Paarden 24/7 buiten zonder schuilstal, diervriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Paarden 24/7 buiten zonder schuilstal, diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:52

Zolang ze maar kunnen blijven eten, ook met hooi erbij, zal het kacheltje blijven branden en houden ze zich makkelijker warm.
Ga je ze straks weer zonder deken zetten? Persoonlijk vind ik eenmaal een deken op dan blijft deze ook de hele winter op. Hun vacht zal nu snel veranderen onder de deken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:53

Vachten veranderen niet onder een deken hoor. Als de regen stopt en/of de temperatuur weer omhoog gaat kan een deken prima weer af. Zat paarden die alleen met hevige regen onder een 0 grams deken staan en verder bloot. En bij echt bagger guur weer misschien een paar grammen vulling erin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:58

Ik heb nooit schuilstallen gehad maar gewoon stallen die vrij toegankelijk zijn omdat de deur openstaat. Deze worden dagelijks gemest en gevuld met schoon stro. Reken maar dat ze bij mij naar binnen gaan met regen, maar ook met warm weer, of veel vliegen. Ook is dat de plek waar ze hun diepe slaap hebben. Dus voor mijn paarden zou ik er nooit voor kiezen om ze zonder die mogelijkheid te houden. Hooguit in de lente wanneer het droog is en niet te warm.

(Helaas vanwege de wolven gaan de deuren van de stallen sinds een jaar 's avonds dicht met de paarden binnen.)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 20:59

Celebi schreef:
Vachten veranderen niet onder een deken hoor. Als de regen stopt en/of de temperatuur weer omhoog gaat kan een deken prima weer af. Zat paarden die alleen met hevige regen onder een 0 grams deken staan en verder bloot. En bij echt bagger guur weer misschien een paar grammen vulling erin.

Ik heb altijd begrepen dat je geen 0 grams moet opgooien. Een paard zet zijn haren op om warmte te genereren, gooi je er een deken op dan kan die dat niet meer. Gooi je er een deken zonder vulling op, dan haal je de werking van de haren weg, zonder dat deel te vervangen met een andere bron van warmte. Doe zelf maar eens een regenjas aan zonder voering, wordt je niet vrolijk van.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:10

Dat is echt een van de grote fabels van dekens. De vacht wordt helemaal niet plat gedrukt, misschien hooguit bovenop de rug een beetje en op andere drukpunten, maar de vacht blijft gewoon fluffy hoor. Het is wel een stuk gladder en schoner dan zo zonder deken. En zelfs als de vacht niet meer zou kunnen opzetten is dat vaak ook niet nodig, dat is alleen nodig als ze het koud hebben en vaak is de kou niet het probleem maar de regen en de wind wel en die hou je prima buiten met een 0 grams dekentje. En als allerlaatste zit er ook een laag lucht tussen de vacht en de deken en dat isoleert gewoon ook een beetje. Dus ook zonder vulling heb je al een isolatielaagje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:34

Wij hebben ze ook op ons hooiland gehad om die reden van te lang gras. Ook zonder schuilstal. Bij langdurige regen elke keer terug naar huis gehaald naast de fiets. Ze zijn gewoon aan 24/7 inloopstallen en bij regen of hitte kiezen ze meestal voor binnen staan. Die keuze wilden we hun niet ontnemen. Ook omdat het hooiland nogal vrij toegankelijk is en veel mensen niets van paarden begrijpen en wij gewoon geen zin hebben in continu uitleggen enz. Als ze nu in de regen staan ziet iedereen dat ze ook gewoon droog kunnen staan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:27

Vanuit het paard geredeneerd is dit een ideale plek: heel veel ruimte, ongelijk terrein en dus voldoende droge plekken. Beschutting tegen de wind door die bomen, en continue kunnen eten en lopen.
Zeker met die deken erbij is het toch perfect zo?

Ik maak me eerlijk gezegd veel meer zorgen om paarden die heel veel binnen staan. Dat is nadeliger voor hun fysieke en mentale gezondheid.
We zijn soms de voeling met wat voor dier een paard nou eigenlijk is een beetje kwijt lijkt het. Ook ik maak me daar wel eens schuldig aan hoor.

Ik heb een oudje lopen dat veel gebruik maakt van haar stal, maar verder zijn ze allemaal het liefste continue buiten.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 09:58

Ik was gisterenavond daar en het was donker, ondanks de regen van de vorige dag en de sneeuw van gisteren. Tonen ze beide zeer tevreden.

Nu met de deken op is het voor mijn eigen gemoedstand ook wat prettiger.
Ze staan beiden tevreden in de weide. Voor de komende 4 a 5 weken blijven ze nog lopen. Daarna is de weide toch kaal en gaan ze mee naar huis.

