Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 07:51

Mathene die groeit er wel in :P kan die meteen de bak voor je slepen.

Nee de juiste niet en is ook niet dat die stal gevuld moet zijn maar zou wel weer fijn zijn dat ik even aantal paarden heb en dat mijn voerkosten eruit zijn. Dus maar even afwachten. maar ik verbaas mij over mensen, eerst enthousiast en dan nog niet de moeite nemen om af te zeggen.

Matheno

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 07:54

Je voerkosten als in je hooi kosten?
Wat ben jij per maand ongeveer kwijt aan hooi? Ik ben nieuwsgierig omdat ik gisteravond even erg verdrietig was namelijk _O-

Er zijn weer prijsstijgingen geweest en gisteravond rekende ik €800 af voor hooi voor 2 maanden voor 1 paard en 2 minis. Vond dit belachelijk duur maar vraag me nu af of dit de nieuwe normale prijzen zijn.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 07:57

Jeetje Matheno dat is wel heel prijzig. Ik weet het nog niet met deze twee maar toen ik oudje nog had deed ik 2 weken ongeveer met 1 pak van rond de 300 kg. Kost hier 80 euro per pak. Dus zeg 160 per maand. Guus alleen deed er een maand mee.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 07:59

Komt misschien ook omdat ik perse kleine baaltjes wil. Ik heb opslagruimte genoeg, maar die grote pakken vind ik vaak te stoffig, en daar word ik benauwd van. Plus het staat op de hooizolder. Een pakje kan ik zo naar beneden gooien. Een plak ook wel, maar dat geeft meteen zoveel rotzooi dan _O-

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 08:02

ahhh ja dat scheelt best een hoop. Wat betaal je op vandaag voor een klein pakje? Oke voor de handigheid zouden hier kleine pakjes ook beter zijn eigenlijk. Nu sneuvelen er heel veel wieltjes met het omzetten naar het hooihok. Ik heb groot pak op kipper, dat schuif ik voorzichtig op hondjes of pallets met wielen eronder en dan als het goed gaat rollen naar de plek. Maar gaat dus niet altijd makkelijk, wieltjes redden het soms niet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:05

Schrik niet.. kruidenhooi gaat richting de €180. Weidehooi €170 en graszaad hooi €230 ;(

Dit is de eerste keer dat ik graszaad hooi besteld heb. Ik ging er eigenlijk vanuit dat dat juist goedkoper spul zou zijn omdat het enkel buikvulling is met weinig voeding. Maar het is dus aardig duurder..

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:15

Poooh dat vind ik ook wel veel hoor.

Hier gaan we nadat mijn andere pakken op zijn ook weer ff opnieuw berekenen wat het hooi van Corsten doet.

Quads zijn leuk :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 08:15

Wat een gedoe met die stal LN! Hopelijk volgt er snel een geschikte kandidaat.

Mooie quad Matheno! Maar, pfff wat een hooiprijs.
Vorig jaar zat ik ook op kleine baaltjes en was voor 3 paarden eur 450,00 kwijt.

Ik heb nu grote balen en betaal eur 60,00 per baal. Deze zomer had ik eur 30,00 hooikosten per paard. Ze lopen 6 uur per dag op de wei.
In de winter zal dat dan het dubbele aan kosten zijn, maar nog steeds heel acceptabel.
Ik heb echt geen stof hoor. Uitstekende kwaliteit.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 08:48

pffff ik zit binnen en hoor buiten de hele tijd gemiep. Mevrouw is hengstig en staat pismerrie te zijn naar Adje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:02

Ik vind het ook vreemd dat een 'restproduct' duurder moet zijn dan gewoon hooi ??

@martheo: stoer ding :)
@boemel: ik moest wel lachen om Ratje en haar grommen naar vreemde paarden.

Ik moest vanochtend eerst in de grote hooibak het waterafvoergaatje door prikken; daar stond een best laagje water in.

Bvtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:04

Malenka schreef:
Hoi Bvtjee,
Ik zit hier ook op volle klei en hoog grondwater. Mijn volledige track is inmiddels bedekt met mudcontrol platen. En dat had ik eigenlijk gelijk moeten doen. Het zorgt voor gelijkmatige verdeling van het gewicht van de paarden inplaats van punt belasting. Hierdoor wordt de bodem niet verdicht. Het is een enorme uitgave maar het absoluut waard.

Hoi ,

Aah jaa precies het zelfde probleem.. jaa is een dure investering maar zeker wel waard. bedankt! zal dat maar gaan doen dan! dacht er al over na maar ben bang dat het 1 van de weinige keuzes is haha. bedankt !

Bvtjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:08

Dais_ schreef:
KletsKoekje schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Leuk om even te delen :)

Ik ga nog even deel 9 opzoeken en doorlezen :)

Welkom! En wat een leuke plek! Is het helemaal instapklaar of moet er nog e.e.a. gebeuren?

Bvtje, ook welkom in het topic! Op klei zitten is rot. Het is duur en arbeidsintensief om dit goed te maken en houden voor paarden. Verhuizen is wellicht sneller en goedkoper :))

Moska, jullie hebben flink werk verzet zeg! En inderdaad merkbaar kortere dagen.. en straks is het helemaal klaar als ze de klok hebben verzet. Wat gaaf van je trt les!

