Wat is jullie reistijd naar stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hieper89

Re: Wat is jullie reistijd naar stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 16:03

Een kwartier, enkele reis. Dit vind ik zelf wel de max.

Vlinder84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 17:18

Ik doe er een half uur enkele over met de scooter, maar ze staat volpension.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 19:42

Hoe vinden jullie dat? 20-25 minuten? Is dat te doen op dagelijkse basis?

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 20:13

Eerst 45 min enkele reis op de fiets. Dat was tijdens mijn schooltijd voor een verzorgpaard. 4 keer per week.

Daarna eigen paard in pension op 25 min enkele reis. Dat was goed te doen. Ging zo'n 6 keer per week.

Belangrijk is ook: wat doe je met je paard? Hoeveel tijd ben je daaraan kwijt en hoeveel tijd wil je überhaupt op dagelijkse basis voor je paard hebben?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 20:49

Hieper89 schreef:

Objectief gezien is het zeker haalbaar. Of het effectief te doen is, hangt heel erg af van hoe je zelf bent.
Ik ben bv. zo gewend aan amper reistijd en meermaals per dag kunnen binnenspringen dat ik niet moet denken aan 20 minuten reistijd, lijkt me vreselijk. Maar dat is voor iedereen persoonlijk. Iemand die eerst een uur reistijd had, is waarschijnlijk enorm dankbaar voor maar 20 minuten.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 21:07

Ja je moet niet voor iedere deken op en neer willen reizen. Maar stel je hebt vol pension, dan zou dat misschien mogelijk moeten zijn?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 21:51

Hieper89 schreef:

Ik vind dat prima te doen maar het is wel volpension en dekens wisselen of zo regelen we soms onderling ook wel.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 21:57

Ze staan bij mij in de straat, rond de 6 minuten fietsen. :)

Ik doe wel veel zelf. Gelukkig is er de laatste jaren e.e.a. veranderd waardoor het haalbaarder is geworden met gezin en werk.

Ik heb vóór de veranderingen wel eens rondgekeken voor andere stalling, maar als je 6 minuten fietsen gewend bent is álles ineens echt ver. Het gaf mij een heel naar gevoel dat m’n pony’s zo ver weg stonden dan (al waren sommige bijv. maar 12 á 15 minuutjes in de auto). De drempel om dan langs te gaan is toch hoger. En als mijn partner de auto nodig heeft heb ik dan een probleem. De tijd dat je weg kan bij je gezin is spaarzaam en een lange reistijd zou ik lastig vinden. Als ik geen kinderen had zou dat misschien anders zijn (al ben ik na het reizen van en naar mijn werk wel echt klaar met autorijden).

Maar: even een deken wisselen, even een zak voer brengen enz… Dan is dichtbij zooo ideaal. Ik denk niet dat ik in mijn situatie (met werk en gezin) paarden zou hebben als ik een half uur enkele reis moest autorijden om bij ze te komen.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 22:02

Dan moet het dichtbij wel goed en passend zijn. Ik heb dichtbij gestaan waar we niet blij werden dus tja.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 22:03

Melzazu schreef:
Dan moet het dichtbij wel goed en passend zijn. Ik heb dichtbij gestaan waar we niet blij werden dus tja.

Ja klopt. Ik voel me ook gezegend dat er veranderingen zijn doorgevoerd. Anders had ik ook iets anders moeten zoeken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 22:07

AnnoNiemand schreef:
Melzazu schreef:

Ja klopt. Ik voel me ook gezegend dat er veranderingen zijn doorgevoerd. Anders had ik ook iets anders moeten zoeken.

Dichtbij is natuurlijk altijd het fijnste. Ik vond het ook fijn om zelf de deken even te wisselen of zo. Toch vind ik het na al die tijd de afstand geen enkel probleem. Denk dat dat ook komt omdat het paard het goed heeft. Als je dichtbij staat en jij en je paard worden er ongelukkig van dan is dat echt niet grappig.
Maar kon ik hetzelfde dichterbij krijgen dan zou ik dat natuurlijk ook doen.

Hieper89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 22:52

Ik snap niet dat het zo moeilijk is. Iets wat naar je zin is en logistiek fatsoenlijk aan te rijden.
Maargoed, er zullen ongetwijfeld meer mensen mee kampen.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 01:21

Ik heb op 15 minuten en 25 minuten afstand gestaan. Ik vond 25 minuten toch echt te ver na werk. Als je maar 1x per dag hoeft is het nog te doen, maar zodra er iets is waardoor je 2x moet is het echt wel veel.

Inmiddels sta ik weer op een kwartiertje afstand en dan is het niet storend om een keer extra te gaan voor de hoefsmid of dierenarts bijvoorbeeld.

Ik werk overigens 40 uur, 5 dagen per week.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 06:28

Hieper89 schreef:
Ik snap niet dat het zo moeilijk is. Iets wat naar je zin is en logistiek fatsoenlijk aan te rijden.
Maargoed, er zullen ongetwijfeld meer mensen mee kampen.

