Rotstraal, wat is het beste middel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sentir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 06:01

Kevin bacon's hoof solution met afwisselinv van cyclospray. Dat is wat helpt bij mij.

Mando

Re: Rotstraal, wat is het beste middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:22

Op advies van mij hoefsmid gebruik ik ctc spray.
Werkt heel goed.
Te koop bij je da.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 08:53

Ik ben al een tijdje aan het tobben maar we zitten in de lift. Hoefsmid 1 gaf nooit aan dat er wat was, ondanks dat ik vroeg hoe en wat. Hij zei dat alle paarden t hebben :') En rotstraal was nu eenmaal nieuw voor mij. Tsja haha, kan de beste overkomen.

Ik heb van alles geprobeerd zoals bijv de rotstraal gel van Heltiehorse maar uiteindelijk ben ik geeindigt met proberen bij de blauwe spray van Unique Horn, en daarna de HPE van Unique Horn en soms nog de klei.

Na het rijden is de hoef droog en doe ik hem goed af met een harde borstel. Spray de blauwe spray, dat ruikt een beetje mintachtig(?) alsof het echt iets bestrijd zegmaar haha. Als dat is ingetrokken druppel ik de hpe in de gleuven en laat dat intrekken. Daarna terug de paddock in.

Van binnenuit begon ik met de Heltiehorse Silicum, dat heeft ook wel een hoop goeds gedaan. Voedingtechnisch puzzel ik regelmatig, niet perse alleen voor de hoeven.

Mijn 2e hoefsmid kwam iedere 5 weken, dat laat ik me dus ook nooit meer aanpraten haha. Nu is bijna alle rotstraal weg, maar moet het nog goed in de gaten houden. Ze staan vrij droog maarja... de regen kan je niet tegen houden :)

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:16

Propolis tinctuur, flesje kan je gewoon kopen online bij de imker en is niet zo duur. (HPE heeft ook druppels, daar zit ook propolis in alleen dat is veel duurder ;)
Propolis is een natuurlijke bacteriedodende stof die door bijen wordt gemaakt, dit zit ook in honing. Dit maakt ook de gezonde weefsels niet kapot en stimuleert volgens mij juist zelfs weer groei van weefsel.

Dit werkt echt heel goed. Maar bij rotstraal is ook je managment van belang (voldoende beweging, kwalitatief goed ruwvoer, weerstand op orde).

Wat ik altijd doe is propolis druppelen. Als het heel diep is dan doe ik er hypozin eroverheen en een watje (gewoon van die wattenbollen van de drogist) erin duwen.

Hopelijk ben je er snel vanaf!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:35

Azijn.

Werkt hier als n tierelier.
En ik gebruik nu hoofarmor wegens gevoelige voeten. Voorkomt ook n hoop gezeur.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:43

xDenies schreef:
Ik ben al een tijdje aan het tobben maar we zitten in de lift. Hoefsmid 1 gaf nooit aan dat er wat was, ondanks dat ik vroeg hoe en wat. Hij zei dat alle paarden t hebben :') En rotstraal was nu eenmaal nieuw voor mij. Tsja haha, kan de beste overkomen.

Ik heb van alles geprobeerd zoals bijv de rotstraal gel van Heltiehorse maar uiteindelijk ben ik geeindigt met proberen bij de blauwe spray van Unique Horn, en daarna de HPE van Unique Horn en soms nog de klei.

Na het rijden is de hoef droog en doe ik hem goed af met een harde borstel. Spray de blauwe spray, dat ruikt een beetje mintachtig(?) alsof het echt iets bestrijd zegmaar haha. Als dat is ingetrokken druppel ik de hpe in de gleuven en laat dat intrekken. Daarna terug de paddock in.

Van binnenuit begon ik met de Heltiehorse Silicum, dat heeft ook wel een hoop goeds gedaan. Voedingtechnisch puzzel ik regelmatig, niet perse alleen voor de hoeven.

Mijn 2e hoefsmid kwam iedere 5 weken, dat laat ik me dus ook nooit meer aanpraten haha. Nu is bijna alle rotstraal weg, maar moet het nog goed in de gaten houden. Ze staan vrij droog maarja... de regen kan je niet tegen houden :)

Een bekapinterval om de 5 weken is niet zo raar hoor, daar zal dan vast een reden voor zijn geweest.

Een normale interval ligt ergens tussen de 4/8 weken, afhankelijk hoe het met de hoeven gesteld is (ondergeschoven hielen, hoge hielen die gecorrigeerd moeten worden, te lange kwartieren etc).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 09:45

Mijn bekapper heeft ook een interval van 5 weken. Dat werkt hier juist heel fijn vanwege een aantal moeilijke voeten (snel flare, scheuren, dunne zool).

Hier overigens ook altijd rotstraal gehad. Ook bij 24/7 buiten, maar wel vieze voerplekken. Urine en mest zijn echt de grootste boosdoener, of ze nu binnen of buiten staan. Pas nu ik ze op een track met zwarte grond heb staan en schone voerplekken, heb ik geen rotstraal meer gezien. Ook niet met het natte weer.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:22

CTC-spray, hypozin en hoof sticks van Unique Horn (zeker bij de diepere gleuven waar je met de hypozin niet altijd even makkelijk bijkomt) werken hier goed. Propolis heb ik idd ook wel eens gehoord maar zelf (nog) nooit geprobeerd.

