Verplicht langer blijven na opzeggen stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Verplicht langer blijven na opzeggen stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 18:18

Haar probleem.
Marktplaats staat nu vol met veulens.
Morgen heeft ze bij wijze van een ander.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 19:06

Als je zelf niet meer durft gaan, dan moet het al erg zijn... Geen haar op mijn hoofd die dan zo iemand de verantwoordelijkheid, zorg en toegang tot mijn paarden zou gunnen!

Ik begrijp dus met de beste wil van de wereld niet dat je jezelf wil beschermen door niet meer te gaan maar je dieren weerloos in haar handen overlaat...
Je dieren zijn prioriteit nummer 1 hé...

Harry01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-24 21:01

Ze zal de paarden niks aandoen, dat geloof ik niet.
Maar jullie reacties hebben me wel aan het denken gezet. Ik ga nadenken over hoe nu verder.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:35

ts je bent bereid om de volgende maand te betalen. top.
dan is er geen reden om te blijven. dubbele kosten is dan niet anders.

paarden mooi ophalen.

wat is haar probleem. inkomsten zou ik nog snappen, maar je zegt ook dat haar paard dan overblijft. is ze dan alleen?

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 21:40

Inderdaad aan jezelf denken & gewoon weghalen daar.

Een extra maatje voor haar paard kan ze zo regelen, genoeg Shetlanders of weidemaatjes te koop.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-24 22:28

Ik zou ze er weg halen. Vervelend voor het paard wat alleen komt te staan, maar je kan jezelf niet garanderen dat jouw paarden daar veilig blijven.
Vraag wat mensen in je omgeving mee om in 1x al je spullen incl paarden en paspoorten mee te nemen en weg gaan.

Indien zij je de toegang tot het erf weigeren, betreed deze dan ook echt niet. Bel de politie en die komen je dan helpen. Zelfde geval voor de paspoorten.
Ik heb deze laatste 2 dingen met mijn paard helaas mee moeten maken, daar stonden we dan voor de oprit met 2 politie auto’s. De ene helft met ons mee spullen en paard pakken, de ander in gesprek met eigenaar en paspoort gehaald. Ik heb mijn toen 1,5 jarige midden op een benzinestation moeten opladen midden in de nacht, geloof me dit soort scenario’s wil je niet op wachten.

Betaal die 6 weken aan ze en ga weg.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 06:34

Zo lang je betaald mag je toch op elk moment vertrekken? Een opzegtermijn is toch meer voor de betaal zekerheid en niet om te voorkomen dat een paard niet alleen komt te staan. Zo lang je een bepaald termijn netjes betaald mag je zo ver mij bekend zelfs op dag 1 weg. Net zo als dat in een huurwoning zou zijn.

TS naar dat het zo eindigt, helaas hoor je nog te vaak van dit soort niet nette eindes. Het zijn de huisjesmelkers onder de staleigenaren. Ik hoop dat je zo snel als mogelijk inclusief paarden en paspoorten op de juiste plek bent! Zo kan je niet genieten van je hobby en je maatjes.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 06:39

Ik vraag me wel af hoe je in dat scenario aan de politie moet bewijzen dat het paard daadwerkelijk van jou is.... stel dat staleigenaar zegt dat je 1 of andere gek bent en die de eigenaar is. Lijken me allerlei haken en ogen aan te zitten.

Ik zou in zo'n vijandige "je mag niet weg" situatie denk ik toch voor opteren om te proberen die situatie te voorkomen als het nog kan, en gaan wandelen / rijden met mijn paard(en) alsof er weinig aan de hand is. Zodat je er in ieder geval mee van het erf af bent.

Kijk als het allemaal wat minder vijandig en gevaarlijk aanvoelt dan is het ondanks wat wel of niet mag, wel zo sociaal als je natuurlijk even de stalhouder wat tijd geeft om een paard erbij te regelen wanneer blijkt dat die van hem / haar alleen komt te staan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 09:12

Ja dat laatste vind ik ook, wellicht heeft de stalhouder nu ook spijt van de eigen overtrokken reactie. Zolang het on speaking terms kan blijven zou dat mijn voorkeur hebben.

Eigenlijk zou imo de beste optie zijn, betaal zes weken en zeg dat je uiterlijk over een maand vertrekt dan heeft de stalhouder een maand om een ander paard te regelen. Hoe dat is dan het eigen probleem. Lijkt me niet meer dan redelijk naar beide partijen toe.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:00

pmarena schreef:
Kijk als het allemaal wat minder vijandig en gevaarlijk aanvoelt dan is het ondanks wat wel of niet mag, wel zo sociaal als je natuurlijk even de stalhouder wat tijd geeft om een paard erbij te regelen wanneer blijkt dat die van hem / haar alleen komt te staan.

Ik ben het hier echt niet mee eens. Men mag van pensionhouders toch echt wel enige mate van professionaliteit verwachten. Ze bieden een dienst aan. Het lijkt steeds meer dat men dat vergeet. Zoals jij het stelt moet de pensionklant een dienst aanbieden door te blijven tot het de pensionhouder behaagt wanneer ze kan vertrekken. Echt totaal omgedraaide wereld.

