Extreem verharen en vermageren ondanks dun vachtje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Extreem verharen en vermageren ondanks dun vachtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 08:56

Gras zit echt niets meer in, ook al staat er gras op het land, dan krijgen ze nog geen voeding binnen daarvan. Dus ik zou dat niet meetellen. Dat betekend dat qua voeding je van 8.00-14.00 uur niets aanbied, behalve vulling. Paard wat invalt zou ik daar dan niet voor kiezen, of hooi bijvoeren op het land, of helemaal van het land halen en met hooi in de paddock.

Hooi is getest zeg je, wat is de eiwitwaarde? Want in de winter heb je snel minder eiwit inname, dan als ze in het gras staan in de zomer, dat kan ook voor invallen qua gewicht en spieren zorgen. Eiwitrijk bij gaan voeren kan hierbij helpen. Maar alles staat en valt bij je hooi analyse.

Wegen hoeveel hooi ze krijgt en vanuit die basis verder....

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 10:12

Zoals gezegd je het nu geen idee wat je voert. Ondervoeding ligt dus voor de hand.

floortjeReinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 14:17

Dee_Es schreef:
Ik heb meer paarden gezien die vreemd verharen na een verhuizing en wat terugvallen in conditie. Is ze echt mager of mist ze bespiering?

Op mijn huidige stal vallen juist de paarden die niet werken in in de winter. Alsof ze de voedingsstoffen minder efficiënt gebruiken dan de paarden die in het werk staan. Door het stilstaan zou het ook goed kunnen dat ze nu wat kaal wordt in bespiering. Extra eiwitten bijvoeren zou dan een goede optie zijn. Mijn dierenarts kan rantsoen doorrekenen en daarin adviseren. Je moet dan wel precies weten wat er gevoerd wordt dus even met een weegschaal in de weer en het hooi laten analyseren. Dan weet je zeker of je alles voldoende voert.

Allebei! Ze mist een hoop bespiering op rug en billen omdat ze zo lang op stal heeft gestaan en nu alleenmaar rustig stapt met mij.
Het lastige is, ze staat niet aan huis, ik zie haar niet elke dag en ik weet niet precies hoeveel ze altijd krijgt. Dat is altijd het lastige als je bij iemand anders staat, je weet niet precies hoeveel ze geven en of ze altijd evenveel geven. En inderdaad een vol hooinet is voor iedereen wat anders, dus ik kan ook niet inschatten hoeveel ze krijgt. Ik kan wel een keer een net wegen, maar ik heb natuurlijk geen idee of mevrouw die voert ook elke keer zoveel erin doet als ik dan heb gedaan.

De DA vond haar niet zorgwekkend mager, maar wel flink ingevallen. Ik vind het vooral raar dat ze nu al maanden ruit terwijl er echt weinig vacht zit om te ruien, elke keer als ik haar borstel komt er zoveel af en wat er dan overblijft is maar een heel dun vachtje dus ik zie helemaal geen reden waarom ze zo zou moeten verharen en waarom dat al zolang aanhoudt.

Verder is ze een fries en heeft altijd een dikke wintervacht gehad; vandaar dat we haar elk jaar hebben geschoren. Dit jaar wilde wij dat niet doen omdat ze buiten haar dikke vacht goed kan gebruiken (met deken) maar ze heeft helemaal geen wintervacht gekregen, en het beetje wat er zit is alleen verhaard.

floortjeReinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 14:21

MarliesV schreef:
Gras zit echt niets meer in, ook al staat er gras op het land, dan krijgen ze nog geen voeding binnen daarvan. Dus ik zou dat niet meetellen. Dat betekend dat qua voeding je van 8.00-14.00 uur niets aanbied, behalve vulling. Paard wat invalt zou ik daar dan niet voor kiezen, of hooi bijvoeren op het land, of helemaal van het land halen en met hooi in de paddock.

Hooi is getest zeg je, wat is de eiwitwaarde? Want in de winter heb je snel minder eiwit inname, dan als ze in het gras staan in de zomer, dat kan ook voor invallen qua gewicht en spieren zorgen. Eiwitrijk bij gaan voeren kan hierbij helpen. Maar alles staat en valt bij je hooi analyse.
Wegen hoeveel hooi ze krijgt en vanuit die basis verder....

