Salaris / kosten paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:21

Ik ben tussen de 400 en 450 per maand kwijt. Dat is volpension, iedere week les en bekappen iedere 5 weken. ( Paard zijn voeten groeien nogal rap :D )

En ik heb 2x per jaar een mest test, 1x per jaar/per 2 jaar de tandarts (paard is 20, dus voornamelijk controle) en jaarlijks zijn enting.

En af en toe een zak balancer en een pak luzerne, maar dat haal ik in België, dus de kosten daarvan zijn een stuk lager dan hier in NL. Doe met beide zakken zo’n 3 tot 4 maanden.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:39

De vraag is niet wat je paard kost (dat topic bestaat al), maar hoe je het kan betalen.. Naast dat ik per maand lager uitkom, speelt bij mij het salaris van mijn man daar zeker een rol in, maar ook het niet hebben van kinderen. Dan zou ik minder kunnen werken, en ook die kosten er nog bij krijgen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 05:38

Hier gaat in een goedkope maand maar 10% van mijn netto salaris naar mijn paard. Dat is dan alleen stalling, en de hoefsmid en een keertje lessen bijvoorbeeld.

Maar ik laat ook gerust regelmatig tuig op maat maken en dan kan het zo 20% worden. :+

Ik ben in ieder geval blij dat ik een goedbetaalde baan heb en dus niet echt over uitgaven na hoef te denken. Als ik dierenartsassistente was gebleven had ik denk ik nooit een paard kunnen betalen.

En ik wil daarin niet afhankelijk zijn van mijn man. Mijn hobby, mijn verantwoordelijkheid.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:56

Ladyson schreef:
De vraag is niet wat je paard kost (dat topic bestaat al), maar hoe je het kan betalen..

Ik denk dat dat op grofweg twee manieren kan.

1. Je hebt een hoog tot zeer hoog inkomen en je hoeft je weinig vragen te stellen bij uitgaven.
2. Je hebt een modaal inkomen en je kan een paard - mits schipperen in uitgaven - betalen. Vakanties, uit eten, kinderen krijgen, een huis kopen, het paard zelf... het is een evenwicht zoeken in budget. Wat kan, wat kan (even) niet.

Meer smaakjes heb je eigenlijk niet. Als er problemen zijn is dat vaak omdat mensen met het inkomen van nummer 2 denken zoals nummer 1 of omdat je een minder dan modaal inkomen hebt.

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:44

Vaste kosten aan stalling, voer en hoefsmid is ongeveer 500 per maand. Inenten doe ik niet meer sinds een paar jaar, paard is 25. Ook geen extra kosten meer voor training, wedstrijden etc, dat scheelt een hoop. Paard staat nu 5 km van waar ik woon, dus ook veel minder brandstof kosten.
In wedstrijdseizoenen was ik zeker ook wel 1000 per maand kwijt aan naast stalling, inschrijving, trainingen, benzine geld, wedstrijden waren altijd minimaal uur of meer rijden, vaak ook stalletje huren, eten, drinken. En aan spullen ook nauwelijks nog iets nodig waar voorheen nog wel eens een nieuwe pad of wedstrijdkleding werden gekocht.

Ik heb een iets boven modaal inkomen, maar ga weinig op vakantie en geef niet veel om luxe.

c_alsemgeest

Re: Salaris / kosten paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:49

Ik sta in een dure regio, en ook nog op een redelijk dure stal in die regio.
En dan met de andere maandelijkse dingen kom ik op 22% van mijn salaris per maand en ik verdien niet echt weinig :')

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:11

Voor de bokkers die veel betalen zijn jullie niet bang dat er ooit iets gebeurd waar door je het niet meer kan betalen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:12

marleen_usar schreef:
Voor de bokkers die veel betalen zijn jullie niet bang dat er ooit iets gebeurd waar door je het niet meer kan betalen

Dat staat toch gelijk met iemand met een lager salaris maar goedkoper staan?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:22

