Welke oppervlakte zou jij wolfwerend maken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

Heb zowat alles gelezen.
Zijn er mensen die tussen de stroomdraden ook aarddraden gespannen hebben?

Ik heb van de week van mijn wei de onderste lint en koord verbonden met meerdere aardpennen en het stroomapparaat.
Ik wil in het midden en bovenaan ook zo een aardraad spannen. Maar kan dat wel zoveel op 1 stroomapparaat?

Betreft hier een weide van 1HA, licht hellend en zandgrond.

Een nachtpaddock is onbegonnen werk vrees ik.
Achterkant van het staldak is makkelijk bereikbaar via de grond ik kan er wel stroomdraad spannen, maar hoeveel, hoe hoog en daar dan ook aarddraad bij?
Voor het beeld van de stal kan ik wel een foto posten.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op Gisteren, 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Re: Welke oppervlakte zou jij wolfwerend maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

Ik zou meerdere klokken gebruiken dan.

Een klok voor de onderste helft van de draden en een andere klok voor de bovenste helft van de draden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

Klok is wel op netstroom, zou 12km aankunnen bij geen begroeiing.
Momenteel verbonden met de merrieweide, maar dan is er véél stroolverlies. Zonder de merrieweide erbij heb ik Tussen de 4000 en 5000 volt.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op Gisteren, 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:18

Art_Ificious schreef:
Heb zowat alles gelezen.
Zijn er mensen die tussen de stroomdraden ook aarddraden gespannen hebben?

Ik heb van de week van mijn wei de onderste lint en koord verbonden met meerdere aardpennen en het stroomapparaat.
Ik wil in het midden en bovenaan ook zo een aardraad spannen. Maar kan dat wel zoveel op 1 stroomapparaat?

Betreft hier een weide van 1HA, licht hellend en zandgrond.

Een nachtpaddock is onbegonnen werk vrees ik.
Achterkant van het staldak is makkelijk bereikbaar via de grond ik kan er wel stroomdraad spannen, maar hoeveel, hoe hoog en daar dan ook aarddraad bij?
Voor het beeld van de stal kan ik wel een foto posten.

Jij woont ook in België he? Je kan gratis advies vragen aan het wolf fencing team!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:19

Die adviseren 1m20 en 5 draden wat ik lachwekkend vind :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Art_Ificious schreef:
Klok is wel op netstroom, zou 12km aankunnen bij geen begroeiing.
Momenteel verbonden met de merrieweide, maar dan is er véél stroolverlies. Zonder de merrieweide erbij heb ik Tussen de 4000 en 5000 volt.

Dat is sowieso al niet bijster veel...
10 000 volt is normaal de standaard...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:29

Ik heb nooit ergens zoveel gehad, is de 1ste keer ook dat ik 5000 volt heb op een omheining (indien dus niet gekoppeld aan andere wei).

Heb laatst wel gezien dat knopen in de omheining nefast zijn. Ik heb die wel, dus ga sowieso een deel draden vervangen door lage spannings(OHM 0,3)draden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:31

Art_Ificious schreef:
Die adviseren 1m20 en 5 draden wat ik lachwekkend vind :')

Ik bedoelde dat ze misschien kunnen helpen met de vragen die je hebt rond aarding etc. Gezien ze ook ruim ervaring hebben met het installeren van de omheiningen (de vrijwilligers van het wolf fencing team doen dat gratis). De hoogte van de omheining kan je vervolgens zelf kiezen (hier zou 1m20 alleen voor de paarden al niet voldoende zijn dus daarin snap ik je volledig)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:34

Lindsey_99 schreef:
Onali schreef:
Dus nee, tenzij je een hele lichte slaper bent ga jij niet wakker worden van een aanval 50 meter verderop.

Denk het toch echt wel... ik hoor de uilen roepen. Laat staan dat ik 500 kilo die aan het rennen gaat over de roosters niet zou horen... _/-\o_

Uiteraard hoop ik voor je dat het nooit zal gebeuren!!
Maar bij de buren van mijn ouders hebben ze de schapen te pakken gehad, midden tussen de huizen.
Mijn ouders hebben het slaapkamerraam altijd ver open, mijn vader slaapt heel licht en moet er regelmatig uit 's nachts.

