Van 24/7 buiten naar 20/7 op stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Beemsterkaas

Re: Van 24/7 buiten naar 20/7 op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:39

Ze gaan het heerlijk vinden! Ziet er een leuk plekje uit.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-25 20:39

Wat een leuk beeld zo.

Wou nog toevoegen, mijn paard houdt enorm van buiten zijn, maar zet ik hem nu op het weitje dan komt hij in galop afgerend om toch maar weer naar binnen te gaan.
Het is veel te nat, en hij is daar duidelijk niet blij mee. Maar op stal staan hele dag doe je hem ook geen plezier mee, zodra de deur open gaat wil hij heel graag eruit.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 11:04

Hoi Ts wat een moeilijke keuze. Ik heb ongeveer dezelfde keuze moeten maken ivm een peesblessure. Mijn paard komt 3 uur per dag buiten helaas. We staan er nu al een paar weken en hij lijkt het goed te doen. De meeste paarden passen zich ook wel aan. Het lastigste vond ik nog dat ik het gevoel had dat ik zijn vrijheid had ontnomen met mijn keuze. Dat heb ik nu langzaam kunnen verwerken. Een paard denkt niet zo en geeft jou ook niet de schuld. In jou geval is de keuze helemaal begrijpelijk en ik hoop dat je een fijner plekje kan vinden voor hem. Voor nu staan ze vast prima en moet je de zorgen een beetje los laten :). Succes!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 15:09

Haa wat leuk, dan kijk je op bokt en zie je ineens je paarden bij Uitgelicht staan :o

@Art_Ificious Soms is het lastig om het juiste te doen. En uiteindelijk weet je nooit precies wat je paarden denken. Maar soms is je best doen misschien genoeg :)

@Lokii Fijn dat je paard het goed doet. En ik snapje keuze als je paard geblesseerd is. Dan kan je er zelf ook weinig aan doen, toch?

Bedankt Beemsterkaas!

Ik ben gisteren toegevoegd aan de groepsapp van stal en heb meteen iemand gevonden die mijn paarden 5 dagen in de week in de paddock zet, en ik die van haar 5 dagen in de week. Dus dat is weer een extra keer per dag eruit.
Daarnaast heb ik met de verzorgsters van mijn paarden een gedeelde agenda aangemaakt waar iedereen in kan zetten wanneer ze er zijn. Zodat er nooit 2 mensen op dezelfde tijd zijn en degene die het ene paard rijdt, de ander in de paddock kan zetten.

Als we dit schema kunnen volhouden, komen de paarden 3 keer verspreid per dag op de paddock en wordt er één keer per dag met ze gewerkt.
Daarnaast krijgen ze 3x per dag ruwvoer en 2x per dag krachtvoer.
Ik denk dus niet dat ze zich hoeven te vervelen *D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 15:54

Je doet het super hoor TS. Als het niet anders kan, kan het niet anders.

Ik moest mijn paard door een operatie noodgedwongen van 24/7 buiten naar 24/7 op stal houden. SLIK.

En (achteraf, want tijdens, kon ik mijn haren wel uit mijn hoofd trekken) is me dat alles meegevallen. Nee, dat vond ze niet tof, ja dat zag ik wel echt aan mijn paard. Maar ze was zeker niet miserabel of depressief. Omdat ik het verschil herkende, zag ik het wél. Maar alle anderen vonden haar gewoon fris en fruitig kijken. En op het moment dat ze weer naar buiten mocht om te gaan stappen of zelfs weer even een uurtje los mocht, zag je meteen weer het oude paard terug keren.
Dus als jij dit nu voorlopig zo kunt fixen komt het vast goed met je paarden.

Ik ben en blijf fan van 24/7 vrije keuze maar het moet wel veilig en comfortabel kunnen. Anders moet het maar even anders.

Succes met je zoektocht naar een volgende fijne plek voor de toekomst.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 18:17

Ik denk niet dat het perse kwaad kan en in jouw geval is het een heel begrijpelijke keuze. Alles is beter dan daar waar je stond. Wie weet bevalt het jouw paarden ook goed en hoef je niet op zoek naar wat anders. Voor nu zullen ze je vast dankbaar zijn dat ze een veilige droge plek hebben waar ze voldoende te eten hebben en nog steeds lekker samen zijn.

