Paard verhuist naar pp,paard oogt niet gelukkig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:37

Mijn dochter en ik hebben een paar jaar geleden onze paarden verhuisd naar een grote inloopstal met paddock eraan vast. In theorie dus 24/7 buiten. De stal is groot genoeg om met 10 paarden binnen te staan. Mijn merrie was toen 28 en ja ik heb er echt heel lang over nagedacht of ik er goed aan deed. Zij heeft best lang moeten wennen, maar uiteindelijk vond ze het oke. De stal daarvoor was een postzegel paddock en een postzegel weide en een kleine stal waar ze amper kon liggen ( 3x3). Hier had ze de ruimte. Ze vond het alleen heel lastig dat ze niet meer zo snel was om weg te komen als ze aan de kant moest. Ze hebben een behoorlijke weide waar ze ook een sprintje kon trekken. Het verhuizen was voornamelijk voor mijn dochters arabier die helemaal gek werd van het kleine stalletje en de buiten-postzegels. Hij vond het helemaal te gek! Later kreeg hij vriendjes ( eerst stond hij alleen met merries) en hij heeft heerlijk kunnen spelen en rennen. Mijn merrie heeft uiteindelijk een jaar genoten van alle ruimte en vriendinnetjes. Mijn huidige paard was het gewend om veel buiten te staan, dus die kon hier ook fijn naar buiten. Ook die heeft tijd nodig gehad om te wennen: nieuw baasje, nieuwe stal, nieuwe vriendjes. Maar zij heeft zich uiteindelijk een prima plaats in de groep veroverd. Nu is zij de gene die hier het langste staat, dus een soort van opper-heks. Zij houdt niet van regen, dus bij slecht weer staat zij binnen. Wij hebben bijna onbeperkt hooi . Binnen ligt het in de stalgang en buiten hebben we 2 hooiruiven. Er kunnen max 12 paarden staan. De wei is 3 hectare ( die van de ruinengroep 2 hectare). De arabier staat al een tijdje ergens anders. en waar hij eerst 24/7 buiten stond, staat hij nu snachts op stal en hij vindt het prima. Lekker zijn eigen plekje en rust om gewoon te kunnen eten. Vooral paarden die nieuw zijn zie je in het begin dat die heel moe zijn, omdat ze constant op moeten letten. Ik heb ook genoeg paarden zien komen, die er niet konden wennen. Of paarden die niet gewend zijn om in een groep te staan. Die altijd met 1 ander paard hebben gestaan of alleen. Die snappen het in het begin echt niet hoe zich te gedragen. Dat je aan de kant moet voor 1 hoger in rang enzo. En dat je op je beurt moet wachten. Het liefst wil iedereen dit voor zijn paard, maar zoals al gezegd: niet ieder paard is hier geschikt voor. Paarden met voernijd wil je ook niet in een groep.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:00

Gini schreef:
Je kan niet echt beweren dat ik een concept niet begrijp om dat dan te staven met een situatie waar het in dit topic niet echt over gaat (drie paarden op een halve hectare). Ik snap het concept van een paddock paradise juist heel goed om in te zien dat dat voor een kudde van 20 paarden enorm moeilijk goed te realiseren is. :)

Dat van drie paarden op een halve hectare was een voorbeeld. Ik krijg een beetje de indruk dat je niet goed begrijpt dat de inrichting van het stuk waar ze staan bepaalt hoe veel ze bewegen, meer dan hoe groot het perceel is.

