Discussie met staleigenaar over afspuiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 22:11

Ineke2 schreef:
Niet met ijswater hoor, juist met lauw koel water.
IJswater zorgt er voor dat de bloedvaten vernauwen, wat zorgt voor minder afkoeling.

Nope, ook dat is niet waar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 23:08

Dorine92 schreef:
Gini schreef:

In dat geval zou ik het er niet zomaar bij laten. Ik zou het opnemen met de eigenaar van het paard en duidelijk aangeven dat je betaalt om het paard te mogen verzorgen en dat je daarbij geen zin hebt in verzonnen regeltjes die te pas en te onpas gecommuniceerd kunnen worden.

Als je van je verzorgpaard af wilt is dat een heel goed idee. Ik denk niet dat de gemiddelde eigenaar dit pikt van een verzorgster :+

Wat pikken? :') Duidelijke afspraken wat mag en niet mag richting iemand die een betalende dienst afneemt?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 23:11

Als ik mijn paard niet zou mogen afspoelen op een moment dat mij dat goed lijkt, ging ik direct op zoek naar nieuwe stalling. Maar dat is dan wel mijn eigen paard. Ik heb geen verzorger, maar vandaag heeft een vriendin van mij mijn paard afgespoeld. Als daar gezeur over was gekomen en dat morgen als ik weer op stal ben niet uitgepraat kon worden gold precies hetzelfde, dan ging ik per direct op zoek naar een andere stal. Zulke dingen horen bij mij gewoon bij de nodige verzorging van mijn paard, juist met dit weer. Dat moet altijd kunnen. En ik als eigenaar zou er ook niet van gediend zijn dat de staleigenaar een verzorger zou vertellen wat diegene wel of niet kan doen. Tenzij het niet door de beugel kan wat betreft gedrag tegenover het paard niet mee bemoeien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 23:35

rien10 schreef:
Ik zou (met mijn eigen paard) zeggen “mijn paard. Ik doe het wel”.

En vervolgens een andere stal gaan zoeken.

Dan zegt de stalhouder: ‘mijn erf mijn regels.’
Zolang je op iemands erf staat heb je je aan diens regels te houden.

Eigenaar van het paard is akkoord gegaan met geen schaduw blijkbaar. Zou niet blij zijn als een verzorger in discussie ging maken met mijn stalbaas := krijgt de eigenaar straks een ‘vertrek maar.’ Bericht en weet niet waarom. :=

JessicaD88

Re: Discussie met staleigenaar over afspuiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 23:42

Vraag me wel af waar je het paard hebt afgespoten? Ik bedoel als er een wasplaats is of een soortgelijke plek dan is het gebruikelijk dat paarden daar worden afgespoten? Dan zal dit niet de eerste keer zijn dat je de waterslang gebruikt? En is daar ook bij het begin al gesproken over of er koud/warm water is en of er wel of geen gelegenheid is om af te spuiten. Of is er geen wasplaats en heb je bij wijze van nu voor het eerst ergens een tuinslag op het terrein gevonden waarmee je hem hebt afgespoten?

Akiam_ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:43

nayla schreef:
Ik ben ook van mening dat het wel verkoeling kan brengen, zeker als je paard erna lekker in de schaduw kan of kan gaan rollen in zand.
Mss mag het wel als je een emmer water neemt? Dan kan je met een spons en zweetmes wat verkoeling geven zonder echt veel water te gebruiken?
Zo doe ik het meestal.
Het is idd zijn erf, zijn regels. Meer duidelijkheid over de ware reden zou wel zo fijn zijn langs zijn kant.
Wordt er gewerkt met een huisregelement ofzo waar die dingen in staan?

Er hangen wel huisregels, maar dat zijn regels zoals vergeet niet het stroom weer aan te zetten als je weg gaat, doe de lampen uit etc. Bij de spuitplaats hangt alleen een bordje met dat je het schoon moet houden dus tja...

