Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 18:00

Weigert de stalhouder echt het paspoort terug te geven of weigert je stalhouder jouw verzoek om het paspoort alvast in de kast te leggen? Om eerlijk te zijn zou ik het als stalhouder een beetje een vreemd verzoek vinden. Ik zou als stalhouder graag dag (+tijdstip) willen weten van de verhuizing om vervolgens met jou te kunnen afstemmen wanneer we elkaar gedag zeggen en ik jou het paspoort kan overhandigen. Mocht de stalhouder echt weigeren het paspoort bij vertrek te overhandigen dan zou ik de politie bellen in de hoop dat ze zouden willen bemiddelen. In het ergste geval moet je een duplicaat aanvragen, mijn ervaring is dat dit ook nog wel te doen is. Hoewel het wel jammer is van het geld en de energie die het kost.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 06:57

Evercreek schreef:
Met Duopenotti eens, ik zou ook niets meer te maken willen hebben met zo iemand. De moeite om een brief te schrijven zou ik steken in je paard en jullie nieuwe plekje :)

Helemaal mee eens! Ik zou er geen moeite in steken meer.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 06:58

Vlekjes schreef:
sommige staleigenaars zijn vreselijk en kunnen niet met hun macht omgaan en kunnen vreselijk liegen.

In Elspeet wordt wel je paspoort expres achtergehouden, nadat ze eerder je zadel met toebehoren buiten het hek wordt zet

Mijn vriendin had zich keurig gehouden aan een maand opzegtermijn, terwijl er geen kontrakt was en ook niets hierover heeft afgesproken, gelukkig kon zij alles bewijzen, geen toestanden geweest maar eigenaresse had gewoon de pest in

Ik denk dat ik al weet over welke stal eigenaresse dit gaat.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 08:42

Wat een vervelende situatie!

taartjee schreef:
Ik hoop dus echt dat het met een sisser af loopt en wanneer pony daar weg is ga ik nadenken of ik nog een keer in gesprek wil gaan met de staleigenaar, maar dat zal dan puur zijn om het voor mezelf een plekje te kunnen geven. Ben aan het overwegen dit in briefvorm te doen of echt face to face. Maar daar hoef ik nog even niet over na te denken. Eerst nu alles regelen voor de verhuisdag!
Steek hier inderdaad geen energie in, dat is het niet waard. Jullie staan er allebei anders in, dat gaat met een gesprek of brief niets veranderen. Grote kans dat de frustraties dan alleen maar groeien.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:06

Ook al heeft de staleigenaar het paspoort nu in handen, op het moment dat jij nu beslist dat je straks met de trailer naar het bos gaat moet je het wel kunnen krijgen of pakken. Voor nu zou ik ook afwachten of je het krijgt bij vertrek en anders de politie bellen, maar wel iets om in de gaten te houden bij een volgende plek. Het paspoort moet bij het paard zijn, niet perse in handen van de staleigenaar.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:16

Miran schreef:
Ook al heeft de staleigenaar het paspoort nu in handen, op het moment dat jij nu beslist dat je straks met de trailer naar het bos gaat moet je het wel kunnen krijgen of pakken. Voor nu zou ik ook afwachten of je het krijgt bij vertrek en anders de politie bellen, maar wel iets om in de gaten te houden bij een volgende plek. Het paspoort moet bij het paard zijn, niet perse in handen van de staleigenaar.

Toch snap ik staleigenaren wel dat ze het paspoort graag willen hebben. Bij een controle krijgen zij namelijk de boete. Als er een controle komt wil je ze ook sneller kunnen pakken. Als je een grote stal hebt en iedereen legt hem op een bepaalde plek is het ook geen doen. En als je je staleigenaar je paspoort niet toevertrouwt, waarom dan wel je paard :D

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:24

Ik heb ook paarden van anderen in pension en iedereen kan bij zijn eigen paspoort, die wil ik echt niet in alleen mijn eigen beheer. Ik ben zelf niet de hele dag op stal, werk gewoon en kan een ander niet beperken om met zn paard op pad te gaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:24

Wat een vervelende situatie. Ik kan me voorstellen dat dit aan je vreet. Neem iemand mee als je je pony ophaalt en ook bij alle confrontaties met de stalhouder. Waarschijnlijk helpt het om alles een beetje rustig te houden en in elk geval heb je een getuige van de gang van zaken.

