Een droge paddock in de winter, wat zijn de opties ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:07

Fjordruit schreef:
Popstra schreef:
Puin laten storten zou ik nooit doen. Komt allemaal eens weer naar boven en daar zit echt troep bij...

Als het echt zo een sompige zooi is kun je je beter afvragen of het wel geschikt is om paarden op te zetten als je niet wil of fatsoenlijk kan investeren in drainage e.d en wellicht wat anders beters gaan zoeken.

Voor puin ben ik ook niet zo.

Ik weet niet hoe het bij jou was vorig jaar, maar hier heeft het maanden aan een stuk geregend...
Overal werden kelders ondergelopen waar nooit een probleem was geweest.

Hier hadden de vorige mensen gratis opvulzand gestort maar dat is immidels al helemaal weg en met twee zware koudbloeden op de paddock is het ook heel intensief belopen dus normaal dat het nu een modderboel was .

Als de grond keren een oplossing is dan is het probleem opgelost.

Wij hadden vorige winter onze paarden op de weide staan door de dag zodat ze droog stonden, met als resultaat dat alles kapot werd gelopen het gras staat nu ondertussen weer mooi op enkele stukken na.
Maar ook heel veel onkruid zoals boterbloem nu terwijl dit eerst niet was.
Dan investeer ik liever wat in een droge paddock want je weide ieder jaar terug top maken kost ook enorm veel centen.

Hier op de Utrechtse Heuvelrug had het 8 maanden dagelijks geregend vorig jaar en was erg nat. Wij zijn zelf eigenaar van onze plek, hebben dus nuttige investeringen kunnen doen omdat deze voor ons zelf zijn.
Wij hebben drainage onder 7 diepe zand paddocks.
Ze gaan ook niet de wei op bij nat weer, daar ben ik zuinig op. Enkel vanaf eind april tm oktober.
Anders word het kapot gelopen.
Als het heel de dag flink regend staan ze op stal. Dan vinden ze buiten zijn ook echt niet fijn. Ik heb daar niet zo veel moeite meer mee als ze verder altijd buiten kunnen zijn.
Ik heb een binnenbak waar ze dan beweging krijgen.

Joeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 23:41

Als de ruimte groot genoeg is kun je overwegen om een wadi te maken, dit wordt ook weleens gedaan in woonwijken. Dit is eigenlijk niet meer dan een grote kuil waar het teveel aan water in loopt. Je kunt deze zelf graven of iemand met een kraantje inhuren. Van het zand dat je overhouden kun je een bult maken. Dan kun je hem altijd weer dicht gooien

Veel paard vinden een hoger uitkijkpunt leuk en er op en af lopen in goed voor de achterhand.
Afhankelijk van hoeveel en de grondsoort zul je als hem af en toe moeten uitdiepen

Maar vraag hiervoor wel toestemming van de verhuurder.

Fjordruit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 01:05

Joeka schreef:
Als de ruimte groot genoeg is kun je overwegen om een wadi te maken, dit wordt ook weleens gedaan in woonwijken. Dit is eigenlijk niet meer dan een grote kuil waar het teveel aan water in loopt. Je kunt deze zelf graven of iemand met een kraantje inhuren. Van het zand dat je overhouden kun je een bult maken. Dan kun je hem altijd weer dicht gooien

Veel paard vinden een hoger uitkijkpunt leuk en er op en af lopen in goed voor de achterhand.
Afhankelijk van hoeveel en de grondsoort zul je als hem af en toe moeten uitdiepen

Maar vraag hiervoor wel toestemming van de verhuurder.

Hier heb ik ook al lange tijd over zitten nadenken.
Vandaag zaten er twee eenden tussen de paarden op de paddock omdat er enkele plassen in stonden, toen kwam dit idee weer naar boven, hoe leuk dit zou zijn .

Maar als ik dan foto's of filmpjes tegen kom van Wadi's ziet het er toch niet zo simpel uit als in men hoofd.

Waar ik aan dacht was de paddock vlak te maken opnieuw dat moet zeker gebeuren door de modder is het wat hobbelig geworden, om dan de paddock wat laten af te lopen naar een punt dat wat is uit gegraven .
Met eventueel nog kleine goten uit te graven die deze richting op gaan.

Is dat voldoende voor een wadi of komt hier meer bij kijken ?

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 08:41

Wij hebben een volledig gedraineerd weiland (en dus ook paddock). Liggen door de hele wei drainagebuizen ondergronds die uitkomen op een greppel aan de voorzijde. Zelfs bij zeer extreme regenval, altijd droge voetjes.... En onze drainage ligt er al wel 20 jaar in.

