paard ijzers sneeuw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 14:02

Oh heeft hij al een zooltje met foam ertussen? Dan krijg je ook geen klompen.[/quote]
Jawel helaas wel. Voor een pees blessure moest hij even op een zooltje. Die kreeg flink klompen. Ik ben toen uit nood hoefschoenen gaan kopen op maat van de ijzers. Die dus over de ijzers gingen buiten.

Sokken, emmertjes op maat knippen, tape… ik had het allemaal geprobeerd.
Dus hoefschoenen er rond.[/quote]

Welke hoefschoenej heb je toen gekocht? En bleven deze wel redelijk heel?
Mijn paarden zijn beide absoluut geen renners dus verwacht niet dat ze gek gaan doen alleen stappe zorgt als voor klonten - en dat is natuurlijk naast glij risico een een risico voor de pezen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 14:19

floortjeRein schreef:
Welke hoefschoenej heb je toen gekocht? En bleven deze wel redelijk heel?
Mijn paarden zijn beide absoluut geen renners dus verwacht niet dat ze gek gaan doen alleen stappe zorgt als voor klonten - en dat is natuurlijk naast glij risico een een risico voor de pezen

Ik had er van cavallo, de ‘sokken’ voor de koten te beschermen bleven totaal niet op hun plaats maar de hoefschoenen heb ik nu nog steeds en zijn gewoon in orde. Ik had wel een zooltje mee gemeten zodat hij het zooltje stuk zou lopen ipv de bodem van de schoen met het ijzer maar dat zooltje zag niet af, ze stonden hier van 7 tot 21:00 buiten dus … aan doen is ook simpel. :j
Zou je toch de koten willen beschermen zou ik denk ik nu eerder met iets bandage achtig werken. Onderbandage knippen en daar vetwrap over om droog te houden bv maar dan moet je handiger zijn dan ik was. _O-

Je moet even kijken of je paard eerder brede of eerder langere voeten heeft. Inmiddels zijn er veel meer soorten hoefschoenen maar als oud paard bv ronde voetjes heeft ipv eerder wat plattere zoals de mijne kan het zijn dat jij naar een andere schoen moet uitwijken.

Ze zijn natuurlijk niet bedoelt om uren mee te staan op weide dus houd wel goed in de gaten dat ze geen schuurplekken krijgen. Maar ivm pees blessure moest ik toen ook kiezen tussen het minste van twee kwaden.

Ik zie dat shires nu ook een ‘temp’ schoen heeft voor als ze ijzers kwijt zijn. Wellicht is dat een veiligere keuze. Ik vind niet hoe ik ze kan linken mijn mobiel blijft koppig naar de app gaan ipv de website. >;) kijk wel goed of ze per paar of per stuk verkocht worden.
Medische schoenen worden vaak per stuk verkocht. Gewone hoefschoenen eerder per paar.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:07

Marije_jiplover schreef:
DuoPenotti schreef:
maar die veren gaat wel je hele wei mee aan gort denk ik.

Niet als je ze er alleen in doet met sneeuw.

Maar hier dooit het nu.

Heb net een klomp weg gehaald bij die zonder ijzer staat :+

Maar ze lopen het nu al aan gort.

Vind wat dat betreft sneeuw ook ellendig.
Regen lopen ze veel minder kapot dan die slush puppy nu.

Marije_jiplover

Re: paard ijzers sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:13

Ze lopen met die sneeuwveren niet meer stuk dan zonder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:14

Oké, dat zou ik verwachten door de kalkoenen. :)

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 15:59

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:03

Wat een vreemde link amado. Iemand wil me meteen volgen en ik kom uit bij dansende en zingende vrouwen.

Maar on topic. Tip van mijn DA gisteren op FB

Zelfklevend verband om de hoef en waterdicht maken met ducktape.

Mijn paard heeft ivm medische redenen een leren zool onder het ijzer, dat voorkomt ook klontervorming

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 16:06

SjonnieZ schreef:
Wat een vreemde link amado. Iemand wil me meteen volgen en ik kom uit bij dansende en zingende vrouwen.

Mijn paard heeft ivm medische redenen een leren zool onder het ijzer, dat voorkomt ook klontervorming

Goeie tip!! Al geprobeerd of dit blijft zitten? Ik lees namelijk ook veel berichtjes dat dit er na 5 min al helemaal vanaf is en ik heb er overdag geen toezicht op

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:16

SjonnieZ schreef:

Oh dat is vreemd.. als ik ze aanklik kom ik bij de juiste video terecht. De eerste was in ieder geval een manier om de hoeven te wrappen en de ander dus mensen sokken aantrekken

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 16:52

DuoPenotti schreef:
Oké, dat zou ik verwachten door de kalkoenen. :)

Ik heb ze van 5 mm, dat doet minder dan gewoon de hoef door de modder halen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 17:41

SjonnieZ schreef:

Mijne heeft ook een zooltje maar kreeg toch enorme klompen....

Afbeelding

Gisteren middag de hoeven gedaan met eerst ducktape, daarna vet wrap en nog een laagje tape. Vannacht heeft ze met de hoefzakken gestaan. Overdag zonder de zakken. Het is wel grotendeels kapot door het slijten waar ze op staat maar de rest zat nog goed. Wel kreeg ze nog lichte plak zooltjes van sneeuw eraan, maar niet zo heftig als zonder deze constructie. Ik ga het morgen vervangen. Vannacht de hoefzakken er weer over.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 18:32

Mijn paard staat al jaren 24/7 buiten, met ijzers rondom. Ik heb één keer sneeuw beslag eronder gehad, maar vond dat geen meerwaarde hebben. Ze loopt, rent en speelt net als de andere paarden (zonder ijzers), eventuele klompen ijs vallen van zelf uit elkaar. Mijn paard heeft dus helemaal geen last van de sneeuw/ijzers.

De paar dagen dat er sneeuw ligt heeft ze wel altijd "vrij" gehad, ze beweegt immers genoeg in de wei :):)

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 19:26

Ik heb gister voor het eerst de huflederkitt gebruikt. Het is wel even gedoe met het warm maken, kneden en in de hoef goed verdelen. Maar hij kon er prima mee in de wei en totaal geen klompen. Staat met dit weer van 10.30u tot 16.00u buiten.
Maar je moet het dus goed tussen het ijzer en de straal stoppen.
Ik ben positief verrast. Voor mij is het een tussenoplossing, hij krijgt als de smid komt weer sneeuwbeslag.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:26

Hier is de protoplast ook blijven zitten sinds gisteravond. Was inderdaad een gedoe met warm maken want het water uit de boiler was niet warm genoeg, maar gelukkig had ik een waterkoker meegenomen naar stal. Eentje liet meteen al los, maar na opnieuw aanbrengen bleef het dus goed zitten. Er is helaas nog steeds ijsvorming, maar ipv dat het blijft zitten loopt hij het nu iedere paar passen los, dus dat scheelt wel een hoop.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 20:49

Ik heb medische hoefschoenen er over gedaan. Werkt prima. Niet heel comfy want harde zool en geen pasvorm. Maar alles beter dan ijsklompjes

https://www.kramer.nl/Paard/Beenbescher ... Shield?d=1

De paarden met ijzers en zooltjes smeer ik goed in met Duohoef en dan valt het er zo weer uit

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:20

floortjeRein schreef:
SjonnieZ schreef:

Goeie tip!! Al geprobeerd of dit blijft zitten? Ik lees namelijk ook veel berichtjes dat dit er na 5 min al helemaal vanaf is en ik heb er overdag geen toezicht op

Ik heb echt alle combinaties geprobeerd, dikke sok, vetwrap en dan een rol ducktape… een half uur max. Dan had hij terug klompen. Het ligt wellicht ook aan je grond (vlak of niet) en hoeveel ze bewegen… Sam is wel eentje die graag wandelt nl. :=

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 22:15

floortjeRein schreef:
SjonnieZ schreef:

M’n paard heeft ivm met mok een tijdje met een ingepakte hoef gestaan. Dagelijks wat ducktape toevoegen en het gaat prima. Wel echt zelf klevend verband eronder doen.

