Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dee_Es schreef:Ik heb meer paarden gezien die vreemd verharen na een verhuizing en wat terugvallen in conditie. Is ze echt mager of mist ze bespiering?
Op mijn huidige stal vallen juist de paarden die niet werken in in de winter. Alsof ze de voedingsstoffen minder efficiënt gebruiken dan de paarden die in het werk staan. Door het stilstaan zou het ook goed kunnen dat ze nu wat kaal wordt in bespiering. Extra eiwitten bijvoeren zou dan een goede optie zijn. Mijn dierenarts kan rantsoen doorrekenen en daarin adviseren. Je moet dan wel precies weten wat er gevoerd wordt dus even met een weegschaal in de weer en het hooi laten analyseren. Dan weet je zeker of je alles voldoende voert.
MarliesV schreef:Gras zit echt niets meer in, ook al staat er gras op het land, dan krijgen ze nog geen voeding binnen daarvan. Dus ik zou dat niet meetellen. Dat betekend dat qua voeding je van 8.00-14.00 uur niets aanbied, behalve vulling. Paard wat invalt zou ik daar dan niet voor kiezen, of hooi bijvoeren op het land, of helemaal van het land halen en met hooi in de paddock.
Hooi is getest zeg je, wat is de eiwitwaarde? Want in de winter heb je snel minder eiwit inname, dan als ze in het gras staan in de zomer, dat kan ook voor invallen qua gewicht en spieren zorgen. Eiwitrijk bij gaan voeren kan hierbij helpen. Maar alles staat en valt bij je hooi analyse.
Wegen hoeveel hooi ze krijgt en vanuit die basis verder....
AdemoJoey schreef:AdemoJoey schreef:Cushing was uitgesloten toch? Ken je de waardes? Zat ze er net onder? Als dat het geval is zou je een nieuwe test kunnen overwegen.
En heeft ze de Equest Pramox na de eerste vorst ook gehad?
Ik herhaal mijzelf nog even, het zou de moeite waard kunnen zijn.
Paardenfann4 schreef:Ik denk dat je eerst exact moeten weten wat ze gevoerd krijgt. Dus het hooi in kg, als er iedere keer maar 1 kg in het net zit, dan krijgt ze veel te weinig. Met de senior priores net zo, daar moet ze om bij te komen toch wel een paar kg van hebben anders zie het nog niet terug en met de luzerne net zo. De meeste mensen denken dat ze genoeg voeren met een schepje van dit en een netje van dat, maar in praktijk is het toch vaak veel te weinig, zeker voor een paard wat moet aankomen. Dus misschien kun je eens mee kijken met de stalhouder wat die exact voert? Dan weet je wat en dan kun je er gericht iets aan doen, nu blijft het gissen. Is onbeperkt hooi geen optie op deze stal?
floortjeRein schreef:Paardenfann4 schreef:Ik denk dat je eerst exact moeten weten wat ze gevoerd krijgt. Dus het hooi in kg, als er iedere keer maar 1 kg in het net zit, dan krijgt ze veel te weinig. Met de senior priores net zo, daar moet ze om bij te komen toch wel een paar kg van hebben anders zie het nog niet terug en met de luzerne net zo. De meeste mensen denken dat ze genoeg voeren met een schepje van dit en een netje van dat, maar in praktijk is het toch vaak veel te weinig, zeker voor een paard wat moet aankomen. Dus misschien kun je eens mee kijken met de stalhouder wat die exact voert? Dan weet je wat en dan kun je er gericht iets aan doen, nu blijft het gissen. Is onbeperkt hooi geen optie op deze stal?
Wanneer ze op stal stal heeft bijna onbeperkt hooi, elke 3 uur wordt haar hooinet gevuld en vaak heeft ze dan alles nog niet op, dus kan ze in principe de hele tijd eten. Echt onbeperkt is hier geen optie
Celebi schreef:Waarom zijn er zoveel voerbeurten nodig? Ik had gewoon een net in mijn stal daar deed hij van 18.00 tot 6.00 mee en dan had hij vaak nog een klein beetje over. Dan stond ie buiten overdag de andere 12 uur met onbeperkt eten en 's avonds zorgde ik dat de stal gedaan was en het net gevuld was.
Als deze stalhouder om 18.00, 20.30 en 23.00 moet voeren zijn dat wel hele pietluttig gevulde netjes lijkt me? En hoe lang gaat dat laatste net dan mee? Ook maar 2,5 uur? Want de hele nacht niet voldoende kunnen eten kan er ook wel inhakken.
Hannanas schreef:Ivm je laatste post: is haar gebit kortgeleden onder sedatie gecheckt door een tandarts? Toch gek dat ze haar ruwvoer zo door de stal smeert. Heeft ze dat altijd al gedaan?
Hoe zagen haar bloedwaardes eruit? Lever? (Leverbot) en vitamines en mineralen? Hoe ziet haar mest er uit?
floortjeRein schreef:Ik maak mezelf persoonlijk meer zorgen om het feit dat ze zo raar aan het ruien is, ik denk dat het ruien zelf haar veel energie kost, maar ook het zichzelf warmhouden omdat ze zo dun in haar vacht zit. Een dikkere deken dan 200g+hals is lastig omdat het weer zo wisselend is momenteel, het ene moment voelt het heerlijk met de zon en het andere moment vriest het en staat er een vieze wind.
ellepel schreef:Dat verharen zie je soms ook als een paard een soort van reset krijgt.
Als er bijvoorbeeld iets flink veranderd in de levensstijl en voeding.
Dat is hier gebeurd, immers van stal naar buiten en meer bijvoeding.
Ik zou me daar eigenlijk geen zorgen om maken.( die van mij is 31 en verhaart als een malle nu)
Ik zou wel, en dat heb ik eerder benoemd toch wel wat bij de slobber doen.
Doe er wat fiberbeet bij, een volle schep kan makkelijk bij de seniores,laat dat maar samen weken en ga op de wei bijvoeren.