Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:35

Gini schreef:
Een paard eet niet volgens maaltijden. Die eet - zoals je zelf zegt - hapje stapje. Het enige moment dat een wild paard langere periode vast, is bij grote voedselschaarste, ik denk niet dat we dat willen simuleren bij onze paarden?
Roofdieren eten in maaltijdvorm. 1 piekmoment waarop veel voedsel gegeten wordt en dan een aantal uren of zelfs dagen niets.

Als jij je paarden 4 keer een plukje hooi wilt geven en ze voor de rest wilt laten teren op stro, is dat je volste recht natuurlijk. Maar ik voer mijn paarden niet volgens het maaltijdconcept.

Wat valt voor jou onder een langere periode? Paarden in de natuur hebben ook rustperiodes van 3-4 uur waarin ze niet eten. Als je als stal 4x hooi voert kan dat helemaal prima zijn, zeker voor sobere rassen. Een paard eet een enkele plak doorgaans in ongeveer 45 tot 75 minuten op (zonder slowfeeder) daarna duurt het nog uren voor de maag leeg is.

Het gaat er niet om wat ik vind. Het gaat om de feiten. Op bokt heerst het idee dat enkel onbeperkt goed is. Tegelijkertijd hoor ik nergens zoveel over hoefbevangenheid en zie ik nergens zoveel obese paarden als op Bokt. Men denkt de manier van fourgeren in de natuur na te bootsen, maar vergeet daarbij dat een paard in NL véél minder beweegt én veel eiwit/suiker rijker hooi en gras krijgen.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

Skessa_ schreef:
Ligt meer aan de hoeveelheid. Bij ons worden ze ook maar 2 x per dag gevoerd, staan nooit zonder eten :=

Precies bij ons op stal kregen ze ook 2x, maar wel zo veel dat er altijd over is.

Cioccolato

Re: Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Hier krijgen ze drie maal daags. Met optie om de laatste beurt te verdelen. Zelf een hooibal vullen die er later met afsluiten in word gegooid. Niet meer, wel n beurt vaker.
Paarden zien er goed uit en doen het ook goed.. voeren qua hoeveelheid met het oog.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:56

Skessa_ schreef:
Ligt meer aan de hoeveelheid. Bij ons worden ze ook maar 2 x per dag gevoerd, staan nooit zonder eten :=

Hier ook inderdaad!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:02

Denk dat paarden die 's nachts naar binnen gaan toch vaak de hele nacht zonder staan. Dan gaan ze om 17.00 naar binnen, hebben ze een berg hooi die voor 18.00 uur op is en dan 's morgens weer. Lijkt mij ook niet goed.

Paarden die buiten staan hebben vaak wel dag en nacht beschikking tot ruwvoer. Waar ik nu sta in ieder geval wel, ook overdekt zodat het niet nat wordt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:06

Bloodymary schreef:
Denk dat paarden die 's nachts naar binnen gaan toch vaak de hele nacht zonder staan. Dan gaan ze om 17.00 naar binnen, hebben ze een berg hooi die voor 18.00 uur op is en dan 's morgens weer. Lijkt mij ook niet goed.

Paarden die buiten staan hebben vaak wel dag en nacht beschikking tot ruwvoer. Waar ik nu sta in ieder geval wel, ook overdekt zodat het niet nat wordt.

Nee hoor :n Hier hebben ze een grote hoekslowfeeder.

Ik heb op een stal gestaan waar ze 4x voerden, maar daar stond hij vaak wel zonder. Ze gaven daar cavia-hoeveelheden. Het aantal keer voeren zegt mij dus niets

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

Mijn ruin krijgt 1 keer per dag voordroog. In een XXL slowfeeder. Er ligt de volgende dag altijd nog een bodempje in, dus hij krijgt genoeg.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:07

Kidde schreef:
Bloodymary schreef:

Nee hoor :n Hier hebben ze een grote hoekslowfeeder.

Ik heb op een stal gestaan waar ze 4x voerden, maar daar stond hij vaak wel zonder. Ze gaven daar cavia-hoeveelheden. Het aantal keer voeren zegt mij dus niets

Zal ook niet altijd zo zijn, maar op mijn vorige stal was dat wel zo. En ook bij andere stallen waar ik in het verleden heb gestaan.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:08

Bloodymary schreef:

Dat valt dus mee volgens de "Husted" studie.
In dit onderzoek werd gekeken naar de zuurgraad (pH) in de maag bij vasten overdag versus vasten 's nachts:

Vasten overdag (07:00 - 19:00): Paarden die overdag geen ruwvoer kregen, ontwikkelden binnen enkele dagen maagzweren.

