Voerbakjes klaarzetten pensionstal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvaC

Re: Voerbakjes klaarzetten pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 13:34

Bij ons op stal hebben we in de zadelkamer een nette stelling waarin de klanten met eigen voer hun bakjes klaarzetten voor een hele week. Onze pensionhoudster zet 2 bakjes per paard op de voerkar voor de voerrondes. We hebben 20 paarden op stal en er zijn er 6 met eigen voer.

Medicatie die door het voer moet staat standaard op de voerkar tenzij klanten het zelf geven. Mijn paard moet bv. een half pilletje per dag hebben voor haar PPID, ik heb een bakje op de voerkar gezet waar enkele strips met die pillen in zitten.

Wij hebben een hele strikte "lege stalgang regel". Aan elke box hangt een tasje waarin een hoevenkrabber zit, verder is de stalgang helemaal leeg.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:08

https://www.pharmahorse.nl/dailybox-xl. ... dgEALw_wcB

De 2 pension paarden hebben beide zo'n torentje dat gooi per dag een bakje bij het voer, dat pak ikzelf. Als ik een dag weg ga of met vakantie ben voert de eigenaar zelf haar paarden en evt die van mij moeten ze supplementen hebben pakt ze deze zelf. Heeft ze een keer vergeten of zo app ik of ik het moet pakken of ik mag een keer overslaan dan geef ik alleen hun voer

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:55

LaDonna75 schreef:
Ik zou niet willen dat mensen zelf moeten komen voeren, elke keer die onrust op stal als er weer een brokken krijgt. Dus ofwel bakjes klaar laten zetten op een van de nette manieren van hierboven ofwel een soort basisbrok aanbieden.

Bij ons voert de staleigenaar de ochtendronde (met wat mensen zelf klaarzetten voor hun paard) en de rest van de dag voert iedereen zelf.
En het mooie is, dat er dus totaal geen onrust is, want alle paarden weten dat ze alleen maar voer krijgen van hun eigen mens.
Geen onrust, geen voernijd, elk paard weet zelf wanneer die aan de beurt is.
Als ik wat later ben wordt ik toegehinnikt door mijn pony omdat hij het geluid van mijn auto herkent, maar verder is er geen paard dat daar ook nog op reageert. Mijn pony krijgt hooguit een pluk hooi in de ochtendronde en alleen vitaminebrokje als ik er zelf ben. Niks geen onrust, hij weet datie aan de beurt is als ik er ben en dat is het.

Op de vraag van TS heb ik geen antwoord, bij ons staat wel alles voor de stal of de uitloop in bakjes van eigen soort, voor de ochtend voerronde.
Ik weet wel dat ik zelf niet op een stal wil staan waar ik geen eigen voer mag (laten) voeren. Zelf voeren is geen issue, werkt nu ook prima.

En ja, ik heb me er dus wel in verdiept.
Pony krijgt alleen een vitaminebrok, waarin alles zit, in een klein portie en dat is zat. Sinds hij dit voer krijgt is hij nu 2 jaar helemaal jeuk vrij, glanst als een spiegel en is mooi fit en actief.
Ik hoef er geen handje basisbrok per voerronde van stal bij voor het idee, omdat de rest dat krijgt. Wat hij nu krijgt is met zorg uitgekozen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 21:19

Bij ons zijn de stalgangen behoorlijk breed, iedereen heeft voor de box 3 kratten hooi en 3 voerbakjes staan.
Ochtend voert de stal en andere voerbeurten zijn verdeeld over de pensionklanten.
Ze zijn nu bezig met bekijken of het werkt om in alle boxen slowfeeders te maken zodat de kratten weg kunnen en er alleen nog 3 voerbakjes bij de boxen staan.
Aan de box mag alleen een halster hangen, dus verder geen losse rommel in de stalgang.
De meeste hebben bij ons die ronde bakjes van oa de Agradi met deksel.

Steffie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 21:50

DuoPenotti schreef:
Dan voer je dat aangepaste zelf toch bij.

De paarden daar stonden allemaal op de basisbrok.
Van recreatief tot Z.
Van volbloed tot koudbloed. Zelfs de enige A pony.
Hoeveelheid was wel per paard anders.
Van een handje voor het idee tot 4 kilo.

Denk dat 90% niets anders bij gaf als enkel voor de gezellig na het rijden.
En dan een paar gaven supplementen en dat ging door een eigen slobber of muesli.

Al die soorten hardvoer is voor een groot deel commercie. Inspelen op het gemoed van de baasjes.

En dat is de laatste jaren steeds groter geworden.

Was het maar zo simpel.
Ik begrijp dat basis brok voor 95% procent van de paarden prima is.
In sommige gevallen, kan in het ivm gezondheid niet anders. Mijn paard heeft CPL en heeft hierdoor aangepast voer nodig.
Om die reden zijn de bakjes/ het systeem voor mij een fijne oplossing.
Het is voor mij niet te doen om 3x per dag zelf te voeren namelijk.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 22:08

DuoPenotti schreef:
Zou ik ook doen.
Keuze uit een vitamine korrel en een basisbrok.
Alle extra doen ze zelf maar na het rijden. (behalve door de da voorgeschreven medicijnen)

Ook geen dekenrek aan de staldeuren. Geen voertonnen. Maar een vrije gang.

Voor dekens enz plek maken bij de zadelkamer.

Was waar ik voorheen op pension stond en dat was juist fijn. Ipv de bende die sommige er van maken

@steffie
Waarom moet je 3 keer voeren?

En vergeet niet dat ik de keuze gaf uit vitamine korrel en basisbrok.

En sobere rassen staan op elke stal.
De ene met cpl, de ander die schuurt, de ander snel bevangen.

De overeenkomst, goed hooi en niet teveel brok er in.
Helaas is goed hooi vaak een probleem.
Maar dat los je weer niet op door welk brokje ook.

En vele weten echt niet wat ze in hun paard proppen.
En denken goed te doen. Maar doen daarmee juist het tegenovergestelde.
Lees dat ik zeg vele, dus zeker niet alle.

En de oplossing van buiten de gang een plek met voer rekjes, die ik hier voorbij zie komen.
Als dat een wens is. Dan kan dat. Niet mijn ding, maar ik snap die wens.

Maar op de gang is het naar mijn idee een zooi. Lees: naar mijn idee.
Ik vind het gevaarlijk.
En niet enkel voer, ook de stallen met deken rekken enz. Wat ik ook al eerder schreef.

Naar mijn idee is een gangpad vrij van zooi. Welke zooi dan ook.

Verder verwijs ik naar mijn onderschrift voor de mensen die nog gaan vallen over dat iets anders ook kan en de aangedikt woorden alsnog missen en maar deeltjes quoten. Niet naar jou dus steffie