Overigens ben ik het met je eens dat 20 paarden bij elkaar zetten geen goed idee is. En als mensen dat toch doen in een pensionsetting dat je dan grote kans hebt op gedoe. In een kudde (de klassieke kudde, waarbij de dieren verwant zijn aan elkaar en zelf die groep gevormd hebben en qua karakters en fysieke behoeften op elkaar lijken en elk paard een duidelijke rol heeft) zijn paarden op elkaar afgestemd. In een pensionstalsetting heb je dat niet. Daar heb je geen kuddes maar groepen. Min of meer willekeurig bij elkaar geplaatste paarden die het dan maar moeten redden en die te maken hebben met verloop in de groep en met paarden die tijdelijk ineens verdwijnen voor bij voorbeeld een buitenrit. Dan zal het paard nog steeds paard willen zijn, maar wordt daarbij belemmerd door de door mensen uitgezette kaders waarbinnen het dat moet doen. Waarbij de beschikbare ruimte, de inrichting daarvan, het klimaat, de andere aanwezige dieren enz enz enz allemaal factoren zijn die meespelen.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-06-25 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:01

Ik zou voor een kleine, stabiele kudde zeker nog een track met schuilstal overwegen, in combinatie met een grote weide want dat blijf ik het prettigst vinden voor een paard.

De PP waar ik mijn paard had gebracht was ongelooflijk: meerdere ruime gebouwen als schuilstal, meerdere voerplekken, een grote groene weide, een lange track met meerdere paddocks, een vijver, heuveltjes,... een écht paradijs.

Maar het gebrek aan krachtvoer en het gebrek aan rust / slapen (wegens grote kudde) was slopend voor mijn paard.

Ze was niet alleen ondervoed na 3 maanden, maar had ook rainrot, meerdere diepe bijtwonden en een hoest.

Er waren daar veel paarden die er wél gelukkig van werden - dus voorbeelden genoeg van
succesverhalen op een PP.

Sommige mensen gaven hun paard dagelijks krachtvoer bij, dat had mijn paard wellicht ook nodig. Maar daar was het gebrek aan rust nog niet mee opgelost. Die grote kuddes zijn niet voor ieder paard ideaal.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:04

Al met al denk ik dat TS de oorzaak moet zoeken in de grootte en/of samenstelling van de groep en niet in de fysieke faciliteiten. We weten niet hoe het sociale leven van haar paard er voor de verhuizing uitzag. Dus of het lang op dezelfde plek heeft gestaan, met hoeveel en wat voor andere paarden het daar in een groep vrije beweging had, hoe de dynamiek daar was, hoe het paard in die groep lag enz. Dus we kunnen nu eigenlijk alleen algemene dingen zeggen en niet heel gericht meedenken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 13-06-25 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:08

Fysieke faciliteiten zijn ook van belang.
Dan kan de groep leuk met elkaar omgaan.
Maar pas een topic over dat het een blubberbende is en in de winter geen droge plek om te liggen.
Dan kan het groepje zo gezellig met elkaar zijn, kunnen ze zo fijn lief met elkaar eten.
Maar dan is het nog steeds niet paardwaardig.

Het is de hele combinatie samen.
Ruimte, zowel om te eten, te slapen, te spelen.
En dan wel met drogep lekken, schaduwplekken enz.
De samenstelling van de paarden en hun individuele behoeftes.
En dat is met een 24/7 setting moeilijker voor elkaar te krijgen dan wanneer ze in de nacht op stal staan waar je dan in kunt spelen op extra voer oid.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:26

Duhelo schreef:
Zonnetje81 schreef:
ze zouden 36 hectare hebben als het stuk 600 x 600 is en dat lijkt me niet.

Pad is 500 m lang naar het uiteinde, zal dus max 500 m lang zijn terug naar het begin, als pad 4 m breed is en ertussen zit een strookje gras van 20 m, dan heb je 500*28m = 1.4 ha. Met enkel de lengte van een pad kan je niks berekenen helaas.

Dan zegt mijn verstand dat je daar geen 20 paarden op los kan laten. Een track is inderdaad iets anders dan een groot stuk land.

superpony

Re: Paard verhuist naar pp,paard oogt niet gelukkig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:56

Jammer dat er ook weer veel vooroordelen zijn. Als je 1 pp hebt gezien of hebt geprobeerd, heb je ze niet allemaal gezien natuurlijk.

