Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:12

Als pensionklant die gestaan heeft "bij de boer" met nauwelijks faciliteiten en verplichtingen t/m stal met nagenoeg alle faciliteiten en veel afspraken/verplichtingen.

Wat ik vooral heel fijn/belangrijk vind: duidelijkheid. Ik heb liever vooraf een A4-tje (of 2 of 3) met stalregels en -afspraken dan een een pensionhouder die twijfelt tussen vriendelijk en zakelijk en daardoor onduidelijke en zwalkende afspraken.

Ik vind het fijn om mijn eigen zadelkast te hebben/mee te nemen. Dat ding heb ik nou eenmaal, ik ben bekend met mijn (favoriete) indeling en kan blindelings mijn spullen pakken. Verzekeringstechnisch kan het ook voordelen hebben je spullen in je eigen kast te hebben met je eigen slot.
Denk wel na of je beperkingen wil m.b.t. de afmetingen die een kast van een pensionklant kan/mag hebben. Er zijn mensen die voor je het weet je halve zadelkamer vol bouwen.

Toilet op stal vind ik fijn. Ook omdat ik door de week vaak rechtstreeks van mijn werk kom en het toilet gebruik om mij om te kleden. Ik ben dan vaak ook tamelijk laat klaar en zou het vervelend vinden om na het rijden en voor vertrek naar huis nog bij de pensionhouder in huis te moeten voor het toilet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:13

Ik ben heel blij met de ruimte die mijn stalhouder me geeft. Soms zeg ik namelijk best logische dingen waar de stalhouder niet bij stil heeft gestaan. :D

Ik heb daarnaast wel slechte ervaringen met dichttimmerende, quasi verstikkende stalhouders.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:18

Hier ook juist liever een paar A4-tjes vol met duidelijkheid zodat je meteen weet of het gaat passen en je niet hoeft te twijfelen wat wel of niet gewenst is :j

Ik denk dat degenen die dat doen ook best vaak juist de lievere mensen zullen zijn die al ervaren hebben hoe snel mensen misbruik van een ander kunnen maken en zichzelf heer en meester voelen over andermans terrein :(:)

Maar dingen kunnen natuurlijk ook veranderen naarmate de situatie van een staleigenaar verandert.
Dat hoef je diegene dan ook niet altijd kwalijk te nemen van 'ineens veranderen de regels' want dat is ook gewoon het leven... en vaak kunnen er toch situaties ontstaan waar je eerst niet eens bij stilgestaan hebt omdat je nooit bedacht hebt dat iemand dat zou kunnen gaan doen.

Zoals de al eerder genoemde situatie dat men een bezoek aan stal als een familie-uitje gaat zien en je steeds urenlang allerlei volk door de tuin hebt lopen of ze zelfs gezellig bij gaan zitten praten omdat ze het plekje zo fijn vinden en dat je je zelf dan gewoon ongemakkelijk voelt om naar buiten te gaan omdat je ineens 'buren' hebt... of dat longeren op het gazon. Dat verwacht je toch niet dat iemand dat gaat doen... en hup er komt weer een regeltje bij voor een volgende pensionklant...
Laatst bijgewerkt door pmarena op 08-07-25 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:20

Ik zal op basis van mijn huidige stal(len - heb 2 verschillende locaties helaas) antwoord geven op je vragen:

Openingstijden van de stal
Stal 1 Geen openingstijden, ze hebben een aparte oprit voor de stallen dus geen last van ons. Enig verzoek is om op zondag in de winter na het donker niet meer de baklampen aan te hebben ivm gelovige buren. Verder elke dag op elk tijdstip van de dag welkom.

Stal 2 Welkom tot 22:00 en vanaf een uurtje of 8:00. Zondag niet welkom en ook niet om op te halen voor wedstijd of terug te komen na een weekend weg. Dus of zaterdagavond of maandagochtend op het erf zijn.

Privacy van stalhouder
Zowel stal 1 als 2 is woning verboden toegang tenzij explicite toestemming/uitnodiging. Zijn overal op het erf welkom maar mijden op beide stallen de achtertuin (privegedeelte). Beide stallen hebben geen aparte wc dus we plassen vaak in de stal zelf. Alleen vervelend als het de tijd van de maand is.

