Van weiland naar werk. Hoe houd ik mezelf presentabel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benzz

Re: Van weiland naar werk. Hoe houd ik mezelf presentabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:12

In een dierenwinkel zou ik het niet erg vinden dat mensen naar dieren ruiken. Maar in de zorg: Nee, echt even douchen thuis.

Wij paardenvolk hebben meestal niet door wat voor penetrante lucht er van paarden afkomt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 17:59

Nou heb collega's die me knuffelen en dus totaal niet merken dat ik ook nog bij mijn paarden geweest ben dus zo'n penetrante lucht hebben paarden dan toch echt niet.
Ik was m'n haar zelfs niet elke dag (daar worden ze namelijk ontzettend snel vet van).
En ook aan m'n haar ruik je niks.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:20

Dat heb ik dus ook, hoef echt niet elke dag mijn haar te wassen en zodra de schoenen en kleding uit is en ik nieuwe kleding aan heb ruik je eigenlijk niks meer. Zeker niet als je dan nog even een beetje deo en een lekker luchtje op spuit. Vanaf de koeien boerderij was het wel iets hardnekkiger hoor, maar ook dat rook je niet meer met een beetje droogshampoo. Zeker toen was mijn vriend echt nog niet genoeg geïnfiltreerd in mijn paarden leven om geurenblind te zijn en ik had anders echt niet mee gemogen naar het kerstdiner. _O-

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:25

Bij mij was het veel erger toen ik mijn paarden op een huurweide had ipv nu thuis.
Echter ging ik 1x per dag naar de paarden en dat was na werktijd. Daarna lekker douchen en naar bed en volgende dag weer werken.
Zo voorkom je wilde kapsels en hooi in je haar en kleren enzo.
Wat wel 1 groot drama was was mn vieze auto (intern) want weer of geen weer zeiknat, hagel, sneeuw, onweer of zweten, alles trok in de bekleding. Ik deed mn handen al wassen en had doekjed dat mn stuur niet helemaal vettig werd maar wat een modderparadijs was dat zeg. En af en toe moest een client met me mee in de auto -O- no fun.

Inmiddels heb ik ze thuis staan dus regen ik niet meer standaard zeiknat en kan ik veel meer kiezen wat ik wanneer doe. Ik loop naar stal ipv met de auto dus hij wordt niet meer heel vies. Hooi zit wel regelmatig in mn haar maar ff borsteltje erdoor en ik ben weer als nieuw.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:29

Alleen is als je een bos krullen hebt een borsteltje er door heen niet zoń goede optie :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:36

Ik deed altijd (kap)laarzen aan en een vest of jas met handschoenen die over de mouwen heen gaan. Zo kan ik rustig de paarden voeren en uitmesten zonder smerig op mijn werk te komen.

Maar het scheelt nogal hoe je paarden gehouden worden, die van mij staan 24/7 buiten. Dus uitmesten ga je niet van stinken en voeren is een paar kruiwagens hooi in bakken gooien. Het wordt natuurlijk anders als je in een stal moet staan uitmesten en paarden slobber moet voeren enzo.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 18:58

Benzz schreef:
Alleen is als je een bos krullen hebt een borsteltje er door heen niet zoń goede optie :+

Klopt. Vochtig weer, normale borstels, cap: voilá, coupe Diana Ross |(

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 19:42

Hoge laarzen en een lange jas tot over je laarzen. Handschoenen aan. Dan is je enige zorg nog je hoofd (en eelt, daar heb ik geen tips voor). Geen hooinetten etc vullen, dat doe je op een moment dat je 'vies' kunt worden, en ook geen paarden aaien. Dit is mijn aanpak

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:11

Wat is er trouwens erg aan eelt op je handen? Iedereen die regelmatig op de fiets zit heeft dat toch al? Is dat een nadeel als je in de zorg werkt? Of wil je het voor jezelf niet TS?

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:35

Hier (paarden aan huis) een joggingbroek over m'n kleren, paardenjas aan, laarzen aan en bij vies/ koud weer handschoen.

M'n krullen heb ik eigenlijk altijd vast en dat gaat goed. Heel soms dat er wat hooi in blijft hangen. De ene keer merk ik het zelf, de andere keer plukt een collega het eruit.

Na het werk ben ik wat minder voorzichtig met voeren.

Tijdje biab nagels gehad, dat bleef bijna altijd mooi, maar mocht bij m'n vorige baan niet meer, dus daarna ook nooit weer gedaan. Een nagelborsteltje is wel een must om te hebben.

X2305

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:40

Hier acrylnagels, daardoor altijd verzorgde nagels en ik was mijn handen even snel na het buitenzetten. Als ik de paarden buiten zet (kwestie van stal inlopen, in de wei zetten en klaar dus niets met hooi etc) ruik je dat als niet paardenmens toch echt wel. Ik doe altijd andere schoenen en een andere jas aan, luchtje opspuiten etc maar toch ontkom je er niet helemaal aan als je gelijk door naar werk gaat.

Als je dan in dezelfde kleren daarna weer naar stal zou gaan, trekt de lucht toch in je kleding. Ik hoef alleen buiten te zetten bij vakanties etc. Als ik een deken of dekje in de auto heb trekt die geur er ook echt wel in.. zelf heb je dat soms niet door, maar je ruikt het wel echt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:42

Benzz schreef:

Ligt eraan wat voor krullen. Ik heb ook krullen. :j

Stampeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 21:56

Ik moest gelijk aan biab denken maar las dat dat geen optie is. La roche posay heeft echt een heel fijne handcrème. Van hun lijn cicaplast. Ik was eerder fan van working hands van ‘o keeffs. Maar deze is echt beter. En elke avond nagelriemolie gebruiken maakt ook echt verschil. Wel een tijdje volhouden en blijven smeren voor echt resultaat. Ik heb zelf geen krullen maar een bonnet klinkt alsof het een goede oplossing kan zijn

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 22:55

Voor de mensen die het hebben over gelnagels en nagellak, dat kan in de zorg echt niet.
Stel je voor dat je iemand aan het verzorgen bent en de volgende collega vind een nepnagel in incomateriaal. Of je bent een wond aan het verzorgen en er komen stukjes afgebladderde nagellak in.

Ik werk ook in de thuiszorg en als ik voor het werk naar de paarden ga trek ik een andere jas en schoenen aan. Raak de paarden zo min mogelijk aan, maar anders handschoenen aan.
Die van mij staan 24 uur per dag buiten, dus ik hoef alleen te controleren of ze nog gezond zijn, genoeg eten en drinken hebben en het draad van de wei te verzetten. Uitmesten doe ik na de route, dan hoef ik niet meer zo voorzichtig te zijn.
En een geurtje op inderdaad en de handen ontsmetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-25 23:18

Benzz schreef:
In een dierenwinkel zou ik het niet erg vinden dat mensen naar dieren ruiken. Maar in de zorg: Nee, echt even douchen thuis.

Wij paardenvolk hebben meestal niet door wat voor penetrante lucht er van paarden afkomt.

Ik begrijp je echt wel.

Maar willen de mensen in de zorg dan ook aub niet meer ruiken naar rook, zweet of uit hun mond. Dat zijn helaas ook geen uitzonderingen.

En laatst dat ik in zkh lag had de nachtdienst staan vapen. Ze denken vast dat het minder ruikt of buiten niet aan je gaat zitten, maar ik ging echt over mn nek. Was ook ziek natuurlijk.

Naar paarden ruiken is anders, maar zoveel mensen ruiken.......en is het niet wat we vies noemen, is het wel overmatig parfum spuiten.

Vond het mondlapje tijdens corona ook 1 voordeel hebben.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 09:08

Ik heb een jas tot aan mijn enkels, die trek ik 's ochtends aan als ik ga voeren. Hij is waterdicht, er kan een jas onder als het koud is, en in principe kan ik er ook mee rijden maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

En idd al genoemd: working hands handcrème.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 10:56

superpony schreef:
Maar willen de mensen in de zorg dan ook aub niet meer ruiken naar rook, zweet of uit hun mond. Dat zijn helaas ook geen uitzonderingen.

Dat andere mensen zich soms als Ma Flodder gedragen, wil toch niet zeggen dat TS (of ik) dat dan ook maar moet doen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:24

Lieser schreef:
superpony schreef:

Dat andere mensen zich soms als Ma Flodder gedragen, wil toch niet zeggen dat TS (of ik) dat dan ook maar moet doen?

Nou Ma Flodder is toch wel iets anders...

En dat zeg ik ook niet. Maar het gaat wel om geur en in hoeverre een geur dus hinderlijk is of wel of niet kan als je werkt in de zorg.

