Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 09:43

Wildgirl schreef:
Kilo's draversbrok in een quarter gooien die geen energie nodig heeft maar vetten en eiwitten is gewoon niet slim.
Draversbrok is prima wanneer je piekbelasting bij je paard vraagt(vandaar de naam draversbrok ;-) )
Hoeveel voer momenten heb je TS?
Even uitgaande van 2 zou ik eerst eens langzaam de lucernebrok opvoeren naar max 2x 2kg pd.
En, een deken omdoen.
Warm houden kost je paard een boel energie, die gaat niet naar waar de energie naartoe gaat(nl aankomen en sterker worden).
Met een deken kun je dat mooi opvangen, ik ken geen quarter(en ik ken er een boel) die een vergelijkbare vacht aanmaakt zoals bijvoorbeeld een tinker of shetlander.
Komt je paard daar niet van bij dan kun je altijd nog overwegen meer vetten toe te voegen, er is een fijne lijnzaadbrok(merk even kwijt) die je daarvoor kunt gebruiken.
Omdat je ook een balancer voert is iedere andere soort brok eigenlijk overbodig qua vitamines/mineralen en alleen maar nodeloos geld weggooien en zetmeel toevoegen waar je paard niet op gebouwd is!

@Dees, jouw voerbeleid stel ik bij sportpaarden/kwpn'ers ook niet ter discussie(al ben ik zelf geen fan van kilo's brok in paarden) maar dit is een quarter die een andere voerbehoefte heeft, mede omdat ze van nature al zo'n 30 tot 40% meer spiermassa hebben. Die voer je dus anders, wanneer je hier kilo's draversbrok in gooit krijg je een onhandelbaar schraal paard.

Ik heb helaas maar 1 mogelijkheid om te voeren per dag.

Ik zit nu te denken dat ik gewoon die ene schep lucerne brok blijf geven, en dan erbij wat opfokbrok, en nog wat extra lijnzaadolie.

Ik kan ook wel kijken of ik nog een deken ergens heb liggen in haar maat, maar ik denk het eigenlijk niet. Ik ben ook niet zo voor dekens, zeker bij een paard van 2… En al helemaal omdat ze het dus echt niet snel koud heeft. Maar als het echt niet anders kan dan wil ik er over na denken.

Zouden jullie dan een 50g deken opleggen? Of hoe zwaar?

Wildgirl

Re: Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 09:52

Mijn quarter, al is dat een koukleum en is ze 20 jaar ouder dan die van jou, staat nu onder 100 gram inc hals en dat bouw ik op al naar gelang het weer. Staat hier wel 24/7 buiten met inloopstal.
Heeft je paard al wat vacht? Dan zou ik idd beginnen met 50 gram.
Is er een mogelijkheid voer klaar te zetten dat er wel een 2e keer wordt gevoerd?

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 10:00

Wildgirl schreef:
Mijn quarter, al is dat een koukleum en is ze 20 jaar ouder dan die van jou, staat nu onder 100 gram inc hals en dat bouw ik op al naar gelang het weer. Staat hier wel 24/7 buiten met inloopstal.
Heeft je paard al wat vacht? Dan zou ik idd beginnen met 50 gram.
Is er een mogelijkheid voer klaar te zetten dat er wel een 2e keer wordt gevoerd?

Nee om te voeren moeten ze de wei uit gehaald worden en ze doet ook heel lang over het eten. Dat moet ik zelf doen aangezien ik op een paddock paradise sta op halfpension

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:07

Heb je een foto? Dat praat makkelijker, vaak is daar al veel uit op te maken.

Verder moet je jezelf deze vraag stellen: wil ik een paard dat snel groeit en continue vol oogt, of wil ik een paard dat duurzaam volwassen wordt en oud kan worden?

