Paarden houden op +/- 2500m2

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Re: Paarden houden op +/- 2500m2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-25 22:20

Bedankt voor alle reacties!
Veel plekjes lijken echt beduidend groter dan de meters die er bij genoemd worden zeg :D

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 02:13

Volgens bokt zou onze plek rampzalig en onmogelijk moeten zijn; 8 paarden/pony's op 1500m2, en dan ook nog eens op veengrond :+ (halve hectare inclusief weidegang). Maar wij zitten aan de randstad, voor de paarden is dit in deze omgeving luxe, zeker in pension want het alternatief is een minihokje met dieptriest weinig tijd in een klein paddockje.

Wij hebben samenstellingen van 4 tot 8 paarden gehad, 6 vond ik het fijnst. 8 was ook niet de bedoeling maar met de juiste mensen en paarden werkt het toch al zal er geen vervanging komen als er iemand wegvalt. Maar met 4 was het té rustig en bewogen ze veel te weinig, bleven ook enorm aan elkaar plakken, met net iets meer paarden zie je veel gezondere kudde activiteit.

Belangrijkste bij veel paarden op een klein oppervlakte is dat de paarden goed matchen qua karakter. En daarnaast de indeling, doorgaans is het hoe vierkanter hoe minder beweging. Onze winteropstelling is maar 1500m2, of eigenlijk 1680 maar er zit een sloot doorheen. Had deze ruimte 40x40m geweest hadden we hetzelfde oppervlakte maar er echt geen 8 paarden op kunnen houden, vorig jaar een tijdje een weide gehad met ongeveer die afmeting maar dat was echt druk, ook voor maar een paar uurtjes, daar zou ik er max 2 op zetten. Terwijl het op 80x21m met verschillende zones echt reuze meevalt, kleiner zelfs met het stuk wat de sloot inneemt maar die zorgt ook juist fijn voor een barrière zodat het geen vierkant is en ze zich makkelijker even van elkaar af kunnen scheiden als ze dat fijn vinden.
Het voelt nooit alsof de ruimte echt te klein is. Natuurlijk had ik het liever ook groter gehad maar dat is hier ook gewoon lastig qua ondergrond en regeltjes.

Deze afbeeldingen zijn van een aantal jaar geleden, de nummers op de kaart zijn waar de foto's zijn gemaakt. De gele vlekken op de kaart zijn hooipunten.
Het stuk van foto 4 is de zomertrack uitgezet door de wei, deze moet dicht als het te nat wordt en proberen we ieder jaar te veranderen om het land wat te besparen. Voorheen liep het helemaal rond zoals je ook nog kunt zien op de kaart maar dat bleef dus na een aantal jaar achter elkaar hetzelfde niet goed, vandaar dat we nu afwisselen. Plus dat ze de paden rondom 'eilandjes' duidelijk veel leuker vinden en meer scharrellen.
Op de kaart zie je 5 paarden, de 6e stond denk ik in de schuilstal of was lekker op pad. Heb je een beetje een idee van de grootte van de paarden op zo'n oppervlakte.

Afbeelding
Afbeelding

Sinds deze foto's hebben we ook weer een hoop veranderd en verbeterd, je bouwt het gewoon langzaam op naar de behoeftes van je paarden.
Grootste veranderingen sinds bovenstaande foto's zijn verbreden van de paddock, wat geschuif met voerplekken, ruimer opgezet en vooral langs het pad parallel aan de paddock, daar hebben we nu 4 voerpunten met inhammen gemaakt zodat er altijd een paard achter het etende paard langs kan lopen. En we hebben een carport tent geplaatst bij de doorgang bij nummer 3 op de kaart, deze vinden sommige paarden in de zomer vooral erg fijn als extra schaduwplek/windtunnel.

In totaal hebben we 3 schuilplekken (tent en twee schuilstallen naast elkaar, plus bomen, die gebruiken ze het liefst), 7 grote voerplekken, 5 medium voerplekken en overal plekjes voor kleine hooinetjes wat ze erg leuk vinden. Grote en kleine waterbak met vlotter. Mineralen buffet. Boomstammen om overheen te stappen/zand op de plek te houden, boomstammen waar ze aan kunnen knagen, regelmatig takken om te eten en knagen, kruiden die overal langs de randjes groeien of die we plukken en verspreiden. En dus een zandpaddock waar je met een pony ook prima in kunt werken, straatjes, droge track met grastegels, en in de zomer tracks op gras en beperkt weidegang voor de paarden die dit mogen.

