Wat als je paard klachten krijgt door slecht management op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:39

Op pagina 1 staan wel wat minder fijngevoelige reacties...typisch bokt reacties van mensen die zich om een of andere manier hopelijk onnodig aangesproken voelen.
Fijn dat je zo snel een andere plek hebt gevonden, en hopelijk houdt deze stalhouder zich wél aan gemaakte afspraken/contract en knapt je paard weer op.
Niet houden aan afspraken was voor mij de reden destijds DIY te gaan staan toen de kans zich voordeed.
Als iemand 'nee' zegt, prima, maar beloftes doen en je er niet aan houden (eigenaar zit toch op het werk) daar kan ik niet tegen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:48

Lindsey_99 schreef:
Op pagina 1 staan wel wat minder fijngevoelige reacties...typisch bokt reacties van mensen die zich om een of andere manier hopelijk onnodig aangesproken voelen.
Fijn dat je zo snel een andere plek hebt gevonden, en hopelijk houdt deze stalhouder zich wél aan gemaakte afspraken/contract en knapt je paard weer op.
Niet houden aan afspraken was voor mij de reden destijds DIY te gaan staan toen de kans zich voordeed.
Als iemand 'nee' zegt, prima, maar beloftes doen en je er niet aan houden (eigenaar zit toch op het werk) daar kan ik niet tegen.

Ik zie vooral realistische reacties. In de praktijk klaag je niet 'even' iemand aan. Daar gaat een hoop geld en tijd in zitten. En dan is het nog de vraag of je er echt iets uithaalt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 22:50

SensyTassie schreef:
Wij willen daarnaast een hele dikke middelvinger opsteken naar de mensen die hier een dikke bak zooi over ons heen gegooid hebben en zomaar aangenomen hebben dat wij over de rug van ons paard probeerden ons gelijk te halen en dat wij niet alles eraan gedaan zouden hebben om het ons paard zo comfortabel mogelijk te maken. Jullie hebben geen idee waar wij mee te maken gehad hebben, omdat wij ook niet alles openbaar kunnen en willen gooien. Maar al die toetsenbordhelden mogen zichzelf echt even achter de oren krabben en een cursus begrijpend lezen volgen en daarnaast een cursus hoe leer je jezelf dat je niet zomaar zaken moet invullen en niet moet uitgaan van wat je denkt te weten. Daar word je een stuk slimmer van.

Sympathiek stukje tekst. :')

Maar fijn dat er een oplossing voor je paard is gevonden. Geniet ervan!

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 05:24

Ik heb dit meegemaakt en ben zo bijna mijn veulen verloren. Maken daf je weg bent op die stal. Mij werd er dingen niet verteld, een uitbraak van droes verzwegen, verkeerd eten gegeven, etc.

En, het was mijn fout dat mij veulen koliek kreeg. Want ik gaf ze extra bij op DA voorschrift.

Het lag aan de verzorgers, en niet de eigenaar. (Altans heb ik ondertussen genoeg gehoord en ga ik alleen nog maar mn paarden aan huis stallen) niet elke stal is voor elk paard weggelegd. De ene kan er beter tegen dan de andere. Beide paarden doen het nu enorm goed en zijn rustig en krijgen de juiste zorg. <3

Maar die mensen aansprakelijk stellen... tja bewijs het maar eens. (Tenzij er meer vehalen zijn als de jouwe van dezelfde stal) mond op mond reclame is meestal het beste toch? :D

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 06:21

SensyTassie schreef:
Wij willen daarnaast een hele dikke middelvinger opsteken naar de mensen die hier een dikke bak zooi over ons heen gegooid hebben en zomaar aangenomen hebben dat wij over de rug van ons paard probeerden ons gelijk te halen en dat wij niet alles eraan gedaan zouden hebben om het ons paard zo comfortabel mogelijk te maken. Jullie hebben geen idee waar wij mee te maken gehad hebben, omdat wij ook niet alles openbaar kunnen en willen gooien.