Mijn paard komt van 24/7 buiten naar 20/7 binnen en ze is helemaal de prinses. Ze beschikt over een stal van 4,5x4,5, onbeperkt ruwvoer, 2 voerbeurten per dag en voor nu 4 uur per dag op een droge paddock met vriendinnen en hooi. Van het voorjaar gaat ze weer lekker de hele dag de wei op. Naast de 4 uur paddock, zet een stalgenoot haar 's morgens in de molen en rijd ik haar 's avonds. Ik heb ook ernstig getwijfeld of ik hier goed aan deed, maar als ik zie hoe goed ze erbij staat, altijd vrolijk is en geniet van de rust op stal dan ben ik blij dat ik het gedaan heb. Zodra ik ook maar aan haar ga merken dat dat anders wordt ga ik op zoek naar wat anders.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:10

Sounds like a plan! Succes! :j

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:44

speurneusc schreef:
_suus19_ schreef:
Mijn paarden hebben jarenlang 24/7 buiten gestaan. Ze kennen het op stal staan wel, maar ik wilde ze altijd het beste geven en dat was naar mijn idee 24/7 buiten in een kudde met goede schuilmogelijkheden.

Ik heb lang mijn eigen plekje gehuurd, dat was heel fijn maar heel veel werk. Uiteindelijk kon ik terecht op een kleine pensionstalling met vrije uitloop en heb ik mijn eigen plekje opgegeven.
Helaas loopt het op deze stal niet zoals verwacht. Er wordt slecht uitgemest waardoor ze vaak in de derrie staan wat slecht is voor de hoeven en waardoor ze ook niet goed droog en schoon kunnen liggen. Daarnaast wordt er regelmatig te weinig eten gegeven waardoor ze lang zonder staan. Maar de absolute dealbreaker is dat we naast een onoverzichtelijke 80-weg staan en men steeds maar vergeet de hekken dicht te doen. In een jaar tijd zijn de paarden nu 5 keer ontsnapt. Ik vind dit levensgevaarlijk en heb dus besloten te verhuizen.

Jammer genoeg zijn er de afgelopen tijd veel stallen gesloten en is er weinig per direct beschikbaar. Ik sta wel op de wachtlijst voor een hit actief stal, maar ik wil nu weg en niet wachten tot het fout gaat in de tussentijd.

Daarom heb ik besloten te verhuizen naar een pensionstal waar de paarden voornamelijk op stal staan. Gelukkig is het maar voor 3 maanden, daarna begint het weide seizoen en kunnen ze 24/7 op de wei tot het einde van de zomer. Dat geeft mij meer tijd om iets anders te zoeken.

Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, maar ik moest het even van mij afschrijven. Misschien hebben mensen nog tips om de tijd op stal voor mijn paarden wat aangenamer te maken, of positieve woorden over hun paarden die van continue buiten naar een traditionele stalling gegaan zijn en waar dit wel goed uitpakte.

Ik heb gelukkig voor beide paarden een verzorger. Zij zullen 3 dagen per week komen en dan het paard waarmee zij niet bezig zijn in de paddock of stapmolen zetten. Daarnaast krijgt het andere paard dus beweging van hun. Dat is heel afwisselend: rijden, longeren, springen, buitenrijden, wandelen etc.
Zelf zal ik er ook 3 dagen per week zijn en zal hetzelfde doen. Met een paard werken, terwijl de ander buiten staat. En zal ze ook samen even buiten zetten terwijl ik uitmest etc.
Ik hoop nog wat te kunnen regelen met stalgenootjes, dat we elkaars paarden buiten zetten.
Daarnaast zet de stal ze 1,5 uur buiten 5 dagen per week.

Alles bij elkaar zullen ze dus 3 keer per dag uit de stal komen voor ongeveer een uur per keer gemiddeld.
Buiten dat zijn er 6 voer momenten per dag, 3x ruwvoer en 3x krachtvoer. Afhankelijk van hoe lang ze met het hooi doen kan ik het krachtvoer vervangen door een ruwvoer vervanger.

Ze krijgen een buitenbox en kunnen dus ten alle tijden het hoofd naar buiten steken en van de frisse lucht genieten.

Ik heb een noodoplossing , als het echt niet gaat kunnen ze naar m’n ouders. Die hebben een kleine schuilstal met paddock en klein stukje land. Echter kunnen mijn ouders de verzorging niet meer op zich nemen en is het 2 uur van mijn werk af en 5 kwartier van mijn huis. Ook niet ideaal dus.

