Schuilstal weer ombouwen naar boxen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:04

Citaat:
Pol013, een paard slaapt en rust maar kort, maar staat verder ook gewoon stil met eten. Dus dat is wat ze die andere uren dan kunnen doen op stal.

Niet mee oneens. Maar juist de nachturen zijn perfect om veel minder te eten. Onderzoek heeft recent aangetoond dat de kans op maagzweren bij meer uren zonder ruwvoer in de nacht veel kleiner is. Ik meen iets van 60% uit mijn hoofd.
Dus dat zijn juist heel waardevolle uren voor een paard wat gevoelig is voor overeten. Je zou kunnen denken: Laat ze dan lekker beperkt eten en iets anders gaan doen met hun leven.

Al moet ik zeggen dat ze hier niet super lang stil staan. Ook niet bij de hooibak. Er wil er één drinken. Er wil er één van plek wisselen, iemand wil even gaan rollen etc etc.
Maar misschien heb ik ook gewoon veel bewegelijkere paarden. Dat kan natuurlijk flink verschillen.

Jouw tekeningen zien er overigens heel bruikbaar uit. Als je één van de tussenwanden flexibel kunt maken heb je toch gewoon het beste van beide werelden? Lijkt mij helemaal top. Schuilstal én de mogelijkheid van op stal opsluiten voor x uren.

boemel

Re: Schuilstal weer ombouwen naar boxen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:25

Prima ideeën op je tekening lijkt me zo. Fijn dat je ruimte best groot is.

Hier trouwens een plaatje van onze ketting met tuinslang als afscheiding. De diva die je ziet slapen is zonder deze ketting als een boze tank die de hele stal voor haar alleen wil. Met ketting is ze lief en braaf en ze gaat er niet doorheen of overheen. Omdat ze een echte tank is, heeft ze het “erdoorheen “ natuurlijk echt wel uitgeprobeerd. :D Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:33

De rest niet gelezen maar kun je niet de schuilstal in tweeën delen en de paarden (een gedeelte van de tijd) apart houden? Dan kunnen ze alsnog zelf in en uit lopen 24/7, maar kun je wel wat bepalen qua wie wat krijgt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:19

Dorine92 schreef:
De rest niet gelezen maar kun je niet de schuilstal in tweeën delen en de paarden (een gedeelte van de tijd) apart houden? Dan kunnen ze alsnog zelf in en uit lopen 24/7, maar kun je wel wat bepalen qua wie wat krijgt

Dit was ook mijn gedachte: de schuilstal in tweeën splitsen en dan buiten ook zorgen dat ze bijv 's nachts niet bij elkaar kunnen. Dan heb je ze uit elkaar voor de nodige rust en bijvoeren, zonder dat je ze opstalt.

Verder herken ik wel wat er gezegd wordt over koudbloeden versus warmbloeden. Ik had eerst shires en die waren echt extreem rustig. En nu heb ik 2 warmbloeden en die rennen constant rondjes, gewoon uit zichzelf, en graven gaten, spelen erg druk etc. :=

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

Mijn warmbloeden lopen ook veel door de paddock, vooral mijn jonge paard die samen staat met een jaarling rennen en spelen regelmatig rond :D

Is het geen idee om het paard met overgewicht s'nachts buiten te laten zodat die nog wel beweging heeft? En dan kijken of je ook wat kan beperken in ruwvoer?
Ik heb geen koudbloeden maar merk wel dat het mijn paarden goed doet om in de nacht op stal te staan, ze kunnen dan rustig eten, languit liggen, rusten enz.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 10:40

Fudge, alles is natuurlijk mogelijk, maar de kosten worden daarvan zo hoog dat we beter kunnen nieuwbouwen.

Nee ik heb nog geen alternatief voor de hooischuur dus 1 grote box zal voorlopig als hooiopslag dienen.

