Hoe veel tijd ben jij per dag (dat je er bent) kwijt aan je paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 08:55

Mijn merrie staat volpension. Reistijd kleine 20 minuten.

Als ik les heb rij ik ongeveer een uur in de bak. Uit de kudde halen, poetsen zadelen kost in de winter meer tijd dan nu. Wintervacht laat zich toch minder makkelijk schoon krijgen als ze 24/7 in de kudde staat dan de zomervacht.

Bosrit duurt gemiddeld 2 uur, dus als ik dat doe, vooral in de winter dan ben ik wel zo'n 4 a 5 uur van huis. (gezellig nakletsen hoort er natuurlijk ook bij)

Nu met de warmte rustig aan grondwerken, beetje basis dingen doen, stilstaan/inparkeren bij het krukje, beetje obstakeltraining. Dan ben ik hooguit 45 minuten op stal.

Balancer eten doet ze tijdens poetsen/opzadelen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 08:57

Reistijd 10/15 minuten, net hoe druk het is.

Ze staan in eigen beheer bij iemand aan huis.
Eerder deden we het 2x daags, maar doordat ik een frozen shoulder kreeg zijn we terug gegaan naar 1x daags.
Als we enkel de bak en weide mesten, hooi voeren en brokjes geven zijn we met 30 minuten helemaal klaar.
Maar vaak doen we het zijn drietjes en kletsen we gezellig waardoor we langer bezig zijn.

Ondertussen staan er 3 paardjes en is het iets meer werk.

Voor ons scheelt het echt enorm dat de mensen waarvan we het huren ook heel graag helpen en echt betrokken zijn.
Zo laten hun ze in de loop van de middag op de wei. Maar ook als her gras op de mestplekken wat hoger is dan maait hij dat, evenals onder de draden.
Leegt de mestkar, repareerd iets indien nodig.
Voor hun is het win win, zo genieten ze toch nog mee van de paarden nu ze zelf geen paarden meer hebben.
Aan de andere kant als met de winter de wilgen gesnoeid worden zijn we er ook allemaal ( incl partners) om die dag te helpen.

Maar gemiddeld genomen zijn we zo'n 2 uur per dag op stal bezig

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 08:59

ellepel schreef:
Ik had een tijdje geleden een bedrijfs fysiotherapeut op mijn werk om te kijken of mijn werkhouding oké was.( ik maak schoon)
Vraagt die man op een gegeven moment of ik ook aan sport doe.
Nou ik heb paarden zeg ik.
Oké en hoeveel tijd ben je daar dan per dag mee bezig.
Dus ik zeg nou wel twee tot drie uur..
Die man vond dat maar raar, hij zegt wat lang en dat is toch niet gezond.
Ik nog uitleggen dat ik er niet op zit,maar met alle klusjes er omheen wel zo lang bezig ben.
Hij bleef volhouden dat het te lang was.

Nu ik lees dat iedereen zo lang bezig is met de paarden ben ik dus echt niet raar _O-

Haha, ik vind juist dat iedereen zo lang bezig is ... :')
Ik ben meestal met anderhalfuur wel weer klaar.. alleen als ik ga vlechten of sta te kletsen ben ik er langer (of als ik aan t mesten ben)
Maar verder, ben ik echt wel klaar, vaak zelfs in t uur al (zonder reisstijd, die is 20min enkele reis)
En dan 2 dagen in de week niet. in t weekend vaak iets rustiger aan dan doordeweeks. Ik trek dat echt niet hoor, naast 32 uur werken nog zo lang en veel op stal in avonden... hahhaha

xRoossie95

Re: Hoe veel tijd ben jij per dag (dat je er bent) kwijt aan je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:19

In totaal 70 minuten reistijd. En meestal 2u bezig op stal. Als het snel moet kan het met een uurtje, maar 2 a 3 uur is gebruikelijker :+

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 10:55

Ik heb ze aan huis, nu in de zomermaanden lopen ze veel buiten en ben ik zonder training met 1,5 uur wel klaar.
Met trainen ben ik er per paard nog wel een uur langer mee zoet

In de winter ook meer tijd mee kwijt, dan staan ze toch meer binnen, dus meer werk om de stallen te doen, en extra momenten op de paddock zetten ipv gehele dag buiten... Dan ben ik zonder trainen toch wel 3 uur per dag bezig denk ik

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 11:00

Reistijd 2x 30 min.