Kaitlyn

Re: Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 09:56

Ik had op mijn vorige stal de afspraak dat het paspoort in mijn zadelkast in de poetskoffer lag, omdat ik zeker elke week op pad was. Staleigenaar had ook een sleutel van mijn kast, zodat ze bij controle het paspoort konden pakken.
Op mijn huidige stal was dat niet mogelijk, maar kan ik hem zo halen als ik ‘m nodig heb. Stuur dan meestal van tevoren even een berichtje, als ze er dan niet zijn legt zij hem ergens voor mij neer.

Ik zou als ik jou was gewoon wachten tot de verhuizing en die datum laten weten. Dan horen ze je het paspoort gewoon die dag (of eventueel een dag ervoor) te geven. Ik zou mij er nu nog niet te druk om maken.

wisselkoning

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:06

Heel vervelend, maar geen paniek.
Je kan gewoon weg gaan met je pony, ook zonder paspoort.

In het ergste geval gewoon een nieuw paspoort aanvragen. Als je wedstrijden rijdt, dan moet je helaas wel de basis vaccinaties opnieuw gaan verzorgen. Of wellicht wil je dierenarts deze wel opnieuw registrerern in je paspoort zonder dat nieuwe vaccinaties nodig zijn.

Een paspoort is een registratiebewijs, geen eigendomsbewijs.

Ik zou persoonlijk denken: Stik jij maar lekker met dat paspoort, ik regel het zelf verder wel.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:20

wisselkoning schreef:
Heel vervelend, maar geen paniek.
Je kan gewoon weg gaan met je pony, ook zonder paspoort.

In het ergste geval gewoon een nieuw paspoort aanvragen. Als je wedstrijden rijdt, dan moet je helaas wel de basis vaccinaties opnieuw gaan verzorgen. Of wellicht wil je dierenarts deze wel opnieuw registrerern in je paspoort zonder dat nieuwe vaccinaties nodig zijn.

Een paspoort is een registratiebewijs, geen eigendomsbewijs.

Ik zou persoonlijk denken: Stik jij maar lekker met dat paspoort, ik regel het zelf verder wel.

Snap deze reactie wel,, maar officieel dien je het paspoort bij het paard te hebben, tijdens vervoer en ook op de nieuwe stal.

Dus ik zou er wel voor gaan om dat paspoort echt mee te nemen op moment van verhuizen. Dat de stalhouder vooraf dat niet wil, pesterij, maar niets mee doen. Maar wel op je strepen gaan staan bij daadwerkelijk het moment van verhuizen.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:24

GMekkes schreef:
Weigert de stalhouder echt het paspoort terug te geven of weigert je stalhouder jouw verzoek om het paspoort alvast in de kast te leggen?

Hele goede vraag.

Je hebt geen vertrouwen meer, vandaar de paniek. Maar, nuchter bekeken, gewoon er van uit gaan dat het paspoort op de dag van vertrek er is.
Zo niet, even bellen. Geen gehoor/geen paspoort? Dan simpelweg paard zonder paspoort verhuizen en even je rustig op eventuele vervolgstappen beraden.

Vlekjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:33

Gizeppie schreef:
Vlekjes schreef:
sommige staleigenaars zijn vreselijk en kunnen niet met hun macht omgaan en kunnen vreselijk liegen.

In Elspeet wordt wel je paspoort expres achtergehouden, nadat ze eerder je zadel met toebehoren buiten het hek wordt zet

Mijn vriendin had zich keurig gehouden aan een maand opzegtermijn, terwijl er geen kontrakt was en ook niets hierover heeft afgesproken, gelukkig kon zij alles bewijzen, geen toestanden geweest maar eigenaresse had gewoon de pest in

Ik denk dat ik al weet over welke stal eigenaresse dit gaat.

er zijn tegenwoordig 2 pensionstallen met dames aan de leiding, zelfde type mens

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:57

Toevallig hebben wij gisteravond ons net gekochte paard op een nieuwe pensionstal gebracht. Daar ligt het paspoort in onze eigen zadelkast, en heeft de staleigenaar een kopie in het dossier (ook voor de registratie). Ik vermoed dat de staleigenaar een loper heeft van alle zadelkastsloten, zodat ze vaccinaties kan laten aantekenen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:21

Lieser schreef:
Toevallig hebben wij gisteravond ons net gekochte paard op een nieuwe pensionstal gebracht. Daar ligt het paspoort in onze eigen zadelkast, en heeft de staleigenaar een kopie in het dossier (ook voor de registratie). Ik vermoed dat de staleigenaar een loper heeft van alle zadelkastsloten, zodat ze vaccinaties kan laten aantekenen.