Hoe denkt bokt hierover? Is dit paardwaardig? Wat voor keuze zouden jullie gemaakt hebben in mijn geval?

voor die 24/7 buiten hype stonden miljoenen paarden al sinds dat we met paarden iets doen op stal, dus dat zal allemaal wel meevallen.

Nou ja en in de middeleeuwen trokken ze tanden zonder verdoving, slachtten ze elkaar af als ontspanning en ga zo maar door...

Gaan we met zijn allen dan ook maar gewoon lekker terug naar die tijden?
Ging immers ook prima...

Wat voor kromme redenering is dit nou weer... En wéér ten koste van de stemloze paarden :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 16:39

Little_Gift schreef:
voor die 24/7 buiten hype stonden miljoenen paarden al sinds dat we met paarden iets doen op stal, dus dat zal allemaal wel meevallen.

Nou ja en in de middeleeuwen trokken ze tanden zonder verdoving, slachtten ze elkaar af als ontspanning en ga zo maar door...

Ging immers ook prima...

Wat voor kromme redenering is dit nou weer... En wéér ten koste van de stemloze paarden :')[/quote]

gek he dat er zoveel in beslagnames van paarden zijn tegenwoordig, zware verwaarlozing in de blub zonder eten of drinken. Zelf met dode soortgenoten ernaast. Stemloos? Waar ben jij dan om niet voor deze dieren op te komen????????? maar wel zeiken over een warme stal met dagelijks vers hooi, water en verzorging want dat zouden ze niet willen?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:12

Ach ach ach je haalt er allerlei zaken bij om je kromme gedachte recht te breien maar je maakt eigenlijk alleen maar mijn standpunt duidelijker.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 10:46

Little_Gift schreef:
Ach ach ach je haalt er allerlei zaken bij om je kromme gedachte recht te breien maar je maakt eigenlijk alleen maar mijn standpunt duidelijker.

prima maar dring dat een ander niet op dan!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 15:20

speurneusc schreef:
Little_Gift schreef:

prima maar dring dat een ander niet op dan!

Moet jij net zeggen met je tig berichten hier over waarom jij het ethisch verantwoord vindt om paarden op te sluiten _O-

Ik heb hier tot nu toe 2 posts en beide gaan niet eens over wat ts moet doen...

Iets met de pot en de ketel dus :')

Ik ga je nu echter geen aandacht meer geven.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:15

Ik heb je getemd Little Gift.

Je voegt een erg negatieve sfeer toe aan dit topic. Kun je aub vriendelijk blijven? Ook als je een ander standpunt hebt dan een ander.

Bedankt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:33

speurneusc schreef:
Little_Gift schreef:

Ging immers ook prima...

Wat voor kromme redenering is dit nou weer... En wéér ten koste van de stemloze paarden :')

gek he dat er zoveel in beslagnames van paarden zijn tegenwoordig, zware verwaarlozing in de blub zonder eten of drinken. Zelf met dode soortgenoten ernaast. Stemloos? Waar ben jij dan om niet voor deze dieren op te komen????????? maar wel zeiken over een warme stal met dagelijks vers hooi, water en verzorging want dat zouden ze niet willen?[/quote]

Warme stal? Met verwarming ofzo?

Als mensen komen met een warme stal, dan is de kennis over het paard toch nog wel ver te zoeken. Weet je wat de ideale temperaturen zijn voor paarden?

Ten eerste is er veel minder zicht op wat er achter gesloten deuren gebeurt. Dus de ellende op stallen wordt gewoon minder gezien en dus ook minder gemeld.

Ten tweede zijn stallen niet zoveel beter dan buiten staan. In stallen staan ze in een veel te kleine ruimte in hun eigen mest en urine. Ze kunnen niet bewegen wat van essentieel belang is voor de gezondheid.
En sociaal contact, echt contact is er vrijwel niet of zeer beperkt.

Modder is vaak niet te voorkomen. Maar juist de 24/7 buiten plekken zijn vaak hard bezig om dan alsnog een droge, schone ligplek te hebben.
Paarden die op stal staan, gaan met slecht weer van een vieze stal naar een natte wei, bak of paddock. Daar zie je juist vaak weinig investeringen in goede buiten plaatsen en staan paarden bij slecht weer binnen of op een kleine, saaie zandpaddock of mogen slechts even los in een bak.