Bij traditionele stallen gaan mensen wel van ene stal naar andere stal, maar als men op een pp hebt gestaan die niet past, is het hele concept gelijk niet goed.

Wij hebben nu meerdere keren een ex stalpaard 24/7 buiten gezet en elke keer zonder problemen. Enige probleem is dat mijn ene merrie niet zo graag meer op stal wilde staan, wat hier dus ook nog steeds gebeurt wanneer nodig in mijn ogen.

Wij hebben ooit 4 paarden in een natuurgebied van ong 3ha gezet waar nog +/- 15 paarden stonden. Die van ons bleven bij elkaar hangen. Er waren een paar kleine koppels die erbij wilde hangen, maar ze waren echt een eigen koppel.
Toch werden ze helaas te mager omdat er niet zoals afgesproken hooi werd bijgevoerd. Het gebied was prima, de paarden ook, maar de mensen niet.

Ik lees ook dat veel mensen oordelen zonder ervaring van zelf echt op een pp staan of een pp beheren bijv.
Op een pp zorg je juist voor afwisseling en dat paarden kunnen rondlopen, er meerdere plekken zijn om te eten, rusten, schuilen etc. Er zijn niet 4 hoeken waar ze elkaar in kunnen jagen en in principe moet er altijd voldoende eten te vinden zijn voor elk paard. Dat hoeft niet per se hooi te zijn. Vaak is er ook aandacht voor eetbare bomen en struiken. Hier eten ze bijv graag op momenten van diverse planten en bomen.
Ik zou er liever 20 op een pp hebben van 2ha, dan op ene wei van 2ha.

Wij hebben een klein koppel en ze zijn hecht, maar wisselen ook wel de gehele dag met wie ze even samen zijn. En ook zijn ze weleens 2 tellen boos op elkaar, maar dat mag.

Ik heb ooit op een grote wei een nieuw paard toegevoegd en dat ging prima. Daarna samen op een grote paddock. Toch werd eentje gelijk in ene hoek gezet en door het draad gejaagd. En ze kende elkaar al langer van naast elkaar staan en zelfs korte momenten even los in de paddock. Maar het werkte op die manier niet.
Achteraf kom je er wel achter dat 1 paard echt de basis mist ( van jongs af aan al ) om sociaal te zijn en normale paardentaal te spreken/gebruiken. Heel veel paarden missen dat.

20 hoeft niet oud te zijn. Onze merrie was ook 20 toen ze naar 24/7 buiten gingen omdat mn toen ruin ene blessure had.

Maar je moet naar de paarden blijven kijken. Toen onze shet merrie nieuw was en bij de andere mocht, durfde ze niet uit dezelfde bak te eten. Toen hebben we overal meerdere plekken dicht bij elkaar gemaakt.

Een paar maanden is nog niks, maar nogmaals; als er wat met wennen fout is gegaan, duurt het langer. En misschien zijn de omstandigheden niet optimaal of nu niet optimaal. Daar zou de stalhouder ook op moeten letten. Je wil geen buitenbeentje in de kudde en let daarop.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:09

Mensen vinden een pp geweldig. 24 7 buiten, in een groep paarden. Lekker natuurlijk.

En daar gaat het mis. Mensen, wij vinden.. boeie als wij het mooi vinden. Het paard staat centraal in het zoeken naar juiste huisvesting.
En er zinn meerdere wegen naar Rome, makkelijkere paarden, lastiger paarden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:18

Koper schreef:
Gini schreef:
Je kan niet echt beweren dat ik een concept niet begrijp om dat dan te staven met een situatie waar het in dit topic niet echt over gaat (drie paarden op een halve hectare). Ik snap het concept van een paddock paradise juist heel goed om in te zien dat dat voor een kudde van 20 paarden enorm moeilijk goed te realiseren is. :)

Dat van drie paarden op een halve hectare was een voorbeeld. Ik krijg een beetje de indruk dat je niet goed begrijpt dat de inrichting van het stuk waar ze staan bepaalt hoe veel ze bewegen, meer dan hoe groot het perceel is.