Wat betreft het onderwerp paarden die veel binnen staan. Daar kan ik mij wel in plaatsen. Toen ik de paarden nog niet in eigen beheer had staan, stonden ze op de winterdag circa 20 uur per dag binnen. Dan denk ik zelf dat deze leefomgeving veel beter op ze aansluit.

Zoals ieder mens anders is, is ieder dier ook anders. Kijken naar het dier en daarop jezelf aanpassen is denk het beste.

Voor ieder dier ligt de richtlijn anders.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:02

Hele dagen binnen staan is weer het andere uiterste inderdaad. Dat is ook niet fijn. Maar onderschat niet wat het mentaal doet als ze dagen (of weken) achtereen niet meer willen liggen omdat de bodem nat is. Ze worden daar zo moe van.

Ik ben echt heel erg van 24/7 buiten maar toen ik merkte dat mijn oudje niet meer wilde liggen in het natte land keek ik toch echt uit naar de dag dat ze weer 's nachts op stal gingen. Vond het zo sneu.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:07

Ninx schreef:
Vanuit het paard geredeneerd is dit een ideale plek: heel veel ruimte, ongelijk terrein en dus voldoende droge plekken. Beschutting tegen de wind door die bomen, en continue kunnen eten en lopen.

Ik maak me eerlijk gezegd veel meer zorgen om paarden die heel veel binnen staan. Dat is nadeliger voor hun fysieke en mentale gezondheid.
We zijn soms de voeling met wat voor dier een paard nou eigenlijk is een beetje kwijt lijkt het. Ook ik maak me daar wel eens schuldig aan hoor.

Ik heb een oudje lopen dat veel gebruik maakt van haar stal, maar verder zijn ze allemaal het liefste continue buiten.

Dat ligt er toch echt uit vanuit welk paard je redeneert. De mijne is doodongelukkig 24/7 buiten.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-24 10:17

Regelmatig als ik aankom liggen ze beide plat op de grond, vorige week was ik ze 'kwijt'....
Ze lagen beide plat op de grond te tukken en kon ze daardoor in eerste instantie niet zien.

Gisterenavond toen ik de deken oplegde bij Sunny en het halster afdeed trok hij ook een sprintje en ging Loulou gezellig met hem mee. Daarna nog even staan wezen kijken en stonden ze rustig te eten. Het gras was interessanter als mij. Kwamen ook niet naar de draad en liepen ook niet mee.

Eens kijken wat het weer doet tot circa 20 december, dan gaan ze mee naar huis. Blijft het oneindig vies met regen neem ik ze eerder meer naar huis.

Bedankt voor de vele reacties. Erg fijn voor verschillende meningen te mogen lezen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:19

JudithGigi schreef:
Ninx schreef:

Dat ligt er toch echt uit vanuit welk paard je redeneert. De mijne is doodongelukkig 24/7 buiten.

Ligt ook wel aan de setting natuurlijk. Soms leent een plek zich er ook niet goed voor.

Mijn merrie maakt ook graag gebruik van de stal. Een inloopstal van 8 bij 5. Maar de rest is voornamelijk buiten.

Maar goed. In acht nemend wat voor dier een paard is, is het vrijwel nooit goed dat ze heel veel stil staan in een stal.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:21

Zolang ze liggen, eten hebben, energiek zijn en eventueel met een deken warm en droog blijven is er natuurlijk ook niks aan de hand. En die winter plek klonk ook als een fijne plek dus zo te horen komen je paarden nu niks te kort TS. Het is zo paard afhankelijk dit. :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:23

Mijn shetlandponys zouden vanuit hun roots ook veel gewend moeten zijn maar gebruiken hun stal echt enorm veel. Ik heb 1 zeer ruime box waarvan de deur altijd open staat gevuld met strooisel. Deze is altijd droog en windvrij en de pony’s slapen hier vrijwel elke nacht in.

Ik heb een rijbaan met eb en vloed bodem, een droge paddock, een stuk track van beton en weiland dus voldoende plek om droog te liggen maar ze verkiezen vaak de stal boven andere plekken.

Dan heb ik ook nog een grote schuilstal met een ruwvoerautomaat. Hier staan ze in de zomer veel als het heet is, maar zodra het begint te spetteren komen ze richting stal draven. Ze zijn dan bijna nooit nat door de regen, alleen soms vies door het rollen.

Dat gezegd hebbende: als zelfs Shetlanders kiezen voor een droge opgestrooide stal om te slapen, denk ik dat vrijwel alle rassen hiervoor zouden kiezen. Dat ze het soms niet doen als de gelegenheid er wel is, ligt dan naar mijn mening aan andere factoren zoals onrustige kuddesamenstelling of zich niet veilig voelen in de stal etc.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:46

Ik denk dat je goed bezig bent met vooral te kijken hoe je paarden zich gedragen en houden.