Wanneer je het eerste wil kun je alle voorgenoemde commerciële voeren erin gooien. Het dier gaat dan veel massa krijgen en harder groeien. Het gewicht zal dan wel meer vet en vocht bevatten, en de snellere groei zorgt voor minder duurzaam weefsel. Voor het oog is het wel mooi. Zo'n vol ogend dier, het is echter niet zo gezond. Je creëert namelijk 'vetcellen' in aantallen. Die aantallen vullen zich nog niet allemaal op deze leeftijd. Maar wanneer je paard straks ouder is kunnen deze cellen zich vullen en loop je tegen stofwisselingsproblemen aan.
Dat werkt hetzelfde met mensen. Kinderen die op jonge leeftijd teveel vetcellen aanmaken raken deze niet meer kwijt. Een schraler kind, wordt dus een slankere volwassene. Op deze leeftijd wordt het aantal vetcellen bepaald door inname.
In Nederland, en Europa sowieso, is de voerlobby enorm. Men denkt het paard tekort te doen wanneer men het niet flink bijvoert.
Ten eerste is het een gewoonte (we doen het altijd al zo en ze worden allemaal gezond groot), en het is ook emotie: "ik wil mijn paard de beste start geven".
Maar inhoudelijk weet men eigenlijk niet altijd wat ze doen.

Wat moet je dan wel doen? Nou... je jonge paard heeft groeispurten. In het opgroeien zijn er dus steeds weer momenten waarop het paard 'schraler' kan ogen onder invloed van zo'n spurt. Dat is normaal.
Dat zijn de momenten waarop je meer eiwitten en energie toevoegt. En allemaal op basis van natuurlijke producten. Ruwvoerbrok, luzerne, eparcette, lijnzaad, etc...
Op andere momenten kun je dan weer gas terugnemen. Gras is op veel momenten ook een geweldige bron van voedingsstoffen voor het jonge paard.
Verder allert zijn op wormen, bij twijfel 3 dagen achtereen mestmonsters nemen en even naar je dierenarts brengen.
Ook de manier van opgroeien is belangrijk: een jong paard moet onbeperkt kunnen bewegen, lekker buiten, in een gemengde groep.

Feitelijk is het dus best normaal dat jonge paarden "schrale' episoden kennen.
Voorheen groeiden alle paarden op met hooi en gras, en soms wat haver. Toen kenden we nog niet de enorme hoeveelheid gezondheidsproblemen die paarden nu wel kennen.
Met de komst van al dat verrijkte voer hebben we er veel problemen bij gekregen (niet allen qua stofwisseling, maar ook botontwikkeling, dat overdreven voeren werkt ocd in de hand) .
Vergelijk het maar met mensen. In de jaren 70 was er weinig kant & klaar voedsel, voedsel was minder bewerkt. Mensen aten dus met name vers en herkenbaar voedsel, vrijwel iedereen had toen een gezond gewicht.
Tegenwoordig is het grootste deel van de mensen te zwaar door al het verrijkte eten.

Een quarter is een paard dat je ook met verstand moet voeren. Een warmbloed is qua stofwisseling nog wat vergevingsgezinder. Maar met een Quarter zou ik het zo zuiver mogelijk houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 10:20

TS, krijgt je paardje wel de kans om genoeg ruwvoer tot zich te nemen op de PP?
Gras zit nu geen voeding meer in. Daar hebben ze dus niks aan voor de groei in de winter.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 10:23

Ninx schreef:

Verder moet je jezelf deze vraag stellen: wil ik een paard dat snel groeit en continue vol oogt, of wil ik een paard dat duurzaam volwassen wordt en oud kan worden?

Wanneer je het eerste wil kun je alle voorgenoemde commerciële voeren erin gooien. Het dier gaat dan veel massa krijgen en harder groeien. Het gewicht zal dan wel meer vet en vocht bevatten, en de snellere groei zorgt voor minder duurzaam weefsel. Voor het oog is het wel mooi. Zo'n vol ogend dier, het is echter niet zo gezond. Je creëert namelijk 'vetcellen' in aantallen. Die aantallen vullen zich nog niet allemaal op deze leeftijd. Maar wanneer je paard straks ouder is kunnen deze cellen zich vullen en loop je tegen stofwisselingsproblemen aan.
Dat werkt hetzelfde met mensen. Kinderen die op jonge leeftijd teveel vetcellen aanmaken raken deze niet meer kwijt. Een schraler kind, wordt dus een slankere volwassene. Op deze leeftijd wordt het aantal vetcellen bepaald door inname.
In Nederland, en Europa sowieso, is de voerlobby enorm. Men denkt het paard tekort te doen wanneer men het niet flink bijvoert.
Ten eerste is het een gewoonte (we doen het altijd al zo en ze worden allemaal gezond groot), en het is ook emotie: "ik wil mijn paard de beste start geven".

