chippen vanaf 1 juli verplicht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:42

Alane schreef:
Dacht dat de chip verplichting geld voor de gehele EU, waar ga je dan naar toe?

Krijgen ze er nooit door....en verder: ik wacht het af...Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:44

Het is de bedoeling dat de paarden die in Nederland verblijven naast het paspoort ook en chip hebben waarbij boetes op kunnen lopen tot 4500 euro

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:00

Moet ik nog zien gebeuren...die boetes bedoel ik.
En anders ben ik hier heel snel vertrokken.
Ga er sowieso van uit dat de ontheffingsaanvraag lukt.

Ik zal ze laten zweten...Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 23:04

dat onverzekerbaar slaat ook nergens op...alles is te verzekeren, hangen wel prijskaartjes aan

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 00:52

nou, ik zie dat de discusse toch weer op gang is gekomen en ik hoor jullie praten over het niet willen latenchippen. Ik heb een artikel gevonden op de site van pve:
Ik heb principiële bezwaren tegen het chippen. Wat nu?

Uitsluitend als u godsdienstige of ethische bezwaren heeft tegen het chippen, kunt u aan de voorzitter van het PVV schriftelijk ontheffing aanvragen van de chipverplichting.
De stand van zaken op dit moment is als volgt:

Er komt een ontheffingsmogelijkheid voor paardenhouders die gewetensbezwaren hebben tegen het inbrengen van een transponder bij een paard.
Deze ontheffingsmogelijkheid wordt pas geëffectueerd vanaf het moment dat de transponderverplichting in werking treedt.
Volgens de verordening identificatie en registratie van paarden treedt de verplichting tot een het inbrengen van een transponder pas in werking nadat goedkeuring van de EU-Commissie is ontvangen. Deze goedkeuring is nog niet ontvangen
De verplichting tot het inbrengen van een transponder is dan ook nog niet inwerking getreden
Er kunnen nu dan ook nog geen ontheffingen verleend worden voor een verplichting die er nog niet is.
Zodra die verplichting wél in werking treedt zal vervolg worden gegeven aan de bij ons bekende ontheffingsaanvragen
Tot dat moment kunnen wij er geen inhoud aangeven
Wat dit betekent voor deelname aan wedstrijden, bepaalt niet het PVV; daarover hebben we dan ook niets te zeggen of aan te bevelen. De KNHS dient hier duidelijkheid over te geven.

ik hoop dat het eenbeetje duidelijk staat geschreven, want op de site was het nogal een rommeltje

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:36

Ze willen nu eenmaal in Nederland alles netjes geregeld hebben. En dus hebben ze een systeem bedacht waar de hele EU iets aan heeft en Nederland is niet het enigst land waar dit verplicht wordt. Trouwens mijn paarden en ponies zijn gewoon gechipt en ik heb er geen enkel probleem mee. Ik zelf heb ook al jaren een lichaamsvreemd (boutje in enkel) object in mijn lijf en ik merk er niets van. Dus als je het aan mij vraagt laten chippen die paarden ponies en ezels.! !Ezels, ja dat klinkt wel leuk dat past een beetje bij degene die het verzonnen heeft. Clown

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 07:57

In Oostenrijk wordt het ook verplicht en er is geen boer die zijn Norikers laat chippen: ze branden ze gewoon nog en ik verwacht niet dat het Noriker stamboek de boeren ooit zover krijgt dat ze gaan chippen.
dan gaat het net zoals veel boeren die Belsen fokken en geen staart willen: ze houden er gewoon mee op!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 08:11

Citaat:
En als alleen om religieuze en ethische redenen ontheffing aangevraagd kan worden, moeten jullie eens kijken hoe religieus ik ineens kan worden Haha! Lips are sealed

Dat vind ik nou zoooo schijnheilig.
Wees dan flink, vertel je echte reden en draag de consequenties, maar ga niet schijnheilig gelovig wauwelen als je dat zo uitkomt.
Je staat voor je mening of je glibbert er onderuit met allerlei leugens en halve waarheden door je ergens op te beroepen waar je zelf niet in gelooft.
Bah Misselijk

