Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
pol013 schreef:Amigo bravo (nog nooit een hero gehad ivm minder denier)), le mieux arika en premier equine blijven hier allemaal super goed droog. Ook als ze het op een 'hele dag regendag' vertikken om iets verderop naar de schuilstal te lopen, Ze staan dan makkelijk 6-8h achter elkaar in de regen.
Zowel de nieuwe als de oudere (vaker gewassen) exemplaren.
Vooral de amigo dekens gebruik ik echt al 20 jaar bij buitenpaarden.
Nu moeten ze bij mij onder een afdak gaan staan om hun hooi te kunnen eten. Dus dan staan ze buiten maar wel overdekt. Mogelijk dat dat nog verschil maakt?
Én ik wissel sowieso iedere dag/ paar dagen de dekens omdat het dan warmer/kouder is en ik daar de dekens op aanpas. Soms wissel ik ze gewoon uit principe zodat ze een deken met een andere pasvorm op hebben. Dat die ik om irritanties door altijd dezelfde plekken te belasten voor te blijven. Dus ze hebben nooit maanden achter elkaar dezelfde op.
Ieder paard heeft hier dus minimaal 2 dekens. Alleen mijn oudje heeft nu het hele seizoen dezelfde amigo 0 gram met halve hals op. Die heeft een eigen wintervacht dus die deken met het alleen droog en stormvrij houden. En dat gaat de hele winter gewoon goed.
en wissel dus regelmatig, niet alleen voor de droogte ...maar ook dat ze geen schuurplekken kan krijgen of inderdaad te warm...Daarom vind ik 2 dekens over elkaar wat nu wel werkt lastig... , ik heb de meeste hooibakken droog staan of onder de schuilstal van 10 x20 of onder een afdak van 5x5 en dan nog een overdekte hooibak....Maar we hebben ook bakken die niet overdekt zijn en daar ga je met je eigenwijze hoofd staan eten...Op zich ook wel fijn, Ze is de leading lady of the pack en zo kunnen de onderdanige pony,s wel binnen staan...En mijn ruinen i,k heb er 2 ,de grootste watjes staan altijd droog...die hebben dus niet eens een deken nodig