Gini schreef:Een paard eet niet volgens maaltijden. Die eet - zoals je zelf zegt - hapje stapje. Het enige moment dat een wild paard langere periode vast, is bij grote voedselschaarste, ik denk niet dat we dat willen simuleren bij onze paarden?
Roofdieren eten in maaltijdvorm. 1 piekmoment waarop veel voedsel gegeten wordt en dan een aantal uren of zelfs dagen niets.
Als jij je paarden 4 keer een plukje hooi wilt geven en ze voor de rest wilt laten teren op stro, is dat je volste recht natuurlijk. Maar ik voer mijn paarden niet volgens het maaltijdconcept.
Wat valt voor jou onder een langere periode? Paarden in de natuur hebben ook rustperiodes van 3-4 uur waarin ze niet eten. Als je als stal 4x hooi voert kan dat helemaal prima zijn, zeker voor sobere rassen. Een paard eet een enkele plak doorgaans in ongeveer 45 tot 75 minuten op (zonder slowfeeder) daarna duurt het nog uren voor de maag leeg is.
Het gaat er niet om wat ik vind. Het gaat om de feiten. Op bokt heerst het idee dat enkel onbeperkt goed is. Tegelijkertijd hoor ik nergens zoveel over hoefbevangenheid en zie ik nergens zoveel obese paarden als op Bokt. Men denkt de manier van fourgeren in de natuur na te bootsen, maar vergeet daarbij dat een paard in NL véél minder beweegt én veel eiwit/suiker rijker hooi en gras krijgen.

Hier hebben ze een grote hoekslowfeeder.
), dat is dan maar even zo maar zelfs dat hoeft dus niet per definitie te zijn omdat er weinig gegeven wordt. Nu snap ik wel dat dat de gedachte is als je ze zonder aantreft, want er wordt wel vaker beknipt op hooi inderdaad.