18 procent aan mijn salaris.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:26

Toen ik nog pony’s had die met gras om konden gaan waren ze super goedkoop.
Nu ik 2 suikergevoelige heb lopen en geen risico’s meer durf te lopen aan 650€ pm voor 2(1 mini en 1 D-pony.
Dit zijn echt mijn laatste want voor mij is het niet reeel meer wat ze kosten en de zorgen tegen over het plezier wat ik er van heb.
Ze staan bij mij in eigen beheer maar niet aan huis.
Ik ben me ervan bewust dat ik de paarden inmiddels na ruim 30 jaar ben ontgroeid en dat ze gewoon niet meer passen kwa kosten en tijd in een gezin met 3 kinderen en ook andere wensen.
Ik doe het nog wel want ik vind dat ik ze dat verplicht ben maar er moeten wel keuzes gemaakt worden wat betreft andere uitgaves.
Alles is zo schreeuwend duur geworden,niet alleen de paarden dat ik steeds vaker het gevoel krijg dat het niet meer past.
Mijn verzorgster kwam laatst met het voorstel mede eigenaar maar daar ga ik niet aan beginnen en toen zei ze dat ze overwoog mijn D over te nemen.
Daar waar ik nooit beesten weg wil doen dacht ik nu dat het misschien wel een heel goed plan zou zijn.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:28

Ik zit gemiddeld op 40% van mijn salaris. Ene keer wat meer door dierenarts kosten andere keer wat minder. Klinkt erg veel als ik het zo opschrijf maar het gaat ook om 5 paarden. Dan valt het wel weer mee. Ene paard wat meer dan het andere paard.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:43

Poeh even snel omgerekend kost het mij 15% van mijn netto salaris. Nu verdien ik echt wel goed en daarbij leeft m’n paard simpel. Ik heb niet meer uitgaven dan de stalling zelf, zo nu en dan een zak voer en het bekappen elke 6 weken. Soms even wat supplementen bijvoeren en hier en daar een les….

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:50

Ik heb het percentage ook even uitgerekend, en de kosten voor mijn paard zitten op 6,3% van mijn loon.
Dat is wel zonder de kunstmest en kalk die ik zo nu en dan op de wei strooi, dat staat in het tabelletje 'huis en tuin', dus die kosten weet ik niet exact.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 11:55

marleen_usar schreef:

Tuurlijk. Ondanks dat wij niet zoveel betalen per paard, maar met 4 paarden zijn de kosten wel aanwezig zeg maar.
Als er een van ons een ongeluk krijgt en bijvoorbeeld jaren op 60 % van ons inkomen komt, kan dat wel even problemen opleveren.

Toen ik mijn vorige relatie verbrak moest ik ook heel erg schipperen om met mijn inkomen 2-3 paarden te onderhouden. Ik deed dan ook flexijob bij om mezelf een extraatje (een keer per maand uiteten, een nieuw setje kledij) te gunnen, en had dan ook het risico dat als mijn auto kapot ging ik wel een probleem had.

Als je op een moment alles niet meer kan betalen, dan moet je inderdaad keuzes maken en dat is voor iedereen persoonlijk hoe ver je daarin wil gaan.

Ik heb op zich wel een back-up in de vorm van (nu) mijn partner en (toen) mijn ouders voor bijvoorbeeld dierenartsrekeningen, ik zou geen paard moeten laten inslapen omdat ik een factuur van 1000 euro niet kon betalen zeg maar, ik had wel een beetje reserve en wat backup. Maar als we bijvoorbeeld over koliekoperaties met een kleine overlevingskans spreken of grotere operaties van 10 000 euro, dan moeten er wel keuzes gemaakt worden. Maar dat zijn dan ook keuzes die afhangen van de slagingskans, herstel en of het het bedrag waard is. Ook dat is voor iedereen persoonlijk.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:03

Over een heel jaar 23% van mijn netto loon. Ongeveer 16% van mijn bruto loon.

