Orientatie aanbieden pensionplek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Re: Orientatie aanbieden pensionplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 07:24

Ik denk dat het zo star niet gaat. En dat het met dit weer niet altijd lukt om te komen is ook begrijpelijk.

Ik kies hier nu bewust voor doe het samen.
Met beurten. Heb vroeger, toen ik thuis was met de kinderen en fysiek gezonder, ook wel deels de beurten af laten kopen, maar dat voelde niet goed want dat trok mensen die dus ook maar weinig net h7n paard bezig waren. Dan had ik niet alleen de zorgen voor meer voer en mestbeurten, maar ook meer verantwoordelijkheid om h7n paard in de gaten te houden. En als er dan wat was, dan hadden ze geen tijd om zelf te komen. Of ze woonden te ver weg. En dan werd aan mij gevraagd of ik niet even ogen kon druppelen, been afspuiten, wond opnieuw verbinden, hoef in de week zetten, antibiotica/koortsremmer/ontstekingsremmer/pufjes etc. Etc geven . Omdat zij er apart voor moesten rijden en het zo druk hadden, en ik woonde er toch naast. Dus ik had het druk met hun paard e tra zorg geven, maar ondertussen gee tijd of energie meer om mijn eigen dieren een poetsbeurt te geven, laat staan ze te trainen of iets anders leuks mee te doen.

Als je mensen kiest/zoekt die elke dag in staat en bereid zijn naar hun paard te komen, dan scheelt dat veel gedoe. Zeker als het bij paard aan huis niet zo makkelijk is om de zorg met andere stalgenoten op te lossen.

En dat betekent echt niet dat er niets mogelijk hoeft te zijn als er eens iets tussen komt. Dan is het geven en nemen en vang je het een keer voor elkaar op.

Het verschilt natuurlijk hoe staleigenaren denken, wat ze prettig vinden, of ze zich wat aantrekken van paarden waar iemand amper voor komt terwijl er verwacht wordt dat mensen zelf alles regelen of het andere uiterste dat ze juist liever niet hebben dwt mensen vaak komen en alle extra zorg uit handen nemen (die kiezen vaker voor opfok- of pensioenstalling.)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 10:55

joyce B schreef:
Dan is de stal van ts dus niet geschikt. Want die wil mensen die zelf vrijwel elke dag hun paard komen checken. Die dat hun eigen verantwoordelijkheid vinden.

Als je als eigenaar vind dst je maar 3x per week heen hoeft omdst het jouw paard is, vind je dan ook dat je stalhouder of je stalgenoten ook verantwoordelijkheid moeten overnemen om de gezondheid van jouw paard te moeten checken op de dagen dat jij overslaat?

Nee (en ik ga zelf iedere dag, heb ze ook al bijna 9 jaar aan huis). Het gaat mij er meer om dat ik niet "in de gaten gehouden wil worden", of eigenlijk meer "veroordeeld". Ik wil het zelf kunnen bepalen. Uiteraard los van de beurten die je eventueel hebt hè.

En verder ga ik ervanuit dat je het allemaal aan elkaar laat weten als er iets opvalt aan een paard. :)
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 08-01-26 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 10:59

joyce B schreef:
Als je mensen kiest/zoekt die elke dag in staat en bereid zijn naar hun paard te komen, dan scheelt dat veel gedoe. Zeker als het bij paard aan huis niet zo makkelijk is om de zorg met andere stalgenoten op te lossen.

Dat snap ik wel ja.

Misschien gaat mijn interne alarm ook wel te snel af hoor. Ik ben in het verleden best wel op m'n huid gezeten en dat wil ik echt nooit meer bij een eigen paard.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 11:41

Je bent op zoek naar een pensionklant. Maar hoe sta je tegenover een klant die ook een bijrijder heeft? Of bijvoorbeeld een volwassen klant maar waar de vader, moeder of partner regelmatig mee komt om te mesten? Je hebt dus waarschijnlijk niet te maken met 1 klant, maar met meer mensen. Als die (bij elkaar) zo'n 5 dagen per week komen, is dat dan ook goed?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 12:30

VogeltjeM schreef:
Dat snap ik wel ja.