Boemel, dank voor de foto. De grootste duikt hier helaas onderdoor. Zo heb ik meermaals in de paddock iets geprobeerd af te zetten maar tot nu toe geen succes (ook niet met stroom erop).

Dorine ik snap niet precies wat je bedoelt, dus opsluiten in de schuilstal? Die heeft momenteel geen dichte voorzijde.

Amiigo, degene met overgewicht is ook de onderdanigste die nergens meer durft te liggen dus juist hem wil ik de rust geven om te liggen.

Voor de complete beeldvorming:

Ik heb nu 2 Shetlanders en 1 paard (freiberger).
1 shet gaat goed. Ligt overal waar hij wil, kan met iedereen mee-eten en is goed op gewicht.
1 shet is een echte einzelgänger. Altijd al geweest. Hij gaat bewust om het hoekje liggen slapen waar niemand hem ziet. Hij durft niet altijd mee te eten en durft ook niet meer op het strooisel te liggen. Hij heeft overgewicht (en is de enige die redelijk fanatiek in het werk staat). Ik denk dat hij zielsgelukkig wordt van op stal staan want hij houdt niet van wind en regen. Ik denk dat de paddock hem nu best veel stress oplevert waardoor hij ook overgevoelig is voor suikers.
De Freiberger houdt ook niet van regen en wind en heeft de huidige box geclaimd. Hij slaapt hier en de rest mag er niet meer komen. Het huidige hooirantsoen is voor hem te arm dus ik voer hem flink bij. Hem als enige opsluiten in de stal is geen succes want als de shetten uit zicht lopen raakt hij in paniek.

De shet die goed gaat, gaat hoogstwaarschijnlijk van het voorjaar in de verkoop. Ik vind 2 paarden aan huis super onhandig ivm weggaan met 1 paard. Idealiter heb ik er ook 2 in pension, 1 grote en 1 kleine. Ik denk dat de balans dan wat beter is alleen dat zie ik in de huidige opzet absoluut niet zitten.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

Voor de toekomst met de pension plannen niet houdbaar. Maar wat gebeurd er nu als je de einzelganger shet opsluit snachts in de box die je hebt?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:03

Dat lost nog steeds niet op dat 1 te dun is en ik dan alsnog moet bijvoeren. Maar dit kan inderdaad wel om hem rust te geven.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

Want de freiberger bijvoeren in de schuilstal als de dikke shet opgesloten is geeft waarschijnlijk nóg een dikke shet vrees ik hè :Y)

Met jouw wensen voor de toekomst en die 2 opties die je getekend hebt is het denk ik heel belangrijk om jezelf af te vragen of de 2 kleintjes altijd shetten/a pony blijven. Dan zou ik een box van 2x4 heel acceptabel vinden. Maar zodra de 'kleine' pony iets groter dan een shet is te smal. Dus dan kom je automatisch op de onderste optie uit. Poetsen kun je dan onder de overkapping. Moet er alleen op termijn een hooiopslag komen nog.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:10

Ik zie dat je een poetsplaats hebt ingetekend op huidige en box? Poetsen in of voor een box werkt eigenlijk net zo goed.

Wat betreft stallen. Mijn oude tinker was een op en top buitensta dier. Geboren in het semi wild waar hij tot zijn tweede in kuddeverband in engeland heeft gestaan. Maar toch hij had af en toe een nacht op stal met de deur dicht echt nodig :j zijn eigen veilige privestuk waar hij dan dieper kon bijslapen. Dezelfde box met de deur open en dan bleef hij meer in waakstand staan.

Wat betreft jouw situatie zou ik plaatje 1 min de poetsplaats (mooi maatje box ook) aanhouden. De shetststalletjes tot 1 maken en dan heb je 3 keer een eigen stal. Of een shetbox zadelkamer maken. Dan heb je een shetststal en twee grotere boxen

Desnoods om en om een nachtje op stal. Dus nachtje buiten nachtje op stal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:06

Fudge schreef:
Want de freiberger bijvoeren in de schuilstal als de dikke shet opgesloten is geeft waarschijnlijk nóg een dikke shet vrees ik hè :Y

Yup :+

Het idee van Karuna vind ik zo slecht nog niet. Fijn dat jullie meedenken want daar was ik zelf dan weer niet op gekomen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Paard aan de stal of in de stal poetsen is juist waardeloos..
Dus ik zou daar even goed over na denken..