Als ze een paar dagen niet kunnen liggen is geen ramp. Ze worden niet dagelijks zwaar getraind ( denk ik)
Als dat wel zo was had je ze zo niet gehouden lijkt mij!?

Ik zelf zou het niet fijn vinden met het zeer natte winderige koude winter weer wat we tegenwoordig in ons land hebben om ze buiten te laten. Ik heb alles snachts binnen, ook omdat hier tegenwoordig wolven lopen en de grond bij ons echt nat blijft.
Zou dat beter geweest zijn had ik de paarden waarmee ik niks doe ook buiten gelaten maar wel met minstens een goede schuil gelegenheid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:50

Wintu schreef:
Celebi schreef:

Ik heb altijd begrepen dat je geen 0 grams moet opgooien. Een paard zet zijn haren op om warmte te genereren, gooi je er een deken op dan kan die dat niet meer. Gooi je er een deken zonder vulling op, dan haal je de werking van de haren weg, zonder dat deel te vervangen met een andere bron van warmte. Doe zelf maar eens een regenjas aan zonder voering, wordt je niet vrolijk van.

Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat dit prima kan.
Mijn (inmiddels overleden) Senior liet ik gewoon zijn eigen vacht kweken, een heerlijke teddybeer werd het.
Allewn als het heel hard waaide of als het langdurig regende, kwam hij zonder deken amper de schuilstal uit.
Een ongevoerde regendeken erop op die dageb en hij scharrelde weer als vanouds rond.
Geen platte vacht onder die deken, in tegendeel, als hij was natgeregend drukte de regen de vacht platter dan als ik er een regendeken oplegde.
Was het daarna weer mooi winters zonnig, dan ging de deken er weer af, voor hem was zonder deken als het kon echt het fijnste, dan kon hij zo heerlijk zijn vacht schuren door lekker om en om te rollen in het zand.

Een gevoerde deken was echt teveel, dan kreeg hij het te warm onder de deken, hij had alleen iets nodig om een snijdende wind of regen tegen te houden, dat was echt genoeg.

@TS: Goed bezig met naar je paarden kijken. Zo te horen hebben ze het prima. Er is ook wel beschutting, o.a. door de bomen/struiken langs de kant en door het glooiende terrein hebben ze ook nog de keus om meer of minder in de wind te staan.
Een afdak is niet het enige dat helpt als beschutting, op de een of andere manier de wind breken kan voor gezonde paarden die happy zijn met 24/7 buiten ook voldoende zijn.
En met de deken op hebben ze ook een soort 'mobiele schuilstal', zo te lezen hebben jouw paarden het prima naar hun zin daar.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:55

Ninx schreef:
JudithGigi schreef:

Ligt ook wel aan de setting natuurlijk. Soms leent een plek zich er ook niet goed voor.

Mijn merrie maakt ook graag gebruik van de stal. Een inloopstal van 8 bij 5. Maar de rest is voornamelijk buiten.

Maar goed. In acht nemend wat voor dier een paard is, is het vrijwel nooit goed dat ze heel veel stil staan in een stal.

Plek leent zich er prima voor, maar als t dier maanden niet slaapt vanuit onrust schiet het ook niet op.
Trust me, ik ben er ook heel ongelukkig mee dat ze 's nachts weer op stal moet hoor, maar soms moet je luisteren naar het paard.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:56

Celebi schreef:

Ik bedoel eigenlijk dat de haren plat gaan liggen, als ze langer de deken op hebben blijft dat vaak ook zo. Juist bij paarden zonder deken zie je dat ze de haren "overeind" kunnen zetten waardoor er een vorm van isolatie ontstaat.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:12

Laat ik het zo zeggen. Als ik 3 maanden een deken opgooi en de haren mooi glad, schoon en 'plat' zijn en ik vervolgens hem op een mooie zonnige koude winterdag buiten zet zonder deken is ie binnen no time harig en fluffy. Die werking blijft gewoon behouden hoor, maar het werkt alleen als ze het nodig hebben en met een deken hoeven die haren gewoon niet omhoog omdat het veel minder koud is voor een paard en er ook geen wind doorheen komt. Kan best zijn dat het ene paard fijner staat onder een 200g deken en de ander onder 0g, maar wanneer de temperaturen omhoog gaan kun je bij beide gewoon weer afschalen.

