Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
speurneusc schreef:_suus19_ schreef:Mijn paarden hebben jarenlang 24/7 buiten gestaan. Ze kennen het op stal staan wel, maar ik wilde ze altijd het beste geven en dat was naar mijn idee 24/7 buiten in een kudde met goede schuilmogelijkheden.
Ik heb lang mijn eigen plekje gehuurd, dat was heel fijn maar heel veel werk. Uiteindelijk kon ik terecht op een kleine pensionstalling met vrije uitloop en heb ik mijn eigen plekje opgegeven.
Helaas loopt het op deze stal niet zoals verwacht. Er wordt slecht uitgemest waardoor ze vaak in de derrie staan wat slecht is voor de hoeven en waardoor ze ook niet goed droog en schoon kunnen liggen. Daarnaast wordt er regelmatig te weinig eten gegeven waardoor ze lang zonder staan. Maar de absolute dealbreaker is dat we naast een onoverzichtelijke 80-weg staan en men steeds maar vergeet de hekken dicht te doen. In een jaar tijd zijn de paarden nu 5 keer ontsnapt. Ik vind dit levensgevaarlijk en heb dus besloten te verhuizen.
Jammer genoeg zijn er de afgelopen tijd veel stallen gesloten en is er weinig per direct beschikbaar. Ik sta wel op de wachtlijst voor een hit actief stal, maar ik wil nu weg en niet wachten tot het fout gaat in de tussentijd.
Daarom heb ik besloten te verhuizen naar een pensionstal waar de paarden voornamelijk op stal staan. Gelukkig is het maar voor 3 maanden, daarna begint het weide seizoen en kunnen ze 24/7 op de wei tot het einde van de zomer. Dat geeft mij meer tijd om iets anders te zoeken.
Ik weet niet zo goed wat ik met dit topic wil, maar ik moest het even van mij afschrijven. Misschien hebben mensen nog tips om de tijd op stal voor mijn paarden wat aangenamer te maken, of positieve woorden over hun paarden die van continue buiten naar een traditionele stalling gegaan zijn en waar dit wel goed uitpakte.
Ik heb gelukkig voor beide paarden een verzorger. Zij zullen 3 dagen per week komen en dan het paard waarmee zij niet bezig zijn in de paddock of stapmolen zetten. Daarnaast krijgt het andere paard dus beweging van hun. Dat is heel afwisselend: rijden, longeren, springen, buitenrijden, wandelen etc.
Zelf zal ik er ook 3 dagen per week zijn en zal hetzelfde doen. Met een paard werken, terwijl de ander buiten staat. En zal ze ook samen even buiten zetten terwijl ik uitmest etc.
Ik hoop nog wat te kunnen regelen met stalgenootjes, dat we elkaars paarden buiten zetten.
Daarnaast zet de stal ze 1,5 uur buiten 5 dagen per week.
Alles bij elkaar zullen ze dus 3 keer per dag uit de stal komen voor ongeveer een uur per keer gemiddeld.
Buiten dat zijn er 6 voer momenten per dag, 3x ruwvoer en 3x krachtvoer. Afhankelijk van hoe lang ze met het hooi doen kan ik het krachtvoer vervangen door een ruwvoer vervanger.
Ze krijgen een buitenbox en kunnen dus ten alle tijden het hoofd naar buiten steken en van de frisse lucht genieten.
Ik heb een noodoplossing , als het echt niet gaat kunnen ze naar m’n ouders. Die hebben een kleine schuilstal met paddock en klein stukje land. Echter kunnen mijn ouders de verzorging niet meer op zich nemen en is het 2 uur van mijn werk af en 5 kwartier van mijn huis. Ook niet ideaal dus.
Hoe denkt bokt hierover? Is dit paardwaardig? Wat voor keuze zouden jullie gemaakt hebben in mijn geval?
voor die 24/7 buiten hype stonden miljoenen paarden al sinds dat we met paarden iets doen op stal, dus dat zal allemaal wel meevallen.
