Welke hoefschoen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welke hoefschoen heb je gekozen en waarom?

Old Macs, omdat...
6 (12%)
Marquis, omdat...
8 (16%)
Smit-Rijssen, omdat...
13 (26%)
Easy Boot, omdat....
11 (22%)
Anders, nl....., omdat.....
12 (24%)

Totaal aantal stemmen: 50

Silenzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 21:49

pfiew dacht al dat ik in de vorige eeuw nog leefde Knipoog

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 23:25

Miekjuh"]
[quote="Lindy"][quote="Miekjuh"]
schreef:
Ik kan eigenlijk alleen maar meer nadelen als voordelen bedenken, er zullen vast mensen zijn die heel blij zijn met de hoefschoen, maar na mijn idee is het niet dé oplossing..

Zullen we het eens over de nadelen van ijzers hebben?

[/quote]

Heb je mij hier ergens horen zeggen dat ik ijzers geweldig vind? maarja als een paard niet zonder kan ben k eerder voor ijzers dan voor hoefschoenen, maar zo heeft iedereen zijn eigen meningen en ideeen..
[/quote]

Nee, dat heb ik je niet horen zeggen, maar ik ben van mening dat ijzers meer en grotere nadelen hebben dan hoefschoenen. Lachen

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:15

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 08:17

Silenzio schreef:
ben ik dan de enige die denkt dat een paard ook zonder kan....? de mijne loopt op steen op zaagsel en in de bak en heb er nooit iets onder gegooid en trouwens ze staat fantastisch op der benen...(hoeven)

Nee hoor, mijn pony loopt ook al dr hele leven op blote voeten, maar met endurance krijg je wel eens met bodemsoorten te maken die je thuis niet hebt en dan kan ze gevoelig worden op de zool, schoentjes zijn voor deze ritten dan ideaal. Toch een beetje extra bescherming zonder al te veel moeite

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 13:12

Silenzio schreef:
ben ik dan de enige die denkt dat een paard ook zonder kan....? de mijne loopt op steen op zaagsel en in de bak en heb er nooit iets onder gegooid en trouwens ze staat fantastisch op der benen...(hoeven)

Die van mij ook hoor, maar als je veel km maakt over asfalt en je wilt dat je paard nog met hoeven thuis komt zul je ze toch moeten beschermen.

Maar in de middeleeuwen hadden ze dan ook nog geen asfalt Haha!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-04 14:47

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 21:37

Is er iemand die een clos up foto heeft van S-R schoenen???? Liefst ook nog aan de voet??

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:39

Heej , da's een onverwachte wending...
Vippie die wat anders zoekt dan haar Smitjes !

Dat was dus precies wat ik al maanden zeg dat dat me tegenstaat , dat riempje....

Gelukkig was het nog in stap idd , het kan natuurlijk veel erger fout lopen Scheve mond

Kun je ze niet gewoon zonder dat riempje gebruiken Verward

Als iemand de meest enthousiaste "vertegenwoordiger" van de Smitjes was , was jij het wel Lachen

Dus ik neem dat je zonder riempje graag zou willen houden Verward

De open onderkant van de Dalmers vind ik persoonlijk een groot nadeel.

Mooie van hoefschoenen is juist dat ze de zool beschermen tegen bvb. scherpe stenen en puin , misschien zelfs glasscherven Nagelbijten / Gniffelen

Dat is voor mij echt 1 van de hoofdredenen om voor schoentjes te kiezen juist Lachen

Verder zien ze er wel goed uit

Silenzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:42

Poohbeer"]
[quote="Silenzio schreef:

Die van mij ook hoor, maar als je veel km maakt over asfalt en je wilt dat je paard nog met hoeven thuis komt zul je ze toch moeten beschermen.

[/quote]

en ik maar denken dat daar de bermen voor waren... Verward

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 22:50

niet overal zijn begaanbare bermen
hier in de omgeving is buitenrijden , asfaltvreten
de meeste bermen zijn ronduit gevaarlijk om met je paard in te rijden
lang leve de schoenen(als ze nodig blijken te zijn)

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:51

Silenzio"]
[quote="Poohbeer"][quote="Silenzio schreef:

[/quote]

en ik maar denken dat daar de bermen voor waren... Verward
[/quote]
Ik heb een oudje van bijna 32 die heeel lang op voorijzers heeft gestaan. Nu heb ik hem 5 jaar en heb vorige zomer geprobeerd hem zonder ijzers te zetten hij liep al gauw stok en stok kreupel. Had een te dunne hoefwand en de stukken vlogen echt van zijn hoeven af. Nu heb ik geinformeerd bij rijssen over hoefschoenen (mailtje gestuurd) maar die stuurde dat als je je paard niet gebruikt hoefschoenen niet nodig zijn. Ik rijd niet meer op mijn paard wandel alleen op het erf hooguit 30 min op een dag de rest beweegt hij zelf. Hoe kan het nu dat zijn hoeven hem dan zo zeer doen zonder ijzers?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 10:30

Beweging= stimuleren doorbloeding= bevorderen hoornaangroei. Misschien groeit het allemaal niet meer zo hard bij je oudje. En als de wand dan al dun is dan is dat gevoelig. En juist op het harde lopen is dan pijnlijk, kans dat de zool ook wat aan de dunne kant is en dus gevoelig.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 11:58

op zich groeit het wel aardig qua formaat hij heeft voor 2 aardige flappers maar mijn hoefsmid zei dat hij een te dunne wand heeft idd. Doordat ik weinig beweeg met hem op het harde (max haf uur p/dag) brokkelt het zelfs in de weide. Dus denk dat ik het maar zo laat een volgend paard van mij gaat zeker zonder ijzers.