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 13:13

Helemaal met je eens Billy Schijnheilig

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 14:47

Tja...in tijden van oorlog is alles geoorloofd. Kun je het mee eens zijn of niet.
En wie zijn jullie om te bepalen hoe gelovig iemand is? Moeten ze een zwart paadje naar de kerk lopen of zo?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 19:56

moet het eens zijn met Cassidy....als de enige manier om onder iets uit te komen is om het dan op godsdienstige overtuiging of ethisch te gooienen vindt ik het juist getuigen van oprechtheid ..het oprecht tegestander zijn van iets om zelfs zo ver te gaan.....dat derden het zouden kunnen zien als schijnheiligheid...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:10

Stel het dan verplicht voor iedereen, en ga geen uitwegen openlaten. Lips are sealed

En dan nog vind ik dat het niet aan een mens is om te oordelen hoe gelovig en of ik wel gelovig ben. Dat kan alleen Hij, God, Jahwe, Allah of hoe je hem of haar ook noemen wilt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:29

Chippen noch een paspoort zijn door de EU verplicht. De enige verplichting is een identificatie.
Hier in Spanje is dat een tekening op een kaart die tevens wettig eigendomsbewijs is (hier dus ook helemaal mooi opgelost). Deze kaart dien je jaarlijks te laten actualiseren. Kaart en jaarstempel zijn gratis. Vaccinaties worden hier nérgens bijgehouden, dus ook niet op die kaart; dat mag je helemaal zelf doen.
Chippen gaat hier never ever ingevoerd worden Haha! Sterker nog; het was verplicht bij p.r.e.'s maar daar is men héél snel op DNA-registratie overgestapt.

Als het hier opportuun zou zijn, zou ik weigeren op principiële etische gronden: ik wil geen lichaamsvreemde voorwerpen in mijn paarden. Heb er mede om die reden ook geen ijzers onder en wil het liefst zelfs bitloos rijden.

Tegen het chippen als identificatiemiddel zijn veel inhoudelijke argumenten in te brengen en alle argumenten vóór zijn lek.
Hoewel je daar wel bezwaar tegen kan hebben, maar dus niet kan maken, is het een kostenverhogende maatregel waar alleen de chipproducenten en veeartsenij wat mee opschieten.
Ook de overheid krijgt er alleen maar een niet-middel en veel rompslomp bij.

Op onder meer paardnatuurlijk.nl staat helder (zij het gekleurd tégen) info over het chippen.

Wat verenigingen wel of niet verplicht stellen is een heel ander verhaal; dit staat volkomen los van de EU- of Nederlandse wetgeving. Als een paardenclub of wedstrijdvereniging identificatie d.m.v. chippen verplicht stelt, accepteer je dit door je lidmaatschap. Meestal echter zullen verenigingen de overheid volgen, ook wat betreft ontheffingsmogelijkheden.
Het voorbeeld van de p.r.e.'s dat ik eerder gaf echter geeft aan dat dit ook anders kan; geen DNA-profiel = geen stamboekregistratie. Dat zou dus met chippen in Nederland op allerlei gebied dus ook zomaar kunnen. Zou ík zeggen; dan maar geen lid, dan maar geen wedstrijden of tentoonstellingen, maar dat is dan weer een uitvloeisel van het principiële standpunt.
Bij mijn honden bijvoorbeeld heb ik mijn rashonden zonder stamboomregistratie gefokt toen daarvoor in Nederland op chippen overgestapt werd; dan toch geen stamboom! Blijven dezelfde honden hoor

Annemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:42

Misschien een beetje offtopic vraag, maar ik had al eerder iets gelezen op bokt dat als je paard een tattoo heeft, hij niet gechipt hoeft te worden.
Is dit waar?
Laatst bijgewerkt door Annemieke op 14-06-24 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 20:44

ALLE paarden zullen moeten worden gechipt. Tattoo, DNA getest, of je nu wedstrijden rijdt of niet, het maakt niet uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:18

Cassidy schreef:
ALLE paarden zullen moeten worden gechipt. Tattoo, DNA getest, of je nu wedstrijden rijdt of niet, het maakt niet uit.