Het zandpaddock hebben we destijds laten keren. Bodem is vrij zwaar, maar altijd droog. Was 900,- incl. btw voor 1.200m2

En de voederplaats is verhard middels H klinkers (verschuiven ook niet, zwaar belastbaar i.t.t. stoeptegels die soms nog wel eens opwippen onder het gewicht van een paardenhoef).

Bij het vorige huis een tijd gebruik gemaakt van hardhouten duivenrekken, afgevuld met zand. Ze hielden droge voeten, maar ik vond het oppervlak vrij glad na regenval met als gevolg dat één van mijn paarden op een zeker moment uitgegleden is.

Joeka

Re: Een droge paddock in de winter, wat zijn de opties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:26

Ik woon zelf 1hoog en heb dus geen ervaring met het aanleggen van wadi. Maar het ligt er heel erg aan wat voor een grond je hebt (zand is het beste). Is het dorp waar ik woon hebben ze er 1 die vroeger steeds onderwater stond tot dat ze een exstra afvoer op aansloten. Een andere is alleen gevult wanneer het lange tijd hard heeft geregend.
Je zou kunnen beginnen met wat gleuven te graven van 40 cm diep en kijken wat de grond er omheen doet. Zet er wel een draadje om heen zodat de paarden hun been er niet in breken. Blijf wel op 1,5 meter afstand van alles met een verdering anders kun je daar vocht problemen krijgen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 10:51

maar een wadi mag je toch ook niet zomaar aanleggen?

Dan zou ik eerder voor zand bijstorten kiezen. Nee ook dat mag niet altijd zomaar. maar een wadi en je gaat weg en je moet het weer in oorspronkelijke stat terugbrengen kost het je weer geld.

Joeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 23:48

Je zult moeten overleggen met de grondeigenaar. Ik ben er niet helemaal in thuis maar ik verwacht niet dat je bij de gemeente een vergunning moeten aanvragen. Voor een vijver heb je er ook geen nodig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:05

Joeka schreef:
Voor een vijver heb je er ook geen *vergunning* nodig

Niet helemaal waar, dit kan per gemeente verschillend zijn gezien de gewenste diepte en het aantal m2 én wil je graven met een (mini)graver dan heb je wel degelijk een vergunning nodig.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 09:28

Op een pensionstal waar ik jaren terug stond, hadden we van die koeienstalroosters gekocht. Volgens mij helemaal niet veel voor betaald. Dingen waren loeizwaar, meen iets van 60kg per stuk. Maar hebben heel goed geholpen tegen de modder!
Dit idee: https://vanhessche.be/upload/attach-ima ... ghtbox.JPG

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:18

En wat moet je je daar bij voorstellen? Paarden die de ganse dag op beton staan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:21

Op een kleine winterpaddock waar gevoerd wordt houden ze dan iig droge voeten.
Als ze er té lang staan krijg je waarschijnlijk wel te korte hoeven en met ijzers lijkt mij dan weer te glad.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:43

Mloes schreef:
Op een pensionstal waar ik jaren terug stond, hadden we van die koeienstalroosters gekocht. Volgens mij helemaal niet veel voor betaald. Dingen waren loeizwaar, meen iets van 60kg per stuk. Maar hebben heel goed geholpen tegen de modder!
Dit idee: https://vanhessche.be/upload/attach-ima ... ghtbox.JPG

Wij hebben ook een stuk zo al paar jaar komt wel weer wat gras door heen ( varkens roosters gebruikt) idd geen moder balet meer vooral bij het hek ideaal voor droog lopen ze moeten er niet heledag op moeten staan vind ik maar werkt prima en gaat jaren mee ( je kan er ook prima met de trekker enz overheen)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:03

Ik lees even mee in de hoop op dé gouden tip.

Mijn eigen pony's zijn al even weg en nu staan er 2 grotere koudbloeden in. Incl flinke sokken en de eigenaren baalde wel van de blub afgelopen winter.
Het nadeel is dat de paddock stiekem best schuin afloopt, richting de inloop stal. In de winter is 1/3 wel blub en dus juist vooraan bij de stal..

Ophogen oid kan dus niet, dan loopt het sowieso de stal in. Geloof dat ze nu het idee hadden om een stukje verder te bestraten maar dat gaat alle kanten op met die grote tinkervoeten en dan staat het alsnog onder water denk ik..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Dan zijn ze gewoon verkeerd gelegd, dus óf de platen oppakken en andersom af laten lopen óf de stal verplaatsen.
Klinkt simpeler dan het is, maar wel de enige opties die er zijn.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:18

Popstra schreef:
En wat moet je je daar bij voorstellen? Paarden die de ganse dag op beton staan?

Haha geen zorgen hoor. Hierdoor konden ze met droge voeten bij de voerplaats staan eten en via droge route naar de weides.