En dit is ook echt alleen het gedeelte waar de paarden op wonen. Opslag is elders op het erf. De weilanden er omheen zijn voor de koeien en het hooi maar mogen we ook gebruiken dus daar rijden en longeren we meestal, die liggen wat hoger en droger dus beter begaanbaar in de winter. Mijn tinker heeft niet genoeg aan alleen hooi en die zet ik regelmatig buiten weideseizoen even op die andere weides, alle draden zijn er dan uit dus dan heeft ze in principe de beschikking over 50 hectare weiland in haar eentje :') , maar sprintjes trekken doet ze eigenlijk nooit, die is gewoon blij dat ze gras kan eten en loopt niet ver weg en komt ook vanzelf weer terug naar de paddock gewandeld als ze genoeg heeft. Mijn welshpony mocht juist geen gras maar had vooral in de winter wel de behoefte om even goed zijn benen te strekken, dus daar was dan toch wel de mogelijkheid voor, zowel in vrijheid als onder het zadel. Dat soort mogelijkheden schelen ook wel echt en heb je natuurlijk helemaal niet als je echt alleen een bepaald oppervlakte hebt.

Recente afbeeldingen van afgelopen voorjaar, in de zomer als alles groen is is het veel mooier natuurlijk maar dan is de ruimte ook groter met zomertrack dus dan vertekend het beeld, de helft van het jaar moeten ze het doen met een kleiner oppervlakte.

8 paarden in de paddock:
Afbeelding
Meestal liggen ze veel dichter bij elkaar maar genoeg ruimte om ook gewoon languit verspreid in het zand te liggen. Ze gaan vooral heel vroeg in de ochtend en in de middagzon met z'n allen tegelijk slapen.

De rest van de dag scharrellen ze in kleinere groepjes door de hele paddock. En af een toe een speelkwartier waarbij ze met z'n allen als idoten rondrennen en spelen. Maar mijn tinker wandelt vooral graag over het pad:
Afbeelding
Zeker met de extra voerplekjes:
Afbeelding

Verder alles met een heel klein budget gemaakt. Het hoeft echt niet heel duur te zijn. We hebben de grastegels/paddockplaten voor de track om de sloot gratis opgehaald (bel eens naar je gemeente, die hebben vaak bergen zooi liggen die ze niet gebruiken maar afvoeren is te duur), grond voor dat pad ook ergens gratis vandaan gehaald alles zelf gelegd en ligt al jaren goed. Schuilstal is gemaakt van gebruikte koelcelwanden die de boer ergens goedkoop vandaan heeft gehaald. Stalmatten zijn oude koeienmatten. Hooibakken zijn palletboxen en tweedehands gekocht, houten zijn zelf gemaakt. Het zijn echt alleen de kleine dingen als hooinetten en omheining die nieuw gekocht worden, en zand uiteraard. Dat is de grootste investering, ongeveer om het jaar nieuw m3c zand, dat bevalt met uitstek echt het beste. Altijd spijt gehad als we een ander type zand probeerden.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 06:47

Interesant om te zien hoe jullie dit allemaal oplossen. Wij hebben net de paarden achter het huis, op zon 3500 m2. Ik heb er een trekpaardkruising en een mini op lopen.
Gelukkig zitten we op zand. Ook wij maken een PP/BP . Nu alleen nog maar een (nood) paddock en een track, verder zijn we nog niet gekomen. Het is de bedoeling de bodem van de track op diverse manieren te verharden, zodat ze daar een heel jaar droog op kunnen. Maar voor nu (nog ) geen blubber, dus voor nu iedereen blij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:21

Wij hebben het hier vele jaren moeten doen met een totaalkavel van 3.100 meter. Daarvan was 2.500 meter voor bak en weide. De stal stond op het woonperceel, net als de mestbak.

Wei en bak lagen op een smal perceel. Aan voorzijde 25 meter breed, aan achterzijde iets smaller. We hebben het perceel opgedeeld in 3 stukken, dus twee leuke weitjes, achter de bak.

Dat kon echt prima met 2 warmbloeden, al vraagt het wel veel inspanning op het gras gezond te houden. Dus wel iedere dag mest uithalen, in het voorjaar kunstmest erop en in natte periodes geen paard op de wei. Bij droogte sproeien.
Daarnaast moesten we de paarden wel bijvoeren, want ze kunnen niet overleven op enkel dat beetje gras. Onze paarden komen iedere nacht op stal.

Later hebben we nog 3.300 meter bij kunnen kopen. Ik heb nu 3 paarden (2 koudbloeden en nog 1 warmbloed). We hebben nu gras teveel :+

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 07:33

Waar ik sta is het ook niet groot maar nooit het idee dat het een belemmering is eigenlijk. Paarden staan in de winter nacht op stal en overdag in de bak, daar aan vast zit een verhard stuk met hooihut (waar ze ook in 'opgesloten" worden als je wil rijden).
In de zomer hebben ze er een strook land bij en 24/7 buiten, nog steeds met onbeperkt hooi. Gras zou voor mij niet eens hoeven, het is zo moeilijk voor zo veel paarden.