Little_Gift schreef:voor die 24/7 buiten hype stonden miljoenen paarden al sinds dat we met paarden iets doen op stal, dus dat zal allemaal wel meevallen.
speurneusc schreef:Little_Gift schreef:Ach ach ach je haalt er allerlei zaken bij om je kromme gedachte recht te breien maar je maakt eigenlijk alleen maar mijn standpunt duidelijker.
prima maar dring dat een ander niet op dan!
speurneusc schreef:Little_Gift schreef:voor die 24/7 buiten hype stonden miljoenen paarden al sinds dat we met paarden iets doen op stal, dus dat zal allemaal wel meevallen.
Nou ja en in de middeleeuwen trokken ze tanden zonder verdoving, slachtten ze elkaar af als ontspanning en ga zo maar door...
Gaan we met zijn allen dan ook maar gewoon lekker terug naar die tijden?
Ging immers ook prima...
Wat voor kromme redenering is dit nou weer... En wéér ten koste van de stemloze paarden
superpony schreef:Warme stal? Met verwarming ofzo?
Als mensen komen met een warme stal, dan is de kennis over het paard toch nog wel ver te zoeken. Weet je wat de ideale temperaturen zijn voor paarden?
Ten eerste is er veel minder zicht op wat er achter gesloten deuren gebeurt. Dus de ellende op stallen wordt gewoon minder gezien en dus ook minder gemeld.
Ten tweede zijn stallen niet zoveel beter dan buiten staan. In stallen staan ze in een veel te kleine ruimte in hun eigen mest en urine. Ze kunnen niet bewegen wat van essentieel belang is voor de gezondheid.
En sociaal contact, echt contact is er vrijwel niet of zeer beperkt.
Modder is vaak niet te voorkomen. Maar juist de 24/7 buiten plekken zijn vaak hard bezig om dan alsnog een droge, schone ligplek te hebben.
Paarden die op stal staan, gaan met slecht weer van een vieze stal naar een natte wei, bak of paddock. Daar zie je juist vaak weinig investeringen in goede buiten plaatsen en staan paarden bij slecht weer binnen of op een kleine, saaie zandpaddock of mogen slechts even los in een bak.
Tegen kou en wind kan je een paard nog beschermen. Je kan de benen schoon spuiten, dekens op doen etc. Tegen op stal staan, doe je niks.
Op stal gebeuren ook veel ongelukken. En juist paarden die weinig hun ei kwijt kunnen, krijgen ene blessure of ongeluk.
De bizarre uitzonderingen waar echte verwaarlozing is, staat los van hoe mensen hun paarden houden. Mensen die dieren mishandelen of verwaarlozen zouden dat overal doen.
Het ergste is nog dat als je melding doet van mishandeling of paarden die nooit buiten komen etc, dat ze niks doen, want paarden staan droog, hebben water en soms hooi of staan op stro. En ik kan echt een flinke lijst maken met wat we zijn tegengekomen op stallen.
Daarnaast gaat de vergelijking met vroeger helemaal niet op. Het was anders, maar vooral per regio en doel waren de verschillen groot. Ik kom uit Amsterdam en reed onder de rook van Amsterdam, maar paarden kwamen er de hele zomer op grote weides. 's winters stonden ze dan helaas binnen.
In buitengebieden stonden paarden altijd al juist buiten. Te vaak alleen en te vaak zonder de andere zorgen, maar 24/7 buiten is geen hype.
En het is inderdaad wat gezegd wordt; Mensen willen zelf profiteren van alle vooruitgangen, ontwikkelingen en luxe, maar als het om paarden gaat, is het opeens allemaal onzin.
En ja, die van ons gaan rond 23 uur op stal en komen 's middags even een tijdje op stal om extra te eten in de winter. Ze gaan er om 7uur uit en als ik zie wat ze mesten..........Gatver, echt.
Als ze met hoge uitzondering ergens einde van de middag op stal komen bij extreem weer, haal ik ze er 's avonds nog even uit om de stallen voor de nacht uit te mesten.
Stallen zijn alles behalve schoon. Alleen in de extra grote stal scheelt dat iets.