Akiam_ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:46

Gini schreef:
Akiam_ano schreef:
Ja ik betaal elke maand geld aan de eigenaresse

In dat geval zou ik het er niet zomaar bij laten. Ik zou het opnemen met de eigenaar van het paard en duidelijk aangeven dat je betaalt om het paard te mogen verzorgen en dat je daarbij geen zin hebt in verzonnen regeltjes die te pas en te onpas gecommuniceerd kunnen worden.

Als je van je verzorgpaard af wilt is dat een heel goed idee. Ik denk niet dat de gemiddelde eigenaar dit pikt van een verzorgster :+[/quote]

Ik weet niet in hoeverre dit gewaardeerd gaat worden inderdaad. Mijn laatste bijrijdpaard werd letterlijk verwaarloosd (lees:wonden aan de benen door CPL met maden erin, maar hoe erg ik ook smeekte, de dikke lange sokken mochten niet geschoren worden voor makkelijke behandeling...), en eerder ook weggestuurd als je ook maar iets te veel mee bemoeit. Ik hou mij gedeisd

Akiam_ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:48

Twiggy2008 schreef:
Hmmm..... als die staleigenaar zo begaan is met de paarden daar, wellicht kan hij beter zorgen voor beschutting voor de paarden buiten.
Ik vind het niet kunnen, dat paarden buiten staan zonder enige vorm van beschutting. Niet voor deze heftige zon, deze hitte, niet voor al die insecten, etc. :o

Ja precies dit dus. Het is echt heel frustrerend dat ik er niks tegen in kan brengen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:52

Het wordt niet gewaardeerd wanneer een betalende verzorger vraagt naar de afspraken en regels waaraan gehouden moet worden?
Zeer gek. Maar tja, als het jouw vrije keuze is om je gedeisd te houden dan kan je inderdaad niet veel anders dan alles wat ondergaan.

Akiam_ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:52

JessicaD88 schreef:
Vraag me wel af waar je het paard hebt afgespoten? Ik bedoel als er een wasplaats is of een soortgelijke plek dan is het gebruikelijk dat paarden daar worden afgespoten? Dan zal dit niet de eerste keer zijn dat je de waterslang gebruikt? En is daar ook bij het begin al gesproken over of er koud/warm water is en of er wel of geen gelegenheid is om af te spuiten. Of is er geen wasplaats en heb je bij wijze van nu voor het eerst ergens een tuinslag op het terrein gevonden waarmee je hem hebt afgespoten?

Gewoon op een mooie spuitplaats waar je je paard vast kan zetten en afspuiten, wat de situatie eigenlijk alleen maar vreemder maakt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 02:48

Exact de reden dat ik heeeel blij ben dat ik niet meer op een pensionstal sta. Dit soort foutieve en directieve 'adviezen'.

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat koelen met heel koud water heel prima helpt tegen afkoelen van het lichaam. Hoe groter het temperatuur verschil, hoe sneller het lichaam afkoelt. Ook hoef je het paard niet droog te trekken met zoon zeemding.
Het water koelt de huid en vangt lucht die ook weer koelt.

En rollen kan zeker problemen geven met torsie van de darm, niet de maag (das bij de hond wel). Maar rollen heeft veel meer positieve effecten dan negatieve.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:04

Gini schreef:
Dorine92 schreef:
Als je van je verzorgpaard af wilt is dat een heel goed idee. Ik denk niet dat de gemiddelde eigenaar dit pikt van een verzorgster :+

Wat pikken? :') Duidelijke afspraken wat mag en niet mag richting iemand die een betalende dienst afneemt?

In het geval van het betalen voor het verzorgen en rijden van een paard is het natuurlijk niet "wie betaalt die bepaalt". Dat zou wat zijn zeg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:19

Nee, maar laten we nu niet doen alsof TS iets totaal ongehoord heeft gedaan door haar verzorgpaard op de wasplaats (!!) lekker af te spuiten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:18

Maar misschien kun je op een nette manier aangeven dat je het rot vind wat er met die paarden is gebeurt maar dat het echt toeval geweest moet zijn. En het bericht wat ik eerder plaatste uit printen.
Maar wel als dat van de eigenaar van het paard mag.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:46

Het klinkt meer als een vervelend mannetje die wil domineren.Die heb je .