Stal 1 heeft een aparte gedeelte met eigen oprit voor de paarden dus je hebt weinig last van elkaar. Hier hebben we inmiddels een portapotty aangeschaft voor in de zadelkamer.

Stal 2 kom je langs de woning en is er meer overzicht op de paarden en bak.

Je spullen
Stal 1 heeft een grote zadelkamer met slot waar alles samen hangt en ligt. Gaat op basis van vertrouwen.
Stal 2 heeft aparte zadelkasten bij de stallen zonder slot. Ook hier gaat het op basis van vertrouwen. Als je iets nodig hebt trek je gewoon elkaars kast open en gebruik je het.

Op beide stallen kopen we ook wel gezamenlijk dingen zoals wondspray, babydoekjes, likstenen enz.

Verzorging
Stal 1 is volledige zelfzorg. Ze willen er zo weinig mogelijk last van hebben. De tuinman zet de paarden wel elke ochtend voor ons buiten omdat hij dat leuk vindt. Als er iets met de paarden is word er wel met elkaar gecommuniceerd en zijn de staleigenaren niet te beroerd om een oogje in het zeil te houden. Medicatierondes moeten we zelf doen, bij hoge uitzondering willen zij af en toe een keer iets doen.
Boxrust oid wordt ook door ons geregeld.

Stal 2 is op basis van vol pension en worden de extra verzorging zoals checks en medicatie door de stalhouder zelf gedaan. Blessures en de daarbij hordende voorwaarden worden ook geaccommodeerd door de stalhouder.

Toezicht
Stal 1 Lopen voor het slapen gaan laatste ronde en tuinman in de ochtend. Overdag staan ze rondom de woning (en zijn er camera's) dus als er ook maar iets is krijgen we meteen bericht.
Stal 2 eigenlijk hetzelfde, paarden lopen bij huis en er is altijd uitzicht op de paarden, op de enige toegangsweg is er ook camerabewaking dus ze zien precies wie er op de dam komt en gaat.

Trailer
Stal 1 Ik mag er alles neerzetten wat ik wil. Er is een stuk berging vrij gemaakt waar we spullen mogen opslaan, trailers en koetsen mogen er gratis staan en de zadelkamer is groot genoeg en met een goede slot erop.
Stal 2Trailer kan en mag er niet staan, koets ook niet. Trailer van stalhouder mag bij nood altijd gebruikt worden.

Speciale behoeftes
Stal 1 ik mag alles regelen en neerzetten wat ik nodig heb voor mijn paarden zolang het maar netjes opgeruimd is. Als ze niet op de wei mogen is er een paddock. We mogen het zelf regelen.
Stal 2 voorziet ook in allerlei aanpassingen maar gaat moeilijk mee in aanpassingen in weidegang of paddockgang. Apart hooi nog niet nodig gehad, maar 1 baal kan op stal staan, de rest moet ik elders zien onder te brengen.

Verzoeken vanuit de stalhouder
Stal 1 heeft maar een regel: hou het schoon en netjes. Als we iets nodig hebben wat we zelf niet hebben dan hebben zij vaak wel materiaal of connecties om ons van alles te voorzien.
Hoe en wat wij verder met onze paarden doen vinden ze allemaal prima en bemoeien zich nergens mee. Willen wel altijd meedenken in oplossingen.
Stal 2 Willen dat de mest opgeruimd wordt uit de bak en even navegen als je rommel hebt gemaakt. Hoeft niet spik en span. Enten wordt in een keer met zijn allen gedaan 1x per jaar.
Als ik iets nodig heb kan ik vragen of ze het hebben anders moet ik het zelf regelen.