Niemand die ook maar iets gehoord heeft. Mijn ouders niet en geen van de andere bewoners van de andere 4 huizen er dicht omheen. En zelfs alle honden (stuk of 6) die er omheen wonen zijn niet aangeslagen; waaronder 2 herders.

Verbaas me tot op de dag van vandaag er nog steeds over, dat niemand iets gehoord/gezien heeft.

Edit: daar horen wij en mijn ouders ook altijd de uilen.

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:11

Ik weet t niet hoor, maar kwam het tegen. (Dat ze in de VS wel gebruikt worden als beschermers voor de kudde, mn schapen). Maar er moeten er wel meer dan 1 bij lopen. En een 1 of meerdere wolven zal ook wel verschil maken.
Ik denk dat het wel goed is dat ook andere opties om wolven te verjagen worden onderzocht, dan alleen wolf werende hekken. Zou mooi zijn als er iets gevonden wordt wat langdurig effect heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

pluisje88 schreef:
pien_2010 schreef:
Zelf zou ik gaan voor een kleine ruimte e die echt wolfwerend te maken zoals ik gezien heb in het wolvenpark van Gueret.
Dit omdat echt wolfwerend maken een hele dure investering is!
Wat vertelden ze daar als echt wolfwerend omheining. Je graaft het gaas echt diep in de grond. Je wilt de wolf niet binnen krijgen dus gaat het gaas onder de grond schuin naar buiten. Je maakt een hoogte van 4 ! meter gaas. Om de meter ook stevig horizontale reep. Je hebt stevige palen van 4.60 hoog om je gaas aan te bevestigen en die paalen buigen naar buiten bovenaan want hebben boven 50 cm gaas naar buiten toe (want de paarden zijn binnen) . Op het geheel staat een stevige klap stroom van beneden tot boven. Voor de veiligheid van kinderen en mensen kun je een soort balustrade maken 50-100 cm rondom je stellage.

Je paarden zijn zeker veilig want DAT is een echt wolfwerend hek (daar dus om de wolven binnen te houden). De vrouw vertelde dat wat geadviseerd wordt als wolfwerend is dat totaal niet. Dus of je doet het goed of niet.
Ik denk persoonlijk dat voor de nacht een dichte schuur bouwen waar de paarden bij elkaar kunnen zijn, goedkoper is.

Je snapt hopenlijk wel dat je volgens de gemeente niet hoger mag dan 1.10 meter? Als ze er lucht van krijgen mag je je kool
Gewoon afbreken. Daarbij gaan paarden aan het rennen in je kooi en bezeren zich daarmee. Dus veilig heb je ze dan nog niet.

Nee dat snapte ik niet daar ik het niet wist := . Fijn dat jij me dat even duidelijk maakt _O-
1.10 is zonde van het geld. Ze springen daar zo overheen. Dus dat heeft nul zin.
Dan is aLleen een dichte schuur een optie elke nacht.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:19

Myfairytale schreef:
Maar bij de buren van mijn ouders hebben ze de schapen te pakken gehad, midden tussen de huizen.
Mijn ouders hebben het slaapkamerraam altijd ver open, mijn vader slaapt heel licht en moet er regelmatig uit 's nachts.

Verbaas me tot op de dag van vandaag er nog steeds over, dat niemand iets gehoord/gezien heeft.

Nee, van schapen kan ik me wel voorstellen dat je ze niet hoort rennen, maar die zijn ook geen 500 kilo.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:29

1.20 voldoende stroom en 5 draden is niet voldoende, daar springen ze overheen. Ze vallen dag en nacht aan dus wil je je dieren safe hebben zul je alles moeten afsluiten en moeten afsluiten met meer dan dat. Wij hebben bijvoorbeeld 2 hekken vlak na elkaar dan heb je niet alleen een hoge sprong maar ook een brede die ze moeten maken, dat maakt het hopelijk iets lastiger. Of zo n hek met een schuine bovenkant (je ziet ze weleens in de dierentuin), dat helpt denk ik ook wel wat.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Lindsey_99 schreef:
Myfairytale schreef:

Nee, van schapen kan ik me wel voorstellen dat je ze niet hoort rennen, maar die zijn ook geen 500 kilo.

Maar hoor je verschil tussen spelend galoperen en paniek galoperen.
En wat ook al aangehaald is, als ze meteen goed (fout) gepakt worden rennen ze überhaupt niet meer.