Wat moet je dan wel doen? Nou... je jonge paard heeft groeispurten. In het opgroeien zijn er dus steeds weer momenten waarop het paard 'schraler' kan ogen onder invloed van zo'n spurt. Dat is normaal.
Dat zijn de momenten waarop je meer eiwitten en energie toevoegt. En allemaal op basis van natuurlijke producten. Ruwvoerbrok, luzerne, eparcette, lijnzaad, etc...
Op andere momenten kun je dan weer gas terugnemen. Gras is op veel momenten ook een geweldige bron van voedingsstoffen voor het jonge paard.
Verder allert zijn op wormen, bij twijfel 3 dagen achtereen mestmonsters nemen en even naar je dierenarts brengen.
Ook de manier van opgroeien is belangrijk: een jong paard moet onbeperkt kunnen bewegen, lekker buiten, in een gemengde groep.

Voorheen groeiden alle paarden op met hooi en gras, en soms wat haver. Toen kenden we nog niet de enorme hoeveelheid gezondheidsproblemen die paarden nu wel kennen.
Met de komst van al dat verrijkte voer hebben we er veel problemen bij gekregen (niet allen qua stofwisseling, maar ook botontwikkeling, dat overdreven voeren werkt ocd in de hand) .
Vergelijk het maar met mensen. In de jaren 70 was er weinig kant & klaar voedsel, voedsel was minder bewerkt. Mensen aten dus met name vers en herkenbaar voedsel, vrijwel iedereen had toen een gezond gewicht.
Tegenwoordig is het grootste deel van de mensen te zwaar door al het verrijkte eten.

Een quarter is een paard dat je ook met verstand moet voeren. Een warmbloed is qua stofwisseling nog wat vergevingsgezinder. Maar met een Quarter zou ik het zo zuiver mogelijk houden.

Dankjewel! Ik wil het liefste geen foto’s op bokt zetten. Eventueel kan ik ze wel via pb sturen.

Dus wat je eigenlijk zegt is dat de voer die ze nu al krijgt voldoende zou moeten zijn?

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 10:23

Popstra schreef:
TS, krijgt je paardje wel de kans om genoeg ruwvoer tot zich te nemen op de PP?
Gras zit nu geen voeding meer in. Daar hebben ze dus niks aan voor de groei in de winter.

Ja, ze hebben onbeperkt ruwvoer en ze laat zich zeker niet wegjagen of iets

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:39

Die van mij wordt ook schraal in de winter. Ik geef nu extra nutrimash en sojaschroot bij. Hopelijk helpt dat. Het kan in ieder geval ook geen kwaad voor jouw jonkie.
Hij krijgt al zomer en winter een ruime kilo muesli (graanvrij) en voldoende ruwvoer…….

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 11:43

Holis18 schreef:
Ninx schreef:

Dankjewel! Ik wil het liefste geen foto’s op bokt zetten. Eventueel kan ik ze wel via pb sturen.

Dus wat je eigenlijk zegt is dat de voer die ze nu al krijgt voldoende zou moeten zijn?

Niet perse.
Is het ruwvoer op je stal van dezelfde oogst voor dit jaar? Neem dan een monster.
Je weet dan hoeveel energie en eiwit erin zit.
Je kunt het tekort aan eiwit en energie dan gerichter gaan aanvullen.

Nu weet je eigenlijk niet goed wat je voert.

Een goede balancer voorziet in alle mineralen en vitaminen. Dat is wel van belang om te voeren.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:31

Wat voor het ene paard de juiste voeding is hoeft het voor de ander totaal niet te zijn.
Ik haal mijn hooi al jaren bij een vaste leverancier, 1ste snee van bemest land. Voor mijn ene KWPN-er was het hooi te rijk, deze groeide er enorm van, voor mijn andere KWPN-er was het echt nodig dat het hooi zo rijk was. Toch moest ik er evengoed nog ander voer in stoppen om hem in de winter op gewicht te houden. In de zomer liet ik hem lekker groeien omdat ik wist dat hij in de winter enorm terug viel, ondanks dekens op.
Denk dat de enige juiste tip is die je al gegeven is, test het hooi wat gevoerd wordt, a.d.h. daarvan kan je bepalen wat er extra in moet.
Hou in je achterhoofd dat het ene paard meer in zal vallen dan de ander.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 12:33

In pension is dat uiteraard lastig, maar je kan ook aan je paard zien dat het dus te weinig binnen krijgt of niet genoeg van het hoognodige.

