MKZ uitbraak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: MKZ uitbraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:35

Volgens mij mogen álle paarden binnen een bepaalde cirkel van een besmet bedrijf niet van het terrein af. Dat was iig zo met de laatste uitbraak. Ik zit 100 mtr van een pensionstal af met toen ook nog mestkalveren en mocht 3 maanden niet van mijn terrein af met paarden. (niet handig als je thuis geen longeer- of rijmogelijkheden hebt).

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 16:41

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 17:29

Ik hoop echt dat het bij die gevallen in Duitsland blijft. Mijn paard staat bij mijn ouders met vleeskoeien en ik woon zelf op een geitenbedrijf. Dus ik kom zelf even niet bij de geiten in de stal. En hou de kleren die ik aan heb gehad bij mijn paard even bij mijn ouders.

Ik kan zelf de uitbraak in 2001 niet heel goed meer herinneren, alleen dat ik inderdaad niet met mijn pony het erf afmocht en ik absoluut niet bij de koeien mocht komen. Mijn vader molk toen nog en wij op de rand van het gebied woonde waar de grootste uitbraak was.

MysterionX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 20:32

DubbelFun schreef:
Volgens mij mogen álle paarden binnen een bepaalde cirkel van een besmet bedrijf niet van het terrein af. Dat was iig zo met de laatste uitbraak. Ik zit 100 mtr van een pensionstal af met toen ook nog mestkalveren en mocht 3 maanden niet van mijn terrein af met paarden. (niet handig als je thuis geen longeer- of rijmogelijkheden hebt).

Bij ons zaten de stallen destijds in een loods (varkensbedrijf). Bodem van de loods vol zand gegooid zodat ze nog iets van vrije beweging hadden met hun boxdeuren open (Ik mocht ze dus niet eens over het eigen terrein naar de buitenbak brengen)

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-25 21:52

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-25 11:06

MysterionX schreef:
DubbelFun schreef:

Bij ons zaten de stallen destijds in een loods (varkensbedrijf). Bodem van de loods vol zand gegooid zodat ze nog iets van vrije beweging hadden met hun boxdeuren open (Ik mocht ze dus niet eens over het eigen terrein naar de buitenbak brengen)

Zodoende was er indertijd op mijn stalling een "vluchtelinge" met haar paard aangekomen. Die hebben ze geaccepteerd en na de crisis is ze gebleven. Zij was dus illegaal maar ik snapte het goed- op "onze" stalling waren verder alleen paarden dus geen besmettingsgevaar. Ik zou dit nooit doorvertellen maar die stalling bestaat al vele jaren niet meer .Overigens heb ik wat dit soort zaken betreft geen vertrouwen in de overheid omdat zij puur om financiele motieven ook geheel gezonde dieren liet doden.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:42

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:56

Gelukkig maar, maar dus al wel geruimd, dat is ook zuur zeg..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 12:59

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 13:05

Goed nieuws!
Inderdaad wel zuur dat er al is geruimd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 15:09

maessie schreef:

Tja, in 2001 werden er tegen de 300.000 dieren preventief afgemaakt in Nederland.
Gezonde dieren, complete boerenbedrijven kapot. Een groot drama

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-25 16:09

geruimd, puur om economische redenen. Geen gevaar voor de volksgezondheid of dierenwelzijn. Er had ook gewoon geënt kunnen worden. Dit is echt een groot drama geweest. Minister Brinkhorst mag hier in huis nog steeds niet genoemd worden (en daarmee Laurentien ook niet)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 01:30

Was het niet zo, dat zelfs geënte dieren ook werden geruimd?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:50

Kinke schreef:
maessie schreef:

Tja, in 2001 werden er tegen de 300.000 dieren preventief afgemaakt in Nederland.

Die dieren zouden toch sowieso gedood worden (vanwege hun vlees)?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:57

Lieser schreef:
Kinke schreef:

Om moe van te worden dit soort reacties.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:02

Wintu schreef:
Was het niet zo, dat zelfs geënte dieren ook werden geruimd?

Klopt idd. Ze kregen eerst een noodenting om vervolgens later afgemaakt te worden. Omdat rendac het allemaal niet aan kon. Dit is wat mijn collega's mij vertelde van de week, bij hun kwamen de trauma's al weer boven.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:08

Lieser schreef:
Kinke schreef:

A) misschien wel, maar dan nuttig voor consumptie en niet zinloos vernietigd.
B) niet allemaal tegelijk waardoor boeren hele foklijnen, die generaties van ouder op kind zijn overgedragen, vernietigd zijn.
C) je weet dat er verschil is tussen melkvee en vleesvee?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:15

En wat te denken van al die hobbydieren ???

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:15

Lieser schreef:

Mensen gaan ook dood, dus als iemand ze een handje helpt, maakt dat niks uit, bedoel je?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:22

anjali schreef:
Zodoende was er indertijd op mijn stalling een "vluchtelinge" met haar paard aangekomen. Die hebben ze geaccepteerd en na de crisis is ze gebleven. Zij was dus illegaal maar ik snapte het goed- op "onze" stalling waren verder alleen paarden dus geen besmettingsgevaar. Ik zou dit nooit doorvertellen maar die stalling bestaat al vele jaren niet meer .Overigens heb ik wat dit soort zaken betreft geen vertrouwen in de overheid omdat zij puur om financiele motieven ook geheel gezonde dieren liet doden.

Dit kon mijn verhaal zijn. Ik stond toen in pension bij een gepensioeneerde boer die nog een paar vleeskoeien had. Er waren daar geen faciliteiten om te trainen dus ik was op verplaatsing bij een rijhal met mijn paard toen de 48-uur (of was het 72) stand-still werd afgekondigd. Dus ik kon niet meer terug. Gelukkig was daar een stal vrij.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:24

DubbelFun schreef:
En wat te denken van al die hobbydieren ???

Nou inderdaad! Genoeg vriendjes en vriendinnetjes van mijn kinderen die hun geitjes en schapen afgepakt zagen worden. We hebben met de hele basisschool nog een protest in gemeentehuis gehouden.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:06

Het lijkt gelukkig mee te vallen voor ons in Nederland. Als er dieren besmet waren geweest had dat nu toch wel tot uiting gekomen moeten zijn.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 15:15

Floko schreef:
Het lijkt gelukkig mee te vallen voor ons in Nederland. Als er dieren besmet waren geweest had dat nu toch wel tot uiting gekomen moeten zijn.

Wees vooral niet te vroeg blij!

Ik werk op een agrarisch kantoor, veel afspraken die niet doorgaan of 1 op een dag!

Krijg nog steeds kippenvel als ik denk aan de machteloosheid van al die boeren in 2001.

Zoethout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:45

Alja schreef:
Floko schreef:

Wees vooral niet te vroeg blij!

Ik werk op een agrarisch kantoor, veel afspraken die niet doorgaan of 1 op een dag!

Krijg nog steeds kippenvel als ik denk aan de machteloosheid van al die boeren in 2001.

Inderdaad, nog niet te vroeg juichen. Bij ons is in 2001 ook alles geruimd. De overheid zal het vast ook niet zo erg vinden als er 'helaas door een uitbraak van een virus' veel koeien afgemaakt moeten worden en daardoor mogelijk veel oude boertjes de knoop door hakken om te stoppen, net zoals in 2001. Dat is wel weer te zien aan een veels te lakse Wiersema vorige week

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-25 16:50

onze kalveren worden volgens de handelaar vanaf eind deze week weer opgehaald, dus dan zal het wel weer 'veilig' zijn lijkt me. Het blijft toch altijd spannend inderdaad.