Keuzestress over stalopties

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 14:13

Polly schreef:
Misschien staat het er niet duidelijk maar er waren dus ook schuilstallen en ze kon altijd naar binnen (waar ze dus ook permanent stond) maar echt rusten en slapen wat ze eerder in de nacht op stal vaak deed maar in de schuilstal in de groep deed ze dat veel minder.
Later is ze verhuisd naar een pensionstal waar ze snachts gewoon op stal stond in haar eigen box (overdag meerdere uren buiten in een groep) en daar leefde ze echt op

En het is zeker niet hetzelfde maar wilde ook een ervaring delen waar 24/7 buiten dus niet fijn uitpakte

Ah zo. Ja het is wel echt afhankelijk van veel factoren of een paard comfortabel is 24/7. Natuurlijk niet alleen van een schuilstal ja of nee.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 14:33

Ik zie regelmatig paarden de hele zomer in de wei zonder schuil. Terwijl het k weer is, te heet of regen...
Ik zie legio paarden die 1 aan 1 op kleine paddockjes staan zonder schuil en alleen en dan in de nacht naar binnen ja ook alleen.
Ik vraag mij echt af hoeveel paarden nu staan zoals wij denken dat goed is voor hun
Ik ben van mening dat dit per paard verschilt, de kudde die bij je paard past als hij 12 is kan wel totaal anders passen als hij 25 is..voor nu ben ik 95% tevreden
Schuilstal met zachte platen en altijd hooi, grote paddock en voor de zomer 24/7 land open.
Enige puntje met 2 ruinen vrienden ipv grote kudde, maar de mijne boeit t niks als zij er uit gaan. Hij gaat gewoon zichzelf parkeren in de Schuilstal en braaf wachten tot ze terugkomen. Dus voor hem denk 100% tevredenheid
Dus ts doe wat je hart je ingeeft
Laatst bijgewerkt door boedjang op 16-09-25 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 14:35

1000 m2 als blijvende woonplaats alleen. -O- Voor mijn gevoel te klein. Zeker als er veel regen valt. En met modderplaten valt er een stuk weg om te kunnen rennen en goed de benen te kunnen strekken.

Dat je dat zelf en eventueel zand moet regelen op een pensionstal vind ik wat apart eigenlijk.

Is er nergens een betere optie? Desnoods verderweg. Dan maar een langer stuk naar de paard als ze daarna fijn staat in een groep met een groter stuk land om te bewegen met vriendjes

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:06

boedjang schreef:
Ik zie regelmatig paarden de hele zomer in de wei zonder schuil. Terwijl het k weer is, te heet of regen...
Ik zie legio paarden die 1 aan 1 op kleine paddockjes staan zonder schuil en alleen en dan in de nacht naar binnen ja ook alleen.
Ik vraag mij echt af hoeveel paarden nu staan zoals wij denken dat goed is voor hun
Ik ben van mening dat dit per paard verschilt, de kudde die bij je paard past als hij 12 is kan wel totaal anders passen als hij 25 is..voor nu ben ik 95% tevreden
Schuilstal met zachte platen en altijd hooi, grote paddock en voor de zomer 24/7 land open.
Enige puntje met 2 ruinen vrienden ipv grote kudde, maar de mijne boeit t niks als zij er uit gaan. Hij gaat gewoon zichzelf parkeren in de Schuilstal en braaf wachten tot ze terugkomen. Dus voor hem denk 100% tevredenheid

Het is ook soms een beetje wat we willen en wat kan. Ik heb mijn perfecte stalling gebouwd, dacht ik.
2 duo's, elk duo een schuilstal van 3*6, beide een verharding (de kleintjes 7*7, de trekpaarden 12*7) met elk een hooiruif erop. Beide een ruime zandpaddock én een tracksysteem rond de weides.

En dan komen de regenbuien en loopt de boel alsnog onder water. Is enkel de stal en de verharding droog en is de zandpaddock alsnog een waterzooi en komen ze uit zichzelf niet meer op de tracks.

ze komen wel in het natte zand om te mesten (en geven mij dus 3-4 dubbel werk hierdoor.)
En dan vraag ik me af, wat als ik de paddocks afsluit zodat ze enkel toegang krijgen tot de (dan uiteraard opgestrooide) stal en verharding met hooiruif, en ze in de paddock/tracks laat als ik er ben om te mesten?