In het begin is een paard een paard. Maar daarna ga je kijken naar de verschillen en dan gaat alles meetellen.

Het ras, hoe het vanaf moeder is gevoerd, hoeveel vrije beweging, hoeveel rust/slaap krijgt het etc etc.

Energiebehoefte is niet 1 op 1 te vergelijken. Niet elk paard groeit op dezelfde manier. Sommige groeien heel gelijkmatig en anderen hebben soms een groeispurt. Ook dat kan weer af hangen van de omstandigheden.

Rijpaarden die bijv tot 2jr op de wei lopen, dan uit de klei getrokken worden en op stal gezet, worden vaak vol brok gezet en gaan aan het werk.
Dat zijn compleet andere omstandigheden als paarden die altijd of tot latere leeftijd 24/7 buiten vrij bewegen en ook later aan het werk gaan.
Wat werd genoemd; energie kan maar naar 1 ding gaan en als je wilt dat je paard EN groeit EN werkt, moet je de gift dus wel verdubbelen. Maar in Nederland bewegen paarden doorgaans niet zoveel.

Quarters groeien weer anders en hebben een andere bouw en vooral spiermassa dan andere paarden. Er zijn bergen vooroordelen, maar daarom kan je het beste kijken naar quarters in goede opfok. Mensen roepen snel; ik doe het al x jaar zo, maar daar heb je feitelijk barweinig aan.

Ik zit ook al een leven in de paarden, maar wat we 10,20,30 of 40/50jr geleden deden is echt vaak achterhaalt en niet hetzelfde als hoe we dingen nu doen. We hebben nu meer kennis, kunnen beter onderzoeken en hebben ook meer aanbod in voer en supplementen.

Zomaar een vitamine brok voeren voeren is ook geen geweldig advies. Je hebt geen hooi analyse, dus gooi er maar een complete vitamine in. Waar er ten eerste heel veel verschillen in de merken zit en je helemaal niet weet of er tekorten zijn en waar die dan zijn.

Dan mis je nog steeds de essentiele behoeften zoals eiwitten. En de vit E behoefte van een quarter is vaak anders dan van een gemiddeld paard. Dan is een goede kwaliteit vit E wel belangrijk. Magnesium etc etc bekijk je allemaal net even anders.

Dat je geen foto's wil plaatsen snap ik maar al te goed. Maar als je bijv wel de bloedlijn kan vertellen, weten mensen vaak of het bulletjes zijn of wat atletischer, ze misschien wat meer de hoogte in gaan etc.

En misschien ook belangrijk om te vertellen bij een quarter of deze pssm n/n is?? Helaas is pssm een groot probleem.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 13:57

Je staat in pension d.w.z. dat je waarschijnlijk niets kan veranderen aan het hooi wat je paard krijgt.

Ik zou brok geven tot die op het juiste gewicht zit.

Zoals ik al zei, het is echt niet ingewikkeld. Zonde dat mensen zo schuw zijn geworden van brok en handenvol geld uitgeven aan ontoereikende oplossingen.

Als je paard dadelijk op een gezond gewicht zit kan je nog kiezen voor een meer geschikt voer. Wij geven de Amerikanen een arme muesli, want die ontploffen van het gras en hooi.

Maar mocht er 1 mager worden gooien we er gewoon brok in, heeft een paard tekorten dan moeten die gewoon aangevuld worden. Quarter of niet.

En het argument van 'op een rustige, natuurlijke manier dus geen brok' vind ik zonde. Als een mens ondergewicht heeft ga je ook niet meer fruit en groente geven tot de nodige kilo's er aanzitten. Dan moet je completer gaan eten (eieren, noten, vlees, vis, vleesvervangers, en eventueel extra koolhydraten) en daar is voor paarden de brok nu net voor gemaakt.