Tegen kou en wind kan je een paard nog beschermen. Je kan de benen schoon spuiten, dekens op doen etc. Tegen op stal staan, doe je niks.

Op stal gebeuren ook veel ongelukken. En juist paarden die weinig hun ei kwijt kunnen, krijgen ene blessure of ongeluk.

De bizarre uitzonderingen waar echte verwaarlozing is, staat los van hoe mensen hun paarden houden. Mensen die dieren mishandelen of verwaarlozen zouden dat overal doen.

Het ergste is nog dat als je melding doet van mishandeling of paarden die nooit buiten komen etc, dat ze niks doen, want paarden staan droog, hebben water en soms hooi of staan op stro. En ik kan echt een flinke lijst maken met wat we zijn tegengekomen op stallen.

Daarnaast gaat de vergelijking met vroeger helemaal niet op. Het was anders, maar vooral per regio en doel waren de verschillen groot. Ik kom uit Amsterdam en reed onder de rook van Amsterdam, maar paarden kwamen er de hele zomer op grote weides. 's winters stonden ze dan helaas binnen.

In buitengebieden stonden paarden altijd al juist buiten. Te vaak alleen en te vaak zonder de andere zorgen, maar 24/7 buiten is geen hype.

En het is inderdaad wat gezegd wordt; Mensen willen zelf profiteren van alle vooruitgangen, ontwikkelingen en luxe, maar als het om paarden gaat, is het opeens allemaal onzin.

En ja, die van ons gaan rond 23 uur op stal en komen 's middags even een tijdje op stal om extra te eten in de winter. Ze gaan er om 7uur uit en als ik zie wat ze mesten..........Gatver, echt.
Als ze met hoge uitzondering ergens einde van de middag op stal komen bij extreem weer, haal ik ze er 's avonds nog even uit om de stallen voor de nacht uit te mesten.
Stallen zijn alles behalve schoon. Alleen in de extra grote stal scheelt dat iets.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 16:37

superpony schreef:
Warme stal? Met verwarming ofzo?

Als mensen komen met een warme stal, dan is de kennis over het paard toch nog wel ver te zoeken. Weet je wat de ideale temperaturen zijn voor paarden?

Ten eerste is er veel minder zicht op wat er achter gesloten deuren gebeurt. Dus de ellende op stallen wordt gewoon minder gezien en dus ook minder gemeld.

Ten tweede zijn stallen niet zoveel beter dan buiten staan. In stallen staan ze in een veel te kleine ruimte in hun eigen mest en urine. Ze kunnen niet bewegen wat van essentieel belang is voor de gezondheid.
En sociaal contact, echt contact is er vrijwel niet of zeer beperkt.

Modder is vaak niet te voorkomen. Maar juist de 24/7 buiten plekken zijn vaak hard bezig om dan alsnog een droge, schone ligplek te hebben.
Paarden die op stal staan, gaan met slecht weer van een vieze stal naar een natte wei, bak of paddock. Daar zie je juist vaak weinig investeringen in goede buiten plaatsen en staan paarden bij slecht weer binnen of op een kleine, saaie zandpaddock of mogen slechts even los in een bak.

Tegen kou en wind kan je een paard nog beschermen. Je kan de benen schoon spuiten, dekens op doen etc. Tegen op stal staan, doe je niks.

Op stal gebeuren ook veel ongelukken. En juist paarden die weinig hun ei kwijt kunnen, krijgen ene blessure of ongeluk.

De bizarre uitzonderingen waar echte verwaarlozing is, staat los van hoe mensen hun paarden houden. Mensen die dieren mishandelen of verwaarlozen zouden dat overal doen.

Het ergste is nog dat als je melding doet van mishandeling of paarden die nooit buiten komen etc, dat ze niks doen, want paarden staan droog, hebben water en soms hooi of staan op stro. En ik kan echt een flinke lijst maken met wat we zijn tegengekomen op stallen.

Daarnaast gaat de vergelijking met vroeger helemaal niet op. Het was anders, maar vooral per regio en doel waren de verschillen groot. Ik kom uit Amsterdam en reed onder de rook van Amsterdam, maar paarden kwamen er de hele zomer op grote weides. 's winters stonden ze dan helaas binnen.

In buitengebieden stonden paarden altijd al juist buiten. Te vaak alleen en te vaak zonder de andere zorgen, maar 24/7 buiten is geen hype.