Meer ruimte is altijd fijn, maar heb echt niet het idee dat ze tekort komen. Paarden zijn blij en relaxed.

Afbeelding

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 10:27

Een klein perceel lukt perfect zolang je een stabiele groep hebt met gelijklopende behoeften. Ik heb nog een fjord gehad die op zand niet kon samen staan met mijn ruin. ik mocht nog verschillende hooibakken zetten, ze bleef mijn ruin opjagen. Hij kreeg geen 5 min rust.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:25

Heerlijk sereen plaatje zo amyz

Ja dat is zeker waar ze moeten wel matchen.
Of geen moeilijke paarden hebben maar een draadje er tussen is ook weer zo gezet.

Een weitje op zo.n klein stukje vergt idd ook veel liefde.
Beetje pamperen met kunstmest,poepjes eraf,sproeien.
Kortom we zijn nooit klaar :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:39

MJawesome schreef:
_San87_ schreef:

Wat mooi aangelegd! Als ik zo naar de overzichtfoto kijk kunnen ze ook lekker een sprintje trekken, lekker scharrelen, twee stukken weide om te grazen.

Het is klein, maar de afwisseling die je erin gebracht hebt maakt het denk ik voor paarden echt een heel fijn verblijf.

Bedankt! Dat was ook wel echt de eis met dit kleine stukje. Bij ons is het ingetekend door Laura Knoops van paard en landschap, en precies ook met inderdaad die eisen. Ze stormen vaak over de lange zijde en hebben genoeg ruimte om hun benen goed te strekken. Ook is er ruimte om van struiken te snoepen en op twee heuvels te staan, wat ze graag doen. Zelfs de weitjes houden het veel beter vol dan ik had gedacht als ik sommige mensen hoorde.

Ik was altijd het typische paarden houden gewend, met grote weides en verder niets bijzonders, dus ik was eerst ontzettend bang dat dit niet genoeg zou zijn en dat ik een super stomme keuze had gemaakt, maar compleet eerlijk lijken ze echt heel blij. Misschien ook wel omdat ik veel meer naar verrijking ben gaan kijken en ze dus niet alleen maar gras om zich heen hebben? Maar dat is een invulling haha.

Ja, het ziet er heel goed uit, heel goed voor elkaar. Zo zou ik iig geen bezwaar hebben twee of drie paarden, max. 4 op 2500m2 te houden.

Ik denk wel dat het er niet veel meer moeten zijn.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:57

IcePrincess
Leuk gedaan zo met die sloot.
Geeft een hele andere verhouding en zicht als een gewone saaie paddock.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:38

Leuk om al deze oplossingen te zien zo op neit mega groot aantal m2.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 18:47

Ons stuk voor de paarden zal ook rond 2500m2 zijn. Lang en smal dus kunnen makkelijk een sprintje trekken. Nadeel van de vorm is dat het te smal is om een pad rondom te maken. Dus heb nu een pad over de hele lengte met een ‘rotonde’ vanachter. Daarin staan eetbare struiken en bomen. Aan de stal een paddock voor in de winter, stal is altijd open. Fjord en shetlander met gewichtsuitdagingen dus past prima ;)

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 10:47

.
Laatst bijgewerkt door l_bs op 07-12-25 10:59, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 10:51

altijd op 20x20.... ik mag hopen dat jij niet goed bent in meters bekijken, want dat vind ik echt niet kunnen.... sorry

l_bs schreef:
2500 m2 is denk ik echt wel genoeg hoor. Onze pony’s (a en d) staan op een paddock van 20 x 20 ong. daarnaast hebben we een weitje van ongeveer dezelfde grootte waar ze af en toe instaan, ze krijgen hooi en er staan lekker veel bomen en struiken waar ze van kunnen snoepen, gaat super?
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 07-12-25 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 10:56

DuoPenotti schreef:
altijd op 20x20.... ik mag hopen dat jij niet goed bent in meters bekijken, want dat vind ik echt niet kunnen.... sorry

Dat vind ik inderdaad ook echt véél te klein om paarden (of pony's) op te houden.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 10:56

Typfout misschien?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 11:04

Bellatrix schreef:
Typfout misschien?

gezien het bericht leeg is gehaald vermoed ik van niet

l_bs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 11:14

Ik ken genoeg stallen waarbij de paarden niet eens buiten komen. Bij ons zijn ze gelukkig en kunnen ze alles wat een paard hoort kunnen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 11:16

Dat een andere stal het slechter doet wil niet zeggen dat 20x20 heel veel beter is :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 11:53

DuoPenotti schreef:
Bellatrix schreef:
Typfout misschien?

gezien het bericht leeg is gehaald vermoed ik van niet

Oh -O-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:00

l_bs schreef:
Ik ken genoeg stallen waarbij de paarden niet eens buiten komen. Bij ons zijn ze gelukkig en kunnen ze alles wat een paard hoort kunnen.