Wij hebben zelf veel oude paarden, die het met een super eenvoudig voerbeleid doen. Allemaal zien ze er 10 jaar jonger uit dan ze zijn, zelfs mijn paard van 30 (!).
En dat op simpel hooi (afwisselend rijk en arm), weidegang, een goede complete brok en/of eventueel armere muesli afhankelijk van de behoefte.

Is je paard te dik geef je minder, is hij te dun geef je meer.

(minste hoeveelheid bij ons is 1 handje arme muesli per dag.
Grootste hoeveelheid is 4 kg brok + 1 kg muesli voor 1 paard!) Afstemmen dus.

Hier wordt geen enkel supplement of speciaal voer bijgegeven, en toch blaken ze al jaren van gezondheid.

Ik ben niet tegen de supplementenindustrie, maar zie steeds vaker dat bij 'jonge' paardeneigenaren het gezond verstand een beetje zoek is.

Begrijpelijk ook met wat je allemaal op internet leest, maar volgens mij een beetje onterecht.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 14:12

Beemsterkaas schreef:
Je staat in pension d.w.z. dat je waarschijnlijk niets kan veranderen aan het hooi wat je paard krijgt.

Ik zou brok geven tot die op het juiste gewicht zit.

Zoals ik al zei, het is echt niet ingewikkeld. Zonde dat mensen zo schuw zijn geworden van brok en handenvol geld uitgeven aan ontoereikende oplossingen.

Als je paard dadelijk op een gezond gewicht zit kan je nog kiezen voor een meer geschikt voer. Wij geven de Amerikanen een arme muesli, want die ontploffen van het gras en hooi.

Maar mocht er 1 mager worden gooien we er gewoon brok in, heeft een paard tekorten dan moeten die gewoon aangevuld worden. Quarter of niet.

En het argument van 'op een rustige, natuurlijke manier dus geen brok' vind ik zonde. Als een mens ondergewicht heeft ga je ook niet meer fruit en groente geven tot de nodige kilo's er aanzitten. Dan moet je completer gaan eten (eieren, noten, vlees, vis, vleesvervangers, en eventueel extra koolhydraten) en daar is voor paarden de brok nu net voor gemaakt.

Wij hebben zelf veel oude paarden, die het met een super eenvoudig voerbeleid doen. Allemaal zien ze er 10 jaar jonger uit dan ze zijn, zelfs mijn paard van 30 (!).
En dat op simpel hooi (afwisselend rijk en arm), weidegang, een goede complete brok en/of eventueel armere muesli afhankelijk van de behoefte.

Is je paard te dik geef je minder, is hij te dun geef je meer.

(minste hoeveelheid bij ons is 1 handje arme muesli per dag.
Grootste hoeveelheid is 4 kg brok + 1 kg muesli voor 1 paard!) Afstemmen dus.

Hier wordt geen enkel supplement of speciaal voer bijgegeven, en toch blaken ze al jaren van gezondheid.

Ik ben niet tegen de supplementenindustrie, maar zie steeds vaker dat bij 'jonge' paardeneigenaren het gezond verstand een beetje zoek is.

Begrijpelijk ook met wat je allemaal op internet leest, maar volgens mij een beetje onterecht.

Super bedankt! Dit is echt de duidelijk waar ik naar zocht!

4kg brok + 1kg muslie, ik neem aan dat je dat dan verdeeld over meerdere porties per dag. Niet dat ik mijn paard opeens zoveel ga voeren hoor.

Hoeveel zou je max per portie geven?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:32

Dat wordt inderdaad verdeeld over 3x per dag en is voor jouw quarter sowieso te veel zoals je zelf zegt.

Zonder foto is dat natuurlijk moeilijk te zeggen. Hebben jullie brok op stal?

Je moet gewoon beginnen bij het begin, bijvoorbeeld een halve kg brok geven. En dan kijken of het meer of minder mag worden :-)

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 14:39

Beemsterkaas schreef:
Dat wordt inderdaad verdeeld over 3x per dag en is voor jouw quarter sowieso te veel zoals je zelf zegt.

Zonder foto is dat natuurlijk moeilijk te zeggen. Hebben jullie brok op stal?

Je moet gewoon beginnen bij het begin, bijvoorbeeld een halve kg brok geven. En dan kijken of het meer of minder mag worden :-)

Ik kan je een foto via pb sturen

Nee ik koop m’n eigen brokken. Ik ga denk ik een opfok brok ga geven erbij.