En het is inderdaad wat gezegd wordt; Mensen willen zelf profiteren van alle vooruitgangen, ontwikkelingen en luxe, maar als het om paarden gaat, is het opeens allemaal onzin.

En ja, die van ons gaan rond 23 uur op stal en komen 's middags even een tijdje op stal om extra te eten in de winter. Ze gaan er om 7uur uit en als ik zie wat ze mesten..........Gatver, echt.
Als ze met hoge uitzondering ergens einde van de middag op stal komen bij extreem weer, haal ik ze er 's avonds nog even uit om de stallen voor de nacht uit te mesten.
Stallen zijn alles behalve schoon. Alleen in de extra grote stal scheelt dat iets.

Amen! _/-\o_

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 17:41

Is deze discussie en dat gesneer echt nodig in dit topic?

TS geeft duidelijk aan dat het een noodoplossing is voor haar paarden, dat ze ondertussen naar een andere plek gaat zoeken en dat er een heel schema is opgesteld zodat haar paarden extra uit hun stal komen. Lijkt mij dat ze het welzijn van haar paarden voorop heeft staan.

En dan nog is het onnodig om zo van leer te trekken tegen elkaar. Ga die discussie in een ander topic voeren.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-25 13:16

Hierbij weer een update :o Hou het alsjeblieft een beetje gezellig.

Mijn paarden doen het eigenlijk heel goed. Ze komen echt 3 a 4 keer verspreid over de dag buiten. Dus ik denk dat de dagen zo voorbij zijn voor ze. Het is echt eten-buiten-eten-buiten-eten-buiten-werken-eten. Ze staan langs het pad waarlangs alle mensen naar hun auto lopen dus ze krijgen de hele dag aandacht van iedereen die langs loopt.

Stallen zijn eigenlijk altijd behoorlijk schoon. Valt me echt mee. ‘s ochtends worden ze opgestrooid door stal met een enorme laag. Alles wat ze gedurende de dag doen valt er gewoon doorheen. De bovenlaag is nog schoon als er einde dag uitgemest wordt. Sommige dagen wordt er 2 keer gemest, ligt een beetje aan het schema wie er komt.

De nachten duren wel wat langer voor ze denk ik. Ze krijgen niet alle dagen even veel hooi voor de nacht. Gelukkig mag ik wel extra hooinetten ophangen dus die heb ik nu besteld zodat ze gedurende de nacht langer kunnen eten.

Ze kroelen veel over de deurtjes heen met elkaar. Ze vinden het echt fijn dat ze naast elkaar staan en zoeken steun aan elkaar.
De stallen waar ze nu staan zijn echter container stallen. Voor mijn pony is het prima, voor mijn net-aan paard is het eigenlijk voor het mooie iets te klein (2,50x3,00).
Nu komt er in een binnenstal een box vrij (3,50x4,00).
Ik twijfel gigantisch of ik m’n paard naar die box door moet laten schuiven. Ik heb echt het idee dat ze happy zijn naast elkaar en mijn paard gaat wel gewoon in z’n box liggen. Daarbij de aanspraak die hij heeft met iedereen die langs loopt. En straks staat hij een beetje weggeduwd in een stil hoekje dan.
Voor mij gaan de kosten flink omhoog als hij naar die box gaat. Uiteraard niet de belangrijkste overweging, maar de stalprijzen liggen al zo hoog en het is best lastig elke maand…
Wat zouden jullie doen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:28

Lees nu je topic. Eerst wat ik dacht: wat fijn dat ze naast elkaar staan en in een buitenbox! Denk persoonlijk dat de nabijheid van elkaar, zo naast elkaar heel fijn is. Ze ogen happy voor je en dat is waar je naar moet kijken denk ik. Met je hart ipv met de centimeter :+ ;) . Klimaat binnen is ook vaak minder goed. Fijn dat je een stal hebt getroffen die je ruimte geeft mbt ophangen van hooinetten, dat er overdag ook plek is in de paddocks, je het al best heel goed kunt regelen zo!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:35

zou um lekker naast je andere laten staan, komt ook beter weer aan dan staan ze toch meer buiten meestal of ga je zelf meer met ze op pad, dagen worden ook langer licht en voor jezelf is het veel makkelijker ook, twee tegelijk aandacht geven of keuzes maken omdat de een aan de ene kant staat en de ander aan de andere kant... scheelt je gewoon ook meer tijd.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:36

Zeker naast elkaar laten staan!