Vasten 's nachts (19:00 - 07:00): Dezelfde paarden ontwikkelden geen maagzweren wanneer ze gedurende dezelfde periode 's nachts niet aten.

De redenen hiervoor:
Activiteit: Paarden zijn overdag actiever. Door beweging klotst het maagzuur vaker tegen de onbeschermde bovenkant van de maagwand aan (het gastric splash effect).

Natuurlijk ritme: Uit metingen blijkt dat de pH-waarde (zuurgraad) in de vroege ochtenduren (tussen 03:00 en 09:00) bij veel paarden sowieso daalt, ook als ze wel toegang hebben tot voer.

Rust: 's Nachts rusten paarden meer, waardoor er minder risico is op beschadiging door bewegend zuur.

Los daarvan voeren veel stallen later nog af. Zelf doen wij dat rond 22:00 bijvoorbeeld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:10

996981 schreef:
Gini schreef:
Een paard eet niet volgens maaltijden. Die eet - zoals je zelf zegt - hapje stapje. Het enige moment dat een wild paard langere periode vast, is bij grote voedselschaarste, ik denk niet dat we dat willen simuleren bij onze paarden?
Roofdieren eten in maaltijdvorm. 1 piekmoment waarop veel voedsel gegeten wordt en dan een aantal uren of zelfs dagen niets.

Als jij je paarden 4 keer een plukje hooi wilt geven en ze voor de rest wilt laten teren op stro, is dat je volste recht natuurlijk. Maar ik voer mijn paarden niet volgens het maaltijdconcept.

Wat valt voor jou onder een langere periode? Paarden in de natuur hebben ook rustperiodes van 3-4 uur waarin ze niet eten. Als je als stal 4x hooi voert kan dat helemaal prima zijn, zeker voor sobere rassen. Een paard eet een enkele plak doorgaans in ongeveer 45 tot 75 minuten op (zonder slowfeeder) daarna duurt het nog uren voor de maag leeg is.

Het gaat er niet om wat ik vind. Het gaat om de feiten. Op bokt heerst het idee dat enkel onbeperkt goed is. Tegelijkertijd hoor ik nergens zoveel over hoefbevangenheid en zie ik nergens zoveel obese paarden als op Bokt. Men denkt de manier van fourgeren in de natuur na te bootsen, maar vergeet daarbij dat een paard in NL véél minder beweegt én veel eiwit/suiker rijker hooi en gras krijgen.

Nergens heb ik gezegd dat onbeperkt het enige goede is. Wat ik niet goed vind is een paard 4 keer per dag hooi geven dat binnen het uur op is. Ik ben niet voor dat maaltijdconcept.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

996981 schreef:
Bloodymary schreef:

Dat valt dus mee volgens de "Husted" studie.
In dit onderzoek werd gekeken naar de zuurgraad (pH) in de maag bij vasten overdag versus vasten 's nachts:

De redenen hiervoor:
Activiteit: Paarden zijn overdag actiever. Door beweging klotst het maagzuur vaker tegen de onbeschermde bovenkant van de maagwand aan (het gastric splash effect).

Dat geloof ik wel ja dat dat zo werkt met die zuurgraad.

Dat is ook de reden dat ik mijn paard voor het rijden, zeker bij langere ritten, eten geef. Waarvan ook veel mensen raar vinden en zeggen dat het slecht is.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:13

996981 schreef:
Ook in de natuur zijn er momenten dat er niks, of bijna niks in de maag zit. Het idee van hooi voeren is dat er zo weinig momenten zonder iets in de maag zijn. Krachtvoer, stro tellen ook mee in de optelsom als het gaat om maagvulling. Een paard hoeft niet 24/7 beschikking tot hooi te hebben om altijd iets van maagvulling te hebben.

Ook in de natuur hebben paarden maagzweren.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

Bij ons wordt 1x per dag gevoerd
2 grote open stallen voor 3 paardjes
Afbeelding
Daar redden ze het wel mee en ja veel hooi houdt hier in dat ik ook qua stalgeld fiks meer betaal dan voorheen. Waar ze in de avond voor 2/3 uur genoeg kregen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:21

Gini schreef:
Nergens heb ik gezegd dat onbeperkt het enige goede is. Wat ik niet goed vind is een paard 4 keer per dag hooi geven dat binnen het uur op is. Ik ben niet voor dat maaltijdconcept.

4 keer voeren is niet inherent aan binnen een uur op. Daarnaast is portioneren voor veel paarden de enige manier om niet moddervet te worden van onze rijke (gemaaide) raaigras. Dan kun je principieel wel tegen zijn omdat paarden in de natuur geen maaltijden eten, maar paarden eten in de natuur ook geen 100-180 gram suiker per kilo gras.