Dries1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 10:54

Hier ook goede ervaring met hypozin. Ik smeer het op/in de straal met een tandenborstel. Dan kan ik er wat beter bij komen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:16

Vorig jaar had ons paard ook echt hardnekkige rotstraal waarbij ik me wel zorgen ging maken. Dryfeet dat eerst altijd goed werkte deed helaas niet (volgens mij hebben ze alle ingrediënten natuurlijk gemaakt). Met Hipozin kwam er gelukkig snel verbetering in. Als het natuurlijk is gebruik ik het nog preventief

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 11:36

https://www.heemskerk-dairy.com/nl_NL/p ... 00-ml/421/

Paard met erge rotstraal/straalkanker en dit spul heeft wonderen verricht. :)
Eerst een maand behandeld met Hypozin en HPE druppels, maar deze gel werkt echt veel beter.

En natuurlijk de stal goed bijhouden en in een droge wei/paddock houden buiten.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:00

Hpe druppels en de klei ja. En inderdaad bekapinterval van 5 weken is geen aanpraten maar juist normaal :j

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:35

Voor de mensen die azijn gebruiken: is dit gewoon de “normale” die je in de winkel kan kopen?
Ik had nog nooit gehoord van azijn gebruik bij rotstraal maar wil het misschien wel eens proberen. Wie weet dat het met zoiets simpels/goedkoops is opgelost.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:13

Wiwabalia schreef:
Een bekapinterval om de 5 weken is niet zo raar hoor, daar zal dan vast een reden voor zijn geweest.

Een normale interval ligt ergens tussen de 4/8 weken, afhankelijk hoe het met de hoeven gesteld is (ondergeschoven hielen, hoge hielen die gecorrigeerd moeten worden, te lange kwartieren etc).

Oké, maar voor mijn merrie is dat helemaal niet nodig :) Gaat nu 1x in de 8 weken en dat is prima, zelfs veel beter. Hoeven zijn ook aan de veel betere hand dus ben blij dat ik ben overgestapt (ondanks dat dit een andere reden had).

Maar ik reageerde op TS over de rotstraal :)

Onyks

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:42

Ja gewoon natuurazijn, 50 cent voor paar liter in de supermarkt! Ik zou het wel wat verdunnen met water. Je kan het ook in een spray fles doen is makkelijker tijdens het schoonmaken. Dan lekker met tandenborstel ertussen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 17:43

dollyspikkel schreef:
Voor de mensen die azijn gebruiken: is dit gewoon de “normale” die je in de winkel kan kopen?
Ik had nog nooit gehoord van azijn gebruik bij rotstraal maar wil het misschien wel eens proberen. Wie weet dat het met zoiets simpels/goedkoops is opgelost.

Ja, gewoon azijn is prima en heeft bijna iedereen wel in het keukenkastje staan. :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 18:44

Tee tree olie heeft hier ook vaak goed geholpen. En niet te vaak hoefjes krabben…(tenzij je op de straat bent geweest natuurlijk).

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:39

Onyks schreef:
Ja gewoon natuurazijn, 50 cent voor paar liter in de supermarkt! Ik zou het wel wat verdunnen met water. Je kan het ook in een spray fles doen is makkelijker tijdens het schoonmaken. Dan lekker met tandenborstel ertussen.

Dat!!

Gewoon rete goedkoop en werkt als n tierelier.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 10:50

Waterstofperoxide. Bruist al het vuil eruit :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:26

Deden ze er vroeger ook niet tandpasta met fluoride gebruiken? Op een watje en dat in die gleuf proppen. Staat me zoiets bij. (Toen al die middeltjes er nog niet waren)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:33

De smid is alles is hier de ervaring.

Vroeger had ik hier en daar ook een met rotstraal, het ging op en af, maar was de hele winter wel altijd een of 2 die niet helemaal vrij waren.

Sinds een 7-tal jaar een andere, goeie smid en geen rotstraal meer gehad.

Het belangrijkste is toch echt dat de smid alles rond de straal vrij maakt proper en open zet, want geen bodem voor de rotstraal is gewoon geen rotstraal.

Veel bewegen, want door constant stil te staan, blijven veel meer dingen vastgeplakt in de hoef en creeeer je weer een vochtige en warme basis.

En een goed huis-tuin-keuken hulpje van mijn hoefsmid is bleekwater in de groeven doen met een spons of borstel.
Bleekwater droogt enorm uit en rotstraal heeft vooral een vochtige, weke basis nodig.
Als rotstraal uitdroogt is het weg.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 11:58

Popstra schreef:
Deden ze er vroeger ook niet tandpasta met fluoride gebruiken? Op een watje en dat in die gleuf proppen. Staat me zoiets bij. (Toen al die middeltjes er nog niet waren)

Zou kunnen. Tandpasta doodt ook wel bacteriën en droogt uit.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 12:07

Hier ook Hypozin in geval van rotstraal.

Even afkloppen maar gelukkig maar 1 x nodig gehad.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 16:22

Onyks schreef:

Bedankt!
Welke verdunning gebruik ik dan best?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 18:10

Als je niks aan de oorzaak doet, blijft het vaak terugkomen.