Er zijn mensen die elke dag in elkaar geslagen worden.
Als ik dat 1 keer per week bij jou doe heb je het best goed toch?

Zo'n soort vergelijk maak je dus...

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:33

Bokt blijft bijzonder... Er loopt nu een topic waarin een paard 5 uur per dag buiten komt op 450 m2 met drie andere paarden, hier komen wel wat reacties op maar er wordt ook begripvol op gereageerd. Nu schrijft er iemand dat haar twee pony's dag en nacht buiten staan op totaal 800 m2 en komen er veel hardere reacties... Ik vind beide situaties niet erg wenselijk maar het meten met twee maten is wel opvallend.
Ik heb zelf ook wel moeite met de nieuwste trend waarin vrijwel elk perceel geschikt lijkt te zijn om paarden te houden en mensen die paarden op een erg klein oppervlakte houden een heel groot podium krijgen om dat te promoten. Aan de andere kant zijn er nog steeds heel veel stallen waar een paar uur per dag buiten op een (individueel) mini paddockje en de rest van de dag op stal de norm is. Verandering daarin is goed maar wat mij betreft zijn er wel grenzen aan welk oppervlakte nog geschikt is.

Maar ik ben zelf ook niet heilig wat ik houdt zelf ook een kudde pony's op een klein perceel. Wij hebben 4000m2 waarvan het grootste deel voor onze kudde van zes pony's (twee D-pony's, twee C-pony's en twee Shetlanders) is.
Ons perceel heeft het voordeel dat het lang en smal is waardoor de paarden van voor naar achter 200 meter voluit kunnen rennen (dat vind ik zelf heel belangrijk). Maar door de wolven problematiek staat de kudde nu als het donker is ook op een paddock van maar 800 m2 wat ik niet optimaal vind.

We hebben tracks, vijf kleine weilandjes voor een paar uur per dag snacken (bijna al onze pony's mogen maar beperkt gras),een heuvel, snack bosjes, volgroeide bomen dus altijd ergens schaduw, twee zand paddocks, een stuk verharding, 3 ruime schuilstallen en voeren semi onbeperkt goed hooi. Ik hoop dus dat mijn kudde het, ondanks het beperkte oppervlakte goed heeft.
Maar het is ook een enorme uitdaging en heel veel werk om zo'n klein perceel goed en geschikt te houden. Doordat je altijd hooi moet inkopen en dat het jaar rond moet voeren en de mest moet laten afvoeren is op deze manier paarden houden ook erg kostbaar.
Ik ben heel blij met onze plek maar ik had ook heel graag meer grond gehad omdat je dan gewoon wat meer speelruimte hebt en wat minder over alles na hoeft te denken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:42

Ze kan dr ponys ook in 100x100 zetten echter blijven ze hetzelfde doen namelijk beetje hangen de ganse dag!
Ken geen 1 paard die heel de dag door loopt te bokken en te sprinten. Ook niet op de wei.
Het is ff en dan stil staan vreten. Hoe groot de paddock ook moge zijn

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:45

Bokt bestaat uit meer users dan de paar die hier reageren. Ik heb geen flauw idee over welk topic je het hebt, bijvoorbeeld. Dus hoezo, Bokt blijft bijzonder?

Ik vind 450m2 voor vier paarden te klein als permanente huisvesting. Veel te klein. Het is iets meer dan een halve rijbaan. Ik vind een hele rijbaan opgedeeld in een paddock en wat gras veel te weinig voor permanente huisvesting. Tijdelijk, bijvoorbeeld voor de nachten, helemaal prima. Maar niet voor 24/7.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:45

Ik heb 1500 vierkante meter, 3 stukken land verdeeld, ik heb een bak en een paddock met een hok en 2 stallen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-25 12:46

Popstra schreef:
Ze kan dr ponys ook in 100x100 zetten echter blijven ze hetzelfde doen namelijk beetje hangen de ganse dag!
Ken geen 1 paard die heel de dag door loopt te bokken en te sprinten. Ook niet op de wei.
Het is ff en dan stil staan vreten. Hoe groot de paddock ook moge zijn

Ligt eraan hoe je de boel inricht, he.