Ik dacht dat 2 kilo krachtvoer echt de max is per voerbeurt, en mijn paard is dus maar 370 kilo dus haar max zal zelfs minder zijn. Ze krijgt al 1kg lucerne brok voor de eiwitten maar zou ik daar dan minder van geven?

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 14:53

Ik ben geen voorstander van luzernebrok maar dat zeg ik met grote voorzichtigheid omdat veel mensen hier wel veel baat van ondervinden.

Ik zou persoonlijk stoppen met luzernebrok en inderdaad kiezen voor de juiste brok. Of dat dan opfokbrok is of een gewone basisbrok ligt er allemaal beetje aan. Je kan de voertabellen vergelijken van brokken die je interesseren, dan zie je ook meteen de verschillen. In veel brokken zit trouwens ook nog steeds luzerne, dus je hoeft dat gezondheidsvoordeel niet volledig te verliezen.

Ik denk dat je met jouw paard nooit op het punt zal komen van 2 kg per voerbeurt. Dat is echt voor grotere paarden.

Kan je maar 1x per dag voeren?
Ik zou uit voorzichtigheid starten met 1/2 brok.

En daarna kan je altijd nog opbouwen naar wat nodig is, alleen jij (en je stalhouder) kan dat zien.

Als beloning kan je slobber geven 3 à 4 x per week.

En goed ontwormen, mestonderzoek laat niet altijd alles zien. Een bloedworminfectie bijvoorbeeld kan onopgemerkt blijven, al met 2 paarden meegemaakt toen we nog in pension stonden.

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:14

Mijn quarter valt naar het einde van de winter toe ook steeds af, maar we zijn pas eind oktober nu. Als jong paard (dan wel volop in training) kreeg hij 2-3 kg wafer fioc bij (bovenop brok en hooi) en deed het daar wel goed op. Zoals de anderen zeggen zou ik wel eerst de kwaliteit van zin huidig ruwvoer nagaan, en ontwormen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:23

Sorry, maar dat blijft echt slecht advies. Volproppen met brok, terwijl je het tekort uit hooi eerst kan aanvullen met ruwvoer vervangers.

Kilo's brok is ook gewoon echt veel teveel, zeker als je maar 1 of 2x daags voert.

@TS, Popstra gaf al goed advies. Zij is dus zeer ervaren met quarters en heeft ze zelf gefokt en veel jonge paarden ( gehad)
Je hoeft niet exact hetzelfde te voeren als je bijv niet aan de wafer kan komen, maar laat je niet gek maken.

Ik ben helemaal niet anti brok of muesli en wij voeren ook, maar nooit meer dan een paard nodig heeft ok aankan om in 1 keer te eten. En natuurlijk denken paarden dat ze 10kg in 1 keer kunnen opeten, dus als je dat voorschotelt gaat het vast wel op.

Maar mensen vertellen vaak alleen wat ze jonge paarden op het oog voeren. Ze vertellen je niet of die paarden 2-5-10 jaar later problemen hebben die echt voorkomen hadden kunnen worden.

En je kan een slechte periode niet "inhalen" paarden trekken hooguit weer mooi bij. Maar juist na een slechte periode wil je wel dat ze bijtrekken, maar niet zo snel.

En de vergelijking met mensen gaat gewoon niet op. Iemand die te mager is kan je natuurlijk op verschillende manieren laten aankomen en het een zal sneller gaan dan het ander. Dus nee, dat is niet met fruit en groente alleen.
Maar het kan gezond en dan kijk je naar de goede eiwitten en energiebronnen.

Maar je kan ook iemand volproppen met patat. En helemaal als je dan iemand op een stoel zet, niet laat bewegen en voor de nacht nog wat extra's geeft zal het vaak ( let op, vast niet altijd) sneller gaan, dan als je dat op de gezonde manier doet.

Je paard is pas 2,5, je doet nog geen zwaar werk. Een hooianalyse is voor de meeste mensen niet haalbaar omdat veel in pension staan bijvoorbeeld.
Je gaat dus voeren op het oog wat je ziet.

Je sluit altijd eerst wormen, zand en een slecht gebit of pijn elders uit bij echt afvallen.