Staan aan huis. 1 paard en 1 pony. Denk gelijk aan wat vele mensen kwijt zijn aan 1 paard in vol pension. Ik heb dit jaar de omheining van de rijbak moeten vervangen. Koop mijn hooi in bij een grote fourage handelaar en dus niet lokaal. Ook de complete stal moet vervangen worden.

Ik ben kosten bewust en ik rij op beide paarden niet. Qua management kan ik alles goed inrichten, waardoor de dierenarts hier enkel komt voor entingen, tandarts, etc.

Edit: Ik reken echt álles mee wat met de paarden te maken heeft.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:49

Omgerekend zit ik ook aan 15% van mijn salaris.

Ik ben niet rijk heb volgens mij ook geen hoog inkomen (ik denk gemiddeld?), ben single maar inwonend bij ouders wat al veel scheelt qua kosten, maar zij betalen niet mee aan mijn kosten.
Scheelt ook dat ik 2 paarden heb die prima samen kunnen staan 24/7 op weidegang in eigen beheer. Ik betaal dus geen pensionstalling wat tegenwoordig blijft stijgen in prijzen.

Wat Gini zegt, hoog tot heel hoog inkomen. Wat is een hoog inkomen in haar ogen?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:05

Ongeveer 350 tot 400 euro, ongeveer tussen de 5 en 7 van het inkomen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:24

Veel minder... en dan heb ik twee volwassen paarden en één veulen.

Maar je hypotheek is natuurlijk ook wel hoog. Mijn huur is daar nog net geen 1/3 van.

Nu ga ik wel een paard verkopen en wat verhuizen dus misschien dat bij mij de boel ook nog wel gaat schuiven.

Maar er speelt ook veel mee, locatie, half of vol pension, faciliteiten ect.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:34

Art_Ificious schreef:
Wat Gini zegt, hoog tot heel hoog inkomen. Wat is een hoog inkomen in haar ogen?

Tweede deel van de zin "je hoeft je weinig vragen te stellen bij uitgaven".

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:47

Ik geef rond de 500eu uit aan mijn paard per maand. Heb alles in eigen beheer dus dit is incl. wei huur, hooi, onderhoud van de plek, hoefsmid, wormtest/spuit, brokjes. De wei huur ik samen met iemand anders dus dat scheelt iets in de kosten.

Training per maand is nog eens 200eu en de dierenartskosten heb ik er niet bijgerekend. Denk dat als ik dat uitsmeer over een jaar, ik uitkom op 800-900eu per maand. Het verschilt wel per jaar want bijv. vorig jaar hebben we dure paddockplaten, zand en houtsnippers aangekocht. Maar dat maakt de kosten in andere jaren dan wel weer lager. Met alles bij elkaar is het 35-45% van mijn netto salaris.

Na al mijn vaste lasten, paard, 1 - 2 uitjes per maand, boodschappen en ca. 200eu sparen per maand is het ook echt op. Dus ja, beetje hetzelfde, al geef ik iets minder uit aan mijn paard!

Hoe ik het betaal: ik geef echt weinig uit aan dingen die niet nodig zijn. Kleding koop ik amper en als ik het al koop is het tweedehands, ook i.v.m. duurzaamheid, of ik spaar voor iets dat nieuw is en van goede kwaliteit en dus langer meegaat. Zelfde geldt voor schoenen en jassen, ik draag al 5 jaar dezelfde winterjas. Dure vakanties doe ik ook niet, wij gaan heerlijk een weekje op fiets/kampeervakantie. Kritisch kijken naar boodschappenuitgaven loont ook want dat is gewoon giga duur tegenwoordig. Het meeste kopen we dus bij de Lidl en we hebben een bio-groentepakket dat zelfs goedkoper is dan non-bio groente uit de supermarkt... In het kort, gewoon weinig uitgeven aan onzin en soms even balen dat ik niet nog een uitje kan betalen :')
Laatst bijgewerkt door UMayDream op 02-07-25 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 13:58

