo bij geleend.
En al weer bijna terug betaald Knipoog