Exacte waardes weet ik niet, mevrouw (waarbij we staan) heeft het laten testen en haar DA vond het helemaal goed. Ze krijgt voor meer eiwitten twee keer per dag luzerne bij en nu dus ook twee keer per dag slobber van seniores priores. Als 5 kg SP genoeg moet zijn om al het ruwvoer te vervangen, lijkt 2 kg SP, luzerne, wei en 4 keer per dag hooi me eigenlijk wel genoeg om voedingsstoffen binnen te krijgen voor een gezondpaard

floortjeReinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 14:24

AdemoJoey schreef:
AdemoJoey schreef:
Cushing was uitgesloten toch? Ken je de waardes? Zat ze er net onder? Als dat het geval is zou je een nieuwe test kunnen overwegen.
En heeft ze de Equest Pramox na de eerste vorst ook gehad?

Ik herhaal mijzelf nog even, het zou de moeite waard kunnen zijn.

Cushing is ze op getest, daar maakt de DA zich geen zorgen over. Ik denk dat ze de Equest Pramox na de eerste vorst heeft gehad, volgensmij 8 weken geleden. Of het toen al echt vroor weet ik niet, het was wel koud :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 14:36

Maar is ze ook echt te mager of is het juist minder in de spieren zitten?

Misschien kun je een paar foto's plaatsen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:34

Je moet ook niet een net wegen wat je zelf vult, maar eentje die de stal houdster heeft gevuld. Anders weet je nog niets.
Dus een keer langs gaan als er net gevoerd is.

Ik weet niet hoeveel luzerne ze krijgt, maar 1 volle voerschep weegt maar ongeveer 200 gram.
Als je wilt dat ze meer eiwitten krijgt moet je hier wel kilo's van geven.
Ik vind luzerne brok daarom handiger en ook fijner voor de maag zonder die harde stekels.

Er zijn ook heel veel paarden die het niet goed doen op de senior priores.

Ik gaf zelf master senior slobberbrok.
Met 2 weken zag ik al verschil. Nooit weer terug gegaan op de senior priores.

En ik zou het mengen met de fibrebeet.
Ze mag van beide wel een holle schep per keer hebben . En heel veel hooi.
Als ze dan niet bij komt zou ik het toch ergens anders in zoeken.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 16:45

Ik denk dat je eerst exact moeten weten wat ze gevoerd krijgt. Dus het hooi in kg, als er iedere keer maar 1 kg in het net zit, dan krijgt ze veel te weinig. Met de senior priores net zo, daar moet ze om bij te komen toch wel een paar kg van hebben anders zie het nog niet terug en met de luzerne net zo. De meeste mensen denken dat ze genoeg voeren met een schepje van dit en een netje van dat, maar in praktijk is het toch vaak veel te weinig, zeker voor een paard wat moet aankomen. Dus misschien kun je eens mee kijken met de stalhouder wat die exact voert? Dan weet je wat en dan kun je er gericht iets aan doen, nu blijft het gissen. Is onbeperkt hooi geen optie op deze stal?

floortjeReinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 16:56

Paardenfann4 schreef:
Ik denk dat je eerst exact moeten weten wat ze gevoerd krijgt. Dus het hooi in kg, als er iedere keer maar 1 kg in het net zit, dan krijgt ze veel te weinig. Met de senior priores net zo, daar moet ze om bij te komen toch wel een paar kg van hebben anders zie het nog niet terug en met de luzerne net zo. De meeste mensen denken dat ze genoeg voeren met een schepje van dit en een netje van dat, maar in praktijk is het toch vaak veel te weinig, zeker voor een paard wat moet aankomen. Dus misschien kun je eens mee kijken met de stalhouder wat die exact voert? Dan weet je wat en dan kun je er gericht iets aan doen, nu blijft het gissen. Is onbeperkt hooi geen optie op deze stal?

Wanneer ze op stal stal heeft bijna onbeperkt hooi, elke 3 uur wordt haar hooinet gevuld en vaak heeft ze dan alles nog niet op, dus kan ze in principe de hele tijd eten. Echt onbeperkt is hier geen optie

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:21

Ik zou als ik jou was eerst eens precies in kaart gaan brengen wat ze nou eigenlijk te eten krijgt. Dus hoeveel kg hooi en de analyse opvragen. Daarnaast moet je weten hoeveel kg ze van haar SP etc krijgt. Dan heb je inzicht in hoe het nu is en van daar uit kun je dingen veranderen.

