Omgevingsvergunning / paarden aan huis houden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Little_Gift

Re: Omgevingsvergunning / paarden aan huis houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:16

Heb je dan maar 1500m2 beschikbaar als weide voor je dieren? Of hoe gaat dat wettelijk dan?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:53

Little_Gift schreef:
Heb je dan maar 1500m2 beschikbaar als weide voor je dieren? Of hoe gaat dat wettelijk dan?

1500m2 is agrarisch, de rest is woon , daar staat de stal op, de rijbak/paddock en ook gedeelte van de wei. Bij een woonbestemming mag veel meer. Op agrarische grond mag vaak bijna niks, volgens mij mogen wij op dat stuk niet eens zomaar een boom planten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 19:58

FleurVP schreef:
volgens mij mogen wij op dat stuk niet eens zomaar een boom planten.

Klopt, wij hebben recent een vergunning binnen voor onze aanplant op agrarische grond. Dat was een hele strijd. Rondom hagen en een bomenrij, ik had niet verwacht dat je daarvoor een vergunning nodig had en ook niet dat het zo’n gedoe zou zijn.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 20:36

Zijn er ervaringen hier met planalogisch bureau/ adviseurs? Is het de aanbeveling om een regio gebonden adviseur in te schakelen? Aan welke kosten moet ik dan denken? Mag evt ook per pb.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 21:02

_Carien schreef:
Zijn er ervaringen hier met planalogisch bureau/ adviseurs? Is het de aanbeveling om een regio gebonden adviseur in te schakelen? Aan welke kosten moet ik dan denken? Mag evt ook per pb.

Ik zou inderdaad een regio gebonden adviseur zoeken.
Bij ons was het oriëntatie gesprek gratis.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-25 21:27

FleurVP schreef:
Little_Gift schreef:

1500m2 is agrarisch, de rest is woon , daar staat de stal op, de rijbak/paddock en ook gedeelte van de wei. Bij een woonbestemming mag veel meer. Op agrarische grond mag vaak bijna niks, volgens mij mogen wij op dat stuk niet eens zomaar een boom planten.

Ik wist niet dat je op woonbestemming ook paarden mocht laten lopen of huisvesten... Kan dat dat dat in België dan weer niet mag?
Of slaat mijn brein nu helemaal door?

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-25 07:39

_Carien schreef:

Ja hele goede ervaring. Wij dachten dat het heel duur zou zijn, ze hadden net een heel groot kostbaar project afgerond in het dorp. Maar viel alles mee, eerste gesprek gratis. Daarna denk ik iets van 5000-6000 voor het hele plan. Scans en onderzoek door derden kwamen daar nog bij. Dankzij het advies kwamen we in andere legecategorie terecht, het scheelde landschappelijke inpassingen (100 meter haag, tig jaar onderhouden). Investering ruim terug verdiend en heel fijn om mee te werken.

In Nederland moet je op een woning met agrarische bestemming ook echt een agrarisch bedrijf hebben. Als particulier mag je daar niet wonen. Er hoort wel vaak agrarische grond bij, maar deel van stal/wei zal vaak op het stuk perceel zijn waar woonbestemming op zit. Want iedereen zonder eigen bedrijf aan huis woont in principe in een huis met woonbestemming.