Of ze denkt dat een kopie tijdens een controle voldoende is, maar dat is dus niet zo

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:58

Waar is eigenlijk werkelijk ooit een controle geweest waarbij paspoorten van paarden van anderen getoond moesten worden? Ik vind dat afgeven van het originele paspoort ook heel vervelend- het enige praktische nut daarvan voor de stalhouder is voor zover ik gezien heb dat hij daarmee een wanbetalende klant in de tang heeft. En het is handig voor groepsvaccinaties van de hele stal maar dat doen ze niet overal en zo wel, dan kun je het paspoort vantevoren opvragen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:06

Kidde schreef:
Lieser schreef:

Of ze denkt dat een kopie tijdens een controle voldoende is, maar dat is dus niet zo

Dat denkt ze niet. Op een kopie kun je geen vaccinaties aftekenen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:32

Lieser schreef:
Kidde schreef:

Dat denkt ze niet. Op een kopie kun je geen vaccinaties aftekenen.

Controle of inspectie is iets anders dan een vaccinatie en heeft bij mijn weten ook niets met vaccinaties te maken.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:37

Als de staleigenaar erbij kan voor vaccinatie dan toch ook voor controle?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:39

anjali schreef:
Waar is eigenlijk werkelijk ooit een controle geweest waarbij paspoorten van paarden van anderen getoond moesten worden? Ik vind dat afgeven van het originele paspoort ook heel vervelend- het enige praktische nut daarvan voor de stalhouder is voor zover ik gezien heb dat hij daarmee een wanbetalende klant in de tang heeft. En het is handig voor groepsvaccinaties van de hele stal maar dat doen ze niet overal en zo wel, dan kun je het paspoort vantevoren opvragen.

waarom zou hij de eigenaar in de tang hebben?
Het is geen eigendomsbewijs.

Ja vervelend als je een duplicaat moet aanvragen.
Maar uiteindelijk heeft de stal eigenaar je niet in de tang.
Als een wanbelater een hork is zal die er ook niet wakker van liggen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:50

Wij hebben gewoon kluizen, daar kan de staleigenaar in, en wij zelf ook mocht je onverwacht een keer weg moeten. Werkt prima.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:15

Sterkte TS. Ik hoop dat je snel deze vervelende situatie achter je kunt laten en je thuis voelt op jullie nieuwe stek.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:21

Miran schreef:
Als de staleigenaar erbij kan voor vaccinatie dan toch ook voor controle?

Dat bedoel ik inderdaad.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:42

Miran schreef:
Ik heb ook paarden van anderen in pension en iedereen kan bij zijn eigen paspoort, die wil ik echt niet in alleen mijn eigen beheer. Ik ben zelf niet de hele dag op stal, werk gewoon en kan een ander niet beperken om met zn paard op pad te gaan.

Juist, hier net zo. Het is niet zo lastig ergens op een centrale plek iets neer te zetten waar iedereen (eigenaar en pensionhouder) bij kan en daar de paspoorten in te doen. Ik vind het logisch dat je als eigenaar ook bij je paspoort wilt kunnen en ik heb ook geen zin om elke keer als iemand weg gaat of de dierenarts langs heeft dat paspoort te pakken. Mijn laatste pensionhouder is het paspoort van mijn pony kwijt geraakt, geen kwade wil maar daar baalde ik toch wel van want duplicaten zijn niet goedkoop..

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:52

Bij ons op stal heeft iedereen gewoon het paspoort in de zadelkast liggen. Onze pensionhoudster heeft een kopie voor haar eigen administratie en het aanmelden op het ubn. Daarnaast heeft ze ook van iedereen de code van de sloten, dus bij een eventuele controle kan ze alle paspoorten zo pakken.

Neemt niet weg dat de situatie waar TS in zit heel naar voor haar voelt. Kan je de pensionhouder geen bericht sturen en zeggen dat het paspoort op de verhuisdatum + tijdstip in je kast moet liggen?