Ok, nog een keer met andere woorden; stél dat chippen in Nederland inderdaad verplicht gaat worden, dan geldt die verplichting inderdaad voor álle paarden omdat dit dan de door Nederland gekozen identificatie-methode is. Daar is echter een ontheffingsregeling voor. Deze is nog niet ingevuld, dus aanvragen is in eerste instantie op drijfzand lopen.

Wil je t.z.t. gaan doen, dan lijkt mij het de handigste oplossing om zodra de beslissing om tot verplichting over te gaan daadwerkelijk genomen is, maar nog niet van kracht is, een paspoort aan te vragen. Dan heb je in ieder geval hangende de ontheffingsprocedure een identificeerbaar paard.
Heb je een paard met een stamboekregistratie, dan zul je waarschijnlijk al een identificatie-document hebben. Hangende de uiteindelijke ontheffingsprocedure en -voorwaarden zou ik daar mee proberen uit te komen.

Die ontheffingsregeling echter hoeft door verenigingen niet ingevoerd of geaccepteerd te worden en ook kunnen zij op de chipverplichting of wat voor identificatie ook overgaan zonder dat dit landelijk verplicht is of wordt.

Heb je geen religieuze of ethische bezwaren, maar vind je het gewoon geldklopperij, dan heb je wel gelijk, maar snijdt het argument helaas geen hout. Dat soort 'regelingen' zijn er wel meer; het kentekenbewijs deel 3 staat me nog helder voor ogen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 21:20

Huertecilla schreef:
Wil je t.z.t. gaan doen, dan lijkt mij het de handigste oplossing om zodra de beslissing om tot verplichting over te gaan daadwerkelijk genomen is, maar nog niet van kracht is, een paspoort aan te vragen. Dan heb je in ieder geval hangende de ontheffingsprocedure een identificeerbaar paard.
Heb je een paard met een stamboekregistratie, dan zul je waarschijnlijk al een identificatie-document hebben. Hangende de uiteindelijke ontheffingsprocedure en -voorwaarden zou ik daar mee proberen uit te komen

Het is helaas niet meer mogelijk om een paspoort te verkrijgen zonder dat er tegelijkertijd een chip in je paard wordt gedouwd. Alle paspoortleverende instanties hebben duidelijke aanwijzingen gekregen om geen paspoorten uit te geven zonder bijbehorende chip. Dus hoe graag ik nu nog aan de eis van de overheid zou willen voldoen betreffende de identificeerbaarheid van mijn paard zonder dat er een chip in gaat: het wordt me onmogelijk gemaakt.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:23

Cassidy"]
Het is helaas niet meer mogelijk om een paspoort te verkrijgen zonder dat er tegelijkertijd een chip in je paard wordt gedouwd. Alle paspoortleverende instanties hebben duidelijke aanwijzingen gekregen om geen paspoorten uit te geven zonder bijbehorende chip. Dus hoe graag ik nu nog aan de eis van de overheid zou willen voldoen betreffende de identificeerbaarheid van mijn paard zonder dat er een chip in gaat: het wordt me onmogelijk gemaakt.
[/quote]

Dat had ik inderdaad ook begrepen.

[quote="mirtje27 schreef:
Ook ik heb 2 maanden geleden een paardenpaspoort aangevraagd en mijn pony niet laten chippen. Ze is 23 jaar en ik rij haar alleen nog maar recreatief waarom zou ik haar dan laten chippen.
Paspoort vind ik nog oke, maar van het chippen bij mijn pony zie ik niet echt het nut van in.