Dat stukje heb ik wel door. Maar ik had het initieel over ruimte. Jij focust heel erg op beweging. Maar wanneer er ruimte is, komt die beweging vanzelf, ook op een weiland. Uiteraard kan je wel aanpassingen doen aan het perceel zodat beweging geoptimaliseerd wordt, dat ben ik met je eens. Maar dat wilt niet zeggen dat een paard niet x vierkante meters ruimte nodig heeft.
Om een heel grotesk voorbeeld te geven: ik zou mijn paard 24 uur beweging kunnen geven door die op een loopband te zetten met een hooinet voor de neus. Maar iedereen weet natuurlijk dat dat belachelijk weinig ruimte is en dat de beweging op deze manier alsnog niet goed is.

Een hectare of zelfs twee hectare grond kan je dus zodanig inrichten dat beweging gestimuleerd wordt, voor een kudde van 20 paarden zal het alsnog te klein zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:20

Cioccolato schreef:
Mensen vinden een pp geweldig. 24 7 buiten, in een groep paarden. Lekker natuurlijk.

En daar gaat het mis. Mensen, wij vinden.. boeie als wij het mooi vinden. Het paard staat centraal in het zoeken naar juiste huisvesting.

Het gaat toch niet alleen om iets vinden?

Het is een feit dat dieren normaal niet in ene huis of stal zouden leven. Natuurlijk is de natuur compleet anders en keihard. Maar opsluiten in 3x3 voor uren en uren is wel weer het andere uiterste.

Mensen die hun paard 's avonds op stal zetten en overdag in de wei of paddock doen dat ook omdat ze dat zelf mooi of beter vinden. Geen 1 paard zou in de natuur op een postzegel gaan staan, alleen gaan staan of alleen maar gras eten.

Er is zoiets als ontwikkeling. Door het moderne paarden houden, kwamen er ook moderne ziektes en zijn veel paarden te zwaar bijv. Veel paarden hebben blessures en met alleen een uurtje los en een uurtje rijden komen ze niet aan voldoende beweging.
Paarden hebben beweging nodig om gezond te zijn en te blijven. Dat wisten we eerder niet zo specifiek als tegenwoordig.

Paarden hebben elkaar nodig. Juist om rust te hebben in ene groep is een goede rolverdeling belangrijk. Maar dat is lastig als je willekeurig paarden bij elkaar zet en ze voor ons vrienden moeten worden.

Maar paarden die elke dag in de wei worden gezet met 1 of meerdere vriendjes, moeten ook steeds tijdelijk een kudde vormen.

Het gaat vaak in de basis mis, waardoor paarden niet ( meer) met anderen kunnen.

Het is ook raar dat er veel protest is tegen ene vis in een kommetje, een konijn alleen in een hok, maar dat het bij paarden maar wel moet. Puur omdat ze ook functioneel moeten zijn voor de meeste eigenaren.
Als niemand ooit had bedacht dat het wel makkelijk is om paarden in een stal te zetten, waren die er nooit geweest. Dat was puur voor het gemak van de mens.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:24

Een onderbelicht aspect is dat een groep paarden nog geen kudde is, net zoals een groepje willekeurige mensen geen familie is.
Een PP is vooral een succes bij een stabiele kudde, waar weinig verloop is en de paarden elkaar goed kennen. Zeker als de ruimte inderdaad wat krap is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:24

En blijkbaar werkt het dus niet voor alle paarden. Net als bepaalde dingen niet voor alle mensen werken. Honden katten. Name it.