Op stal al snel 1,5- 2uur.

Best een ding als je pas om 18 uur op stal bent na het werk, nog niet gegeten hebt (via huis kost te veel tijd) en dan om 21u weer naar huis moet omdat je wekker om 6 uur gaat. Vind het best en puzzel/best intensief.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-25 11:03

wendy1987 schreef:
ellepel schreef:
Ik had een tijdje geleden een bedrijfs fysiotherapeut op mijn werk om te kijken of mijn werkhouding oké was.( ik maak schoon)
Vraagt die man op een gegeven moment of ik ook aan sport doe.
Nou ik heb paarden zeg ik.
Oké en hoeveel tijd ben je daar dan per dag mee bezig.
Dus ik zeg nou wel twee tot drie uur..
Die man vond dat maar raar, hij zegt wat lang en dat is toch niet gezond.
Ik nog uitleggen dat ik er niet op zit,maar met alle klusjes er omheen wel zo lang bezig ben.
Hij bleef volhouden dat het te lang was.

Nu ik lees dat iedereen zo lang bezig is met de paarden ben ik dus echt niet raar _O-

Ik ben meestal met anderhalfuur wel weer klaar.. alleen als ik ga vlechten of sta te kletsen ben ik er langer (of als ik aan t mesten ben)
Maar verder, ben ik echt wel klaar, vaak zelfs in t uur al (zonder reisstijd, die is 20min enkele reis)
En dan 2 dagen in de week niet. in t weekend vaak iets rustiger aan dan doordeweeks. Ik trek dat echt niet hoor, naast 32 uur werken nog zo lang en veel op stal in avonden... hahhaha

Ja precies dat is ook mijn issue. 36 uur werken, 2x 30 min reistijd en dan vaak al snel 1,5-2 uur op stal. Oja en ook nog veel slaap nodig, dus moet om 21u echt naar huis rijden om dag er na fit te zijn. Best een puzzel. Maar ben er net zoals jij dan geen 7 dagen, dan krijg ik meteen een burnout - is niet vol te houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:04

Hier ook aan huis. 9 stuks nu waarvan ik er 4 train.
Ik ben dus met rijden heel de ochtend zoet 5 dagen per week.
Ik heb dan iemand die uit mest.
In het weekend doe ik dat zelf. Ik rij dan niet. Verzorg ze wel
Ik weet dat ik heel wat uurtjes zoet ben maar geen reis tijd.
Eigenlijk ben je met paarden aan huis constant bezig en moet je zelf even wat relax momentjes pakken.ik doe dat rond 13 uur lunchtijd en rond 16 uur tot na het eten. Savonds rond 22 uur doe ik mn laatste rondje checken en dan naar bed. Smorgens 7.30 gaat de wekker weer..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:13

Miss_Mii21 schreef:
wendy1987 schreef:

Ja precies dat is ook mijn issue. 36 uur werken, 2x 30 min reistijd en dan vaak al snel 1,5-2 uur op stal. Oja en ook nog veel slaap nodig, dus moet om 21u echt naar huis rijden om dag er na fit te zijn. Best een puzzel. Maar ben er net zoals jij dan geen 7 dagen, dan krijg ik meteen een burnout - is niet vol te houden.

Maar dat heb ik ook hoor, het scheelt enorm dat ze gewoon in volpension staat, maar dan nog, ook toen ik ze in eigen beheer had was ik er niet 2a3uur aan kwijt :Y)

Ieder zijn ding he, laten we dat voorop stellen, maar in volpension wordt eigenlijk alles uit handen genomen en hoef ik alleen te rijden.
Ik ben niet zo'n poetser, dus met 10 minuten zit ik erop, 30 min rijden incl in en uit stappen en afzadelen is ook zo gedaan .. hahaha.. maargoed, nogmaals. Ik denk dat ik eerder uitzondering ben als ik dit zo lees..

Maar ook ik, moet mijn rust pakken, want anders gaat dat ook niet goed inderdaad hoor!

Lomax123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:22

Hoe zit dat met jullie relaties/partners die niets met paarden hebben?

Mijn man heeft niets met paarden en gaat dus ook nooit mee naar stal.
Hij heeft zijn eigen hobbies en doet niet moeilijk als ik weer voor een paar uur van huis ga naar "de knol".

