Stalling zonder rijbak

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Stalling zonder rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 20:47

Misschien is hij vaak niet geschikt om te rijden/trainen? Te nat, te droog, te snel bevroren?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-25 23:03

In een ruimte van 18 X 28 kun je met een pony toch prima overweg als je gewoon wilt trainen? Je rijdt geen wedstrijden zeg je, dus proefgericht rijden hoeft niet.
Je kunt voltes maken, je kunt hoeken rijden, je kunt een stukje rechtdoor. Lijkt mij prima acceptabel!
Hoe zijn de uitrijdmogelijkheden? Of rijd je nooit buiten?

Zelf sta ik nu op een plek waar we alleen een grondwerkplek (17 X 17) hebben. Maar bos op 200 meter afstand en de 20 X 60 baan van de buren mag ik gebruiken voor een kleine vergoeding. In de praktijk ga ik 1x per week naar die bak, verder doe ik ‘thuis’ een keer grondwerk, ga met haar wandelen, buiten rijden etc. Voor mij is het perfect, maar het hangt er natuurlijk helemaal van af wat je wilt doen met je paard :-)

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 08:49

Lenexa schreef:
Ik hoef dus niet perse te rijden, maar ik zou het wel missen als ik de halve winter niet kan.

Maar TS, je geeft hier je antwoord toch al? :o

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 08:58

Ik sta ook op een stal zonder faciliteiten. Ook geen geschikte paddock waar ik in kan longeren. Met mijn oude merrie was dat prima, daar reed ik in het weekend een stapritje mee en de rest deden we wandelen.

Nu met mijn nieuwe jonge beest ben ik benieuwd. We hebben een vereniging op 1,5-2km afstand, dus wil ik daar gebruik maken van de accommodatie

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 09:07

Even iets heel anders: hoe is de band met je vriendin? Het kan soms een uitdaging worden voor de vriendschap als de 1 bij de ander in pension gaat, omdat de verhoudingen anders worden. Zij werkt min of meer voor jou dus de band wordt ook zakelijk. Het is belangrijk om van te voren héél goede afspraken te maken, bijvoorbeeld over wie wat doet, hoe vaak je komt, wat als je ziek bent of op vakantie gaat, of de stalprijs verhoogd wordt als de prijzen stijgen etc. Het is niet leuk als je ruzie krijgt maar er toch nog steeds naartoe moet omdat je paard er staat.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 21:32

Hier een kleine privestal aan huis met een paddock waar wel grondwerk in kan maar te smal om te longeren. Verder weiland, geen bak helaas. Op 1 km ligt de rijvereniging met 2 rijbanen en longeercirkel, dat is 2 min met trailer of 10 min stappen onder de man via het eenrichtingsverkeer en 30 km zone door het dorp. Prima te doen, zijn diverse stallen in de buurt die daar allemaal zo rijden. Rondom liggen er aardig wat recreatie gebieden waar je binnen 5 min stappen bent. Allemaal geen probleem. Helaas geen binnenbakken op de rijvereniging, maar vind dat ook te doen. Snap wel dat als de afstand een stuk groter zou zijn dat het misschien niet fijn meer is als je bijvoorbeeld geen trailer hebt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 21:45

De afmeting lijkt me niet zo verkeerd om wat in te doen. Zou je dit ook niet eens uit kunnen proberen met rijden?

Als hij goed gedraineerd is kan je ook vrijwel de hele winter gewoon wat doen is mijn ervaring (hier ook alleen een buitenbak). Ja tuurlijk zal je soms eens op buienradar moeten kijken wanneer de bui over is. Maar echt lange periodes vriezen doet het de laatste jaren niet meer. En ook in een gesleepte bevroren bak kan je nog wel uit de voeten.

Ik vind dat het behoorlijk wat geld scheelt, zeker als je de benzine ook nog meeneemt nu je dichterbij komt te staan.

Wel zou ik inderdaad als je het wil gaan doen eens goed om de tafel gaan zitten om alles door te nemen. Dan kom je later niet voor verrassingen te staan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-25 22:51

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 01:44

Wellicht heb ik er overheen gelezen maar hoe gaat de taakverdeling zijn bij die vriendin?
Bij paarden in eigen beheer gaat zo'n 80% van de tijd niet in het rijden of überhaupt trainen van de paarden zitten maar in terrein onderhoud en verzorging.

Aanrader: Goede afspraken vastleggen op papier. Je zal de eerste niet zijn waar de vriendschap sneuvelde door ruzie/irritaties omtrent de verzorging, onderhoud en het gedrag van de paarden onderling.

De nieuw gedraineerde paddock zou mijn zorg niet zijn. Qua afmeting kun je daar prima mee uit de voeten.
Er gaat wél werk inzitten om de bodem van die paddock ook daadwerkelijk geschikt te houden om in te rijden/ grondwerken aangezien de paarden daar mesten, rollen, rennen, gaten graven en zo nu en dan vast ook hooi laten meewaaien vanaf de verharding. Als het dan ook nog dagen regent veranderen veel bodems in smurrie.

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 07:47

Ik heb ook ooit voor de keuze gestaan. Stalling aan het bos bij een vriendin alleen een kleine bak van 15x20 (mag niet groter van de gemeente). Rijvereniging op 8 min met de trailer met 2 grote banen. Ik twijfelde ook want de bak thuis is prima voor grondwerk maar voor echt rijden moet je dan altijd de trainer aankoppelen. Ik heb het toch gedaan want mijn paard stond daar de overige uren dat ik niet bezig ben perfect. Echt geen moment spijt gehad van de keuze!!!