TS wil schoon en fris op haar werk verschijnen en ik zeg alleen dat heel veel mensen "ruiken" in de zorg. Naar paard is dan niet de ergste geur van alle genoemde geuren.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:31

Dat lijkt me subjectief. Ik kan me best voorstellen dat iemand het enorm vindt stinken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 12:47

Hoe irritant een geur is, is idd subjectief.

Maar de vraag is, of "geurloos op je werk verschijnen" wel mogelijk is.

Als tip voor TS klinkt hier bv een geurtje opspuiten.

Maar er zijn geurtjes die ik echt enorm indringend vind, waar ik acuut van ga hoesten. Dus als iemand van de thuiszorg met zo'n geurtje op mij komt verzorgen, ben ik ook niet blij. En er zijn ook mensen waarbij de kleding enorm naar wasmiddel of wasparfum ruikt, wat voor mij ook echt niet lekker hoeft te ruiken.

Doe mij dan maar een paardenluchtje ;-)

Ik denk dat het goed is dat je je beseft dat niet iedereen de geur van paard kan waarderen, maar als je iig schoenen en kleding wisselt en oplet welke taken je voor het werk doet, hoeft het echt niet zo enorm te gaan ruiken dat je absoluut niet op je werk kunt verschijnen.
Niet meer dan wanneer je je hond gedag knuffelt voor je naar je werk vertrekt, of een roker, of iemand die graag een luchtje opspuit iig.

Want waar leg je dan de grens?
Iemand die van knoflook houdt kan dan per definitie niet werken in de thuiszorg?
Of iemand die rookt?
Of de eigen geur maskeert met een eau de toilette of eau de parfum?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:01

superpony schreef:
Nou Ma Flodder is toch wel iets anders...

En dat zeg ik ook niet. Maar het gaat wel om geur en in hoeverre een geur dus hinderlijk is of wel of niet kan als je werkt in de zorg.

TS wil schoon en fris op haar werk verschijnen en ik zeg alleen dat heel veel mensen "ruiken" in de zorg. Naar paard is dan niet de ergste geur van alle genoemde geuren.

Wanneer je hulpbehoevende mensen in hun eigen woonomgeving verzorgt, ongeacht hoe die omgeving eruit ziet of ruikt, wil je zelf als hulpverlener netjes voor de dag komen. Mensen worden niet voor hun lol geholpen in de dagelijkse verzorging, en als jij dan ook nog een paardenwalm meesleept hun huis in is dat een extra last voor degene die de zorg ontvangt. Ik vind het super goed dat TS kritisch is naar zichzelf en kijkt naar oplossingen om het contactmoment voor haar cliënten zo prettig mogelijk te maken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:29

Mijn paarden wonen 24/7 buiten met een inloopstal, volgens mij die van TS ook. Mijn ervaring is dat er dan amper sprake is van een paardenlucht. Ik kan van mijn paddock rechtstreeks naar mijn werk (in een behandelkamer) en echt niemand ruikt iets. Het gaat meer om de dingen die TS noemt (kleding, haar, handen).

Amahoela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 14:29

als je een overal draagt over je kleren, je schoeisel wisselt en je handen goed was lijkt me toch ook geen sprake van een paardenlucht

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:06

Als ze buiten staan komt de lucht vooral van voordroog en als je effectief bezig bent aan de paarden zelf (borstelen, hoeven verzorgen(!).
Van gewoon een schep eten in de bak te gooien en een draadje open te zetten, tot zelfs uitmesten met een mestboy in buitenlucht, ga je echt niet gaan ruiken.
Maar die voordroog en de hoeven, dat is een penetrante lucht!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 09:14

Duhelo schreef:
Als ze buiten staan komt de lucht vooral van voordroog en als je effectief bezig bent aan de paarden zelf (borstelen, hoeven verzorgen(!).
Van gewoon een schep eten in de bak te gooien en een draadje open te zetten, tot zelfs uitmesten met een mestboy in buitenlucht, ga je echt niet gaan ruiken.
Maar die voordroog en de hoeven, dat is een penetrante lucht!

Dat is ook mijn ervaring. (dag in dag uit)

En dan moet je al echt natte voordroog hebben. Want onze voordroog ruikt eigenlijk nergens naar. Ja naar hooi. Maar daar ga je niet van stinken. Zelfs onze 'natste' voordroog (3 dagen) ruikt niet.