Mensen kunnen alleen reageren op de informatie die jij ze geeft. Dus als jij niet alles vertelt, weten mensen niet alles. Dat kun je die mensen niet kwalijk nemen.
Je wist in april al dat je paard niet goed stond. En begin november stond het paard nog steeds op dezelfde plek. Dan heb je in ieder geval lang de tijd genomen om het probleem op te lossen voor het paard.

SensyTassie

Re: Wat als je paard klachten krijgt door slecht management op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 08:26

Zucht..je doet aannames..je weet inderdaad niet het hele verhaal, je weet niks over het tijdsbestek, je weet niks over de situatie over het gehele tijdsbestek genomen. We vroegen jullie niet om hier aannames over te doen en daar commentaar op te leveren, we vroegen of er zaken bekend zijn waarin een stalhouder verantwoordelijk gehouden kan worden. Dat is het enige waarop gereageerd had hoeven worden. Maar dit is de laatste post die wij hierover plaatsen. Kun je nog lekker even losgaan op dit bericht ;-)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:29

Waarom stel je dit soort vragen niet aan een jurist? Bokkers zijn over het algemeen paardenliefhebbers, maar hebben meestal geen juridische achtergrond. De kans dat je hier je antwoord gaat krijgen op het juridische deel is dus nihil...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 08:39

Fijn dat jullie een andere plek hebben gevonden, hopelijk bevalt het daar beter!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 23:08

SensyTassie schreef:
Zucht..je doet aannames..je weet inderdaad niet het hele verhaal, je weet niks over het tijdsbestek, je weet niks over de situatie over het gehele tijdsbestek genomen. We vroegen jullie niet om hier aannames over te doen en daar commentaar op te leveren, we vroegen of er zaken bekend zijn waarin een stalhouder verantwoordelijk gehouden kan worden. Dat is het enige waarop gereageerd had hoeven worden. Maar dit is de laatste post die wij hierover plaatsen. Kun je nog lekker even losgaan op dit bericht ;-)

De bewijs last , ga je zelf moeten leveren.Je gaat stalgenoten moeten verzamelen die mee willen doen of getuigen , daarmee moet je naar een advocaat..Maar het is aan jou of je de energie wil steken in iets wat je misschien kan winnen , maar ook kan verliezen, samen met bijbehorende kosten...zelf zou ik dat in mijn eigen dier steken.
Als die staleigenaar echt zo slecht is blijven ze stallen op den duur vanzelf leeg...

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 23:47

Ik heb zelf een situatie van 2 dagen zandkoliek en veel afvallen gehad. Dat dat dier het overleefd heeft is bijna een wonder geweest. Die van een vriendin op dezelfde stal heeft uiteindelijk nog 5 dagen op de kliniek kunnen vertoeven. Ze kregen overdag te weinig eten en hooi bij de stal werd wel eens weggehaald en kregen ze vaak maar een plukje terug. Hooinet ophangen mocht niet en toen we weg gingen kwamen er nog wel meer verhalen los van mensen die er nog stonden maar wiens paarden in het begin bijv ook veel afgevallen waren en/of koliek hadden gehad.

Ik heb het daar toen wel eens met een bekende over gehad die toen nog bij 144 werkte, en alhoewel zij geen jurist is en elke situatie anders is, gaf zij wel aan dat je als eigenaar eindverantwoordelijk blijft. Ik heb toen namelijk ook wel de vraag gehad of we daar nog iets mee konden. We hebben toen nog korte tijd moeten overleven tot we konden verhuizen en omdat we er 2x per dag volle emmers slobber in stopten zouden we bij evt. problemen (bijv. 144 gebeld vanwege vrij magere paarden in de paddock) wel "gedekt" zijn omdat we deden wat binnen onze macht lag om het op te lossen.
Maar nogmaals, elke situatie is anders en alleen een jurist gaat je daar goed bij kunnen helpen. Maar mijn ervaring is wel dat je er wrs niet zoveel mee kan. En idd, vind je het de tijd, energie en geld waard?