En wat mensen vroeger deden...........Toen wij pas in de quarters kwamen, voerden mensen maïs en zonnebloemolie en niet weinig ook.
Quarters zijn ook qua type hier en daar wel moderner geworden, maar we weten inmiddels ook dat ze vooral geen spierproblemen moeten krijgen. Je wil ze soepel houden, juist omdat ze zoveel massa hebben.
Heel veel slecht voer is echt een aanslag op het lijf. Misschien lijkt een jong paard dan nu aan te komen, maar als je begint staat het verzuurt als je wil werken.
En dat aankomen zou ook zijn gebeurt als je nu verstandig aanvult.

Maar je geeft niet echt antwoord op belangrijke vragen zoals de afstamming. Dan weten mensen ook wat voor type het is. Is er een pssm test gedaan of via ouders n/n?? Stel dat je paard pssm heeft is zo lukraak veel brok erin gooien ook echt funest.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 15:30

superpony schreef:
Sorry, maar dat blijft echt slecht advies. Volproppen met brok, terwijl je het tekort uit hooi eerst kan aanvullen met ruwvoer vervangers.

Kilo's brok is ook gewoon echt veel teveel, zeker als je maar 1 of 2x daags voert.

@TS, Popstra gaf al goed advies. Zij is dus zeer ervaren met quarters en heeft ze zelf gefokt en veel jonge paarden ( gehad)
Je hoeft niet exact hetzelfde te voeren als je bijv niet aan de wafer kan komen, maar laat je niet gek maken.

Ik ben helemaal niet anti brok of muesli en wij voeren ook, maar nooit meer dan een paard nodig heeft ok aankan om in 1 keer te eten. En natuurlijk denken paarden dat ze 10kg in 1 keer kunnen opeten, dus als je dat voorschotelt gaat het vast wel op.

Maar mensen vertellen vaak alleen wat ze jonge paarden op het oog voeren. Ze vertellen je niet of die paarden 2-5-10 jaar later problemen hebben die echt voorkomen hadden kunnen worden.

En je kan een slechte periode niet "inhalen" paarden trekken hooguit weer mooi bij. Maar juist na een slechte periode wil je wel dat ze bijtrekken, maar niet zo snel.

En de vergelijking met mensen gaat gewoon niet op. Iemand die te mager is kan je natuurlijk op verschillende manieren laten aankomen en het een zal sneller gaan dan het ander. Dus nee, dat is niet met fruit en groente alleen.
Maar het kan gezond en dan kijk je naar de goede eiwitten en energiebronnen.

Maar je kan ook iemand volproppen met patat. En helemaal als je dan iemand op een stoel zet, niet laat bewegen en voor de nacht nog wat extra's geeft zal het vaak ( let op, vast niet altijd) sneller gaan, dan als je dat op de gezonde manier doet.

Je paard is pas 2,5, je doet nog geen zwaar werk. Een hooianalyse is voor de meeste mensen niet haalbaar omdat veel in pension staan bijvoorbeeld.
Je gaat dus voeren op het oog wat je ziet.

Je sluit altijd eerst wormen, zand en een slecht gebit of pijn elders uit bij echt afvallen.

En wat mensen vroeger deden...........Toen wij pas in de quarters kwamen, voerden mensen maïs en zonnebloemolie en niet weinig ook.
Quarters zijn ook qua type hier en daar wel moderner geworden, maar we weten inmiddels ook dat ze vooral geen spierproblemen moeten krijgen. Je wil ze soepel houden, juist omdat ze zoveel massa hebben.
Heel veel slecht voer is echt een aanslag op het lijf. Misschien lijkt een jong paard dan nu aan te komen, maar als je begint staat het verzuurt als je wil werken.
En dat aankomen zou ook zijn gebeurt als je nu verstandig aanvult.

Maar je geeft niet echt antwoord op belangrijke vragen zoals de afstamming. Dan weten mensen ook wat voor type het is. Is er een pssm test gedaan of via ouders n/n?? Stel dat je paard pssm heeft is zo lukraak veel brok erin gooien ook echt funest.

Ze is 6 panel negatief en reining gefokt. Meer info ga ik niet delen

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 15:32

Holis18 schreef:
Oke, in december moet ik sowieso ontwormen tegen horzeleitjes dus dat kan ik een paar weken eerder doen en dan gelijk vragen wat onze dierenarts aanraad!