Vergelijking: Steppegras vs. Raaigras

Voedingsstof Steppegras (bijv. Teff) Engels Raaigras (Hooi)

Suiker 40 - 80 gr 100 - 180gr
Ruw Eiwit 60 - 90 gr 100 - 160 gr
Ruwe cs (Vezels) 300 - 350 gr 240 - 280 gr
Energie (EWpa) (ca. 0,55) ca. 0,75+)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:22

Wat mij betreft gaat het om hoeveelheid en frequentie en wat goed is hangt af van het paard.

Dat ze aan hun minimale hoeveelheid passend bij hun gewicht komen, dat lijkt me in alle gevallen belangrijk. Dat ze niet te lang zonder staan ook.
Dat zal bij het ene paard kunnen zijn dat ze 1x of minder per dag onbeperkt krijgen, als je een paard hebt dat kan doseren en op gezond gewicht blijft dan is dat voor degene die voert echt super chill. Heb je een stofzuiger zonder rem die anders dichtgroeit, dan kan het hebben van 4 voerbeurten of meer juist een uitkomst zijn.

Kortom heb je eigenlijk weinig aan zo'n zinnetje in een advertentie of website, maar zal je altijd door moeten vragen naar hoeveelheid en dan kijken of de combinatie van hoeveelheid en frequentie passend is voor jouw paard.

Ik had heel graag (semi)onbeperkt gevoerd en dan 1 of 2 keer op de dag vullen, maar ik ben gezegend met pony's die daar niet goed op gingen dus wij kunnen in de winter 4x per dag met het kruiwagentje langs de netten. Dan krijgen ze over die 4 beurten verdeeld zo'n 2,5% DS tov hun lichaamsgewicht. En soms krijgen ze het voor elkaar om na 2 uur zonder te staan (nouja, nog zo'n bodempje wat ze niet meer lusten :+ ), dat is dan maar even zo maar zelfs dat hoeft dus niet per definitie te zijn omdat er weinig gegeven wordt. Nu snap ik wel dat dat de gedachte is als je ze zonder aantreft, want er wordt wel vaker beknipt op hooi inderdaad.
Ik vind de graadmeter "er is nog over" soms ook wel tricky, dat kan natuurlijk ook wat zeggen over de kwaliteit of smakelijkheid van je hooi en niet hoeveel er wordt verstrekt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:27

henshem schreef:
996981 schreef:
Ook in de natuur zijn er momenten dat er niks, of bijna niks in de maag zit. Het idee van hooi voeren is dat er zo weinig momenten zonder iets in de maag zijn. Krachtvoer, stro tellen ook mee in de optelsom als het gaat om maagvulling. Een paard hoeft niet 24/7 beschikking tot hooi te hebben om altijd iets van maagvulling te hebben.

In tegenstelling tot hoefbevangenheid, wat in de natuur nauwelijks voorkomt. Het percentage hoefbevangenheid bij wilde paarden is extreem laag, zeker in vergelijking met gedomesticeerde paarden. Waar bij onze tamme paarden vaak de 10% wordt aangetikt, ligt dit bij echte wilde populaties (zoals de Mustang in de VS of de Brumbies in Australië) vaak rond de 0% tot maximaal 1%.

Acute hoefbevangenheid wordt medisch gezien als een van de meest pijnlijke en invaliderende aandoeningen die een paard kan ervaren. Veel paarden met maagzweren functioneren prima.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:30

996981 schreef:
Gini schreef:

4 keer voeren is niet inherent aan binnen een uur op.

Ik deelde een specifieke ervaring natuurlijk. Lees mijn eerste bericht in dit topic even terug. :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:32

Ik vind het gewoon bijzonder dat we ter voorkoming van maagzweren liever het risico lopen op hoefbevangenheid, terwijl een maagzweer meestal een tijdelijk (hoewel pijnlijk) probleem is dat met medicatie goed op te lossen valt. Waar hoefbevangenheid een potentieel levensbedreigende aandoening is met blijvende gevolgen.

Waar komt die angst voor maagzweren vandaan?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:37

Paarden kunnen maximaal 6 uur zonder ruwvoer.
Geen 3 uur.
Snachts kunnen ze het beste tegen zonder staan want dan is er minder kans op maagzweer vorming volgens recent onderzoek.

