boedjang schreef:Ik zie regelmatig paarden de hele zomer in de wei zonder schuil. Terwijl het k weer is, te heet of regen...
Ik zie legio paarden die 1 aan 1 op kleine paddockjes staan zonder schuil en alleen en dan in de nacht naar binnen ja ook alleen.
Ik vraag mij echt af hoeveel paarden nu staan zoals wij denken dat goed is voor hun
Ik ben van mening dat dit per paard verschilt, de kudde die bij je paard past als hij 12 is kan wel totaal anders passen als hij 25 is..voor nu ben ik 95% tevreden
Schuilstal met zachte platen en altijd hooi, grote paddock en voor de zomer 24/7 land open.
Enige puntje met 2 ruinen vrienden ipv grote kudde, maar de mijne boeit t niks als zij er uit gaan. Hij gaat gewoon zichzelf parkeren in de Schuilstal en braaf wachten tot ze terugkomen. Dus voor hem denk 100% tevredenheid
Dus ts doe wat je hart je ingeeft
Het is ook soms een beetje wat we willen en wat kan. Ik heb mijn perfecte stalling gebouwd, dacht ik.
2 duo's, elk duo een schuilstal van 3*6, beide een verharding (de kleintjes 7*7, de trekpaarden 12*7) met elk een hooiruif erop. Beide een ruime zandpaddock én een tracksysteem rond de weides.
En dan komen de regenbuien en loopt de boel alsnog onder water. Is enkel de stal en de verharding droog en is de zandpaddock alsnog een waterzooi en komen ze uit zichzelf niet meer op de tracks.
ze komen wel in het natte zand om te mesten (en geven mij dus 3-4 dubbel werk hierdoor.)
En dan vraag ik me af, wat als ik de paddocks afsluit zodat ze enkel toegang krijgen tot de (dan uiteraard opgestrooide) stal en verharding met hooiruif, en ze in de paddock/tracks laat als ik er ben om te mesten?
Ze zouden drogere voeten hebben, hebben alsnog constant ruwvoer en mogelijkheid tot bewegen (want 3*6 schuilstal +7*7 verharding is nog altijd stukken beter dan 14 uur op stal. En de momenten in de paddock zouden ze ook meer gebruiken om echt te bewegen ipv te gaan mesten.
En alhoewel het ergens een beetje tegen mijn gevoel ingaat (keuzevrijheid enzo), merk ik dat ze met bagger weer toch 22/7 aan die ruif geplakt staan, zou het me heel veel minder werk geven om uit te mesten (want de stallen kan ik opstrooien en eens per week leegtrekken met de tractor), waardoor ik doordeweeks meer ruimte heb om de trailer aan te koppelen en er twee mee te nemen om te gaan trainen (en dus meer, betere, en gerichtere beweging)...