Het ligt er toch vooral aan hoeveel geld je er aan wilt uitgeven lijkt me. Hoe beter of steviger, hoe duurder.
Lys_PPA
Geplaatst: 30-03-26 13:48
Ik kom even mee lezen, zie goede tips voorbij komen.
Wij hebben ons nieuwe perceel afgelopen 2 weken laten omheinen met gaashekwerk (op foto zitten de bovenste 2 draden nog niet erin, geen prikkeldraad), maar dit is de buitenomheining. Hierbinnen komt beplanting (windstrook) en dan weer paaltjes met draden ertussen. Ik heb nog geen keuze gemaakt tussen welk type draad, maar de permanentkabel spreekt me wel heel erg aan. Hoe ziet het begin (of einde) van dit draad eruit, hoe maak je dat vast?
Iemand ook nog tips over de hoogtes?
We hebben ook nog gewone massieve staaldraad liggen (zoiets: https://www.agrishop.nl/voss-farming-sc ... 2-5mm.html). Zou dat een optie zijn voor het middelste draadje? Of is zo'n draad gevaarlijk om te gebruiken? Het kan iig niet rond een been slaan net zoals koord of lint.
TS, je geeft aan dat het op sommige stukken vochtig/nat is. Dan zou ik in geval van houten palen deze wel behandelen (teer of sealer oid) zodat ze niet snel rot worden. Onze vorige (we moeten nog overhuizen) locatie hebben we het hout niet behandeld en bij de natte stukken kiepen de paaltjes bijna om.
Laatst bijgewerkt door Lys_PPA op 30-03-26 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 30-03-26 13:53
Gewone staaldraad is als een kaasschaaf. Ik zou het niet willen.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 30-03-26 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Sintara
Geplaatst door de TopicStarter: 30-03-26 13:54
Gewone staaldraad zou ik eerder als hoogste draad gebruiken, dan kunnen ze er niet in vastrollen of in stappen ofzo. Want als dat gebeurt met staaldraad dan ritsen ze zo al het vlees van hun been af... Het is wat dat betreft een stuk erger dan zelfs gewoon koord of lint. Het schijnt dat dit permanent draad niet snijd.
Oh voor het bevestigen van de permanent draad heb je speciale bevestingsstukken voor
Lys_PPA
Geplaatst: 30-03-26 14:16
Mhh geen optie dan. We hebben wat spullen van een professionele paardenlocatie die gesloopt werd kunnen krijgen. Dus waarvoor zij die draad dan gebruikt hebben weet ik ook niet. Ik bewaar m wel voor aan de buitenzijde van de weide mochten we hier ook de wolf krijgen.
Nu snap ik ook wat ik met die veren en die zwarte kunststof dingen moet nu ik t filmpje gezien heb ik zie mezelf dat nog niet zo netjes gebogen krijgen.
Solistar
Geplaatst: 30-03-26 14:38
Wij hebben elke 5 meter een paal en 4 draden (25, 45, 90, 120 uit mn hoofd, niet zeker), op de onderste geen stroom maar heb o.a. ontsnappingsgevoelige shetlanders.
Wij hebben al onze weides met staaldraad. Eigenlijk nog nooit miserie mee gehad. Die breekt gewoon als daar kracht op komt. Blijft nog altijd de beste geleider...
DuoPenotti
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.
Geplaatst: 30-03-26 15:07
Dat geleid idd erg goed, daarom is de permanentkabel, of hoe ze ook heten bij elk merk, ook bedacht. Wel de geleiding, minder risico.
Aluminium word ook nog wel gebruikt, nog hogere geleiding maar breekt sneller.
Maar wie je ook, als je vraagt wat ze het veiligste vinden, je gaat altijd uiteenlopende antwoorden krijgen.
Zo wil ik geen koord. Heb daar eens een 4 jarige overheen zien bokken. En die had een wond tot op het bot. Maar een ander zweert daar weer bij.
Toen wij onze gazen hekwerk zette kwamen er ook horror verhalen.
Dus in die zin moet je zeker ook doen waar je jezelf goed bij voelt.
Wij hebben 5 ha ook met hekwerk omheind ook dat groene, langs de binnenkant heb ik ijzeren prikpaaltjes staan van 90 cm met 1 ijzerdraad zoals lys toont....Ook nog nooit geen problemen gehad , rollen doen ze tegen de rand aan niet ,het is bij mij meer dat er geen 1 zijn billen gaat schuren in het gaas,dat deden ze zonder draadje wel...