Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Celebi schreef:Vachten veranderen niet onder een deken hoor. Als de regen stopt en/of de temperatuur weer omhoog gaat kan een deken prima weer af. Zat paarden die alleen met hevige regen onder een 0 grams deken staan en verder bloot. En bij echt bagger guur weer misschien een paar grammen vulling erin.
Ninx schreef:Vanuit het paard geredeneerd is dit een ideale plek: heel veel ruimte, ongelijk terrein en dus voldoende droge plekken. Beschutting tegen de wind door die bomen, en continue kunnen eten en lopen.
Zeker met die deken erbij is het toch perfect zo?
Ik maak me eerlijk gezegd veel meer zorgen om paarden die heel veel binnen staan. Dat is nadeliger voor hun fysieke en mentale gezondheid.
We zijn soms de voeling met wat voor dier een paard nou eigenlijk is een beetje kwijt lijkt het. Ook ik maak me daar wel eens schuldig aan hoor.
Ik heb een oudje lopen dat veel gebruik maakt van haar stal, maar verder zijn ze allemaal het liefste continue buiten.
JudithGigi schreef:Ninx schreef:Vanuit het paard geredeneerd is dit een ideale plek: heel veel ruimte, ongelijk terrein en dus voldoende droge plekken. Beschutting tegen de wind door die bomen, en continue kunnen eten en lopen.
Zeker met die deken erbij is het toch perfect zo?
Ik maak me eerlijk gezegd veel meer zorgen om paarden die heel veel binnen staan. Dat is nadeliger voor hun fysieke en mentale gezondheid.
We zijn soms de voeling met wat voor dier een paard nou eigenlijk is een beetje kwijt lijkt het. Ook ik maak me daar wel eens schuldig aan hoor.
Ik heb een oudje lopen dat veel gebruik maakt van haar stal, maar verder zijn ze allemaal het liefste continue buiten.
Dat ligt er toch echt uit vanuit welk paard je redeneert. De mijne is doodongelukkig 24/7 buiten.
Wintu schreef:Celebi schreef:Vachten veranderen niet onder een deken hoor. Als de regen stopt en/of de temperatuur weer omhoog gaat kan een deken prima weer af. Zat paarden die alleen met hevige regen onder een 0 grams deken staan en verder bloot. En bij echt bagger guur weer misschien een paar grammen vulling erin.
Ik heb altijd begrepen dat je geen 0 grams moet opgooien. Een paard zet zijn haren op om warmte te genereren, gooi je er een deken op dan kan die dat niet meer. Gooi je er een deken zonder vulling op, dan haal je de werking van de haren weg, zonder dat deel te vervangen met een andere bron van warmte. Doe zelf maar eens een regenjas aan zonder voering, wordt je niet vrolijk van.
Ninx schreef:JudithGigi schreef:
Dat ligt er toch echt uit vanuit welk paard je redeneert. De mijne is doodongelukkig 24/7 buiten.
Ligt ook wel aan de setting natuurlijk. Soms leent een plek zich er ook niet goed voor.
Mijn merrie maakt ook graag gebruik van de stal. Een inloopstal van 8 bij 5. Maar de rest is voornamelijk buiten.
Maar goed. In acht nemend wat voor dier een paard is, is het vrijwel nooit goed dat ze heel veel stil staan in een stal.
Celebi schreef:Vachten veranderen niet onder een deken hoor. Als de regen stopt en/of de temperatuur weer omhoog gaat kan een deken prima weer af. Zat paarden die alleen met hevige regen onder een 0 grams deken staan en verder bloot. En bij echt bagger guur weer misschien een paar grammen vulling erin.