Grote baal hooi voeren? Ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Symke

Re: Grote baal hooi voeren? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Heeft misschien iemand een idee om simpel en goedkoop er iets omheen te doen?

Voor de vakantie wil ik ook graag een hele baal klaar zetten. Net heb ik
Maar ivm ijzers moet er even iets omheen. Komt op gras te staan en is dus voor tijdelijk.
Daarom liever niet dure stolp ofzo aanschaffen

Kom zelf niet verder dan vier palen de grond in en planken erop timmeren

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Voor tijdelijk en goedkoop is dat denk ik wel de beste optie.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

Wesseltje schreef:
Ik heb ronde hooibalen van 450 kilo, waarmee ik mijn drie paarden onbeperkt voer. Op dit moment doe ik dit door dagelijks netten te vullen en deze oa in palletboxen te plaatsen.

Nu wil ik eens proberen om de hele baal in de schuilstal te zetten en hier een net (maas 4,5) overheen te plaatsen. De ruimte is groot genoeg zodat alle paarden er tegelijk prima bij kunnen. Dit zou mij, naast de andere dagelijkse klusjes, flink wat tijd kunnen besparen.

Wie doet dit al? Ervaart iemand veel verspilling, of juist niet? Wat zijn de voor- en nadelen volgens jullie?

Ik! Ik heb een houten bak gemaakt waar de hooibaal makkelijk inpast met wat ruimte aan de zijkanten voor het vallen van hooi. Daar span ik een net overheen die ik aan de bak vast maak en steeds 'bijspan' als nodig. Mijn ervaring is, dat als je optijd het net weer strak trekt, je minimaal verlies hebt, minder nog dan bij netten, omdat een groot deel ook weer terug in de bak valt. Ik ben heel tevreden en het scheelt een hoop werk. Inmiddels heb ik voordroog ipv hooi, maar ook dat werkt als een tierelier

Edit:
BarbaLala schreef:
Toevallig ben ik hetzelfde aan het doen, maar dan net iets anders :D

Ik voer voordroog midibalen aan mijn 3 en was ook helemaal klaar met het eeuwige netten vullen.
Nu rol ik gewoon een baal de track op, knip er een paar gaten in en wens ze er veel succes mee :evaw:

Ze gaan inderdaad wel er mee sleuren op een gegeven moment, maar dat stoort mij niet.
Verspilling valt mij ook alles mee, maar ik ben ook wel "streng"; Ze krijgen hier pas een nieuwe baal als al het oude op is.

Ze zijn ook niet perse meer gaan eten want ze stonden al op onbeperkt en hadden al 1 "all you can eat" bak.

Ik denk als je hooi voert, dat het meest ideaal is om zo'n stolp er over te plaatsen, of een ruif met dak aan te schaffen want nu met droog lenteweer is het natuurlijk ideaal, maar als het wekenlang regent dan kan je er gif op innemen dat die baal op enig moment niet meer te vreten is.
Daar heb ik dan weer geen last van door de folie.

Ik heb er nu 4 opgevoerd op deze manier en ik vind het super. Sterker nog; Waarom heb ik hier niet eerder aan gedacht?! :')
"Verrijking" is leuk, maar gemak dient de mens.

Hier heb ik serieus over nagedacht, omdat ik dit een tijd geleden bij geiten heb gezien, maar er niet zeker van was of het bij paarden ook werkt, het antwoord is dus ja :D
Heb je niet dat de baal gaat rotten/schimmelvorming omdat ie nog volledig in plastic zit en je hem toch deels open maakt?

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:29

Zouden ze echt niet minder gaan bewegen? Wij geven zelf ‘s ochtends een volle hooizak en ‘s middags nog een (staan ‘s nachts op stal. Als ze hun ochtendhooi op hebben en nog geen middaghooi gekregen hebben, is dat juist het uurtje dat ze liggen, rennen en spelen. Tuurlijk doen ze dat ook als ze nog gewoon hooi hebben, maar het lijkt me wel dat ze wel minder bewegen als je een grote baal in de stal zet.)