Misschien gaat mijn interne alarm ook wel te snel af hoor. Ik ben in het verleden best wel op m'n huid gezeten en dat wil ik echt nooit meer bij een eigen paard.

Ik waardeer je input enorm! Ik zal echt niet in m’n agenda bijhouden hoe vaak iemand komt, maar wil gewoon heel graag iemand die het niet meer dan normaal vindt zeer regelmatig tot bijna dagelijks zijn of haar paard te bezoeken. Ik wil niet iemand die dat doet, afschrikken omdat ik het verkeerd verwoord.

@JoyceB bedankt voor het delen van je ervaring. Ik hoop iemand te vinden die gewoon snapt dat op zo’n stal anders is dan op een stal waar alles voor je gedaan wordt. Ik sta er ook zo in zoals jij het verwoord in je laatste bericht.

@Gini bedankt ook! Ik zou nu denken, ah joh, laat ze lekker. Mijn slaapkamer zit niet aan het erf/parkeerplaats gedeelte, die van mijn ouders ook niet. Maar het moet niet een irritatie punt gaan worden als het toch onrust geeft.

@MissNienke1
Bedankt! Ook een goede. Mijn vorige pensionklant had geen bijrijder, die nam heel soms haar vader mee. Dat is allemaal prima. Het enige wat ik niet zie zitten is vaak / wekelijks hele jonge kinderen op het erf en honden, dat gaat ook niet met mijn honden.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 13:30

Ik zou het ook erg verstikkend vinden, en mij erg veroordeeld voelen. Ik sta volpension bij iemand aan huis en vertrouw mijn stalhouder volledig. Ik denk dat ze erg beledigd zou zijn als ik langs zou komen alleen maar om mijn paard te "checken" :+ En zit je er als stalhouder echt op te wachten dat iemand minimaal 5x per week verplicht op je erf is?

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 14:20

IndianSu schreef:
Ik zou het ook erg verstikkend vinden, en mij erg veroordeeld voelen. Ik sta volpension bij iemand aan huis en vertrouw mijn stalhouder volledig. Ik denk dat ze erg beledigd zou zijn als ik langs zou komen alleen maar om mijn paard te "checken" :+ En zit je er als stalhouder echt op te wachten dat iemand minimaal 5x per week verplicht op je erf is?

Ja :D

Mijn vorige pensionklant was er 4-5 keer per week. Soms meer, soms een keer minder als het door een deadline van werk zo uit kwam.
Zoiets zoek ik weer, iemand die niet denkt “mijn paard heeft hooi, heeft ruimte, prima zo”

Het paard komt hier ook niet in volpension, maar ik vind alleen komen als je toch moet mesten weer te kort.
Als er een deken op, af of gewisseld moet en je bent er toevallig net niet, dan doe ik het natuurlijk (ik heb dit altijd met liefde gecheckt en gedaan), maar het moet geen gewoonte worden dat ik dit standaard op de dagen dat je er niet bent allemaal moet doen.
Zo stond het vorige pensionpaard bijvoorbeeld eens te rillen, dan vraag ik echt niet of je een deken op komt doen, dan doe ik dat.
Of als het dekenseizoen ten einde loopt en ze overdag even zonder deken konden staan, dan deed ik dat met mijn paarden mee (in overleg), maar iemand die hier te makkelijk mee is omdat ze niet zo vaak naar hun paard willen, dat wil ik dus niet. Nu is het deken verhaal maar een voorbeeld natuurlijk.

Als jij het gevoel hebt dat het verstikkend is om regelmatig naar je paard te komen, ben je niet de pensionklant die ik zoek. En dat is oké! Voor iedereen is er een “ideale plek”.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:30

VogeltjeM schreef:
Kidde schreef:
Maar het is toch niet verplicht om de stal van TS te kiezen? Als je niet 5x per week naar je paard wil kan je toch een andere stal kiezen?

Overigens moet je hier in de omgeving bij vrijwel elke stal gewoon elke dag komen. Ik vind het dus absoluut geen gekke eis.