Lys_PPA; welkom hier! Waarom staat je rijpaard niet thuis? Te weinig ruimte/voorzieningen?

:wave: aan alle meelezers die weer gezellig inhaken :D

bedankt voor het verwelkomen !
Ja we zijn nu ookal een half jaartje aan het rondkijken om een andere boerderij te kopen.. maar helaas is dat niet op de 1 of andere da geregeld.. dus ga maar investeren in nog meer paddock platen en dan kan ik ze altijd weer meenemen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:11

Poeh dat zijn prijzen zeg. Ik ben natuurlijk nog niet zo heel ervaren met zelf hooi/voordroog inkopen, maar heb voor mijn laatste lichting kleine baaltjes €5,50 per stuk betaald en voor mijn midibalen met (in mijn ogen en dat van de paarden) erg mooi voer, € 28,- per stuk (gebracht en gestapeld). Heb nu tot aan juli 2025 voer op het erf en in de schuur staan. Nu nog een voorraad vlas hamsteren voor het einde van het jaar en dan ben ik wel even klaar hoop ik.

De loonwerker zou deze week komen graven. Een keer raden…. Niemand geweest. En wij hebben wel alle oude verharding eruit gehaald (dat was de afspraak). Dat wordt een dikke modderbende met de regen van vannacht en de voorspelde regen :7 Zal zo maar weer even appen wat de planning is.

Paarden staan inmiddels weer buiten, maar wat een vies warm en vochtig weer is het nu zeg. Heb in huis ook gewoon een luchtvochtigheid van 70%

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:13

Maar graszaadhooi is door z’n vaak lage suiker en voedingswaarde in paardenland er gewild. Vaak al snel uitverkocht dus opzich niet gek dat de handelaar daar gebruik van maakt.

Voordroog was 60€ per pak.

Grote balen hooi heb ik laatste keer 80 voor betaald maar kwaliteit was mweh.
Zag kleine baaltjes in de buurt voor 5€ per pakje.
Ik had de hoop dat ik op voordroog de winter door zou kunnen maar toch weer een die gevoelig is, dat wordt dus toch ook weer hooi halen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:18

Graszaadhooi is flink in trek, en meestal pak je het van oa veldbeemd etc. Raaigras wordt meer verbouwd maar kan giftige stoffen bevatten. Dus er is een mate van schaarste dus duurder.

Hooi is inderdaad niet grappig duur, al heb ik het niet zo extreem als hierboven. Ben wel bang dat het met de btw verhoging in januari helemaal om te janken gaat worden. Ik voer nu onverpakte grote pakken en midibalen voordroog. Ik heb nu nog 3 soorten hooi, maar ik ben al aan het overwegen om volgend jaar naar 2 te gaan als ze het daarop ook goed doen.

Hier heb ik hopelijk een voorraad tot het weideseizoen weer begint, ze staan nu ook nog deels op gras. Ik was in totaal 870 euro kwijt voor 25 midibalen voordroog. En 825 voor 1620 kg graszaadhooi onverpakt en 1320 kg weidehooi onverpakt. Die onverpakte balen zijn van die joekels, per hooisoort zijn het er 3.
Dan heb ik twee (B en C) ponys op onbeperkt graszaad en max 6 kg weidehooi per dag, en 2 (grote D en D veulen) die voordroog eten. Voor mij eerste jaar voordroog, dus even kijken hoe dat nu echt gaat lopen, had ook al 1 slechte baal dus mogelijk moeten we daar nog een keer een lading van inslaan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:31

Hier grote ronde balen hooi, formaat voordroog maar zonder folie kostte €60. Komend jaar zal het wel duurder worden. Het is wat het is. Ik ben aan hooi en gerstestro ongeveer €200 pm kwijt aan 2 paarden en een shetlander. Ik heb nu nog voor 3,5 maand liggen en zal eind januari gaan bij estellen, dan ben ik duurder uit.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:00

Oh over de naam “Ratje” voor onze kat. Dat was niet haar oorspronkelijke naam, deze naam heeft ze verdiend :D

Ze kwam hier als een “hij” samen met broertje Jack.
Zonder eronder gekeken te hebben zei ik al meteen, dat is helemaal geen mannetje, ze speelt als een dame.
Als duo heette ze toen echter al Jack & Jones :=

Maar goed Jack was een kamikaze piloot. Dat dier wilde oprecht dood. Die moest je uit de hoogste boom redden, rende onder paarden die op straat liepen, sprong onder de trekker als je ‘m startte. De hele dagen waren we Jack aan het redden. Ik had er mega stress van en riep “Jack moet hier weg!”