Maar voor nu, zal ik haar gewoon een jonge paarden brok bij gaan voeren? Gewoon opbouwen tot een halve schep en kijken of ze wat aankomt?

Ik heb liever dat mijn paarden een beetje een vetreserve hebben voor de winter, en op dit moment heeft ze echt de ribben zichtbaar

Of welk voer raden jullie aan?

En dan na het ontwormen alle mest in de gaten houden wat er uit komt voor 4 dagen en aan de hand daarvan misschien wel weer ontwormen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:06

*bericht van beemsterkaas is verdwenen, maar was een reactie daarop*

Dat vind ik niet veel. 4kg brok en 1 kg muesli wel.

Dan moet je ook echt gaan kijken naar wat er in die brok en muesli zit, want je gaat van alles wat erin zit meer geven.
Er zijn gewoon mooie producten om paarden aan te laten komen naast een brok en of muesli zonder ze dan te overvoeren met van alles.

Fokken is 1 ding, ze gezond houden is het 2e.
Mijn 1e veulen van 25 loopt ook vrolijk rond en ziet er goed uit. Zijn moeder heeft 29 mogen worden.

Daarbij geeft TS weinig info, we zien het paard niet en de echte omstandigheden. Als het paard dus wormen heeft, is volproppen met brok geen oplossing.
Na een eventuele wormbesmetting wil je vooral een gezonde darmhuishouding.

Mijn 2,5 jarige ziet er goed uit en heeft ook de gehele groei tot nu geen terugvallen of invallen gehad. Puur natuur zou dat misschien beter zijn, dus daar kan je over discussiëren, maar wij kiezen ervoor om ze te houden en ook misschien hele jaar rond er iets van te vragen, iets mee te doen etc.

@TS, ik begrijp je. Dan is pssm2 niet uitgesloten, maar dat is een andere discussie.
Het nadeel is dat je online advies gaat vragen en niemand hier je paard echt ziet en ook niemand de omstandigheden ziet, met röntgen ogen door je paard zou kunnen kijken etc.
Als je echt goed advies wil, moet je of veel info delen, incl beeld, of dichterbij huis naar advies gaan zoeken. En dan nog is het moeilijk wie je kan vertrouwen. De winkels waar je voer koopt zijn dat doorgaans niet.........Helaas, maar ze verkopen teveel om overal kennis van te hebben en zijn daar ook niet voor opgeleid.
Pavo of Havens geven misschien info mee hoe je iets moet aanprijzen, maar ja.....dat begrijpt iedereen.

Het nadeel is dat je nu 10 adviezen krijgt, van alles kan proberen en bij het niet gewenste effect weer iets anders kiest misschien. Dat is zonde. Daarbij hebben veranderingen vaak ook tijd nodig. Maar als je nu het verkeerde advies volgt, kan het OF snel effect hebben en op de lange duur veel nadelen, OF je merkt nu geen effect en wacht weken, maanden op iets wat niet gaat gebeuren.

Maar goed, te druk, dus succes TS.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:07

Ja, ik had geen zin in een discussie omdat je niet alles had gelezen.

Ik zei: 1/2 brok.
En jij schrijft vervolgens een hele brief over teveel brok.

Dat vind ik zonde van de tijd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 17:12

Wat voor brok? Er zijn zo veel soorten brok.
Ben het helemaal met je eens dat men tegenwoordig bang is om krachtvoer te voeren.
Je ziet hier op Bokt ook vaak tips tegen een schrale bovenlijn voorbij komen. Die word ook beter met meer krachtvoer.
Men voert liever balancers zus&zo
en dan gaan klagen dat hun paard te dunne mest heeft...

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-24 21:01

Popstra schreef:
Ben het helemaal met je eens dat men tegenwoordig bang is om krachtvoer te voeren.
Je ziet hier op Bokt ook vaak tips tegen een schrale bovenlijn voorbij komen. Die word ook beter met meer krachtvoer.

Waarom zou een paard dunne mest krijgen door een balancer?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 23:23

Popstra schreef:

Uit pure nieuwsgierigheid: kan je dat laatste even uitleggen? Mijn 1,5-jarige heeft ook last van mestwater, ondanks overgang van voordroog naar hooi