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:26

Akiam_ano schreef:
JessicaD88 schreef:

Gewoon op een mooie spuitplaats waar je je paard vast kan zetten en afspuiten, wat de situatie eigenlijk alleen maar vreemder maakt.

Dan vind ik het heel vreemd inderdaad. Dan zou ik dat met de eigenaresse overleggen en kijken of zij met hem in overleg kan. Zo niet zou ik hem vragen van: 'mij is het niet helemaal duidelijk nu, ik begreep toen ik dit paard ging verzorgen dat dit stalling is met een beschikbare wasplaats die vrij te gebruiken is door pensionklanten? Dan bepaald ieder toch voor zich hoe vaak en wanneer zijn paard wordt afgespoten?'

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

TS, je kunt je paard ook lekker afsponzen..gewoon een emmer met water en een dikke spons en lekker natmaken. Dan houdt je je aan de regels van de stalhouder en je kan het paard toch verkoeling geven.

Akiam_ano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:47

Elisa2 schreef:
TS, je kunt je paard ook lekker afsponzen..gewoon een emmer met water en een dikke spons en lekker natmaken. Dan houdt je je aan de regels van de stalhouder en je kan het paard toch verkoeling geven.

Ja dat ga ik voortaan maar doen inderdaad

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Dorine92 schreef:
Gini schreef:

In het geval van het betalen voor het verzorgen en rijden van een paard is het natuurlijk niet "wie betaalt die bepaalt". Dat zou wat zijn zeg

Je mag toch zeker wel duidelijke afspraken willen zodat je weet wat kan en mag met het paard.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Citaat:
Hij vertelde mij dat ik hem niet meer mag wassen, dat dat slecht is voor hem en dat ik beter alleen een natte handdoek in zijn nek kan leggen. Hij zei dat hij al twee paarden eraan is verloren en op de operatie tafel moest laten inslapen, omdat ze er van gaan rollen en dat dan de maag omkeren. Ik vind dit klinklare onzin en vertelde dat ik het hier niet

Het gaat volgens mij niet om het afspoelen an sich. Hij is bang voor het rollen daarna waaraan hij 2 paarden heeft verloren

Ik zou als verzorgster alleen met de eigenaar van het paard praten . Die en de eigenaar van de stal moeten samen verder.

Hier rollen ze een paar x per dag in de wei

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:20

Ik kan de stalhouder ergens wel volgen zonder de werkelijke feiten te weten. Ik irriteer me ook aan mensen die rustig een paard een half uur af staan te spuiten. Maar dan gaat het om waterverbruik.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:29

janderegelaa schreef:
Ik kan de stalhouder ergens wel volgen zonder de werkelijke feiten te weten. Ik irriteer me ook aan mensen die rustig een paard een half uur af staan te spuiten. Maar dan gaat het om waterverbruik.

Maar dan is de regel (bijvoorbeeld) “max 5 minuten”.
En niet “het is gevaarlijk”.
Deze man verkoopt een broodje aap.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:32

rien10 schreef:
janderegelaa schreef:

Maar dan is de regel (bijvoorbeeld) “max 5 minuten”.
En niet “het is gevaarlijk”.
Deze man verkoopt een broodje aap.

Juist.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:35

Maar als de man echt denkt dat dit gevaarlijk is dan staat dat los van wel of niet mogen wassen en waarom er dan een wasplek is of het waterverbruik.

Dan gaat het om afkoelen bij extreem heet weer. Als hij dit zo gehoord of geleerd heeft en ervan overtuigd is dat het gevaarlijk is is het aan de ene kant zelfs fijn dat hij het paard wil behoeden voor gevaar.

Ga in overleg of bv lauw afsponzen wel kan

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:40

Ja precies hij verkoopt geen broodje aap voor zijn gevoel.
Het gaat hem ook niet over het waterverbruik.
Hij is oprecht bang dat een paard dood gaat.

Das dit niet correct is is wat anders.