Dus ja. Het heeft wel iets te maken met 'wij vinden'. Doe je het weer. Het hoort niet, het hoort zoals in de natuur bladiebladiebla.
En toch, toch zijn er paarden die daar dus niet op gaan.
Het zijn geen wilde paarden meer, alles gaat en verandert met de tijd. Zo ook het houden van paarden maar ook de dieren zelf. Daarbij ook een stuk opvoeding en wat ze gewend zijn. Sommige wennen super makkelijk aan iets nieuws en anderen niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:29

Gini schreef:
Dat stukje heb ik wel door. Maar ik had het initieel over ruimte. Jij focust heel erg op beweging. Maar wanneer er ruimte is, komt die beweging vanzelf, ook op een weiland. Uiteraard kan je wel aanpassingen doen aan het perceel zodat beweging geoptimaliseerd wordt, dat ben ik met je eens. Maar dat wilt niet zeggen dat een paard niet x vierkante meters ruimte nodig heeft.
Om een heel grotesk voorbeeld te geven: ik zou mijn paard 24 uur beweging kunnen geven door die op een loopband te zetten met een hooinet voor de neus. Maar iedereen weet natuurlijk dat dat belachelijk weinig ruimte is en dat de beweging op deze manier alsnog niet goed is.

Een hectare of zelfs twee hectare grond kan je dus zodanig inrichten dat beweging gestimuleerd wordt, voor een kudde van 20 paarden zal het alsnog te klein zijn.

Maar je kan het niet vergelijken.

20 Paarden op 2 ha gras, moeten dan voldoende gras hebben en dat is er na korte tijd niet meer. Dan is 2ha echt veel te weinig.

Op een pp met diverse paden, hooiplekken etc, heeft elk paard evenveel m2. Op traditionele stallen staan 20 en zelfs meer op 2ha in kleine paddocks of opgedeelde weitjes. Dan hebben ze alleen die m2. Op een pp hebben ze allen elke m2 en kunnen vrij bewegen.
Door diverse paden, geen doodlopers, ruimte bij hooiplekken, voldoende beschutting etc, kunnen ze goed van elkaar weg En elkaar goed opzoeken.

Ik ken heel veel mensen die tegen mij zeggen dat ze meer grond hebben. Dan kom ik daar en staan ze op een paddockje te suffen. Die van ons zijn met 5 en kunnen als ze rond gaan, een paar honderd meter rennen.
Als ze even apart staan, zit er heel veel ruimte en afstand tussen de ene en de ander. En ze zoeken elkaar ook weer op.
Ik zag voorheen ook dat paarden samen elkaar weleen zat worden. Dan gaan ze hier even uit elkaar en regelt dat zichzelf.

Daarbij gaat het ook om de afwisseling. Ze vinden hier de poel, wadi, bult en heuvel ook heel leuk. Die kunnen ze ontwijken, maar kiezen daar zelf voor. Net als eten van de bomen en planten. Zelfs in een weitje eten ze ook nog van ander groen langs de rand en niet alleen van gras.

Daarbij staan veel paarden alleen in de zomer op gras en hebben daar geen enkele beschutting of ze moeten overdag op stal. De gehele winter is dan binnen of een postzegel paddock. Een pp geeft het hele jaarrond beweging en eten. Behalve blad dan, maar veel mensen drogen weleens wat om alsnog aan te bieden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:35

Cioccolato schreef:
En blijkbaar werkt het dus niet voor alle paarden. Net als bepaalde dingen niet voor alle mensen werken. Honden katten. Name it.

Dus ja. Het heeft wel iets te maken met 'wij vinden'. Doe je het weer. Het hoort niet, het hoort zoals in de natuur bladiebladiebla.
Het zijn geen wilde paarden meer, alles gaat en verandert met de tijd. Zo ook het houden van paarden maar ook de dieren zelf. Daarbij ook een stuk opvoeding en wat ze gewend zijn. Sommige wennen super makkelijk aan iets nieuws en anderen niet.

