Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gini schreef:Je kan niet echt beweren dat ik een concept niet begrijp om dat dan te staven met een situatie waar het in dit topic niet echt over gaat (drie paarden op een halve hectare). Ik snap het concept van een paddock paradise juist heel goed om in te zien dat dat voor een kudde van 20 paarden enorm moeilijk goed te realiseren is.
Duhelo schreef:Zonnetje81 schreef:ze zouden 36 hectare hebben als het stuk 600 x 600 is en dat lijkt me niet.
Pad is 500 m lang naar het uiteinde, zal dus max 500 m lang zijn terug naar het begin, als pad 4 m breed is en ertussen zit een strookje gras van 20 m, dan heb je 500*28m = 1.4 ha. Met enkel de lengte van een pad kan je niks berekenen helaas.
Koper schreef:Gini schreef:Je kan niet echt beweren dat ik een concept niet begrijp om dat dan te staven met een situatie waar het in dit topic niet echt over gaat (drie paarden op een halve hectare). Ik snap het concept van een paddock paradise juist heel goed om in te zien dat dat voor een kudde van 20 paarden enorm moeilijk goed te realiseren is.
Dat van drie paarden op een halve hectare was een voorbeeld. Ik krijg een beetje de indruk dat je niet goed begrijpt dat de inrichting van het stuk waar ze staan bepaalt hoe veel ze bewegen, meer dan hoe groot het perceel is.
Cioccolato schreef:Mensen vinden een pp geweldig. 24 7 buiten, in een groep paarden. Lekker natuurlijk.
En daar gaat het mis. Mensen, wij vinden.. boeie als wij het mooi vinden. Het paard staat centraal in het zoeken naar juiste huisvesting.
En er zinn meerdere wegen naar Rome, makkelijkere paarden, lastiger paarden.
Gini schreef:Dat stukje heb ik wel door. Maar ik had het initieel over ruimte. Jij focust heel erg op beweging. Maar wanneer er ruimte is, komt die beweging vanzelf, ook op een weiland. Uiteraard kan je wel aanpassingen doen aan het perceel zodat beweging geoptimaliseerd wordt, dat ben ik met je eens. Maar dat wilt niet zeggen dat een paard niet x vierkante meters ruimte nodig heeft.
Om een heel grotesk voorbeeld te geven: ik zou mijn paard 24 uur beweging kunnen geven door die op een loopband te zetten met een hooinet voor de neus. Maar iedereen weet natuurlijk dat dat belachelijk weinig ruimte is en dat de beweging op deze manier alsnog niet goed is.
Een hectare of zelfs twee hectare grond kan je dus zodanig inrichten dat beweging gestimuleerd wordt, voor een kudde van 20 paarden zal het alsnog te klein zijn.
Cioccolato schreef:En blijkbaar werkt het dus niet voor alle paarden. Net als bepaalde dingen niet voor alle mensen werken. Honden katten. Name it.
Dus ja. Het heeft wel iets te maken met 'wij vinden'. Doe je het weer. Het hoort niet, het hoort zoals in de natuur bladiebladiebla.
En toch, toch zijn er paarden die daar dus niet op gaan.
Het zijn geen wilde paarden meer, alles gaat en verandert met de tijd. Zo ook het houden van paarden maar ook de dieren zelf. Daarbij ook een stuk opvoeding en wat ze gewend zijn. Sommige wennen super makkelijk aan iets nieuws en anderen niet.
Cioccolato schreef:Mensen vinden een pp geweldig. 24 7 buiten, in een groep paarden. Lekker natuurlijk.
En daar gaat het mis. Mensen, wij vinden.. boeie als wij het mooi vinden. Het paard staat centraal in het zoeken naar juiste huisvesting.
En er zinn meerdere wegen naar Rome, makkelijkere paarden, lastiger paarden.
superpony schreef:Cioccolato schreef:En blijkbaar werkt het dus niet voor alle paarden. Net als bepaalde dingen niet voor alle mensen werken. Honden katten. Name it.
Dus ja. Het heeft wel iets te maken met 'wij vinden'. Doe je het weer. Het hoort niet, het hoort zoals in de natuur bladiebladiebla.
En toch, toch zijn er paarden die daar dus niet op gaan.
Het zijn geen wilde paarden meer, alles gaat en verandert met de tijd. Zo ook het houden van paarden maar ook de dieren zelf. Daarbij ook een stuk opvoeding en wat ze gewend zijn. Sommige wennen super makkelijk aan iets nieuws en anderen niet.
Maar je paard op stal zetten is ook iets wat een mens dan beter vindt. Dat doen mensen voor zichzelf. Vrijwel geen 1 paard blijft er zoveel uren in staan als je ze laat kiezen.
En ja, hier vragen ze ook om de stal in te mogen rond etenstijd. En ze schuilen op diverse momenten op de dag ook een flinke tijd. Zeker als er beestjes zijn. Die mogelijkheid zie ik niet op weides of paddocks.
Paarden zijn geen wilde dieren omdat wij ons ermee bemoeien. Laat je ze gaan, gaat er echt geen 1 in een stal staan.
En het is natuurlijk ook wel een beetje andersom. Mensen zijn ooit bij gebrek aan kennis paarden op stal gaan zetten voor eigen gemak en om ze te beschermen tegen wild bijv.
We ontwikkelen en weten nu meer dan vroeger.
En zoals gezegd; we hebben ook regels en ontwikkelingen bij andere gehouden dieren, maar bij paarden komt men altijd met d ebekende smoesjes.
Bij mensen net zo. Overgewicht is een groot probleem en dat komt echt grotendeels door veel minder bewegen en veel ongezonder eten en leven dan vroeger. Dat zie je bij paarden dus ook. Ze werken niet echt meer, krijgen veel eten en hebben diverse problemen.