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:58

gouda schreef:
op zich groeit het wel aardig qua formaat hij heeft voor 2 aardige flappers maar mijn hoefsmid zei dat hij een te dunne wand heeft idd. Doordat ik weinig beweeg met hem op het harde (max haf uur p/dag) brokkelt het zelfs in de weide. Dus denk dat ik het maar zo laat een volgend paard van mij gaat zeker zonder ijzers.

Heb je Yolande al gemaild? Ik weet zeker dat ze je het een en ander uit kan leggen.. Misschien is er zonder ijzers toch nog wel wta mogelijk voor je..

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:58

pmarena"]
Heej , da's een onverwachte wending...
Vippie die wat anders zoekt dan haar Smitjes !
[/quote]

moah onverwacht, sta altijd open hoor voor wat nieuws...

[quote="pmarena"]
Dat was dus precies wat ik al maanden zeg dat dat me tegenstaat , dat riempje....
Gelukkig was het nog in stap idd , het kan natuurlijk veel erger fout lopen Scheve mond
Kun je ze niet gewoon zonder dat riempje gebruiken Verward
[/quote]

Dat staat mij ook vanaf het begin tegen, en vooral dat wat er mee kan gebeuren en nu dus ook gebeurd is. Voor ik ga testen of ze zonder riempje werken wil ik wel graag reserveschoenen, anders heb ik niks...

[quote="pmarena"]
Als iemand de meest enthousiaste "vertegenwoordiger" van de Smitjes was , was jij het wel Lachen
Dus ik neem dat je zonder riempje graag zou willen houden Verward
[/quote]

ook zonder riempje ga ik zowizo op zoek naar wat anders, Tjo loopt er qua beweging wel zo mee weg maar verhoudingsgewijs zijn de smitjes erg zwaar en dat merk je pas goed als je met hartslagmeter rijdt, dr hartslag is dan gewoon veel hoger dan zonder schoenen, en dat kun je nu net niet gebruiken met endurance...
Maar verder vindt ik het nog steeds prima schoentjes hoor, maar wil gewoon wat anders proberen om te kijken hoe ze het daarmee doet...

[quote="pmarena"]
De open onderkant van de Dalmers vind ik persoonlijk een groot nadeel.
Mooie van hoefschoenen is juist dat ze de zool beschermen tegen bvb. scherpe stenen en puin , misschien zelfs glasscherven Nagelbijten / Gniffelen
Dat is voor mij echt 1 van de hoofdredenen om voor schoentjes te kiezen juist Lachen
[/quote]

Bij de dallmers staat de voet zo hoog boven de grond datje daar niet echt last van hebt, en je hebt ook zooltjes die je erin kunt doen als dat je echt tegenhoudt, hihiii
Een hele dichte schoen geeft behoorlijke zweetkakken heb ik gemerkt. Ik ga gewoon uitvissen welke me het beste bevallen.

[quote="pmarena schreef:
Verder zien ze er wel goed uit

zeker weten, zitten goed stevig en zijn handig in gebruik (heb ze zneller aan dan mn smitjes) ook belangrijk... en vooral het gewicht wat een verademing....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:02

Hihihihi , ja die zweetpoten he ? Clown

Wel interessant , dat je dat gewicht merkt aan je hartslagmeter Lachen

Ik neem aan dat het gewicht van de Smitjes zo ongeveer hetzelfde is als de Old Macs.... jij enig idee ?

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:07

Estragon"]
[quote="gouda schreef:

Heb je Yolande al gemaild? Ik weet zeker dat ze je het een en ander uit kan leggen.. Misschien is er zonder ijzers toch nog wel wta mogelijk voor je..
[/quote]
Nee nog niet zit nog te twijfelen moeilijk ben ik he. Den idd dat die manier wel het beste zou zijn voor zor maar vind het zo moeilijk mijn huidige smid te 'dumpen'die doet al jaren zijn best.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:12

Net nog eens naar die Dallmers gekeken , staat me tegen dat je niks ziet over de lengtemaat... zal wel niks voor Rena zijn met die smalle pootjes...

