afmeting stal in verhouding tot schofthoogte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 19:00

Beemsterkaas schreef:
De meeste mensen zouden geen paard meer hebben als een pony niet in een 20x20m paddock mocht staan.

Het gaat over meer dan een pony en dan is zo een ruimte gewoon kielekiele. Ik zou heel kritisch zijn op de pensionpony. Liefst een oude sok die meegaand is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 21:40

Beemsterkaas schreef:
*knipt tekst weg*

Dit doet echt niets af aan het geluk van je paard.

*knipperdeknip*

Nou, ik kan je zeggen dat mijn paarden duidelijk wel gelukkiger zijn nu ze méér ruimte hebben dan toen ze op pensionstal stonden. Mijn jaarling is echt een heel stuk actiever en mijn 4 jarige is ook duidelijk gelukkiger.

We reageren echt niet om te pesten, maar om inzicht te geven dat het gewoon krap is. Als er onenigheid komt, wat altijd kan gebeuren, zelfs in stabiele kuddes (door ziekte bv), dan is er geen ruimte voor het gepeste paard om weg te kunnen van de druk van de andere(n). Wat gebeurd er in zo'n situatie denk je?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 11:13

Natuurlijk willen jullie TS niet pesten, zo komt het ook niet over. En jullie opmerking is op zich ook terecht.

Maar het kan wel gewoon, dit formaat paddock voor een (stal)paard. Dat het niet bokts favoriete manier is weet ik - maar bokt is de realiteit niet. De wei vind ik aan de kleine kant, die zou snel op zijn. Vandaar het idee: snoepwei.

Het is aan TS om dit allemaal verder uit te zoeken. Van zodra je met pensionklanten start leer je heel snel wat werkt en wat niet.

Tenslotte merken pensionklanten vanzelf wel of hun pony beter of slechter wordt, en is het aan hen om andere keuzes te maken.

In Frankrijk lachen de mensen met wat wij hier 'een weide' noemen. De lat ligt overal anders.

Net zoals met rijden, voerbeleid, verschillende takken in de sport, zijn er ook diverse manieren om paarden te houden.

Ik heb zelf ongeveer alles gehad en gedaan in mijn leven wat huisvesting betreft: oneindig ver weiland in kudde, een PP met alles erop en eraan, sportstal met kleine weitjes / paddocks, kleinschalige pensionstal met ruime weides, maneges, eigen grote weide, eigen kleine weide.

En in iedere situatie konden paarden ongelukkig of gelukkig zijn. In iedere situatie konden ze ziek of gezond zijn.

Of je paard gelukkig en gezond is, hangt af van verschillende factoren. Het is aan de eigenaar om de juiste puzzel per paard te leggen.