Mirtje27, je hebt hem dus dit jaar aangevraagd.
Hoe er waar heb jij dat aangevraagd?
En heb je hem al binnen dan?

Silenzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 22:49

de enige reden voor het feit dat de chip erin moet is om het medische verleden van het paard op te zoeken bij de eventuele slacht ik vind dit dus persoonlijk totaal kansloos...
als er meer mee gedaan werd zou ik er nog over na willen denken maar als het alleen voor de slacht is terwijl mijn paardje nevertenooitniet naar de slacht gaat laat ik me paard dus niet chippen.... of zie ik dit nou verkeerd?

Little_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 23:31

Ik heb zo'n 3 a 4 weken ook een paspoort aangevraagd zonder te chippen. Gewoon bij de dierenarts, die de formulieren invulde en doorstuurde naar de KNHS. Het is financieel trouwens wel voordeliger om gelijk te chippen + paspoort, dan alleen paspoort en bijv. later te chippen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:06

Little_Sun schreef:
Het is financieel trouwens wel voordeliger om gelijk te chippen + paspoort, dan alleen paspoort en bijv. later te chippen.

...als je al ooit laat chippen Lips are sealed.

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 10:40

Onze dierenarts maakt alle paardenbezitters wijs dat chippen vanaf 1 jan. jl. verplicht is,en dat je er echt niet onderuit komt!!! Ik weet gelukkig beter,maar voor het grootste gedeelte mensen geldt dat wat de dierenarts verteld de waarheid is...Bovendien vertellen ze hier ook al dat dieren die niet gechipt zijn niet meer voor medische behandeling in aanmerking komen!Ruikt volgens mij een beetje naar geldwolven!!Volgens mij is een dierenarts iemand die eerlijke stand van zaken moet geven?!
Je hoeft niet ineens religieus te worden hoor,als jij aangeeft dat je gewetensbezwaren tegen het chippen hebt is dat voldoende.
Hier nog even een site over tegenstanders van het chippen; www.invisio.nl/antichip

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:19

Cassidy schreef:
Het is helaas niet meer mogelijk om een paspoort te verkrijgen zonder dat er tegelijkertijd een chip in je paard wordt gedouwd.

Dat is dus PERTINENT NIET waar!!! Je mag zelfs het paspoort aanvragen bij het stamboek dat het goedkoopste is en ze zijn WETTELIJK VERPLICHT om dit af te geven. Voor je Shire een paspoort aanvragen bij het shetland-stamboek kan dus gewoon en ze geven het nog uit ook *LOL* *LOL*

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 11:34

Als ze vinden dat alles gechipt moet worden, gaan ze dat ook maar zelf betalen.
Ik heb geen zin om meer dan 400 euro uit te geven om hier de boel te laten chippen omdat een of ander buropikkie dat heeft bedacht.

Moest trouwens wel lachen om wat mijn DA laatst zei.
Hoe willen ze alles laten chippen? Er lopen alleen hier in het dorp al honderden pony's rond die niet eens geent zijn en die nergens geregistreerd zijn.
Zie die eigenaren maar eens zover te krijgen dat ze gechipt worden Haha!

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:35

ikke"]
[quote="Cassidy schreef:
Het is helaas niet meer mogelijk om een paspoort te verkrijgen zonder dat er tegelijkertijd een chip in je paard wordt gedouwd.

Dat is dus PERTINENT NIET waar!!! Je mag zelfs het paspoort aanvragen bij het stamboek dat het goedkoopste is en ze zijn WETTELIJK VERPLICHT om dit af te geven. Voor je Shire een paspoort aanvragen bij het shetland-stamboek kan dus gewoon en ze geven het nog uit ook *LOL* *LOL*
[/quote]

Heb je al gekeken op de website van het shetlanderstamboek?Daar staat duidelijk vermeld(toen ik 14 dagen geleden keek)dat er GEEN paspoorten worden uitgegeven zonder chip!!!