Welke stal...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:40

Ik weet niet hoe je met 4 x voeren, 2-2,5 uur per keer eten ( maximaal 10 uur eten) en 4 x 3 uur zonder eten ( 12 uur) aan 24 uur komt. Dan kom je op nog 2 uur zonder eten. Als ze dan geen stro te knabbelen hebben, zou dat voor mij niets zijn.

De stal met zoveel bagger als het even regent zou het voor mij, ( kootholtes die nat worden en blijven) ook niet zijn, ik zou kijken of er nog een andere optie is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 14:47

Evercreek schreef:
Ze stonden inderdaad in stro, kan me zo niet voor de geest halen dat ze dit aten maar dan zal dat wel zo zijn geweest :j Meende dat stro eten eigenlijk ook niet zo goed was?

Stro zonder voldoende drinkwater kan leiden tot verstoppingen. Daarnaast is het ene stro het andere niet (rogge, tarwe, haver enz). Haver- en gerstestro kun je prima voeren als het niet bespoten is (een ander probleem met stro), bij voorbeeld gerstestro van gerst voor brouwerijen.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:08

Koper schreef:
Evercreek schreef:
Ze stonden inderdaad in stro, kan me zo niet voor de geest halen dat ze dit aten maar dan zal dat wel zo zijn geweest :j Meende dat stro eten eigenlijk ook niet zo goed was?

Stro zonder voldoende drinkwater kan leiden tot verstoppingen. Daarnaast is het ene stro het andere niet (rogge, tarwe, haver enz). Haver- en gerstestro kun je prima voeren als het niet bespoten is (een ander probleem met stro), bij voorbeeld gerstestro van gerst voor brouwerijen.

Ah wat interessant! Bedankt voor je uitleg :)
Zit al een kleine 10 jaar niet meer in de paardenwereld en heb het idee nu ik er weer in kom dat de informatie die ik nog heb zo gedateerd is, is soms een beetje overweldigend 8)7

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:38

We weten steeds meer, en vaak komt dat gelukkig ook ten goede aan de paarden :)

Wat ik maar bedoelde is dat stro een fijn ruwvoer kán zijn. Maar je kunt er ook problemen mee krijgen (pesticiden, koliek).
Wie weet dat TS er wat mee kan, stel dat ze zich zorgen maakt om lege magen en er ligt stro, dan is het misschien wat om eens uit te zoeken wat voor stro dat is. Is altijd fijn om informatie te hebben, ook over hooi natuurlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:47

DuoPenotti schreef:
Ik ben iemand die van ruimte houd. Maar ik begin vaak te mekkeren bij die paddockjes van 10x10, met geluk 15 meter, daar kan een paard gewoon niks.
Dat is een veredelde buitenstal.

Maar ik zeg dan juist toch, liever op 20x40 droog staan dan lange tracks maar nat.
En geen droge ligplaatsen kan echt niet, gewoon niet.
Ik vind dat juist gevalletje dierenbescherming bellen.... :o
Dat had na 1 winter gefixed moeten zijn en anders geen paarden er op.

Of het moet zijn dat die 20x40 ook nat is, ja dan is het allebei nog minder dan niks.

Van die stallen zonder dak zag ik in mijn vorige woonplaats, maar tegenwoordig ook in mijn huidige woonplaats voorbij komen. Ik vind dat gewoon sneu voor die dieren. "Mijn paard staat de hele dag buiten". Ja, stil te staan, want een sprintje trekken kunnen ze niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 15:51

DuoPenotti schreef:
Ik ben iemand die van ruimte houd. Maar ik begin vaak te mekkeren bij die paddockjes van 10x10, met geluk 15 meter, daar kan een paard gewoon niks.
Dat is een veredelde buitenstal.

Maar ik zeg dan juist toch, liever op 20x40 droog staan dan lange tracks maar nat.
En geen droge ligplaatsen kan echt niet, gewoon niet.
Ik vind dat juist gevalletje dierenbescherming bellen.... :o
Dat had na 1 winter gefixed moeten zijn en anders geen paarden er op.

Of het moet zijn dat die 20x40 ook nat is, ja dan is het allebei nog minder dan niks.

Vond ik ook, dus ik heb mooie tracks rond de weides gemaakt ... die in de winter natte gladde blubber worden en ik merk dat ze die toch niet gebruiken. Blijven ze liever rond de ruif en in de paddock hangen (die helaas ook nat is, maar zand, dus geen zakkende blubber).
paddock van 15*20 voor twee paarden en stuk verharding met stal eraan is gewoon prima, ruim genoeg om te spelen, en stukken beter dan een stal. In de winter is het soms wat het is en grote ruimtes die goed begaanbaar zijn en doenbaar qua werk is praktisch niet te realiseren.

Martje80

Re: Welke stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 15:58

Stal 2 staat open voor stro in netten, dus dat is wel fijn.

Rustig opbouwen om aan het gras te wennen is ook geen probleem, dus wel goed om te horen dat ze open staan voor opties.