Nou ja ik vind die 20 tot 25 minuten prima te doen dus ik vind het ‘fatsoenlijk aan te rijden’ zoals jij het zegt maar ik lees hier al wel dat sommige dat niet vinden. Dus wat te ver is is blijkbaar per persoon ook heel wisselend. Wel interessant hier alle verschillende dingen voorbij te zien komen.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 06:35

Hieper89 schreef:

Ik ben van 10 minuten reistijd naar 25 minuten gegaan en merk voor mezelf geen verschil. Is halfpension, dus moet in principe elke dag gaan naast een fulltime baan in de zorg en andere werkzaamheden, maar heb er geen last van. Waarschijnlijk omdat het werk op stal minder is geworden qua uitmesten. Waar ik er eerder 2 uur over deed (10 stallen), kan ik het nu prima af in een uur qua mesten.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:37

Ik zit precies tussen de 20-25 minuten en is het is te doen, maar ik moet zeggen dat ik het ook pittig vind. Maar dat komt door mijn eigen lichamelijke klachten en chronische vermoeidheid. Dan is elke minuut in de auto te veel - als ik al zelf kan rijden..

Maar goed, toen hij op 5 minuten stond, lag ik elke nacht wakker te malen of hij weer geen eten gekregen zou hebben voor de nacht en dat was ook niks voor zowel paard als voor mij. Sinds hij op deze stal staat heb ik me nog geen dag zorgen om hem gemaakt en dat scheelt echt heel veel. Maar nog steeds half pension dus moet elke dag gaan en met een senior met artrose vind je helaas ook niet zo snel meer een verzorger die wil helpen. Mijn vriend noemt zich nu gekscherend mijn verzorger want hij rijdt nu ongeveer 1x per week vanuit werk door naar stal voor me om medicatie te geven en snel uit te mesten. We delen de auto dus zelfs al zou ik zelfstandig kunnen rijden, heb ik alsnog geen auto, het OV stopt daar niet en fietsen is veel te ver. Dat is ook wel belemmerend natuurlijk.

MWvd_konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 09:46

Niet mijn eigen paard, maar verzorgpaard.
30 minuten rijden met de auto, buiten de spits. In de spits nog weleens langer.
Omdat hij daar op een fantastische plek staat is het voor mij te doen. Maar hij staat er in volpension. Ik kom daar dus eigenlijk alleen voor hem, zonder allerlei stalklusjes. Dat scheelt heel veel tijd.
Op de momenten dat ik dagelijks na werk moet vind ik het best zwaar. Maar ik ga dan meteen vanuit werk door, dus doe avond eten dan echt pas tegen 8 uur.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 10:29

Ik heb 2 jaar lang paard op 50 minuten enkele reis gehad, dat was echt slopend… en dan ging ik “maar” 3 a 4x per week… meer kreeg ik echt niet voor elkaar, gelukkig stond paard volpension op een paddock paradise. En dat was periode dat ik alleen was, geen verplichting naar partners oid. Wel 40 uur per week werk.

Daarna nog paar jaar op net geen 25 minuten afstand gehad, ook zelfde situatie, geen partner oid die thuis zat te wachten. Dus ik ging daar na het werk direct daarnaar toe en ging laat in de avond pas weer naar huis. Dat was wel een stal waar je zelf moest mesten en buitenzetten in de winter. En wou paard minimaal 4 uur per dag zijn box uit hebben in die winterperiodes. In de zomer zorgde stalgenootje dat ze land op gingen in de ochtend en ik haalde in de avond binnen.

Ook dat was best pittig, wat vergeten thuis? Ff terug rijden koste gewoon uur dus dat doe je niet en schrijf je af als pech.

Ik heb er van geleerd, paard staat nu op 8 minuten met de auto, wat vergeten? Rij even terug. In de ochtend al geweest maar voor de avond nog even wat willen doen, rij even op en neer. Vooral toen ik vorig jaar moest opbouwen na blessure en uiteindelijk 3x per dag moest stappen was het ideaal. Dan ging ik even heen en weer en met alleen 20 minuten stappen en heen en weer rijden was ik binnen 40 minuten weer thuis… dan kan je dat even in de pauze tussen het werk door doen. (Wel voordeel ik werk veel thuis)

Ben ik altijd blij met de stal waar ik nu sta? Nee absoluut niet (het is een doe het zelf stal bij een boer waar onderhoud aan de paarden accommodatie niet op hoogste punt van de to do lijst staat, dus de bak is niet top, landen zijn heftig blubber aan begin etc) maar heb ik wel veel meer tijd over, dat absoluut

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 18:03

Hoeveel scheelt het je in brandstofkosten als je maar 1x per dag heen hoeft in plaats van 2x?

En kun je het werk zo verdelen dat de ander er niet veel tijd aan kwijt is?