K_H_W_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:37

Ik heb bij mijn pony een paar keer protoplast onder de hoeven gekneden, maar wat een gedoe is dat met er weer uit krijgen. Pony met de hoeven in een emmer met een laagje kokend water om zo te zorgen dat de protoplast weer zachter werd. Gelukkig heb ik braverd, maar ideaal is anders.

Hoe halen bovenstaande de protoplast er weer onderuit?

Edit: vergeleken met de hoeflederkit van kramer is bestellen bij protoplast zelf aanzienlijk goedkoper.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:14

Afbeelding

Afbeelding

De smid was er vandaag en heeft haar sneeuwbeslag gegeven.
Dat werkt echt geweldig! We konden heerlijk door de sneeuw wandelen.
Normaal heeft ze een leren zooltje maar daar klonterd het net zo erg onder. Dus voor deze keer voor dit gekozen gezien ze nog wel meer voorspellen.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:19

Mijn paard liep met die sneeuwzooltjes haast beter dan met leren zool.

Paar keer met smid over gehad, kan zijn dat die sneeuwringen stiekem wat beter dempen nog dan leer.

Hij had vergelijkbare als die jouw paard nu heeft.
(Toevallig zwarte, maar de kleur zal weinig uitmaken)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:21

Ik heb die in het roze gehad afgelopen jaren {:} {:} Top dingen! Helaas paste de sneeuwzolen die mijn smid had niet. Ik hoop stiekem dat er woensdag wel andere onder kunnen, want met dat tape is ook niet alles :o

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:28

swatch schreef:
Ik heb gister voor het eerst de huflederkitt gebruikt. Het is wel even gedoe met het warm maken, kneden en in de hoef goed verdelen. Maar hij kon er prima mee in de wei en totaal geen klompen. Staat met dit weer van 10.30u tot 16.00u buiten.
Maar je moet het dus goed tussen het ijzer en de straal stoppen.
Ik ben positief verrast. Voor mij is het een tussenoplossing, hij krijgt als de smid komt weer sneeuwbeslag.

Hier werkt het ook super! Sneeuwbeslag had ik eerder ook aan de smid gevraagd, maar die was er geen fan van. De kwaliteit van de hoef kan er slechter van worden

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:43

Niet alles gelezen.
Ik zag gisteren een filmpje met tips op Insta/FB.
Hoeven en ijzers invetten met hoefvet En dan de hoeven inpakken.
Een manier was met babyluier en duct tape En andere manier was met breed rekbaar plakverband

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 18:21

K_H_W_P schreef:
Ik heb bij mijn pony een paar keer protoplast onder de hoeven gekneden, maar wat een gedoe is dat met er weer uit krijgen. Pony met de hoeven in een emmer met een laagje kokend water om zo te zorgen dat de protoplast weer zachter werd. Gelukkig heb ik braverd, maar ideaal is anders.

Hoe halen bovenstaande de protoplast er weer onderuit?

Edit: vergeleken met de hoeflederkit van kramer is bestellen bij protoplast zelf aanzienlijk goedkoper.

Geen idee, ik hoop gewoon door de hoevenkrabber eronder te zetten?

Van de 4 hoeven viel de eerste er al meteen weer uit. Ging er vanuit dat het niet extreem vast zat. Toen opnieuw gedaan en nu zit het alweer 2 dagen dus het zit toch wel stevig zat. Ben benieuwd hoe het eruit gaat en in het ergste geval gaan ze er pas uit als de smid einde van de maand komt.

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 19:10

F_T schreef:
Mijn paard liep met die sneeuwzooltjes haast beter dan met leren zool.

Paar keer met smid over gehad, kan zijn dat die sneeuwringen stiekem wat beter dempen nog dan leer.

Hij had vergelijkbare als die jouw paard nu heeft.
(Toevallig zwarte, maar de kleur zal weinig uitmaken)

Dat zou een mooie bijkomstigheid zijn! Ze loopt prima maar ze heeft dunne zolen en platte voeten dus voor de zekerheid de extra demping.

Wel een beetje jammer dat het overal sneeuwt behalve hier haha.