Achter de Smitjes aan dus ! (bedankt cornelie)

Waarschijnlijk dus over een tijdje de Boa's te koop Schijnheilig

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 14:23

Ik heb bij Ilonk, naar volle tevredenheid, Easy boots. heb op mijn eerste paard, die ik nog steeds heb al vier winters en delen van de zomer gereden. Een km of 4000 en slechts een klein beetje slijtage te zien.
Zondag heeft Ilonk er nog een endurance van 70 km op gelopen.
Ik ben helemaal happy met deze schoen en zou niet snel voor een andere gaan. De dallmer dingen lijken me wel mooi maar de grootste maat is nog te klein voor Ilonk's poezelige hoefjes.
De van smit heb ik heel bewust niet gedaan omdat wat mij er eng aan leek de bandjes waren. En dat blijkt wel weer.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 14:36

Ik heb besloten om Marquis te kopen.
Ik vind die het best afgewerkt eruitzien, goede service en veel vervangbare onderdelen.
Ook is het mogelijk om een set te kopen en als ze niet passen of je ben niet tevreden, ze terug te sturen.
Als je na een maand ofzo niet tevreden bent dan kun je ze terugsturen en krijg je het aankoopbedrag terug minus 30 euro.

Verder kreeg ik een hele goede uitleg aan de telefoon en het bet idee dat dit voor Digger het beste is.

Ik heb nu een aftekening van zijn hoef gemaakt en die zal ik toesturen om de juiste maat te bepalen.

Ik ben benieuwd!!!
Zal jullie op de hoogte houden

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:39

pmarena"]
Hihihihi , ja die zweetpoten he ? Clown
[/quote]

Heeft ze normaal ook maar met die schoenen aan is het helemaal drama, naja weet je in ieder geval dat het goed werkt daarbinnen...

[quote="pmarena"]
Wel interessant , dat je dat gewicht merkt aan je hartslagmeter Lachen
[/quote]

Ja humor he, ze heeft er dus blijkbaar wel last van, is zwaarder om mee te lopen blijkbaar, houwel ze er qua beweging geen last van heeft, stapt draaft en galopeert net zo makkelijk.

[quote="pmarena schreef:
Ik neem aan dat het gewicht van de Smitjes zo ongeveer hetzelfde is als de Old Macs.... jij enig idee ?

Ik durf het je niet te zeggen, ik ken de old macs alleen van naam, nooit van dichtbij gezien... maar wie weet, wat niet is kan nog komen....

wieteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 18:59

Heej
Hoefschoenen zijn echt super!!Wij hebben ze ook en je kan ongeveer 5jaar per paar doen..wij halen ze uit Amerika((veel goedkoper)) Haha! maar verder mijn paard heeft nooit problemen gehad en zonder hoefijzers is natuurlijk veel beter voor de hoeven!!

Groetjes Wieteke

Ps. Ik raad het jullie zeker aan!!

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 19:06

Ok deze poll/topic had ik nog niet gezien/gelezen maar ik zou ook mijn ervaring met onze Smitjes even vertellen. Waarom ik voor Smitjes gekozen heb?? Miro kampte al 1,5 jaar met een forse peesblesure (gat in de interosius ofwel tussenpees) en ik las over de Smitjes in de Her & Der en wou dit gewoon eens proberen. Het is dè ideale oplossing, Miro loopt er super!! op en op de echografie van Oktober 2003 was te zien dat Miro's pees dusdanig geheeld was dat we weer mochten gaan opbouwen naar zijn oude niveau. In de winter met de sneeuw konden we heerlijk het bos in zonder problemen met klompen ijs onder zijn voeten terwijl alle andere paarden binnen gehouden werden. Ik heb de Smitjes nu vanaf 5 September 2003 en ik rijd 3x in de week minimaal 1 uur buiten en veel op de verharde weg. Dit gaat super maar toch zijn er ook wat nadelen, het aandoen bijvoorbeeld blijf ik lastig vinden en in Miro's rechter voor kootholte blijft de schoen steeds op 1 plekje een wondje veroorzaken. Dat zijn de enigste nadelen wat mij betreft en dat is ook de rede dat ik de schoenen van Marquis ook nog uit ga proberen, deze hebben een luchtkamer speciaal voor paarden met een gevoelige huid en misschien dat Miro daar geen last meer mee heeft. We zullen zien, ik vind het in ieder geval een SUPER oplossing!! Ik ben zo ongelooflijk blij dat de pees weer heel is, ik weet niet of dit zonder de Smitjes ook zo snel zou zijn gegaan Scheve mond OK dan!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:08

Bij Rena worden zaterdag Smitjes aangemeten.... ik hoop dat ze goed gaan bevallen , ik zie wel op tegen de verhalen van het lastige aan- en uit trekken alleen Scheve mond

Maar hoe mooi de Boa's ook zijn ,ze zijn ook gewoonweg weer te breed voor die smalle voetjes , helaas.

Ik heb ze nu dus te koop staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 20:15

Ik heb wat problemen met de marquis gekregen Verdrietig .

Het ging allemaal heel goed totdat ik afgelopen weekend voor het eerst een galopje maakte. Binnen 10 meter waren ze allebei afgetrapt Boos!

Maar goede service van Marquis OK dan! , ik heb ze een mailtje gestuurd en heb er eentje terug gekregen met een hele hoop vragen en verzoekjes om foto's te sturen.

Hopelijk komt er een duidelijk antwoordt en vooral een oplossing.
Want anders ben ik toch geneigd er weer een ijzertje onder te zetten.
Want ik wil nu en vooral deze zomer rijden Haha!