Ze zouden drogere voeten hebben, hebben alsnog constant ruwvoer en mogelijkheid tot bewegen (want 3*6 schuilstal +7*7 verharding is nog altijd stukken beter dan 14 uur op stal. En de momenten in de paddock zouden ze ook meer gebruiken om echt te bewegen ipv te gaan mesten.

En alhoewel het ergens een beetje tegen mijn gevoel ingaat (keuzevrijheid enzo), merk ik dat ze met bagger weer toch 22/7 aan die ruif geplakt staan, zou het me heel veel minder werk geven om uit te mesten (want de stallen kan ik opstrooien en eens per week leegtrekken met de tractor), waardoor ik doordeweeks meer ruimte heb om de trailer aan te koppelen en er twee mee te nemen om te gaan trainen (en dus meer, betere, en gerichtere beweging)...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 15:44

Hoewel de perfecte huisvesting op nuance verschilt per paard denk ik dat we er in de basis wel vanuit kunnen gaan dat paarden graag met soortgenoten staan op zo'n manier dat ze het liefst 24/7 zélf kunnen bepalen waar en hoe ze staan/liggen. En dat graag op een stuk dat groter is dan een rijbak.

Het hoeft allemaal niet in 1x perfect. Elk jaar een stuk van je paddock aanpakken Duhelo en het wordt langzaamaan steeds beter voor de paarden. TS kiest nu hopelijk voor meer bewegingsvrijheid voor haar paard, perfect? Nee. Beter dan het was? Waarschijnlijk wel. Kan ze daarna verder kijken wat de volgende stap is om het leven van haar paard beter te maken, misschien een maatje, misschien wel een andere stal, wie weet.

Elisa2

Re: Keuzestress over stalopties

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:03

Ik zou er sowieso een maatje bij zetten, misschien is de stal niet eens het grootste probleem maar het gebrek aan maatjes/ kudde genoten/ sociaal contact kan ook voor veel innerlijke stress zorgen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 17:04

Duhelo schreef:
boedjang schreef:

Het is ook soms een beetje wat we willen en wat kan. Ik heb mijn perfecte stalling gebouwd, dacht ik.
2 duo's, elk duo een schuilstal van 3*6, beide een verharding (de kleintjes 7*7, de trekpaarden 12*7) met elk een hooiruif erop. Beide een ruime zandpaddock én een tracksysteem rond de weides.

En dan komen de regenbuien en loopt de boel alsnog onder water. Is enkel de stal en de verharding droog en is de zandpaddock alsnog een waterzooi en komen ze uit zichzelf niet meer op de tracks.

ze komen wel in het natte zand om te mesten (en geven mij dus 3-4 dubbel werk hierdoor.)
En dan vraag ik me af, wat als ik de paddocks afsluit zodat ze enkel toegang krijgen tot de (dan uiteraard opgestrooide) stal en verharding met hooiruif, en ze in de paddock/tracks laat als ik er ben om te mesten?

Ze zouden drogere voeten hebben, hebben alsnog constant ruwvoer en mogelijkheid tot bewegen (want 3*6 schuilstal +7*7 verharding is nog altijd stukken beter dan 14 uur op stal. En de momenten in de paddock zouden ze ook meer gebruiken om echt te bewegen ipv te gaan mesten.

En alhoewel het ergens een beetje tegen mijn gevoel ingaat (keuzevrijheid enzo), merk ik dat ze met bagger weer toch 22/7 aan die ruif geplakt staan, zou het me heel veel minder werk geven om uit te mesten (want de stallen kan ik opstrooien en eens per week leegtrekken met de tractor), waardoor ik doordeweeks meer ruimte heb om de trailer aan te koppelen en er twee mee te nemen om te gaan trainen (en dus meer, betere, en gerichtere beweging)...

Geen raar idee hoor, wij sluiten de boel ook af als het te dol is. Ze hebben mega ruimte wat verhard is en schuil. Als dan op de nacht het hek naar paddock dicht gaat ben ik op mijn mestdag alleen maar blij. Liever 2 kruiwagens hooi en kan dan 3 met zand erbij