Paard net verhuisd, nieuwe ruin dekt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 19:30

Dat begrijp ik wel,vind het alleen onbegrijpelijk van de staleigenaar en erg jammer voor jou en je paard.
Heel veel succes op je nieuwe plek.

AnnemiekvM

Re: Paard net verhuisd, nieuwe ruin dekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 20:29

Heb je een fijne plek kunnen vinden? Wat ontzettend naar dat jij hierom moet vertrekken.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 22:52

Vervelend dat je hierom weg moet! Hoop dat je idd een andere fijne plek hebt kunnen vinden.

Ik heb nu een beetje een zelfde situatie, bij ons is pas geleden een nieuwe ruin in de gemengde kudde gekomen die ook de hele tijd om mijn merrie heen hangt, haar bijt en bespringt. Ze is acuut hengstig sinds hij er is. Ik hoop dat als de hengstigheid over is dat dit gedrag ook wegebt en dat het niet elke paar weken raak is….want straks is mijn paard stuk :(

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 13:46

Rhys schreef:
Vervelend dat je hierom weg moet! Hoop dat je idd een andere fijne plek hebt kunnen vinden.

Ik heb nu een beetje een zelfde situatie, bij ons is pas geleden een nieuwe ruin in de gemengde kudde gekomen die ook de hele tijd om mijn merrie heen hangt, haar bijt en bespringt. Ze is acuut hengstig sinds hij er is. Ik hoop dat als de hengstigheid over is dat dit gedrag ook wegebt en dat het niet elke paar weken raak is….want straks is mijn paard stuk :(

Bij ons bleven een aantal ruinen de hele zomer dekken, eentje zelfs met penetratie. Werd wel wat monnikspeper of Hyperseks gegeven maar echt helpen doet dat niet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 14:19

Ik ben het eens met Josav.

Ik heb zelf een ruin die merries dekt bij hengstigheid. Hij is lang dekhengst geweest. Hij kan prima met een draad er tussen naast een hengstige merrie staan, maar er bij in is geen optie. Daarom heb ik ervoor gekozen dat hij wel er prima tussen kan staan met een draad, maar wel sociaal contact kan hebben.

Ik zou zelf je zorgen uiten aan de stalhouder en ook aan de eigenaresse van de dekkende ruin. Pakken zij dit niet op? Dan zou ik er toch over na gaan denken een andere plek te gaan zoeken. Een dekkende ruin kan schade aanrichten, ook inwendig. Ik ken gevallen, waarbij er schade aangericht is, zowel door het erop springen als inwendig. Ik zou daarom het niet aan blijven kijken.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 14:51

Jeetje wat vervelend. Mijn ruin deed dat ook af en toe (op zijn 4e gecastreerd, nooit gedekt voor zover ik weet) hij was toen geloof ik ook alweer 14 jaar ofzo. Was sowieso niet de meest sociale in een kudde. Ik heb altijd gekozen voor pensionstallen waar naar buiten in kleine groepjes of apart kon en dus alleen maar bij ruinen kon staan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 15:41

Ik vind het absurd dat mensen hier opperen dat de Merries op regumate moeten. Dus de eigenaar van het paard dat niet in de groep past moet niks doen en de rest moet hun dieren maar op hormonen zetten met bijkomende kosten? Gaat ruin-eigenaar dat betalen?

Hoop dat je een fijne plek gevonden hebt TS. :(:)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 16:24

Ayasha schreef:
Ik vind het absurd dat mensen hier opperen dat de Merries op regumate moeten. Dus de eigenaar van het paard dat niet in de groep past moet niks doen en de rest moet hun dieren maar op hormonen zetten met bijkomende kosten? Gaat ruin-eigenaar dat betalen?

Hoop dat je een fijne plek gevonden hebt TS. :(:)

Ik begrijp het ook niet, mijn ruin dekte ook. Dus kwam hij gewoon niet bij merries in het land. Niet bij mijn eigen maar ook niet bij die van anderen.
Ruinen kon hij prima mee samen staan, met (rustige) hengsten ook al minder, want dan ging hij ook lopen kloten en er op springen (ws meer uit dominantie).
Dus ik hield hem altijd in ruinen koppels of groepjes en dat ging prima. Vond het ook mijn verantwoordelijkheid, want mijn paard dekte.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 16:32

Ik vind het eigenlijk erg dat een stalhouder hier geen rekening mee houdt en het probleem bij de paardeneigenaren legt. De enige echte oplossing is namelijk opsplitsen en daar kan alleen de stalhouder voor zorgen.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 14:14

Mijn merrie laat zich graag dekken tijdens haar hengstigheid. Zij krijgt standaard monnikspeper bij en dat zorgt ervoor dat ze zich niet opdringt. De ruinen laten haar dan met rust, maar zonder monnikspeper dringt ze zich meer op en dan wil de een of ander het wel eens proberen. Ik vind het dan ook mijn verantwoordelijkheid dat mijn merrie zich wat inhoud en niet alleen de ruin...