Je weet niet hoe veel ze krijgen in 2 voer beurten. Ik zou dus niet zo snel een mening hebben.
Veel paarden in ons land zijn moddervet door het overvoeren van te veel hooi. Die trend van constant toegang tot ruwvoer is bij mij op stal ook pase. Het mag allemaal best wat minder

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:40

Ik merk dat de merries bij ons op stal vaker door eten dan de ruinen.
Bij onze ruinen groep werkt het in iedergeval prima, ze staan heel vaak niet te eten , en lekker te spelen. Voor andere rassen of paarden die blijven dooreten zullen wij als mens dan ergens moeten ingrijpen. Meest ideale is beweging, maar ja in de winter waar veel nat is, is vaak de ruimte ook minder

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:40

Bloodymary schreef:

Want na binnen zetten kan er niet gevoerd worden? Hier krijgen alle paarden om 23:00 de laatste ronde en om 07:00 weer.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:48

Bloodymary schreef:

Absoluut niet. Mijn 2 pony's delen hun stal en een goed gevuld hooinet dat ik altijd helemaal vol doe.
Er is altijd nog hooi over in de ochtend. Overdag staan ze de hele dag op de wei en gaan nu het langer licht blijft 6uur pas naar binnen (9uur 's ochtends naar buiten).
Beiden mooi op gewicht. Mini shetlander en een shetlander.
Ze krijgen overigens geen brokken. Als ik een balancer of iets toevoeg worden ze wel snel te dik. Plus mijn Shet is gevoelig op brok.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:50

996981 schreef:
henshem schreef:

In tegenstelling tot hoefbevangenheid, wat in de natuur nauwelijks voorkomt. Het percentage hoefbevangenheid bij wilde paarden is extreem laag, zeker in vergelijking met gedomesticeerde paarden. Waar bij onze tamme paarden vaak de 10% wordt aangetikt, ligt dit bij echte wilde populaties (zoals de Mustang in de VS of de Brumbies in Australië) vaak rond de 0% tot maximaal 1%.

Acute hoefbevangenheid wordt medisch gezien als een van de meest pijnlijke en invaliderende aandoeningen die een paard kan ervaren. Veel paarden met maagzweren functioneren prima.

Ik denk niet dat je de vlaktes van Amerika en Australie kunt vergelijken met de weilanden in Nederland, vol met Engels raaigras en het hoge suikergehalte wat ruwvoer soms bevat. Dat lijken mij eerder redenen van HB dan onbeperkt ruwvoer. Naast de talloze andere redenen zoals EMS, insulineresistentie, PPID, medicatie etc. etc.

Onze paarden hebben onbeperkt ruwvoer, zelfs iets teveel in mijn ogen maar zijn daar echt nog nooit hoefbevangen door geworden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Elisa2 schreef:
Ik denk niet dat je de vlaktes van Amerika en Australie kunt vergelijken met de weilanden in Nederland, vol met Engels raaigras en het hoge suikergehalte wat ruwvoer soms bevat. Dat lijken mij eerder redenen van HB dan onbeperkt ruwvoer. Naast de talloze andere redenen zoals EMS, insulineresistentie, PPID, medicatie etc. etc.

Onze paarden hebben onbeperkt ruwvoer, zelfs iets teveel in mijn ogen maar zijn daar echt nog nooit hoefbevangen door geworden.

Het is en-en-en We voeren veel te veel, van veel te rijk gras en geven veel te weinig beweging. Hierdoor heeft 60% van alle paarden in Nederland overgewicht. Als dat lang genoeg duurt en het paard heeft aanleg is het een kwestie van tijd alvorens het Hoefbevangen raakt. Natuurlijk raakt niet ieder paard dat te zwaar is Hoefbevangen, maar 0,5-1% tegenover 10% moet toch te denken zetten waar we mis gaan in ons management in Nederland.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:08

En tegenwoordig weten we toch ook zoveel meer over de inhoud van ruwvoer dan vroeger. Je hebt ook hooi wat heel laag in suiker is of laag is in alle voedingsstoffen. Zo kun je best zoeken wat bij je paard past. Alleen een stal vinden dat passend voer heeft is soms lastig als je paard bijvoorbeeld heel arm ruwvoer nodig heeft. Of juist als je paard echt veel rijk voer nodig heeft (oudere paarden bijvoorbeeld). Veel 24/7 groepshuisvesting plekken voeren ook vrij schraal voor de koudbloeden die erin staan. Daar viel mijn oudje echt door de mand helaas. Nu staat hij op onbeperkt voordroog in ook een groepshuisvesting en ziet hij er top uit. Veel paarden zouden dat weer niet trekken. Nou is ons voordroog volgens mij helemaal niet zo rijk trouwens want zelfs de IJslanders staan erop. Kan zo verschillen per grassoort, per bemesting, per weersomstandigheden..