Ik heb hele goede ervaringen met Anne Lem van https://www.eqinful.nl . Zij kan een voeradvies op maat geven. Ik heb meerdere paarden (op verschillende lokaties) enorm zien opknappen van haar voedingsadvies.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:22

floortjeRein schreef:
Paardenfann4 schreef:

Wanneer ze op stal stal heeft bijna onbeperkt hooi, elke 3 uur wordt haar hooinet gevuld en vaak heeft ze dan alles nog niet op, dus kan ze in principe de hele tijd eten. Echt onbeperkt is hier geen optie

Weer zo'n vaag verhaal. wat is elke drie uur? Om 9.00 uur om 12.00 uur en om 15.00 uur? Het zal niet het hele etmaal zijn maar ik geloof ook niet dat je een plek hebt waar ze om 7 uur beginnen s morgens en tot 24.00 uur dan om de drie uur voeren. Ik krijg de indruk dat je het niet op een rijtje wilt hebben?

floortjeReinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 17:25

Staat al eerder in het verhaald, vandaar dat ik het niet mogend getypt heb. Ze krijgt rond 8:00 uur slobber, luzerne en hooi. Dan gaat ze daarna de wei op tot 15:00. Daarna tot 18:00 de paddock op met hooi. Dan krijgt ze om 18:00 hooi in stal met slobber en luzerne, dan om 20:30 en dan 23:00 nog hooi

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 17:59

Ik ben na het lezen van alle berichten eigenlijk een beetje bang dat er niet gevoerd word wat er gezegd word dat mevrouw voert....

Het kan niet zo zijn dat een paard met die hoeveelheden zo blijft afvallen.

Jouw paard kan hier niets aan doen. Het is aan jou om het nu voor je paard op te nemen en een aantal keer midden op de dag/ in de ochtend/ langs te gaan om te kijken of ze daadwerkelijk voer heeft.

Helaas te vaak meegemaakt..mooie praatjes...maar paarden kregen geen voer.

Van 0800 tot 1500 op een wei nu staat gelijk aan 7 uur staan zonder eten.
Dit is echt not done....
Er zitten geen voedingsstoffen meer in het gras.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:07

Waarom zijn er zoveel voerbeurten nodig? Ik had gewoon een net in mijn stal daar deed hij van 18.00 tot 6.00 mee en dan had hij vaak nog een klein beetje over. Dan stond ie buiten overdag de andere 12 uur met onbeperkt eten en 's avonds zorgde ik dat de stal gedaan was en het net gevuld was.

Als deze stalhouder om 18.00, 20.30 en 23.00 moet voeren zijn dat wel hele pietluttig gevulde netjes lijkt me? En hoe lang gaat dat laatste net dan mee? Ook maar 2,5 uur? Want de hele nacht niet voldoende kunnen eten kan er ook wel inhakken.

floortjeReinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 18:40

Celebi schreef:
Waarom zijn er zoveel voerbeurten nodig? Ik had gewoon een net in mijn stal daar deed hij van 18.00 tot 6.00 mee en dan had hij vaak nog een klein beetje over. Dan stond ie buiten overdag de andere 12 uur met onbeperkt eten en 's avonds zorgde ik dat de stal gedaan was en het net gevuld was.

Als deze stalhouder om 18.00, 20.30 en 23.00 moet voeren zijn dat wel hele pietluttig gevulde netjes lijkt me? En hoe lang gaat dat laatste net dan mee? Ook maar 2,5 uur? Want de hele nacht niet voldoende kunnen eten kan er ook wel inhakken.

De andere paarden eten niet uit een net, alleen die van ons omdat ze haar eten altijd vreselijk door de stal haalt. Ze krijgen idd om 20:30 wat minder dan de andere voerbeurten, maar vaak heeft ze dan ook nog niet alles op en wordt er gewoon bijgegooid. Maarja dat is lastig inschatten als je het niet zelf doet natuurlijk!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:42

Ivm je laatste post: is haar gebit kortgeleden onder sedatie gecheckt door een tandarts? Toch gek dat ze haar ruwvoer zo door de stal smeert. Heeft ze dat altijd al gedaan?

Hoe zagen haar bloedwaardes eruit? Lever? (Leverbot) en vitamines en mineralen? Hoe ziet haar mest er uit?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:43

Geen voedingsstoffen in het gras lees ik meerdere keren. Maar dat is toch geen probleem?

Als er maar voldoende staat om geen lege maag te hebben.
De voedingsstoffen geef je bij met brok of balancers.
En uiteraard met hooi.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 18-02-25 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

floortjeReinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 18:44

Hannanas schreef:
Ivm je laatste post: is haar gebit kortgeleden onder sedatie gecheckt door een tandarts? Toch gek dat ze haar ruwvoer zo door de stal smeert. Heeft ze dat altijd al gedaan?