Meerdere mensen waar aanvallen zijn geweest tussen de huizen verbazen zich erover dat het stil ging.

Maar by all means ga er vooral vanuit dat je wakker wordt :')

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Of dat een pepperspray gerichte straal een pack wolven zal verjagen, sorry maar ik gniffel hier al de hele middag over _O- ik ben visueel ingesteld en zie Lindsey daar echt al staan pikkedonker midden van de nacht dreigend met je pepperspray voor een groep wolven die je nog net niet uitlachen en de middelvinger tonen _O-

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:06

josien_m_ schreef:
Wanneer er eentje gepakt wordt en direct neergaat, wordt er niet meer gerend.... Ik hoor ze zelf echt alleen als ik in een tentje slaap in de wei, terwijl ik er schuin boven slaap. De uilen hoor ik wel trouwens. Maar al zou je ze horen, het is dan al te laat, denk maar aan die boer die werd aangevallen terwijl hij zijn schapen wilde redden. Je jaagt een leeuw of een tijger ook niet weg bij zijn prooi moet je maar denken.

Als je maar de juiste middelen gebruikt is het prima mogelijk :+

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:07

palousa_boy schreef:
josien_m_ schreef:
Wanneer er eentje gepakt wordt en direct neergaat, wordt er niet meer gerend.... Ik hoor ze zelf echt alleen als ik in een tentje slaap in de wei, terwijl ik er schuin boven slaap. De uilen hoor ik wel trouwens. Maar al zou je ze horen, het is dan al te laat, denk maar aan die boer die werd aangevallen terwijl hij zijn schapen wilde redden. Je jaagt een leeuw of een tijger ook niet weg bij zijn prooi moet je maar denken.

Als je maar de juiste middelen gebruikt is het prima mogelijk :+

En vervolgens mag je brommen en een torenhoge boete betalen. Je staat gewoon met je rug tegen de muur.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:12

Je moet het ook niet van de daken schreeuwen wat je gedaan hebt :Y)
Je doet je ding, ruimt de boel op, zand erover en weer verder met de orde van de dag

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:51

palousa_boy schreef:
Je moet het ook niet van de daken schreeuwen wat je gedaan hebt :Y)
Je doet je ding, ruimt de boel op, zand erover en weer verder met de orde van de dag

Ja ik hoorde van mijn man (van een collega in Friesland) dat er veel inmiddels zelf ook "opgelost" wordt.
Zolang wolven niet gezenderd zijn is alles mogelijk.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

Vandaag bij daglicht is de border collie van een schaapsherder gepakt en gefilmd.

En wat denk je, je hoort helemaal niks.
De hond piept niet eens.

Voor het verdere verhaal en het verloop verwijs ik naar het lopende Wolventopic.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Little_Gift schreef:
Of dat een pepperspray gerichte straal een pack wolven zal verjagen, sorry maar ik gniffel hier al de hele middag over _O- ik ben visueel ingesteld en zie Lindsey daar echt al staan pikkedonker midden van de nacht dreigend met je pepperspray voor een groep wolven die je nog net niet uitlachen en de middelvinger tonen _O-

Zodra er hier groepen lopen rond te struinen gaan de paarden op stal. Simpel as that. Dan hebben ze pech want tegen een roedel valt niet op te knokken.

Maar daar gaat het niet om. Je reactie getuigt niet van enige sympathie of oplossingsgericht denken voor een best wel groot landelijk probleem. Waar veel mensen zo goed mogelijk een oplossing voor proberen te vinden die nog enigszins werkbaar en/of betaalbaar is.
Een beetje wolfwerende afrastering kost al duizenden euro's.

Beetje triestig, misselijk gedrag, vind je zelf ook niet?
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op Gisteren, 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:40

Of doe het juist en vertrouw niet op pepperspray na nog tijd te verliezen aan eerst alle verlichting aan te gooien ook 8)7

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:44

Little_Gift schreef:
Of doe het juist en vertrouw niet op pepperspray na nog tijd te verliezen aan eerst alle verlichting aan te gooien ook 8)7

Je gedraagt je bijzonder kinderachtig. Ik ben wel klaar met je als je inhoudelijk helemaal niets meer hebt bij te dragen dan bovenstaande.
Ga wat nuttigs doen joh.
Ik zal je even blokkeren want ik heb er geen zin meer in nog meer kinderachtige reacties.