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:14

_Nelleke_ schreef:
Dorine ik snap niet precies wat je bedoelt, dus opsluiten in de schuilstal? Die heeft momenteel geen dichte voorzijde.

Gewoon een schot in het midden en ook buiten die splitsing laten doorlopen zodat het 2 aparte paddocks (kunnen) zijn. En dat kun je dan evt open zetten op momenten dat ze met zn allen bij elkaar mogen zijn
Dus gewoon een verdeelde schuilstal dmv een tussenwand en de mogelijkheid om dat buiten ook door te trekken zodat het 2 aparte schuilstallen onder 1 dak zijn

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:49

Cioccolato schreef:

Ik heb 45 jaar dat gedaan zonder enig probleem :+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:37

Ik poets en zadel nu in de schuilstal terwijl daar ook andere paarden lopen en dat vind ik helemaal waardeloos. :+ Dus wat dat betreft zal het er alleen maar op vooruit gaan.

Oh Dorine ik denk dat ik het snap. Ja dat kan, voor de nachten bedoel je?

Het ingewikkelde is dat alles wat ik tijdelijk kan neerzetten met kettingen/draad/stroom door 2 van de 3 niet wordt gerespecteerd. (Welkom in de wereld van eigenwijze koudbloeden die zelf wel bepalen waar ze lopen.) Dus het zal toch iets enigszins massiefs moeten zijn zoals een degelijk hekwerk of stalschot en dat verplaats je niet elke ochtend/avond.

Zal ik er een volg topic van (laten) maken zodat iedereen het eindresultaat kan volgen?

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:13

_Nelleke_ schreef:
Het ingewikkelde is dat alles wat ik tijdelijk kan neerzetten met kettingen/draad/stroom door 2 van de 3 niet wordt gerespecteerd. (Welkom in de wereld van eigenwijze koudbloeden die zelf wel bepalen waar ze lopen.) Dus het zal toch iets enigszins massiefs moeten zijn zoals een degelijk hekwerk of stalschot en dat verplaats je niet elke ochtend/avond.

Zal ik er een volg topic van (laten) maken zodat iedereen het eindresultaat kan volgen?

Wij hebben een weidehek dat precies op de goede breedte is waarmee ik in 10 sec de schuilstal kan afsluiten. Als die niet dicht hoeft, hangt het hek langs de zijkant en is alles open, zou bij jou langs de wand kunnen zijn. Elke avond gebruik ik deze constructie bij het voeren, zodat ze even apart rustig kunnen eten.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:56

Hier inderdaad ook weidepoorten voor het flexibel indelen van onze grote schuilstal. Heb een hengstige merrie aan de ene kant en hengstje aan de andere kant gehad en het staat nog steeds :+

Alles bij elkaar:
Afbeelding

Wanneer ik twee groepen in de schuilstal en paddock wil span ik een draad in de paddock en doe ik het hek tussen de twee delen dicht.
Afbeelding

En als ik een noodbox of behandelplek nodig heb (of ik wil een terror pony die eten van andere jat even in de gevangenis zetten) dan gaat de voorkant en de zijkant dicht.
Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:15

karuna schreef:
Cioccolato schreef:

Ik heb 45 jaar dat gedaan zonder enig probleem :+

Ja dat is mooi. En ik zeg dat ik het waardeloos vind.
Dus vandaar de 'ik zou er goed over na denken'. Het kan prima werken, maar het kan je ook totaal niet bevallen.

Als je iets opnieuw inricht of bouwt moet je gewoon een keer extra nadenken :D