Als ik moet gaan voor de verzorging, vind ik dat wat anders dan dat ik 5x per week moet komen omdat iemand anders anders gaat oordelen dat ik te weinig naar mijn paard omkijk, zeg maar. (Hier niet van toepassing hè, ik heb ze bijna 9 jaar aan huis dus ik doe alles zelf. Maar het zou mij een gevoel geven van verantwoording af moeten leggen over wat ik doe met mijn eigen paarden.)

Ik vind 2-3 keer per week naar je paard gaan zelf niet raar, als die er verder gewoon goed verzorgd bijstaat in een situatie zoals bij TS. Zo'n paard komt dan echt niet per se iets tekort. Iemand kan kleine kinderen hebben, de afstand kan groot zijn, iemand kan in een opleiding zitten etc. Dus wat maakt dan dat diegene per se zo vaak in de week moet komen? Ben je dan niet vooral op zoek naar gezelschap voor jezelf (en is het daarmee dan niet "gedoemd om te mislukken" omdat je het te persoonlijk maakt)?

Niet kritisch bedoeld overigens hoor, ik gun je natuurlijk een fijne pensionklant met wie je goed op één lijn zit.

Ik ben in spreekwoordelijke zin ook zo'n '5 dagen tiran'. (het gaat hier om een bijrijdpaard en niet om 5 dagen) En ik ga echt heel slecht op mensen die daar anders in staan. Geen probleem als die niet bij mij op de dam komen. Ik heb er ook geen enkele mening over als iemand zelf niet 5 dagen naar zijn paard gaat. Maar wél als ik ze semi voor mijn plezier in de achtertuin heb lopen.

Dus TS: als dat voor jou belangrijk is zou ik iets van die strekking er zeker inzetten!
Je kunt mensen beter aan de voorkant wegjagen dan er in je achtertuin 'mee opgescheept te zitten' in dit soort situaties.
Ik merk dat met bijrijders: als het klikt krijg je er zo vele energie van. Als dat wat minder is kan het al veel sneller doorslaan naar mweh.... en ik persoonlijk wil zo min mogelijk mweh in mijn achtertuin.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:24

lovelance schreef:
IndianSu schreef:
Als jij het gevoel hebt dat het verstikkend is om regelmatig naar je paard te komen, ben je niet de pensionklant die ik zoek. En dat is oké! Voor iedereen is er een “ideale plek”.

Wow, daar leg je mij wel woorden in de mond. Waar staat dat ik het verstikkend vind om regelmatig naar mijn paard te komen? Ik vind het verstikkend als mijn stalhouder voor mij gaat bepalen hoe vaak ik naar mijn paard moet. Het is mijn paard en ik kies niet voor niets voor volpension - en daar betaal ik ook een passend bedrag voor. Ik vind het nogal vreemd als mijn stalhouder mij vervolgens op die manier in de gaten houdt en dit soort regels oplegt.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 17:04

IndianSu schreef:
Wow, daar leg je mij wel woorden in de mond. Waar staat dat ik het verstikkend vind om regelmatig naar mijn paard te komen? Ik vind het verstikkend als mijn stalhouder voor mij gaat bepalen hoe vaak ik naar mijn paard moet. Het is mijn paard en ik kies niet voor niets voor volpension - en daar betaal ik ook een passend bedrag voor. Ik vind het nogal vreemd als mijn stalhouder mij vervolgens op die manier in de gaten houdt en dit soort regels oplegt.

Misschien heb ik je woorden niet helemaal correct herhaald, maar ik bedoelde dat jij dus voor vol pension kiest om die keuze te hebben. Dat zeg je nu ook.
Je wilt dat het bij jou ligt hoe vaak je gaat en niet dat het een verplichting is en dat je je anders veroordeeld voelt? Als je niet vaak heen zou gaan in een week bedoel je?

Citaat:
Als jij het gevoel hebt dat het verstikkend is om regelmatig naar je paard te moeten komen, ben je niet de pensionklant die ik zoek. En dat is oké! Voor iedereen is er een “ideale plek”.
ik had dit woordje ertussen moeten zetten, excuses!

Ik wil iemand die zeer regelmatig komt. En dat is toch prima? Dat het voor jou niet jouw soort afspraken zijn, is ook goed, daar kies je je stal naar.
Als dit 0 problemen geeft en de rest van wat ik bied zou iemand aanspreken, dan zou diegene wel willen of kunnen staan hier.