Hoe zagen haar bloedwaardes eruit? Lever? (Leverbot) en vitamines en mineralen? Hoe ziet haar mest er uit?

Tandarts is ook nog kort geleden, denk 4 maanden en ze gaat eens per jaar. Ze heeft haar hooi altijd door de stal gesleept, ze eet heel erg traag en wanneer ze er eenmaal op heeft gestaan at ze het nooit meer op. Dus ze eet al jaren uit een net :)

floortjeReinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 18:48

Ik maak mezelf persoonlijk meer zorgen om het feit dat ze zo raar aan het ruien is, ik denk dat het ruien zelf haar veel energie kost, maar ook het zichzelf warmhouden omdat ze zo dun in haar vacht zit. Een dikkere deken dan 200g+hals is lastig omdat het weer zo wisselend is momenteel, het ene moment voelt het heerlijk met de zon en het andere moment vriest het en staat er een vieze wind.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 18:53

Hier zijn beide paarden dit jaar ook eerder begonnen met de rui als andere jaren.
Al half januari.
Normaal beginnen ze nu ergens.
Ik heb er geen verklaring voor want hier is niks veranderd

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:00

floortjeRein schreef:
Ik maak mezelf persoonlijk meer zorgen om het feit dat ze zo raar aan het ruien is, ik denk dat het ruien zelf haar veel energie kost, maar ook het zichzelf warmhouden omdat ze zo dun in haar vacht zit. Een dikkere deken dan 200g+hals is lastig omdat het weer zo wisselend is momenteel, het ene moment voelt het heerlijk met de zon en het andere moment vriest het en staat er een vieze wind.

Leverbot gecheckt? Bloedwaardes?
Als je dus zeker weet dat ze niks veranderd is kwa hooi eten en hoeveelheid voeding moet je doorzoeken. Ineens zo’n verandering is abnormaal. Blijven zoeken tot je het gevonden hebt. Kan er sprake zijn van enige mate van slokdarmverlamming? Maagproblemen uitgesloten met een scopie? Dunne vacht en afvallen moet ergens vandaan komen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:03

Hier begon het verharen juist later dit keer. Meestal was hij de dag nadat de dagen langer of korter werden al de eerste haren aan het loslaten. Nu was dat pas eind januari geloof ik, bijna een maand later dan normaal wat ik wel opvallend vond. Iemand gaf me al de verklaring van de weinige zonuren (grauw grijs weer en sneller donkerder vanwege bewolking) en inderdaad, nadat het een weekje zonniger was kwamen opeens een hoop haren los.

Maar dat is geen verklaring voor juist vroeger in de rui gaan. Maar goed, vroeger is het niet perse want vanaf eind december is het dus normaal dat de haren gaan loslaten.

TS, als je het hebt over gek verharen denk ik toch weer aan PPID. Had je daar de uitslag op papier van gekregen?

floortjeReinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-25 19:07

Bloedwaardes en lever waardes zijn gecheckt, waren goed maar ze zat tegen de ondergrens van bloedarmoede aan (schijnt bijna altijd bij friezen zo te zijn). Dus toen hebben we voor de zekerheid haar een hemobooster van de DA gegeven. Lever was goed en PPID is negatief, dat weten we zeker :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 19:43

Dat verharen zie je soms ook als een paard een soort van reset krijgt.
Als er bijvoorbeeld iets flink veranderd in de levensstijl en voeding.
Dat is hier gebeurd, immers van stal naar buiten en meer bijvoeding.
Ik zou me daar eigenlijk geen zorgen om maken.( die van mij is 31 en verhaart als een malle nu)

Ik zou wel, en dat heb ik eerder benoemd toch wel wat bij de slobber doen.
Doe er wat fiberbeet bij, een volle schep kan makkelijk bij de seniores,laat dat maar samen weken en ga op de wei bijvoeren.

floortjeReinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 18:25

ellepel schreef:
Dat verharen zie je soms ook als een paard een soort van reset krijgt.
Als er bijvoorbeeld iets flink veranderd in de levensstijl en voeding.
Dat is hier gebeurd, immers van stal naar buiten en meer bijvoeding.
Ik zou me daar eigenlijk geen zorgen om maken.( die van mij is 31 en verhaart als een malle nu)

Ik zou wel, en dat heb ik eerder benoemd toch wel wat bij de slobber doen.
Doe er wat fiberbeet bij, een volle schep kan makkelijk bij de seniores,laat dat maar samen weken en ga op de wei bijvoeren.

Dat klinkt als een geruststelling!!