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:36

l_bs schreef:
Zouden ze echt niet minder gaan bewegen? Wij geven zelf ‘s ochtends een volle hooizak en ‘s middags nog een (staan ‘s nachts op stal. Als ze hun ochtendhooi op hebben en nog geen middaghooi gekregen hebben, is dat juist het uurtje dat ze liggen, rennen en spelen. Tuurlijk doen ze dat ook als ze nog gewoon hooi hebben, maar het lijkt me wel dat ze wel minder bewegen als je een grote baal in de stal zet.)

Bij ons maakt het niks uit. Zelfs mijn veelvraat pony loopt nog regelmatig door de weide, speelt en rent, hooi wordt afgewisseld met gras en ze ligt regelmatig ergens uit te buiken in het zonnetje

De eerste twee weken stond ze non stop te eten. En dacht ik die gaat exploderen. Maar uiteindelijk had ze door dat het niet wegging en was ze regelmatig elders te vinden

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:54

Toch grappig dat ze het zo zelf snappen dan

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

absque_dubio schreef:
Oh dit klinkt super zeg! Zou je eens een foto willen maken?

Bij deze!
Ik knip zowel hoog als laag gaten, maar de hoge hebben de voorkeur :D
Afbeelding

En dit was over van de vorige:
Afbeelding

Siesjuh schreef:
Hier heb ik serieus over nagedacht, omdat ik dit een tijd geleden bij geiten heb gezien, maar er niet zeker van was of het bij paarden ook werkt, het antwoord is dus ja :D
Heb je niet dat de baal gaat rotten/schimmelvorming omdat ie nog volledig in plastic zit en je hem toch deels open maakt?

Ik denk in de zomer dat dit wel het risico is inderdaad, maar dat is relatief makkelijk op te lossen door de folie er helemaal af te halen en 2 aanhangernetten van de Action omheen te knopen als "slowfeeder".

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:14

Hier ook een ruif en een net erover heen.
Denken jullie bij die netten ook aan het materiaal van de netten en zonder "knoopjes"?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:19

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

callippo schreef:
Ik heb ze ook een paar jaar een ronde baal in een hooi huisje gegeven. Net met kleine gaatjes en maar 1x in de week een half uurtje werk aan ipv elke dag.

Maar... Sinds dit najaar voer ik weer losse netten (was om diverse redenen nodig) en ik zie dat mijn oudere ruin deze winter minder last heeft van zijn achterhand. Ook mijn merrie loopt ruimer deze winter dan voorgaande jaren.

Dit geeft mij het vermoeden dat elke week 2 dagen continue met het hoofd hoog eten niet zo goed is voor hun lichaam. Ze eten namelijk alleen vanuit het midden van de baal (dus met het hoofd hoog).

Zou goed kunnen dat het toeval is, of dat ik net rare paarden heb die weigeren vanaf de zijkant laag van de baal te eten... Maar ik durf het voorlopig niet meer aan om ze met een hele baal met net te voeren.

Alhoewel ik het gemak begrijp denk ik dat deze post wel een heel belangrijk punt aanhaalt. Paarden zijn grazers. Hun kiezen sluiten het best op elkaar aan als hun hoofd laag is. Het met een recht of scheef hoofd hooi uit een net met kleine mazen trekken, geeft veel onnatuurlijke belasting van de hoofd/hals aanzet. Als dat ook een geperste baal is, kost dat best kracht ook. En dat werkt door in hun hele lijf. Dat zal niet onmiddellijk tot problemen leiden maar op de lange duur zeker.

Ik heb ergens een geautomatiseerd systeem gezien met een timer waar hooizakken / plakken hooi uit vielen; dat viel op de grond. Er zijn dus systemen die gemakkelijk zijn voor de mens, en waarbij het paard op een natuurlijke manier kan eten.