Maar je paard op stal zetten is ook iets wat een mens dan beter vindt. Dat doen mensen voor zichzelf. Vrijwel geen 1 paard blijft er zoveel uren in staan als je ze laat kiezen.
En ja, hier vragen ze ook om de stal in te mogen rond etenstijd. En ze schuilen op diverse momenten op de dag ook een flinke tijd. Zeker als er beestjes zijn. Die mogelijkheid zie ik niet op weides of paddocks.

Paarden zijn geen wilde dieren omdat wij ons ermee bemoeien. Laat je ze gaan, gaat er echt geen 1 in een stal staan.

En het is natuurlijk ook wel een beetje andersom. Mensen zijn ooit bij gebrek aan kennis paarden op stal gaan zetten voor eigen gemak en om ze te beschermen tegen wild bijv.
We ontwikkelen en weten nu meer dan vroeger.

En zoals gezegd; we hebben ook regels en ontwikkelingen bij andere gehouden dieren, maar bij paarden komt men altijd met d ebekende smoesjes.

Bij mensen net zo. Overgewicht is een groot probleem en dat komt echt grotendeels door veel minder bewegen en veel ongezonder eten en leven dan vroeger. Dat zie je bij paarden dus ook. Ze werken niet echt meer, krijgen veel eten en hebben diverse problemen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:39

Cioccolato schreef:

Plus dat paarden op een PP hun kudde niet zelf kiezen.

Ik ben helemaal voor 24/7 buiten, onze paarden staan sinds kort ook 24/7 buiten.
MAAR.... niet ieder paard is geschikt voor deze manier van leven. En hier stoot ik waarschijnlijk een hoop mensen mee tegen het zere been, maar hoe leuk we zo'n PP ook maken, sommige paarden kunnen zo niet leven.

Ik hoop oprecht dat onze paarden het er goed op gaan en blijven doen, maar zo niet, dan gaan we zoeken naar iets anders wat wel past.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 13:40

Breed vind ik lastig in te schatten maar op het oog ook echt breed.
Laat ik het zo zeggen; de ruimte lijkt mij meer dan voldoende. Hele stukken kom je geen paard tegen. Er zit nog een stuk land aan vast en een paddock. Meer dan genoeg schuil mogelijkheden en voer plaatsen.

Ik denk zelf dat de koppel te groot, te overweldigend is voor hem. In het begin probeerde hij echt contact te maken en stond hij meer bij andere paarden. Nu zie ik hem alleen staan. Ook niet bij bij bijv 2 andere paarden. Paarden staan wel in groepjes wat verspreid.

Ik denk dat hij, omdat hij alleen staat, niet genoeg rust krijgt. Hij is waakzaam.
Ik hoop dat hij wat meer aansluiting vindt en daardoor durft te rusten.
Ik heb de eigenaar gevraagd of hij specifiek wil kijken of hij ligt. De eigenaar heeft dat idee wel en zegt dat ik het nog even een kans moet geven. Niet alle paarden integreren snel en de overgang van in de nacht op stal naar 24/7 buiten is ook wennen en vermoeiend.

Het voelt alsof hij niet mee mag doen en de rest plezier heeft. Zielig om te zien maar misschien vermenselijk ik dit ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:45

Maar hoe is de introductie gedaan dan? Je zou eigenlijk niet zomaar een paard erbij moeten zetten. Soms werkt dat, maar je paard komt uit een andere situatie.

Zijn er al mensen die je kent daar? Het kan echt helpen om je paard aan andere paarden te koppelen door ze even apart samen te nemen.

Als hij zo in een bestaande kudde komt en geen aansluiting heeft is het echt heel rot. Dat staat compleet los van een pp en of 24/7 buiten staan. Ja, als hij nu op stal mag, kan hij daar rusten, maar moet alsnog overdag aansluiten bij een kudde.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 13:46

superpony schreef:
Cioccolato schreef:

Maar je paard op stal zetten is ook iets wat een mens dan beter vindt. Dat doen mensen voor zichzelf. Vrijwel geen 1 paard blijft er zoveel uren in staan als je ze laat kiezen.
En ja, hier vragen ze ook om de stal in te mogen rond etenstijd. En ze schuilen op diverse momenten op de dag ook een flinke tijd. Zeker als er beestjes zijn. Die mogelijkheid zie ik niet op weides of paddocks.