Ik denk dat daar geen goed of fout aan zit.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 17:23

Dat ben ik helemaal met je eens. De verwoording schoot me even in het verkeerde keelgat, sorry daarvoor. Het ging mij er ook om hoe reëel jouw eis is. Ze hoeven niet 5 keer per week stalklussen te doen, maar je wilt wel dat ze komen? Waarom?

Overigens ben ik juist heel blij dat ik zoveel vertrouwen heb in mijn stalhoudster dat ik me geen moment zorgen maar als ik even niet ga. Ik heb eerder op een stal gestaan waar dat niet zo was en dat was toch minder prettig. Dus nee, ik voel geen noodzaak om mijn paard dagelijks te checken zoals veel in dit topic aangeven te doen.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-26 17:48

IndianSu schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens. De verwoording schoot me even in het verkeerde keelgat, sorry daarvoor. Het ging mij er ook om hoe reëel jouw eis is. Ze hoeven niet 5 keer per week stalklussen te doen, maar je wilt wel dat ze komen? Waarom?

Overigens ben ik juist heel blij dat ik zoveel vertrouwen heb in mijn stalhoudster dat ik me geen moment zorgen maar als ik even niet ga. Ik heb eerder op een stal gestaan waar dat niet zo was en dat was toch minder prettig. Dus nee, ik voel geen noodzaak om mijn paard dagelijks te checken zoals veel in dit topic aangeven te doen.

Ik denk dat het komt door het verleden op grote pensionstallen waar ik altijd stond, wat ik daar helaas allemaal gezien heb…
Het gemak van mensen die denken dat als het paard zijn eten krijgt, een droge en of schone plek heeft, dat dan genoeg is.

Nu staan ze hier eigenlijk altijd buiten, hebben een groepje en dus sociaal contact.
Ik denk dat toen ik “zeker 5 dagen” opschreef, gewoon in mijn hoofd had dat ik op die manier de mensen die hun paard met gemak een paar dagen laten staan en niet komen eruit kan filteren.
Nu is het alweer 18 jaar terug dat ik voor het laatst op een pensionstal stond :+ maar die ervaringen daar vond ik vreselijk en wil ik hier echt niet.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 18:14

Het filteren van de juiste pensionklant is ook echt lastig maar wel het allerbelangrijkste. Ik sta zelf privé aan huis als enige pensionklant. Het is een doe-het-samen stal waarin we de dagelijkse werkzaamheden verdelen en met elkaar voor elkaars paarden zorgen (grens ZH/UT €400). Een super fijne plek waar het paardenwelzijn hoog in het vaandel staat.
Er zijn boxen vrij en ik heb een zeer duidelijke advertentie gemaakt. Er kwam niet veel reactie op en de mensen die zijn komen kijken, haakten toch af door de stalklussen of wilden alleen voor hun eigen paard komen o.i.d.

Ik snap je 5 dagen helemaal en ik zou ook zeker duidelijk verwoorden in je advertentie wat voor persoon je zoekt. Privé aan huis werkt gewoon net even wat anders dan op een grotere pensionstal. Vorig jaar kort iemand erbij gehad die totaal geen match was en dat is echt niet fijn. Beter geen match dan een mismatch :')

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 20:32

joyce B schreef:
Dan is de stal van ts dus niet geschikt. Want die wil mensen die zelf vrijwel elke dag hun paard komen checken. Die dat hun eigen verantwoordelijkheid vinden.

Als je als eigenaar vind dst je maar 3x per week heen hoeft omdst het jouw paard is, vind je dan ook dat je stalhouder of je stalgenoten ook verantwoordelijkheid moeten overnemen om de gezondheid van jouw paard te moeten checken op de dagen dat jij overslaat?

Precies dat en daar val ik dus over.
Heb ik ook geen zin in, want ik kwam er voor mijn paard en wil mijn tijd eraan besteden, want ik werk ook gewoon fulltime en ik wil niet teveel tijd kwijt zijn aan andermans paarden omdat die er een gewoonte van maakt nauwelijks te komen. En dat is ook wat de stalhouders bedoelen of regel een verzorger/ bijrijder.