Hier hebben we nu bijvoorbeeld dat ik desnoods in de ochtend alleen hoef buiten te zetten en mijn pony zijn geweekte voer geven. Terwijl ik wacht tot hij het op heeft zet ik nieuw voer in de week, mest ik mijn stallen uit en vul evt. Alvast de hooinetten voor de nacht, maar dat kan ook blijven liggen tot later op de dag.

Het kost me nu ongeveer 30 tot 45 minuten. Als hij er niet meer zou zijn ben ik in 5 a 10 minuten klaar met buitenzetten.
In de avond als ze op stal gaan wordt alles uitgemest, hooi buiten aangevuld, aangeveegd en hooinetten gevuld.

Je zou kunnen kijken of je het simpel kunt houden en dat het weinig tijd kost en afhankelijk van of je hulp in de ochtend of avond kan dan op het moment dat je zelf komt het meeste werk doen.

35 minuten afstand vind ik best veel. Zeker 2x per dag eigenlijk niet te doen
. ik hield zelf een reistijd aan van liefst 10 tot max 20 minuten.

Spaansepony schreef:
Hutcherson schreef:
Je kunt ook nadenken hoe je kunt zorgen dat je maar 1x daags hoeft te gaan. Ik heb ook 3,5 jaar weide gehad op 15 min van huis. Ik ging 1x per dag tenzij er iets was waardoor ik een keer extra ging. Maar dat was dus een keuze.

Wat is je andere optie? Want stel je doet dit niet vanwege de reistijd... Moet je dan dieren wegdoen?

Ik moet sowieso de helft van mn dieren weg doen. Daar is op deze locatie geen plek meer voor.

En mijn tijd gaat dringen in de zin van voor oktober moet ik wat gevonden hebben.

Zomers kan ik alles bij huis kwijt, daar pacht ik land bij. Doen we al jaren die behoud ik, maar daar mogen geen stallen op en winters mogen ze daar niet blijven.

Dus zomers de stal leeg laten en door betalen is een optie en financieel haalbaar. Rijden kan ik bij mijn rijvereniging. (Dan zou zomers de reistijd vervallen)

Optie om alles dichterbij op pension te zetten is ook geen optie is financieel niet haalbaar. Randstad tarieven beginnen bij 350 ongeveer per paard. We hebben er nu incl de ezeltjes, jonge eigen gefokte spul enz en 2 klanten circa 25 staan.
Ik heb daar ruimte voor 11 stuks. Dus we moeten sowieso gaan beslissen wat wel en niet. Mits we weer een fantastisch stuk vinden. Maar ik vrees het ergste en we kijken al jaren rond.

Optie om iemand 3 x in te huren per week is zeker een
Optie en overweging. Ik werk gemiddeld 4 dagen per week. Vaak de hele weekend maar dan gaat mijn vriend (ook paardenman in kwestie)
Dus ik zou circa 3 dagen moeten blokken door de weeks. maar wat zijn de normale tarieven daar tegenwoordig voor? En wie wil nou 3 x per week in de ochtend 2 uurtjes werk hebben? Lijkt mij dat ze dan vaker of langere tijden willen?

Ohja en lees veel dat 1 x per dag haalbaar is, dat klopt mits ze zelf kunnen binnen/buiten staan.
Maar dat is op deze locatie niet haalbaar (ja zomers) maar winters helaas niet. De stallen zitten niet aan de paddocks vast en op kleigrond kunnen ze winters niet op de wei.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:57

Jaren op minimaal 35-50 minuten gestaan, nu sinds November woon ik erbij en is het dus nog geen 2 minuten lopen, heeeerlijk. Helemaal omdat we ze het laatste jaar in eigen beheer hebben en soms gewoon 3x op een dag op en neer konden, zonder file 40km a 35 minuten.. Dat was op een gegeven moment niet leuk meer..

Helaas waren alle goede stallen altijd te ver..

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-26 23:20

Bedankt allemaal voor de input.
Even een update we gaan het niet doen.
De afstand meerdere keren gereden afgelopen week en het is echt net te ver. Helaas er komt wel wat op het pad.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:23

Reistijd naar stal is 5 tot 10 minuten. Sta op doe het zelf.samen met 2 andere. Dus 3 x per dag komt er iemand bij de paarden

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:17

10/15 min met de auto en een half uur met de fiets. Hiervoor was het een half uurtje met de auto dus vind het echt een verademing :D

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 10:46

Ik denk dat je inderdaad beter verder kunt zoeken. Het is niet alleen de reistijd, maar ook de brandstofkosten. Voor die extra kosten is er misschien ook wel wat anders te vinden. Nu is het natuurlijk sneller oktober dan je wilt, maar echt nog wel genoeg tijd om iets te zoeken. Misschien ook op deze afstand maar waar je niet iedere dag 2x heen hoeft.
Verstandig besluit dus.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 11:00

Is je huidige wei al verkocht? Is het mogelijk om deze te kopen?