Paarden zijn geen wilde dieren omdat wij ons ermee bemoeien. Laat je ze gaan, gaat er echt geen 1 in een stal staan.

En het is natuurlijk ook wel een beetje andersom. Mensen zijn ooit bij gebrek aan kennis paarden op stal gaan zetten voor eigen gemak en om ze te beschermen tegen wild bijv.
We ontwikkelen en weten nu meer dan vroeger.

En zoals gezegd; we hebben ook regels en ontwikkelingen bij andere gehouden dieren, maar bij paarden komt men altijd met d ebekende smoesjes.

Bij mensen net zo. Overgewicht is een groot probleem en dat komt echt grotendeels door veel minder bewegen en veel ongezonder eten en leven dan vroeger. Dat zie je bij paarden dus ook. Ze werken niet echt meer, krijgen veel eten en hebben diverse problemen.

Net als dat er paarden zijn die geen 24 7 lekker gaan op een pp, zijn er ook paarden die niet lekker gaan op 20 7 stal..

Dus wederom; kijken naar het paard en niet wat je zelf zo geweldig vind.
Dubbel zo fijn als paard aansluit bij je eigen beeld :D

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 13:47

Hij heeft eerst apart gestaan achter een draadje en toen erbij.
De bedoeling is dat hij op actief pensioen gaat. Ik blijf wekelijks een buitenritje doen maar verder niks bijzonders en ivm drukke baan zou ik niet meer dagelijks gaan. Deze plek is ruim een uur rijden. Ik ben er nu dus dagelijks om te checken hoe het gaat. Tot op heden voelt het nog niet alsof hij met pensioen is zeg maar en dat is prima als ik zou weten dat het beter zou gaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:12

Dat er stukken zijn waar je geen paarden tegenkomt zegt niet zo heel veel.
Dat zijn vaak de stukken waar voor een paard ook niks te halen is.

Geen eten, geen water, of geen veilig voelende rustplek.

De plekken waar wel wat te halen is moet ook meer dan ruim genoeg zijn.

Alternatieven om zonder ogen overal te hebben rustig te eten en te slapen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:32

Dat niet iedere pp geschikt is voor ieder paard vind ik een mooie. Is hij de laatstgekomene? Soms zie je dat er verandering komt als er nog eentje nieuw komt. Die 2 nieuwelingen vinden elkaar vaak snel, soms voor een korte periode totdat ze hun eigen vriendjes vinden.

Soms juist op het moment dat je denkt: dit durf ik niet langer aan…gaat het beter. Als hij goed aan zijn trekken komt qua eten en drinken zou ik het nog even aankijken.

Bij mijn paard ging het wat sneller; maar die verhuisde ‘‘s nachts met 10 anderen naar een nachtpaddock. Overdag stonden de paarden die ‘s nachts op stal stonden samen met hen op een grote track. Dat was een groep van ong 35.
Wat ik merkte wat hem hielp: dagelijks uit de groep halen en even rust nemen. Uurtje grazen aan de hand. Onderwijl wat poetsen.
Die van mij was geloof ik 9 (weet niet meer precies) toen hij van ‘‘s nachts binnen en overdag een paddock met 2 hierheen ging.
Vertrouw ook op jezelf. Je hebt deze plek met zorg uitgezocht omdat je dacht dat dit voor je paard de beste plek was (en jij kent hem goed). Geef hem dus ook de tijd om te wennen. Mss moet hij hier eventjes doorheen. Fijn dat het je lukt om nog vaak langs te gaan. Dat helpt denk ik ook.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 14:56

Ik heb er misschien overheen gelezen hoe oud je paard is, maar ik ben wat bezorgd om het voerbeleid voor een oudje in een groep van 20 paarden.