Ik weet dat het, zeker vroeger, echt heel normaal was om begin herfst een deken op te gooien en hooguit in de winter iets dikkers op te leggen en dat vervolgens niet meer af te halen tot het weer mooi weer werd in het voorjaar. Maar als ik zoiets zou doen zou mijn paard verstikken. Met goede schuilmogelijkheden kan hij best lang zonder deken of met een 0g dekentje. Pas bij echt veel regen en gure dagen moet er wat vulling onder. Maar als ik die vulling vervolgens zou laten liggen als het gewoon weer 16 graden wordt dan denk ik dat hij zwetend, hijgend en puffend er onder vandaan komt. Ik zou zelf ook niet het hele seizoen dezelfde dikte kleding dragen en doe zeker mijn jas uit als het zo'n frisse winterdag is waarbij de zon volop schijnt. Heerlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:15

Het meest paardvriendelijk, is in mijn ogen, als een paard zelf kan kiezen, binnen of buiten. Droog staan of de prut in. Verharde en onverharde grond.

Verder is elk paard anders qua deken. Mijn ruin, een kruising Fjord, had vroeger geen deken nodig. Ik heb hem vanaf zijn tweede. Maar nu, op zijn bijna 21e, wél bewust een deken, omdat hij de vochtige kou en wind/regen gewoon niet zo geweldig trekt. Hij staat alsnog ook graag beschut, maar ook regelmatig in het vreselijke weer. Opsluiten doe ik eigenlijk nooit bij mijn paarden. Hooguit bij ziekte. Ik merk dat ze graag rond scharrelen en gewoon hun ding doen, binnen én buiten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:24

Ik vind zelf dat je het wel zou moeten kunnen aanbieden dat ze in een stal kunnen staan als ze dat willen.
Alleen mag er volgens de wet bijna niks en dat is jammer.
Waar die van mij staat is wel beschutting van bomen, ook grote schuilstal,maar staan ze zelden in.

Inderdaad wat meer mensen al zeggen alleen in zomer om van de vliegen vandaan te komen.
Ze zijn eigenlijk altijd daar waar het voer is,en dat is niet in de schuilstal.
Die van mij is 31, heeft nu deken van 200 gram op.
Maar als het zaterdag 15 graden word dan gaat die er weer. af

Oh ja van dat verhaal dat een deken de haren plat legt?
Ik vraag me dan toch af hoe die moddermonsters bij ons doen als de haren plat liggen doordat ze lekker in de blubber hebben liggen rollen..dan ligt dat toch ook plat :+

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 14:24

Ik vind droog kunnen liggen wel een vereiste. Ze staan bij ons wel veel in de grote stal met slecht weer. Als alles nat is liggen ze bijna allemaal omstebeurt op de matrassen..

Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:11

Ik heb niet alle reacties gelezen, sorry, maar ik vind dat ieder paard een schuilmogelijkheid moet hebben, ook waar hij droog zou kunnen liggen en waar hij kan schuilen tegen de zon.

Dat kan bij ons, maar vaak maken ze er geen gebruik van. Ze staan er in de zomer wel altijd in, tegen de zon en vliegen. In de winter zelden. Ze blijven vaak zelfs in de hoosregen staan. Slapen doen ze ook buiten op een plek gewoon ergens in het land waar ze op dat moment zijn.

Wij hebben in ieder weiland behalve 1 dus schuilmogelijkheden gegeven. Dat andere land heeft struiken en bomen. Maar daar zet ik ze niet neer als het of te heet of te nat is, voor mijn eigen geweten, want hunzelf maakt het volgens mij niets uit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:29

Als je nog kijkt naar de klimaatverandering, is voor de toekomst wel iets om rekening mee te hoeden.
Dan is een bomenrij of een deken misschien niet meer genoeg als enige beschutting voor een paard.

Ook het idee dat als een paard er op het oog zeer tevreden bij staat in de stromende regen en gure wind, zegt niet alles.
Toen ik nog paarden had, als die op stal stonden oogden ze ook zeer tevreden.
Maar volgens mensen die tegen stallen zijn, kon dit nooit waar zijn.
Dus dat zou inhouden, dat paarden heel tevreden kunnen ogen, maar het dus niet zijn.
Het is ook maar net wat iemand er zelf in wil zien.

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:26

HE Esther,
je kent de situatie hoe die 2 van mij staan. Ze hebben dan wel een schuilstal, maar gaan daar niet in behalve bij steekbeestjes. Als het veel regent en waait dan krijgen ze beide een deken op. Zimon krijgt sowieso een deken bij regen, ook in de zomer omdat huj snel verkrampt. bij Vasco merken we dat hij zonder deken niet gaat slapen als het echt nat is, maar met deken wel. Dus volgens mij doe je het prima want je kijkt goed naar hje paarden. Zondag wel weer de boel af want het wordt 17 graden 8-) ! Dan staan ze met hun wintervachtje in de subtropische lucht...