Interessant topic. Hier de afgelopen jaren hele hoge kosten gehad door een hoop pech qua dierenartskosten en ook juridische kosten mbt de paarden. Vorig jaar is bijna 40% van mijn bovengemiddelde inkomen eraan opgegaan :( . Was grotendeels ongepland maar liep de spuigaten uit en ook weinig plezier gehad dat jaar door alle financiële en emotionele stress. Maar zelfs als ik er wel plezier van had gehad vind ik zoveel geld naar paarden het eigenlijk niet waard.

Dit jaar besloten het anders te doen en te minderen. Had 2 jonge paarden in half eigendom en 1 tot 2 rijpaarden voorheen. Nu alleen nog de 2 halve die beleerd worden.

Bedoeling is om er 1 te verkopen en 1 te houden. Op dit moment zit alles mee en zit ik op maar 10% van mijn salaris voor 1 paard (2 halve is ook een hele ;) ). Maar weet dat met een beetje pech de dierenarts rekeningen hoog kunnen oplopen. En daarom toch de keuze er 1 te verkopen, ik wil gewoon minder risico/zorgen hebben.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 17:35

marleen_usar schreef:

Jazeker wel, vooral omdat ik er nu midden in zit :=
Mijn inkomen gaat binnenkort met 25-30% omlaag (waarbij ik met wat pech deze maand eerst zelf nog financieel "voor moet schieten"), komen waarschijnlijk nog hoge medische kosten aan die niet vergoed worden, paard zit in een revalidatietraject en is praktisch onverkoopbaar en omdat ik zelf ook binnenkort geopereerd moet worden met een maandenlange revalidatie gaat dat inkomen voorlopig ook niet terug omhoog.
Heb gelukkig nog wel wat spaargeld achter de hand (alhoewel dat inmiddels ook niet zoveel meer is als het geweest is, na alle DA rekeningen) en een netwerk wat bij wil springen als het echt nodig is (alhoewel ik altijd gezegd heb, "mijn paard, mijn probleem"), maar ik maak me daar zeker wel een hoop zorgen om momenteel :=

Ik hoop vooral dat er even geen gekke DA rekeningen meer komen en er thuis niks kapot gaat, want dan is het hopelijk net te doen. Maar sparen zit er dan waarschijnlijk even niet echt in ;(

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:26

Blacky94 schreef:
marleen_usar schreef:

Jazeker wel, vooral omdat ik er nu midden in zit :=
Mijn inkomen gaat binnenkort met 25-30% omlaag (waarbij ik met wat pech deze maand eerst zelf nog financieel "voor moet schieten"), komen waarschijnlijk nog hoge medische kosten aan die niet vergoed worden, paard zit in een revalidatietraject en is praktisch onverkoopbaar en omdat ik zelf ook binnenkort geopereerd moet worden met een maandenlange revalidatie gaat dat inkomen voorlopig ook niet terug omhoog.
Heb gelukkig nog wel wat spaargeld achter de hand (alhoewel dat inmiddels ook niet zoveel meer is als het geweest is, na alle DA rekeningen) en een netwerk wat bij wil springen als het echt nodig is (alhoewel ik altijd gezegd heb, "mijn paard, mijn probleem"), maar ik maak me daar zeker wel een hoop zorgen om momenteel :=

Ik hoop vooral dat er even geen gekke DA rekeningen meer komen en er thuis niks kapot gaat, want dan is het hopelijk net te doen. Maar sparen zit er dan waarschijnlijk even niet echt in ;(

Veel sterkte

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:04

@OleJon sterkte gewenst.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:48

Ik ben ook veel minder kwijt. €500 voor pensionstalling, voer, hoefsmid, medicatie en vitamines.

Voor paard en pony.

Voor alleen het paard €330 totaal.