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 08:35

Bedankt voor alle reacties! Ik ben er nog steeds niet uit haha.

Ik vind het niet erg dat het meer tijd gaat kosten in onderhoud, daar is de prijs natuurlijk ook naar. Ik kan ook niet verwachten dat ik voor weinig kan staan en dan ook niets hoef te doen.

Ik heb inmiddels van beide rijbakken gehoord dat ik daar niet zou mogen rijden, dus dat is iig sowieso geen optie.

Ik had van te voren gezegd dat als de bak niet ging lukken dat ik niet zou gaan, dus ik denk dat dat mijn keuze blijft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:36

Ik denk dat dat een goede keuze is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:45

Ik zou geen moeite hebben met een paddock/bak van die afmetingen. Helemaal niet als er voldoende uitrijmogelijkheden zijn. Maar dat is allemaal echt persoonlijk.

Als je het niet ziet zitten, niet doen! Zo simpel is het.

Want je zet naast je plezier met je paard, ook je vriendschap op het spel. En dat zou het mij niet waard zijn.

Ik sta ook bij een vriendin sinds een aantal jaren, maar goed, mijn pony is met actief pensioen, wij hebben een vriendschap die stormen doorstaat en dezelfde visie over het houden van paarden. Naast hele duidelijke afspraken en een open communicatie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:55

Een paddock als bak gebruiken klinkt leuk maar vaak is de bodem niet geschikt. Te mul/ diep en de paarden graven kuilen.
Het word hoe dan ook ongelijk mits je niet dagelijks de bodem sleept.
Vaak komt daar de klad in na verloop van tijd.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 08:59

Wij hadden de paarden ook aan huis en een ongedraineerde rijbak van ca. 32 x 18 m. Dat formaat was eigenlijk prima, we reden hoogstens met z'n tweeën. Geen verlichting overigens. We hebben ook een wei waarin je met goed weer kunt rijden (kleigrond). Maar 's winters gingen we altijd buiten rijden, deden alle mogelijke dressuuroefeningen in bermen, bosjes en verlaten terreinen. Daarnaast ook gewoon voor de lol lekker buitenrijden.

Eigenlijk hebben wij allemaal vooral heel veel geleerd bij dat buiten oefenen, je hebt er wat fantasie voor nodig, maar dan kun je echt heel veel. Het hangt er natuurlijk wel van af wat je doel is.

Ik kende overigens een wedstrijdruiter (dressuur) die alle dressuuronderdelen oefende op een stukje gras met bomen langs een 80km-weg. Ik zag haar daar vrijwel dagelijks met haar paard.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 10:36

Die oppervlakte is wel prima voor even wat in te trainen zowel aan de hand als in het zadel. Maar als dit ook de paddock is waar ze altijd staan moet je wel voor je wil trainen poep scheppen, gaten dichten, hooi weg harken als dat er is en zorgen dat het andere paard er niet kan komen. Dit kan prima maar het was ons niet bevallen toen die tijd maar dat is ook net wat je zelf graag wil :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:31

Goede keuze om je bij je standpunt te houden.
De eerste ingeving is vaak de beste.

En rustig rond kijken naar een goedkopere stal maar wel met fatsoenlijke buitenbak?

Want nu heb je ook een binnenbak of niet?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:38

hoe (on)haalbaar is het om samen met je vriendin een trailer aan te schaffen?
Dan heb je thuis basis trainingsmogelijkheden, je kan naar buiten én je kan ook nr een bak wat verderop / gaan lessen / ...

Maar again, in dat formaat bak met redelijke bodem kan je gewoon lekker dressuren hoor.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:47

De trailer is de kostenpost waarschijnlijk niet. Het trekkende voertuig wel.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-25 11:56

precies, duopennotti. We hebben beide geen auto waar een trailer achter kan. Plus zij heeft een iets ouder paard en die kan prima wat minder doen. Dus voor haar is het niet nodig ergens naar uit te wijken.

Naast de rijbak zijn er nog wat kleine dingetjes die voor mijn pony niet perfect zijn, dat is overal wel. Maar dit zou dan net het kantelpunt op zijn waardoor ik voor mijn gevoel toch denk teveel te moeten inleveren voor vooral minder stalgeld. Met wat geduld is er vast ook nog iets te vinden er een beetje tussen in.

We staan nu ook gewoon heerlijk dus ga niet zomaar weg.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 17:05

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 17:40

als ik jou was zou ik niet verhuizen.

vergis je ook niet in een paard met verlatingsangst, dat kan heel frustrerend en beperkend werken voor alle partijen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 22:08

Gini schreef:
Duhelo schreef:

Maar dat is toch echt niet aangenaam rijden. Constant kleine cirkels en in verzameling met de nodige taktfouten hier en daar dus. Logisch.

En 12x24 is ook wel superkrap.
Ik heb de ervaring dat je vanaf 15x 30 of 18x18 echt wel lekker kan rondrijden. Zelfs met een groot trekpaard (al was daarmee de galop een uitdaging :+ )
Met de D pony, haffies, mijn Pre is 15x30 ruim zat. Met de belg raak ik op de 18x18 ook prima rond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 23:18

Als het dit is of niets, lukt alles natuurlijk. Maar om er nu bewust naartoe te verhuizen. Het sporten mag voor een paard ook een beetje leuk blijven.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:47

Mijn god, sommigen hier rijden hun paard in bakjes ter grote van een longeer cirkel.

Mag voor die dieren hopen dit niet dagelijks is!?