Maar goed, waarheen? Opgegroeid op de boerderij en een echte wildebras. Die wilde je niemand aandoen als binnenkat. Helaas was het noodlot sneller dan onze beslissing, want Jack is door mijn vriend overreden in de wei met de aanhanger met 5km per uur :(

Geen Jack & Jones meer dus.
Jones was ondertussen officieel bevestigd als poes door de dierenarts en was een meester in uitbreken, inbreken en ons eten pikken. Vandaar de naam “Ratje”. :D

Overigens een geweldig lief, leuk en slim dier.
Ze vangt heel veel muizen, maakt boswandelingen, wil met iedereen knuffelen (iedere bezoeker krijgt standaard een muis cadeau) en ze zal nooit iets kapot maken of gemeen zijn tegen de binnenkatten.

Oja, ze mag overdag in huis als ze wil. Dan is onze slaapkamer op slot, maar ‘‘s nachts moet ze toch echt richting stal vertrekken, zodat wij kunnen slapen. Daar is ze het niet altijd mee eens :=

Zie ons brievenbus filmpje
https://www.instagram.com/reel/DA4JsvUg ... lsb2d2Nw==

Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:01

Wow 800 voor 2 maanden vind ik erg prijzig. Bij mij krijgen ze afgewogen hooi, en ik doe meestal één maand met zo'n hele grote vierkante pak dus zit rond de 80-90 euro per maand voor 5 kleine ponys (alle 5 samen zijn ze ongeveer net zo zwaar als mijn rijpaard).

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:02

Jongens wat gaan jullie snel! Kan het niet bijhouden allemaal!

Mooie ontwikkelingen allemaal qua modder management! Hier nog steeds geen planning van de loonwerker, heb de boel woensdag maar los getrokken met de trekker, ben benieuwd of het voldoende is voor de regen die er vannacht valt :(

Qua hooi, heb net 5 grote balen binnen. Deze zijn wel lomp zwaar en strak geperst. Betaal 125 per baal.. eigenlijk gekkenwerk maar goed ik kan geen andere aanbieder vinden met getest hooi die het ook bij mij in de schuur kan zetten.. ben zo’n 160 per maand kwijt aan hooi nu voor lewie en Lando

Afbeelding

Het weer, mistig en warm
Zoek de paarden
Afbeelding
Afbeelding

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:34

Pfoe wat een prijzen zie ik voorbij komen. Ik ben benieuwd straks qua hooi kosten . Het gaat volgend jaar natuurlijk in de 21% vallen..
Hebben jullie je hooi bij boeren vandaan of via via of hoe vind je een goed adres?

Wij gaan binnenkort wel langs bij de verkopers en dan vraag ik het ook even hun adressen na natuurlijk.

Super leuk katten filmpje komt er voorbij, ik ben een echt kattenvrouwtje.

Hier blijft het ook erg mistig inderdaad.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 11:34

KletsKoekje schreef:
Pfoe wat een prijzen zie ik voorbij komen. Ik ben benieuwd straks qua hooi kosten . Het gaat volgend jaar natuurlijk in de 21% vallen..
Hebben jullie je hooi bij boeren vandaan of via via of hoe vind je een goed adres?

Het is wellicht al vaker besproken hier maar ben benieuwd wat hebben jullie al bodembedekking in de stal?

Wij gaan binnenkort wel langs bij de verkopers en dan vraag ik het ook even hun adressen na natuurlijk.

Super leuk katten filmpje komt er voorbij, ik ben een echt kattenvrouwtje.

Hier blijft het ook erg mistig inderdaad.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:30

Ik zit nu bij een grote fourage handel. Voorheen bij mijn vroegere staleigenaar maar die is gestopt en was altijd vrij veel gedoe met leveren. Dit gaat gewoon sneller en makkelijker. En is niet gek veel duurder.

Stallen heb ik niet, in mijn schuilstallen heb ik geen bodembedekking liggen op rubberen tegels en een andere zand na.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 12:56

Al zo vaak willen aanhaken hier, maar kwam steeds niet bijgelezen. Lig nu ook alweer achter :')

Wij hebben jaren de paarden in eigen beheer gehad en nu sinds 2,5 jaar de paarden echt aan huis. Helaas is vorig jaar onze kudde van 4 in twee weken tijd gehalveerd. Hopelijk komt er volgend jaar weer een pony bij.

We zitten op zandgrond. Hele verademing na jaren op klei, maar het heeft ook zijn uitdagingen. Hebben ongeveer 7500-8500 m2 weide ter beschikking. Zou graag tzt een track oid willen aanleggen, maar gezien ik het erf deel met mijn ouders en het gezin van mijn zus, moet over dat soort aanpassingen altijd even beraad worden.

Ik zal hier waarschijnlijk vooral meelezen/genieten/meeleven.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:53

Met die BTW verhoging van januari moet ik echt op zoek gaan naar een andere hooi leverancier. Ik heb het nu bij Louis Venhorst weg. Souman zit hier letterlijk om de hoek, alleen die hebben een grote verrijker waar ze het moeilijk mee op de hooizolder krijgen.

Hebben jullie toevallig tips voor hooi leveranciers omgeving NOP met iets betere prijzen dan de €800 voor 2 maanden? _O-

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 14:00

Ik weet ff niet wat NOP is, maar ik haalde eerder partijen die ik vond via Marktplaats.
Dan ging ik kijken en nam een paar proefbalen mee.
De meesten wilden ook wel bezorgen.