Maar ik zag eens een datingprogramma op tv en daar zei zo'n man: ik hoef nooit (meer) een paardenmeisje, die zie je nooit en je staat altijd op de 2e plaats.

Vond het best hilarisch (want) ook wel herkenbaar. Alhoewel mijn gezin natuurlijk op de 1e plaats komt, maar ik heb makkelijk praten met een man die het prima vindt en een dochter die het leuk vindt om mee naar stal te gaan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:41

Ik ga wel (nagenoeg) iedere dag, omdat mijn pony op een semi doe-het-zelf stal sta.
Maar ik rijd niet elke dag en er zijn dus dagen dat ik in maximaal een kwartiertje wel klaar ben. Alleen even voeren en evt mesten, pony knuffel geven en that's it dan.
Als ik dan met de auto heen en weer ga, ben ik binnen het half uur terug thuis.
"Een hond kost meer tijd," was de reactie van mijn man toen destijds een paard "in" ons huishouden kwam.
Gisteren ben ik net geen 2 uur weggeweest thuis (had het toevallig bij gehouden), heb 3 kwartier gereden, uiteraard dan ook gepoetst, gezadeld, na verzorgd en gevoerd en uitgemest en nog even staan kletsen.
Ik ga nooit direct uit werk als ik ga rijden, maar ik woon dan ook maar 5-7 autominuten van mijn pony af.
In de winter wil ik wel eens wel direct door gaan na het werk, als ik alleen ga voeren.
Maar dat valt dan onder dat maximaal een kwartiertje werk.
En als ik dat nog bij daglicht red als ik direct doorga, dan doe ik dat.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:11

Mijn man, zelfstandig ondernemer, heeft niets met paarden maar is er wel blij mee want hij kan zo de avonden doorwerken :')

Ik ga vanuit werk naar stal en dan eten we meestal rond 21u. In de winter eerder omdat de paarden dan eerder naar binnen gaan. Op mijn vrije dag (ik werk 4 dagen) ga ik overdag naar stal en is dat onze avond samen.
Voor ons werkt het heel goed maar ik kan me best indenken dat zo’n tijdrovende hobby wel eens oneindigheid oplevert.

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:43

Mijn paarden staan in eigen beheer, helaas niet aan huis :+ Dus qua reistijd 2x 15 min.

Sinds er een paard van een ander bij staat, ben ik zo'n 2 uur per dag bezig door de week en langer in het weekend. Dit kan aangezien de eigenaar van dat paard na haar werk gaan voeren en ik dus niet 2x per dag hoef te gaan.

Daar zitten dus alle taken in: mesten, voeren, trainen en ook omheiningen repareren, klussen en het terrein proberen te verbeteren. In dat laatste zit dus ook de planten water geven, verzorgen en in het begin van het jaar zaaien. (Soort PP idee)

Toen ik die van mij nog alleen moest doen, was ik 's morgens zo'n 2 uur kwijt en 's avonds nog 1 uur tot 1 1/2 uur.

Aangezien ze niet aan huis staan, zit daar dus ook het vervangen van accu's voor de stroomapparaten en het omhoog pompen van water voor de paarden bij.

Maar ik doe dan ook alles op zijn dooie akkertje :Y)

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 13:12

20 minuten reistijd (enkele reis), volpension maar wel uitmesten en weidediensten draaien.
Ik heb 1 rijpaard waar ik ook wedstrijden mee doe en 1 pensionado maar die staat aan de andere kant van het land, dus daar gaan we zo af en toe eens langs. Ik heb een parttime baan en 2 jonge kinderen, dus ben er niet elke dag (wel zo'n 5 dagen per week). Ik heb 2 verzorgsters die niet rijden maar wel longeren.

Als ik naar stal ga, rij ik ook. Dan ben ik in totaal zo 2 uur op stal (poetsen, zadelen, rijden, naverzorgen, mesten, voeren). Longeren doe ik zelf nooit, dat doen mijn verzorgsters op de dagen dat zij gaan. Als paard vrij is en alleen even gemest moet worden of in de molen moet, besteed ik dat meestal uit aan stalgenoten (en doe dat in ruil ook voor hen terug). Als ik weidediensten draai (paarden buiten zetten/binnen halen, weide mesten) dan tel ik er zo een uur bij op. Dit is drie keer in de week.

Dat zijn een beetje de normale tijden. Ik ga regelmatig met de trailer op pad (buitenrit/trainingen/wedstrijden), dus dat ben je zo een dagje zoet.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 19:08

Ja mijn partner zegt best wel eens: heb je alweer een wedstrijd?

Hij heeft er niks mee en vindt het dus soms wel ongezellig in het weekend. Nou ga ik helemaal niet zo vaak op wedstrijd (vind ik dan) maar ik vind het ook eerlijk van hem en ook wel lief. Beter dat hij nog graag tijd met me doorbrengt toch? Lijkt me dat het nog goed zit tussen ons haha.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 10:30

Mijn man heeft ook niet zoveel met paarden, al is de hem echt heel dierbaar. Hij zegt altijd, is mijn paard.
Hij gaat heel soms wel eens mee om te helpen. Soms voor de gezelligheid soms om te helpen als onze dochter en stalgenoot er niet zijn.

Ik ga altijd eerst thuis eten. Enkel op vrijdag werk ik tot 21.00 en ga ik niet naar stal.
Andere 2 dagen staat het eten klaar als ik rond 18.30 thuis kom. Die dagen breng en haal/breng ik onze hond bij de oppas.
Daarna gaan mijn dochter en ik naar stal en mijn man naar de loods. Dat is voor hem deels hobby deels werk.
Meestal gaan wij daarna ook daar heen, doen een bakkie en gaan we allemaal naar huis.
Nog even zitten, drinken we nog wat. En dan is de avond weer voorbij en is het om te douchen en naar bed te gaan.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:20

Ik werk fulltime, en mijn man heeft niks met paarden maar snapt heel goed dat dit mijn hobby is.

We hebben beiden hobbys waar de ander niks aan vind en die veel tijd kosten. Maar wel de afspraak dat als de ene aangeeft liever samen even de avond door te brengen dat dat ook gewoon kan.

En daarnaast ben ik simpelweg niet in staat om stil te zitten. Slapen doe ik amper dus laat mij maar bezig zijn wordt iedereen blijer van

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 12:52

Reistijd is 15 minuten enkele reis. Echt stal bezig is 1 tot 1,5 uur inclusief rijden of longeren. Als ik echt les heb, ben ik wel 2 tot 2,5 uur bezig.

Ze staan bij mijn ouders in eigen beheer. Maar mijn zusje gaat vrij perfectionist met haar paarden om, dus zij komt er elke dag. Ik heb een kindje, dus wat minder tijd. Ik kom vaak 3 of 4x per week. Tenzij mijn zusje op vakantie is, dan kom ik elke dag. Mijn vader voert ze sochtends en zet ze ook buiten.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:50

Miss_Mii21 schreef:

Ah , zie dat jij ook best wat reistijd hebt. Ja precies dat is hier net zo. Hoe combineer jij dat met het werken? Of werk je niet fulltime? Ik vind dat best een opgave.[/quote]

Ik werk 32 uur, en ja, ik vind het ook best een opgave. Na mn werk ga ik vaak direct naar de paarden en zonder te rijden ben ik rond 19/19.30 uur thuis. Het scheelt wel dat ik het samen kan doen. Ik en een vriendin beheren samen een weiland en hebben beide een paard, en binnenkort ook weer pensionklanten. We verdelen de zorg samen. Dus soms hoef ik ook niet omdat de paarden al gedaan zijn.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-25 19:58

Ik heb 2x 15 minuten reistijd.
3 paarden waarvan ik er 2 probeer te trainen en 1 uit de neus vreet, en dat uiteraard afgewisseld van elkaar.

Voeren en mesten hoef ik niet te doen, scheelt wel weer in tijd.
Ik zit wel afgekeurd thuis, en het wisselt elke dag hoeveel energie ik heb. Maar zoals gisteren had ik (vrij zeldzaam) een echt goede dag, en heb ik ze alle 3 getraind (rijden en mennen) en dan ben ik zo 4 uur verder...

Mijn man gaat vrijwel elke dag mee. En dit is er eigenlijk in "geslopen" omdat ik 4 jaar geleden ziek werd en hij eigenlijk de verzorging soms over moest nemen. Daarvoor ging hij ook wel mee maar was alles minder intensief.

As we speak zit ik thuis op de bank en is hij naar stal omdat ik niet fit ben.

Geennaamdddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-25 22:37

Per paard zeker een uur. Verzorging en rijden. Ik rij nooit lang