Een oud paard heeft veranderende behoeftes. Ik weet niet wat voor paard je hebt, maar hier eten de twintiger-paarden een eind weg aan ruwvoer én krachtvoer.

De twintiger-pony's (op 2 na) enkel ruwvoer.

Het ligt er een beetje aan wat je hebt en wat hij heel z'n leven gewend was. Maar mijn ervaring is dat een paard lekker oud kan worden als hij voortdurend op gewicht wordt gehouden en krijgt wat hij nodig heeft.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-25 15:19

Hij is 20. Nu eerder wat aan de dikke kant.
Er is genoeg ruwvoer en paarden worden individueel bijgevoerd met krachtvoer. Hij kan onbeperkt hooi en ook gras eten en daarbij krijgt hij nu alleen vitaminebrokjes.
Verder ogen alle paarden super rustig. Geen gedoe met elkaar, vredig. Ik ben in het verleden gaan kijken hier en heb hem toen op de wachtlijst gezet. Nu er eindelijk plek was ben ik nog 2 keer gaan kijken en het leek echt de perfecte rustige plek waar eigenlijk aan de voor mij belangrijke eisen werd voldaan (genoeg te eten, ruimte, rustig, 24/7 buiten leek een goed idee en een fijne en betrokken eigenaar)

Ik heb vooral het gevoel dat hij nu erg moe is en zijn draai in de kudde (nog) niet kan vinden.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 15:28

Ik ben van mening dat huisvesting moet passen bij het paard zelf. Niet elk paard is geschikt voor een PP systeem.

Ik had voor mijn huidige paard een pony die helemaal op zijn plek was in een 24/7 kudde (groot weiland, gemengde groep van pony's). Hij was helemaal in zijn nopjes. Hij speelde met de andere pony's, lag regelmatig. Toen ik zelf ging verhuizen heb ik hem zelf verhuisd naar een PP systeem. Na twee weken heb ik hem opgehaald. Paard veranderde compleet. Hij zat onder de wonden, ging door de draden, kwam hinnikend naar mij toe als ik het terrein op kwam (paard was normaal heel erg introvert/deed altijd zijn ding/paste zich makkelijk aan de groep aan). Hij viel ook enorm af in een kort tijdsbestek. Dat was voor mij geen goed teken. Toen ik hem verhuisde naar een plek waar hij weer met pony's 24/7 buiten kon staan op een groot weiland was het weer oke. Wat mij opvalt is dat de gangen vaak te smal zijn van de PP systemen, paarden kunnen niet wegkomen. Daarnaast wordt er onvoldoende gevoerd, waardoor er conflict ontstaat. 20 paarden moet je toch aardig wat hooinetten/slowfeeders neerzetten (een paard eet gemiddeld 15 kg hooi per dag).

Ik denk dat je zelf per paard het beste kunt bepalen wat wel passend is en wat niet. Je kent je paard het beste. Het is een overgang voor paarden 24/7 buiten als ze dat niet gewend zijn. Ze moeten altijd "aan" staan. Voor mijn huidige paard is dat bijvoorbeeld te veel gevraagd. Ik heb hem ooit in de zomer periode een aantal nachten buiten laten staan (andere paarden waren ook buiten). Dit was geen succes. Voor hem werkt het beter als hij in de avond een paar uurtjes binnen staat, zodat hij even zijn rust moment heeft en niet steeds aan hoeft te staan, rustig aan zijn hooi kan knabbelen. Bij ons staan de paarden van 7 tot 19/20 uur in de avond buiten.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 16:34

Ok eten zit wel goed dan! Fijn dat ze individueel worden bijgevoerd.

Je kan eventueel de zomer afwachten. Als het dan nog zo is zou ik hem persoonlijk wel verhuizen.