Misschien ook wel fijn om te vermelden dat communicatie bij beide stallen veel mogelijk maakt. Zolang we ons aan de (weinige) regels houden is alles in overleg mogelijk (behalve zondag op stal 2)
Laatst bijgewerkt door Ania op 08-07-25 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:22

pmarena schreef:
Hier ook juist liever een paar A4-tjes vol met duidelijkheid zodat je meteen weet of het gaat passen en je niet hoeft te twijfelen wat wel of niet gewenst is :j

Ik denk dat degenen die dat doen ook best vaak juist de lievere mensen zullen zijn die al ervaren hebben hoe snel mensen misbruik van een ander kunnen maken en zichzelf heer en meester voelen over andermans terrein :(:)

Maar dingen kunnen natuurlijk ook veranderen naarmate de situatie van een staleigenaar verandert.
Dat hoef je diegene dan ook niet altijd kwalijk te nemen van 'ineens veranderen de regels' want dat is ook gewoon het leven... en vaak kunnen er toch situaties ontstaan waar je eerst niet eens bij stilgestaan hebt omdat je nooit bedacht hebt dat iemand dat zou kunnen gaan doen.

Zoals de al eerder genoemde situatie dat men een bezoek aan stal als een familie-uitje gaat zien en je steeds urenlang allerlei volk door de tuin hebt lopen of ze zelfs gezellig bij gaan zitten praten omdat ze het plekje zo fijn vinden en dat je je zelf dan gewoon ongemakkelijk voelt om naar buiten te gaan omdat je ineens 'buren' hebt... of dat longeren op het gazon. Dat verwacht je toch niet dat iemand dat gaat doen... en hup er komt weer een regeltje bij voor een volgende pensionklant...

Zo is het helemaal!

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:25

Ayasha schreef:
Gini schreef:
Als je de behoefte voelt om alles dicht te timmeren en je afsprakenblad komt in de buurt van een A4'tje, dan zou ik aanraden om er niet aan te beginnen.
Kans is groot dat je klanten dan snel als een irritatie gaat zien.

Ons gaat voorbij een A4’tje. :+ ik heb juist geleerd dat goede afspraken irritatie voorkomen. Iedereen weet op voorhand wat er verwacht kan worden en wordt. Halfslachtige afspraken uit gaande van common sense zijn zelden een succes. Als er geen ruimte is voor ‘ja maar’ langs beide kanten weet iedereen gewoon hoe het gaat lopen.

Hier ook meer dan een A4.. liever alles meteen duidelijk en daarna de klant lekker met rust kunnen laten. Je komt immers voor je ontspanning / je paard en wie heeft nou zin in een immer zeurende stalhouder.

Dat iemand de boel dicht timmert wil niks zeggen, beeld je maar eens in, hoe je het zelf zou vinden dat er op ieder willekeurig moment van de dag mensen in jouw tuin lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:31

Gini schreef:
Ik ben heel blij met de ruimte die mijn stalhouder me geeft. Soms zeg ik namelijk best logische dingen waar de stalhouder niet bij stil heeft gestaan. :D

Ik heb daarnaast wel slechte ervaringen met dichttimmerende, quasi verstikkende stalhouders.

Regels betekent niet kop houden en volgen. Regels betekent: ‘dit kan je van ons verwachten en dit verwachten wij van jou.’
Zodat het niet de ene dag zus is en de andere dag zo. Niet enkel de klant verbind zich aan die regels ook de pensionhouder. Dus ‘s morgens en ‘s avonds voeren = ‘s morgens en ‘s avonds voeren niet om 12 uur en om 16:00 bv. Met medicatie toch wel fijn voor de pensionklant ook dat ie weet hoeveel uren er tussen de voerbeurt zit zodat ie kan beslissen of het mee met de voet momenten kan en/of er bv nog een 3e of zelfs 4e gift kan ingevoegd worden door de klant zelf om maar iets heel simpel te noemen wat bij ons in de regels staat. Wij verbinden ons er toe dat de paarden tussen 7-8 uur in de ochtend gevoerd worden en om 20:00 opnieuw. Als de klant meer beurten ‘nodig’ heeft kan die ze mooi in plannen tussen die uren.

Wanneer ze buiten en binnen gaan is nog zo eentje. Want wat houdt een pension houder anders tegen om na binnen halen van de klant te zeggen ‘ze mogen maar een uur buiten.’ Terwijl je als klant wel binnen gehaald bent met minimaal 8 uur buiten bv. Dan begint de discussie. Terwijl als het ‘vast’ ligt heb je als klant ook iets om naar te wijzen en op basis van mijn ervaringen heb ik meer vertrouwen in pension houders die zich op papier verbinden aan bepaalde afspraken dan die wat zeggen ‘komt wel goed.’
‘Komt wel goed we kunnen er over praten als het zo ver komt’ resulteerde in een veulen van 6 maanden dat alleen buiten gezet werd nadat ik niet akkoord was dat ze ineens van de beloofde 24/7 buiten naar ‘24/7 in de loopstal (merrie veulen box waar ze met drie in gepropt werden) gingen’ en 24/7 buiten op 1 hectare naar ‘ ‘s nachts binnen en overdag een paar uurtjes op een postzegel of je ook kan binnen halen, buiten zetten en natuurlijk mesten en ohja 50 euro er bij want er zou meer stro en hooi verbruikt worden.’ :+

Nee Dankje. Voor mij geen stallingen meer zonder afspraken op papier. Juist vanuit die ervaringen hebben wij regels op gesteld.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:36

Beemsterkaas schreef:
Hier ook meer dan een A4.. liever alles meteen duidelijk en daarna de klant lekker met rust kunnen laten. Je komt immers voor je ontspanning / je paard en wie heeft nou zin in een immer zeurende stalhouder.

Dat iemand de boel dicht timmert wil niks zeggen, beeld je maar eens in, hoe je het zelf zou vinden dat er op ieder willekeurig moment van de dag mensen in jouw tuin lopen.

Nou dat dus, als het meteen duidelijk is hoe je het graag wilt zien, dan weet klant waar die aan toe is en hoef je hopelijk niet steeds te ergeren en zeuren als blijkt dat klant niet uit zichzelf netjes met alles omgaat.

Er zijn zó ontzettend veel heel erg voor de hand liggende dingen in de categorie 'goed fatsoen' die je op kan schrijven omdat toch best veel mensen er helemaal niet over nadenken dat het fijn is als je spullen teruglegt / zet, opruimt, stront weghaalt en geen kruiwagens met stront laat staan, geen hekken open gaat zetten of hooi in een stal gooit dat vervolgens alleen maar vertrappeld wordt.... dat soort dingen... dan ben je al snel een A4-tje voorbij....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:40

pmarena schreef:
Beemsterkaas schreef:

Nou dat dus, als het meteen duidelijk is hoe je het graag wilt zien, dan weet klant waar die aan toe is en hoef je hopelijk niet steeds te ergeren en zeuren als blijkt dat klant niet uit zichzelf netjes met alles omgaat.

Er zijn zó ontzettend veel heel erg voor de hand liggende dingen in de categorie 'goed fatsoen' die je op kan schrijven omdat toch best veel mensen er helemaal niet over nadenken dat het fijn is als je spullen teruglegt / zet, opruimt, stront weghaalt en geen kruiwagens met stront laat staan, geen hekken open gaat zetten of hooi in een stal gooit dat vervolgens alleen maar vertrappeld wordt.... dat soort dingen... dan ben je al snel een A4-tje voorbij....

Hooi in de modder leggen terwijl er een grote hooiruif voorzien is bv. :+
Je zou denken ‘dat doet niemand.’ Maar toch wel. :+ en dan verbaast zijn dat het een bende wordt en niet op gegeten wordt. :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:46

_Lorette_ schreef:
Om maar zo wat onderwerpen te noemen:

Openingstijden van de stal
Wat doe je als je vroeg op pad moet voor een wedstrijd? Mag je bijvoorbeeld regelmatig een weekend afwijken van de afgesproken tijden, omdat je op concours gaat en vroeg moet starten? Of kan het bijvoorbeeld alleen als je dan zelf de eerste voerronde doet (ik noem maar iets)?dat is iets om van te voren bespreken, kan het niet houdt het op

Privacy van stalhouder
Mag je de woning van de stalhouder zo binnenlopen? Overal op het erf komen? Of is het paardengedeelte volledig apart van de woning en kan je misschien zelfs via een aparte toegang bij je paard komen? Kan je naar het toilet bij de stalhouder in huis of is er een apart toilet beschikbaar? Bij geen toilet: ervaar je dit als groot probleem? Hoe vaak spreek je de stalhouder aan met vragen, al dan niet telefonisch of via app? nog nooit bij de mensen naar binnen gelopen, als het dringend was belde ik en kwamen ze er aan en anders zag ik ze wel om iets te bespreken

Je spullen
Krijg je, zoals op veel pensionstallen, een eigen zadelkast toegewezen of moest je deze meenemen? Of liggen je spullen tussen die van de stalhouder in een gezamenlijke zadelkamer? had mijn eigen kast mee genomen

Verzorging
Zorgt de stalhouder ervoor dat je paard met de juiste deken/bescherming/vliegenmasker naar buiten gaat? En wie geeft de medicatie? Stel dat het een langere periode nodig is om 's nachts (of in elk geval buiten openingstijden) nog een controle of medicatieronde te doen, doet de stalhouder dit dan? Hoe ver gaat die extra zorg? Of ben je zelf 's nachts op stal?
In hoeverre kan er rekening gehouden worden met een blessure? Stel dat jouw paard boxrust nodig heeft volgens de dierenarts en je wil dat als eigenaar ook, houdt de stalhouder dan een ander paard binnen om die van jou gezelschap te houden? nooit gebruik gemaakt van dekenwissel, dat deed ik samen met een stalgenootje, bij blessure was er veel mogelijk

Toezicht
Dat brengt me meteen op het volgende: is er altijd toezicht op de paarden? Zo nee, misschien wel in de vorm van camera-bewaking? Ja er was altijd iemand aanwezig

Trailer
Mag jij je trailer neerzetten op de privéstal? Of misschien de trailer van de stalhouder lenen, al dan niet tegen een vergoeding? was niet van toepassing, die stond bij mij op het bedrijf in de loods

Speciale behoeftes
Je paard heeft speciale behoeftes, bijvoorbeeld onverpakt hooi, geen gras of een bepaald soort krachtvoer. In hoeverre kan de stalhouder van een privéstal daarin voorzien? En als dit door jou als pensionklant wordt geregeld, mag het dan wel op stal worden opgeslagen? ja ik voerde mijn eigen hooi en mocht iets opslaan, niet onbeperkt

Verzoeken vanuit de stalhouder
Gaat dat niet verder dan iets 'normaal' achterlaten, zoals geen vieze wasplaats en de mest uit de rijbak halen? Of mag je bijvoorbeeld alleen de 'pensionklant-bezem' gebruiken en verder nergens aankomen. Zijn er bepaalde regels over de omgang/verzorging met en van je paard? Mag je paard bijvoorbeeld niet meer op ijzers of ben je verplicht om je paard 2x per jaar in te laten enten? heb altijd mee geholpen met binnen/buiten zetten, vegen dat soort dingen, rest ruimde ik op en nooit iets van gehoord

Vul gerust aan, zowel als eigenaar van een kleine privéstal/paarden aan huis als pensionklant daar. Ik heb natuurlijk al wel gekeken of er een soortgelijk topic was, maar ik kon alleen algemene stalregels vinden. Veel verder dan openingstijden en het schoon achterlaten van de wasplaats ging dat niet. Ik vind een pensionstal en een kleine privéstal dan ook niet helemaal vergelijkbaar. Als laatste: elke situatie is natuurlijk anders. Er is niet zozeer een goed of fout. Het moet werken voor beide partijen. :) regels op voorhand kenbaar maken zodat je van te voren kunt beslissen of een stal bij je past of niet

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:16

Gini schreef:

Daar zou ik ook niet zo goed mee kunnen. :n

Ik zou dan wel weer heel blij worden van pensionhouders die duidelijke afspraken en wederzijdse verwachtingen bespreken en vastleggen. Weet iedereen waar ie aan toe is. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:27

Kijk, TS vraagt om ervaringen. Ik sta op een zeer kleinschalige pensionstal. Ik heb nooit A4'tjes gekregen. Afspraken worden gewoon gecommuniceerd. Als ik morgen mijn paarden hooi vanuit de modder wil laten eten, mag dat. Misschien dat de stalhouder even aanhaalt dat dat niet zo handig is :') , maar voor de rest ben ik heerlijk vrij. Mijn ervaring dus, TS, je bepaalt zelf of en hoeveel A4'tjes je typt. :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:41

pmarena schreef:

Ja je gaat op gegeef moment op je tenen lopen op je eigen terrein dan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:43

Ik heb mijn paard en 2 pensionpaarden aan huis.Beide pensionpaarden zijn met pensioen en worden dus niet meer bereden.Ik doe alle verzorging,hooi zit bij de prijs in en voer voor de eigenaar.Ze kunnen elk moment van de dag komen, maar dat is niet vaak omdat ze niet bereden worden.Gelijk duidelijk gemaakt dat ik beslis over voertijden, hoeveelheid hooi(meer dan genoeg) en waar het hooi vandaan komt.Als er iets met het paard is stuur ik een app en zonodig een foto van het probleem.Maar het grote verschil is natuurlijk dat er niet meer gereden word en de eigenaar dus niet een paar uur met het paard bezig is.Tot nu toe altijd tevreden eigenaren gehad.Maar geef inderdaad aan wat jou regels zijn, ook wat het voerbelijd.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:10

Als je maar één of twee klanten wil zijn gepensioneerde paarden inderdaad de beste oplossing, tenzij je het sociaal contact mist en / of hulp op stal wil.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 19:21

Heel fijn om al die uitgebreide reacties te lezen! In ons geval zou het gaan om volpension zonder taken voor de pensionklant. Omdat mijn paarden 4 jaar zijn, heb ik liever geen pensionado's. Ik vind dat lastiger te matchen in management en er kan ook extra werk in gaan zitten als het paard last krijgt van de ouderdom. Ook ben ik dan bang voor uitstellen van moeilijke beslissingen en dat ik daar dan niets mee kan. :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:23

Dan zou ik voor opfok gaan. Heb je ook geen klanten over de vloer, matcht goed met je eigen paarden, en je bent ze over een paar jaar bijna automatisch weer kwijt. Best handig als je besluit dat je tóch geen pension wilt aanbieden.

_Lorette_

Re: Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 19:55

Voor opfok zou ik ze toch het liefst in een soort van groepsstalling hebben en dat is voor ons nu niet te combineren met 1 rijpaard op stal in eigen box. Was anders wel ideaal geweest.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 19:57

Tja, verschillende 'pensionklanten' gehad - en inmiddels staat hier nog ééntje, die kwam als eerste en is er inmiddels bijna 25 jaar. Dan zijn er geen afspraken meer nodig, maar weet je wat je aan elkaar hebt.
Dus dat is niet geheel representatief :D .

Maar er zijn meer geweest en het waren altijd mensen die ik al kende. Daar heb ik bewust voor gekozen. Misschien risicovol (als je trammelant krijgt gaat je vriendschap er ook aan) maar dat heb ik altijd maar gezien als 'part of the bargain'. Voordeel is dat mensen weten hoe jij bent en hoe je met de paarden omgaat. Dus ik heb ook altijd ons eigen systeem als startpunt genomen. Als je dat bevalt, kom je. En anders maar niet.

Dan nog een paar antwoorden op vragen:
Ik wou ze eerst stuk voor stuk beantwoorden, maar merk dat dat redelijk onzinnig is. Ik doe het namelijk zoals dat bij mij past, en aangepast aan onze eigen situatie.
Wij hebben bv. een groot huis met veel ruimte en de stallen in een aparte schuur.
Iemand kan hier dus uren rondlopen zonder dat ik het weet. Ik vind dat prima.
De paarden staan hier op 1 . Dus in de vliegendekens, medicijnen geven, overleggen als er blessures zijn, enz., ik doe het allemaal. Voor niks.
Wij hebben altijd veel soorten voer en ieder paard krijgt wat bij zijn/haar omstandigheden past. Als daar extra kosten aan zijn verbonden reken ik dat door. Valt meestal mee.... Opslag geen probleem, want altijd plek zat. Trailer mee ook prima dus.
Te gek? Vast, maar voor mij de enige manier. Dus doe wat bij jou past.

Enige waar ik echt een bloedhekel aan heb is als mensen niet opruimen en vegen.
Dus dat doen ze allemaal. Maar daar ben ik ook wel heel duidelijk in :+ ...

Je moet doen waar je zelf het beste bij voelt. Er is veel behoefte aan stalling, dus je vindt vast iemand die bij jouw manier van paarden houden en jouw omstandigheden past.
Anders houd je t ook niet vol vrees ik.

Britta31

Re: Welke regels/afspraken bij stalling op kleine privéstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:30

Maar rijk word je er niet van :=

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:37

Ibbel schreef:
Dan zou ik voor opfok gaan. Heb je ook geen klanten over de vloer, matcht goed met je eigen paarden, en je bent ze over een paar jaar bijna automatisch weer kwijt. Best handig als je besluit dat je tóch geen pension wilt aanbieden.

Opfok is nog niet zo makkelijk. Wil je het goed doen moet je ten eerste heel wat hectares land hebben en swinters ook genoeg droge schone ruimte. Merries en hengsten gescheiden. Goed voeren, Hoefsmid ontwormen,enten.... En enkele jonkies is geen opfok.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:43

Zoals je leest, zijn er zoveel wensen als mensen. Ik heb een tijdje een plek geboden, maar heb om verschillende redenen besloten dat het toch niet bij me past. Zoals hierboven beschreven: je komt sowieso in situaties terecht die je van tevoren niet had kunnen bedenken. Andere mensen kunnen een heel ander referentiekader hebben, en heel andere dingen normaal vinden/verwachten als jijzelf. Ikzelf, in een levensfase met kleine kinderen en een veeleisende baan, heb vooral veel behoefte aan rust en privacy. Dus: minder paarden hebben staan (op dit moment alleen mijn paard en mijn A-pony, wat ontzettend relaxed voelt) en geen andere personen in mijn stal-bubbel.

Dus: het is heel persoonlijk, maar ga ervanuit dat het sowieso headspace gaat kosten en je tegen strubbelingen aan zult lopen. De vraag is in hoeverre je daarop zit te wachten als je een tweede kind krijgt. Ik denk persoonlijk dat een gezelschapspony de rustigere optie is (leuke kinderpony voor straks? :+ ). Maar het hangt er ook maar helemaal vanaf, misschien ben jij wel iemand die juist wel graag gezelschap en aanloop heeft. En je kunt pas echt ervaren hoe iets is, als je het probeert.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 21:13

O nee, ik ben juist totaal niet van gezelschap, aanloop, aanspraak, etc. Hoe meer alleen, hoe beter. Dat is dus het spannendste. Voor mij is het fijn als ik een pensionklant kan vinden die gewoon lekker zelfstandig zijn/haar ding doet. Ik hoef ook niet samen te rijden. Bosritten maak ik graag alleen.

Ik vind het fijn dat het geen verplichting is voor de rest van mijn leven. Bevalt het niet, dan vervalt de plek en komt er een eigen paard of pony bij. Liever niet voor de kids, ik ga proberen om die lekker buiten de paardensport te houden. :P Ik ben echt bewust van mogelijke (wederzijdse) irritaties, teleurstellingen, het inleveren van privacy en druk zijn met andermans paard.

Het is wel zo dat het rijden/trainen van een paard veel meer tijd kost dan de verzorging. We zijn toch druk in en rond huis. We kunnen sowieso geen paard alleen houden. We zijn dus altijd bezig met het onderhoud van erf en de verzorging van ten minste twee paarden, of die nou allemaal van mij zijn of niet. In de tijd die ik nodig heb voor het rijden van 1 paard kom ik ook een heel eind in de verzorging van de paarden. Daarom heb ik met jonge kinderen liever minder paarden te rijden.

Het liefst heb ik geen mensen in huis, zeker niet met een baby. Je zult zien dat ik net halfnaakt rondloop met een baby aan de borst. Dat betekent dat ik iets van een toiletvoorziening moet regelen.

Ook vind ik het lastig om exacte tijden te beloven voor het voeren, binnen en buiten zetten. Ten eerste vanwege de baby en een peuter waar we even een ritme in moeten vinden. Ten tweede omdat ik eigenlijk wat flexibiliteit wil houden. Ik werk in de marketing & communicatie, soms zijn er evenementen. En ik wil ook nog een sociaal leven hebben. Met eigen paarden maak je gemakkelijk je eigen schema. Dan gaan ze eerder of later naar binnen/buiten. Of mijn man of moeder voert een keer. Het liefst zou ik daar vrij in blijven. Voor de paarden is het niet zielig. Buiten hebben ze bijvoorbeeld een ruime schuilstal, dus ook bij verschrikkelijk weer staan ze droog als ze dat willen. Maar voor de pensionklant kan het lastig zijn als hier geen strak ritme in is.

We hebben een eigen hond, een 'co-ouderschap'-hond (die niet met alle honden goed kan) en twee katten, dus ik weet niet of ik het zie zitten als pensionklanten hun eigen hond meenemen.

Een eigen zadelkast klinkt toch wel prettig. Ik weet dan niet of ik die zelf regel of de pensionklant. Als ze hem zelf meenemen is dat makkelijk, maar dan moet het geen enorm gevaarte zijn. Mijn spullen liggen wel gewoon los/voor het grijpen in de zadelkamer. Ik ga er vanuit dat niemand daar dan aanzit, maar er zullen altijd mensen bestaan die dat wel doen, vrees ik.

We hebben geen wasplaats of warm water. Voor mij geen probleem. Ik pak gewoon wat emmers warm water uit huis. Maar ja, ik zit er niet op te wachten dat een pensionklant warm water komt pakken, terwijl ik volledig begrijp dat je (zeker in de winter) je paard niet met koud water gaat fatsoeneren voor je wedstrijd.

En zo zijn er nog veel punten waar ik over na moet denken... Ik neig er wel naar om het een kans te geven. Als ik heb ervaren dat het niet werkt, hoef ik er later niet meer over te twijfelen. Werkt het wel, dan ben ik blij dat ik het aan heb gedurfd. :P

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:50

Ja, gewoon proberen!

Jonge paarden / opfok met slechts één of twee jonge paarden is vooral veel werk, risico met jonkies en je hebt er weinig tot geen verdienste aan. Dat is alleen maar interessant als je een groep jonge paarden kan stallen op veel grond, zoals Popstra zegt.

Pensioenpaard hoeft echt geen zorgen te geven. Er zijn meer dan genoeg paarden, tussen de 16 en 26 bijvoorbeeld, die geen medicatie of zorgen nodig hebben, maar gewoon niet meer bereden kunnen worden.

Toch het overwegen waard vind ik.. helemaal omdat je aangeeft toch op jezelf te zijn + je vrijheid wat wil behouden.

Anderzijds merk je vanzelf wel met wie je een klik voelt zodra je adverteert, er zijn meer dan genoeg klanten die zelfstandig werken en net als jij geen behoefte hebben aan veel contact.
Laatst bijgewerkt door Beemsterkaas op 08-07-25 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:50

Popstra schreef:
Ibbel schreef:

Opfok is nog niet zo makkelijk. Wil je het goed doen moet je ten eerste heel wat hectares land hebben en swinters ook genoeg droge schone ruimte. Merries en hengsten gescheiden. Goed voeren, Hoefsmid ontwormen,enten.... En enkele jonkies is geen opfok.

Eens. Onderschat opfok niet…. Pension is vooralsnog makkelijker kwa klanten dan de opfok. :=

Zeker kleinschalig heb je iemand zijn/haar ‘baby’ onder je bewind (hun term. ) en die zijn veeleisender dan de huidige pension gasten. :=