Ook omdat dit (meen ik?) een tijdelijke oplossing is.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 13:40

Als je de foto ziet die je hier plaatste heb je volgens mij je antwoord :)

Ik zou enkel naar de grote stal gaan in geval van een groter paard, of als deze 2 té hard aan mekaar hangen en wat rust kunnen gebruiken.
Maar dat is niet, dus: lekker laten staan.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:14

Naast elkaar laten staan. Ze hebben het naar hun zin, zijn happy en vrolijk en hebben elkaar.

Verplaatsen is alleen maar onnodige stress dus lekker laten zoals het is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:21

Kudde van 2 biedt stabiliteit voor beide ook in boxen naast elkaar, lekker zo laten staan dus.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-25 15:31

Herkenbaar helaas en wel fijn om ervaringen te lezen hier…
Onze stal moet noodgedwongen stoppen waar wij al jaren staan en mijn gevoelige lipizzaner moet dus ook gaan verhuizen van een plekje met veel buiten en alles wat we zelf kunnen bepalen naar een grotere pensionstal met een dagdeel paddock maar in de zomer gelukkig wel ook hele dagen weidegang.
Hij kan stressen op stal als hij niet op zijn gemak is dus ik vind het ook heel spannend, maar het is een ramp bij ons in de buurt om wat te vinden, laat staan iets waar ze de hele dag naar buiten kunnen, dus ik ben al super blij dat ik dit heb, maar we moeten inleveren en vooral hij, en dat is lastig en spannend…

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-25 12:55

Bedankt voor jullie advies. Grappig, allemaal dezelfde mening. Ik twijfel nog steeds een beetje, maar neig ook wel meer naar in de buitenbox laten staan.
Ik heb gisteren even in de andere, grotere, stal gestaan en daar was het ook wat muffig. Stro en hooi staat daar opgeslagen, dus inderdaad een heel ander klimaat. Nou heeft mijn paard geen gevoelige luchtwegen, maar toch is de buitenlucht gezonder denk ik.

Inderdaad heel fijn dat de stal zo flexibel is. Ik wilde perse een stal waar deze mogelijkheden er waren en ook voldoende paddocks. Veel grote stallen hebben 3 of 4 paddocks en moet je erom vechten. Wij hebben er nu 13 en er zijn er vrijwel altijd meerdere leeg. Sommige momenten staat het wel even vol, maar dat is maar 15-30 minuten en dan komen er altijd weer meerdere vrij. Ik kan ze er gerust 2-3 uur in laten staan zonder dat ze eruit moeten omdat iemand anders de paddock nodig heeft.
Qua voeren voeren ze basisbrok van stal, maar meer dan de helft zet eigen bakjes klaar. En je kan per hooi-beurt kiezen of je je eigen net wilt laten geven of los hooi. En daarnaast mag je dus nog zelf netten pakken en ophangen. Extra stro is tegen betaling, maar ze krijgen dagelijks een kwart tot halve plak van een grote baal en staan heel hoog in het stro. Zelfs zo hoog dat ik me soms afvraag of ik niet moet vragen of ze minder kunnen krijgen.

Verder wordt ik regelmatig geappt met foto's, vraag of de deken af mag, ieder wondje wordt gemeld. Echt bizar goede service.

Idee was inderdaad voor tijdelijk. Maar ik moet zeggen dat het mij en de paarden verbazingwekkend goed bevalt. Ze hebben ook een uitloopstal op deze stal. Als we echt mazzel hebben komen daar eens 2 plekjes vrij....

Het is voor mij 16 jaar geleden dat ik op een 'luxe' pensionstal stond. De afgelopen jaren alleen op stallen gestaan om mijn paarden te plezieren. Zoveel mogelijk buiten en luxe voor het paard, maar geen luxe voor de mens. Veel werk, klusjes doen en altijd afhankelijk zijn van het weer of je kunt rijden of niet. Kleine bakken met slechte bodem waar je niet lekker in kunt trainen.
Ik vind dit voor mezelf ook echt een verademing. Veel meer plezier in de paarden nu en heerlijk om te merken dat we eindelijk weer vooruit komen onder het zadel.

En als je op je werk zit en deze foto’s doorgestuurd krijgt, dan smelt je toch… <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _suus19_ op 04-03-25 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt