Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pmarena schreef:Hier ook juist liever een paar A4-tjes vol met duidelijkheid zodat je meteen weet of het gaat passen en je niet hoeft te twijfelen wat wel of niet gewenst is
Ik denk dat degenen die dat doen ook best vaak juist de lievere mensen zullen zijn die al ervaren hebben hoe snel mensen misbruik van een ander kunnen maken en zichzelf heer en meester voelen over andermans terrein
Maar dingen kunnen natuurlijk ook veranderen naarmate de situatie van een staleigenaar verandert.
Dat hoef je diegene dan ook niet altijd kwalijk te nemen van 'ineens veranderen de regels' want dat is ook gewoon het leven... en vaak kunnen er toch situaties ontstaan waar je eerst niet eens bij stilgestaan hebt omdat je nooit bedacht hebt dat iemand dat zou kunnen gaan doen.
Zoals de al eerder genoemde situatie dat men een bezoek aan stal als een familie-uitje gaat zien en je steeds urenlang allerlei volk door de tuin hebt lopen of ze zelfs gezellig bij gaan zitten praten omdat ze het plekje zo fijn vinden en dat je je zelf dan gewoon ongemakkelijk voelt om naar buiten te gaan omdat je ineens 'buren' hebt... of dat longeren op het gazon. Dat verwacht je toch niet dat iemand dat gaat doen... en hup er komt weer een regeltje bij voor een volgende pensionklant...
Ayasha schreef:Gini schreef:Als je de behoefte voelt om alles dicht te timmeren en je afsprakenblad komt in de buurt van een A4'tje, dan zou ik aanraden om er niet aan te beginnen.
Kans is groot dat je klanten dan snel als een irritatie gaat zien.
Ons gaat voorbij een A4’tje.ik heb juist geleerd dat goede afspraken irritatie voorkomen. Iedereen weet op voorhand wat er verwacht kan worden en wordt. Halfslachtige afspraken uit gaande van common sense zijn zelden een succes. Als er geen ruimte is voor ‘ja maar’ langs beide kanten weet iedereen gewoon hoe het gaat lopen.
Gini schreef:Ik ben heel blij met de ruimte die mijn stalhouder me geeft. Soms zeg ik namelijk best logische dingen waar de stalhouder niet bij stil heeft gestaan.
Ik heb daarnaast wel slechte ervaringen met dichttimmerende, quasi verstikkende stalhouders.
Beemsterkaas schreef:Hier ook meer dan een A4.. liever alles meteen duidelijk en daarna de klant lekker met rust kunnen laten. Je komt immers voor je ontspanning / je paard en wie heeft nou zin in een immer zeurende stalhouder.
Dat iemand de boel dicht timmert wil niks zeggen, beeld je maar eens in, hoe je het zelf zou vinden dat er op ieder willekeurig moment van de dag mensen in jouw tuin lopen.
pmarena schreef:Beemsterkaas schreef:Hier ook meer dan een A4.. liever alles meteen duidelijk en daarna de klant lekker met rust kunnen laten. Je komt immers voor je ontspanning / je paard en wie heeft nou zin in een immer zeurende stalhouder.
Dat iemand de boel dicht timmert wil niks zeggen, beeld je maar eens in, hoe je het zelf zou vinden dat er op ieder willekeurig moment van de dag mensen in jouw tuin lopen.
Nou dat dus, als het meteen duidelijk is hoe je het graag wilt zien, dan weet klant waar die aan toe is en hoef je hopelijk niet steeds te ergeren en zeuren als blijkt dat klant niet uit zichzelf netjes met alles omgaat.
Er zijn zó ontzettend veel heel erg voor de hand liggende dingen in de categorie 'goed fatsoen' die je op kan schrijven omdat toch best veel mensen er helemaal niet over nadenken dat het fijn is als je spullen teruglegt / zet, opruimt, stront weghaalt en geen kruiwagens met stront laat staan, geen hekken open gaat zetten of hooi in een stal gooit dat vervolgens alleen maar vertrappeld wordt.... dat soort dingen... dan ben je al snel een A4-tje voorbij....
_Lorette_ schreef:Om maar zo wat onderwerpen te noemen:
Openingstijden van de stal
Wat doe je als je vroeg op pad moet voor een wedstrijd? Mag je bijvoorbeeld regelmatig een weekend afwijken van de afgesproken tijden, omdat je op concours gaat en vroeg moet starten? Of kan het bijvoorbeeld alleen als je dan zelf de eerste voerronde doet (ik noem maar iets)?dat is iets om van te voren bespreken, kan het niet houdt het op
Privacy van stalhouder
Mag je de woning van de stalhouder zo binnenlopen? Overal op het erf komen? Of is het paardengedeelte volledig apart van de woning en kan je misschien zelfs via een aparte toegang bij je paard komen? Kan je naar het toilet bij de stalhouder in huis of is er een apart toilet beschikbaar? Bij geen toilet: ervaar je dit als groot probleem? Hoe vaak spreek je de stalhouder aan met vragen, al dan niet telefonisch of via app? nog nooit bij de mensen naar binnen gelopen, als het dringend was belde ik en kwamen ze er aan en anders zag ik ze wel om iets te bespreken
Je spullen
Krijg je, zoals op veel pensionstallen, een eigen zadelkast toegewezen of moest je deze meenemen? Of liggen je spullen tussen die van de stalhouder in een gezamenlijke zadelkamer? had mijn eigen kast mee genomen
Verzorging
Zorgt de stalhouder ervoor dat je paard met de juiste deken/bescherming/vliegenmasker naar buiten gaat? En wie geeft de medicatie? Stel dat het een langere periode nodig is om 's nachts (of in elk geval buiten openingstijden) nog een controle of medicatieronde te doen, doet de stalhouder dit dan? Hoe ver gaat die extra zorg? Of ben je zelf 's nachts op stal?
In hoeverre kan er rekening gehouden worden met een blessure? Stel dat jouw paard boxrust nodig heeft volgens de dierenarts en je wil dat als eigenaar ook, houdt de stalhouder dan een ander paard binnen om die van jou gezelschap te houden? nooit gebruik gemaakt van dekenwissel, dat deed ik samen met een stalgenootje, bij blessure was er veel mogelijk
Toezicht
Dat brengt me meteen op het volgende: is er altijd toezicht op de paarden? Zo nee, misschien wel in de vorm van camera-bewaking? Ja er was altijd iemand aanwezig
Trailer
Mag jij je trailer neerzetten op de privéstal? Of misschien de trailer van de stalhouder lenen, al dan niet tegen een vergoeding? was niet van toepassing, die stond bij mij op het bedrijf in de loods
Speciale behoeftes
Je paard heeft speciale behoeftes, bijvoorbeeld onverpakt hooi, geen gras of een bepaald soort krachtvoer. In hoeverre kan de stalhouder van een privéstal daarin voorzien? En als dit door jou als pensionklant wordt geregeld, mag het dan wel op stal worden opgeslagen? ja ik voerde mijn eigen hooi en mocht iets opslaan, niet onbeperkt
Verzoeken vanuit de stalhouder
Gaat dat niet verder dan iets 'normaal' achterlaten, zoals geen vieze wasplaats en de mest uit de rijbak halen? Of mag je bijvoorbeeld alleen de 'pensionklant-bezem' gebruiken en verder nergens aankomen. Zijn er bepaalde regels over de omgang/verzorging met en van je paard? Mag je paard bijvoorbeeld niet meer op ijzers of ben je verplicht om je paard 2x per jaar in te laten enten? heb altijd mee geholpen met binnen/buiten zetten, vegen dat soort dingen, rest ruimde ik op en nooit iets van gehoord
Vul gerust aan, zowel als eigenaar van een kleine privéstal/paarden aan huis als pensionklant daar. Ik heb natuurlijk al wel gekeken of er een soortgelijk topic was, maar ik kon alleen algemene stalregels vinden. Veel verder dan openingstijden en het schoon achterlaten van de wasplaats ging dat niet. Ik vind een pensionstal en een kleine privéstal dan ook niet helemaal vergelijkbaar. Als laatste: elke situatie is natuurlijk anders. Er is niet zozeer een goed of fout. Het moet werken voor beide partijen.regels op voorhand kenbaar maken zodat je van te voren kunt beslissen of een stal bij je past of niet
Gini schreef:Ik heb daarnaast wel slechte ervaringen met dichttimmerende, quasi verstikkende stalhouders.
pmarena schreef:Hier ook juist liever een paar A4-tjes vol met duidelijkheid zodat je meteen weet of het gaat passen en je niet hoeft te twijfelen wat wel of niet gewenst is
Ik denk dat degenen die dat doen ook best vaak juist de lievere mensen zullen zijn die al ervaren hebben hoe snel mensen misbruik van een ander kunnen maken en zichzelf heer en meester voelen over andermans terrein
Maar dingen kunnen natuurlijk ook veranderen naarmate de situatie van een staleigenaar verandert.
Dat hoef je diegene dan ook niet altijd kwalijk te nemen van 'ineens veranderen de regels' want dat is ook gewoon het leven... en vaak kunnen er toch situaties ontstaan waar je eerst niet eens bij stilgestaan hebt omdat je nooit bedacht hebt dat iemand dat zou kunnen gaan doen.
Zoals de al eerder genoemde situatie dat men een bezoek aan stal als een familie-uitje gaat zien en je steeds urenlang allerlei volk door de tuin hebt lopen of ze zelfs gezellig bij gaan zitten praten omdat ze het plekje zo fijn vinden en dat je je zelf dan gewoon ongemakkelijk voelt om naar buiten te gaan omdat je ineens 'buren' hebt... of dat longeren op het gazon. Dat verwacht je toch niet dat iemand dat gaat doen... en hup er komt weer een regeltje bij voor een volgende pensionklant...
Ibbel schreef:Dan zou ik voor opfok gaan. Heb je ook geen klanten over de vloer, matcht goed met je eigen paarden, en je bent ze over een paar jaar bijna automatisch weer kwijt. Best handig als je besluit dat je tóch geen pension wilt aanbieden.
Popstra schreef:Ibbel schreef:Dan zou ik voor opfok gaan. Heb je ook geen klanten over de vloer, matcht goed met je eigen paarden, en je bent ze over een paar jaar bijna automatisch weer kwijt. Best handig als je besluit dat je tóch geen pension wilt aanbieden.
Opfok is nog niet zo makkelijk. Wil je het goed doen moet je ten eerste heel wat hectares land hebben en swinters ook genoeg droge schone ruimte. Merries en hengsten gescheiden. Goed voeren, Hoefsmid ontwormen,enten.... En enkele jonkies is geen opfok.