Pensionklant wenst geen gebruik meer te maken van de de dienst van pensionhouder, heeft aan haar financiele verplichtingen voldaan, en is daarmee vrij om te gaan. Zonder enige vorm van wederdienst!

Het probleem ligt em in de eindeloze wildgroei van ongeschoolde pensionhouders die maar wat doen en denken dat ze over alles de dienst uit kunnen maken. Een paardenpension runnen is een vak. Men dient verstand te hebben van paarden, mensen, veiligheid, omgangsvormen en wettelijke bepalingen rondom het geheel. Een box over hebben, deze verhuren en denken dat een pensionklant een verlenging van jouw persoonlijke leefwereld is , is een denkfout. De pensionklant betaald voor een dienst en voor niets anders. Ze heeft geen enkele andere verplichting aan de pensionhouder.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 11:12

Niet vijandig is natuurlijk het beste. Maar zoals ik de berichten van ts lees is dat een gepasseerd station.
Idiote stalhouder, ts die misschien niet netjes was, 2 vechten 2 schuld?
Geen idee.
Maar ts wil betalen en nu gaan en dat mag ze gewoon.

Als je als particuliere paardeneigenaar afhankelijk bent van je pensionklanten, zowel financieel als voor je eigen paarden ben je gewoon dom bezig imo.
Financieel is het hier niet, want nu vertrekken is alleen maar meer overhouden.
En ja een paard dat alleen blijft staan is gewoon dom als je weet dat hij daar niet tegen kan...sorry maar kan er niet veel anders van maken.
Je weet gewoon als je verhuurt dat iemand gewoon ineens op kan zeggen. Dan kun je niet verplichten dat die blijft. Dan zorg je zelf snel voor een ander paard. Of je zet die van jezelf tijdelijk op pension oid.

Harry01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 13:42

Ik wil niet persé betalen en gaan hoor. Ik wil het juist wel netjes doen en de 6 weken volmaken. Ik ben ook altijd netjes en respectvol geweest in mijn communicatie.
Toen ik haar vertelde dat ik begreep dat het vervelend voor haar paard was dat die alleen achter zou blijven en ik dus echt niet à la minute weg wilde, maar ook geen 6 maanden meer wilde wachten was het hek van de dam en ben ik voor vanalles en nog wat uitgemaakt en werd mij verboden weg te gaan zo lang zij er nog niemand bij had. Omdat ze echt onbeschoft/ agressief/ dreigend werd en mij begon te intimideren heb ik direct vervoer geregeld voor eind Oktober, wat haar alsnog 6 weken gaf om er iemand bij te vinden. Dus nog steeds met de intentie haar de tijd te geven (voornamelijk voor het paard uiteraard). Al twijfel ik momenteel wel heel erg of ik dat nu nog wel wil, of dat ik toch gewoon zsm vertrek ondanks dat haar paard dan alleen staat....
Ook weet ze dat ik gewoon netjes de kosten tot eind volgende maand betaal.
Op dit moment heerst radio-stilte. Maar een excuus aanbieden is voor mij niet genoeg meer. Ik ben klaar met dit gedrag, dit is niet voor het eerst dat ze mij aan het huilen krijgt met haar idiote gedrag en voor mij is het genoeg geweest en duidelijk geval van: tot hier en niet verder. Ook dat heb ik inmiddels wèl duidelijk gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Harry01 op 19-09-24 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:52

Als jij je er zo rot om voelt dan zeg ik ook... inladen en gaan.
Leuk dat jij rekening wil houden met haar paard maar 1 doet zij ook niet met jou en 2 haar paard is niet jouw verantwoordelijkheid... die van jou wel.
Dus als je door te verhuizen 6 weken met plezier naar paard gaat of 6 weken niet of met een knoop in je maag alleen voor een paard van een ander.... nog niet misschien

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 13:52

Als dat zo is en er is geen fatsoenlijk gesprek mee aan te knopen dan begrijp ik het wel als je direct opstapt. Soms zijn de grenzen echt bereikt. Zeker bij mensen die nooit wat leren.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:20

Elisa2 schreef:
Ja dat laatste vind ik ook, wellicht heeft de stalhouder nu ook spijt van de eigen overtrokken reactie. Zolang het on speaking terms kan blijven zou dat mijn voorkeur hebben.

Eigenlijk zou imo de beste optie zijn, betaal zes weken en zeg dat je uiterlijk over een maand vertrekt dan heeft de stalhouder een maand om een ander paard te regelen. Hoe dat is dan het eigen probleem. Lijkt me niet meer dan redelijk naar beide partijen toe.

pmarena schreef:
wel zo sociaal als je natuurlijk even de stalhouder wat tijd geeft om een paard erbij te regelen wanneer blijkt dat die van hem / haar alleen komt te staan.

Stalhouder mocht gerust op de paarden van ts rekenen voor nog minimum 6 weken.
Daar was TS van begin af aan duidelijk over.

Echter, is het door de reactie van staleigenaar dat dit onhoudbaar werd.
Ze deed het dus zichzelf aan en heeft zelf alle redelijkheid de nek om gedraaid.

Dat staat toch duidelijk te lezen in ts haar berichten trouwens.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:52

Wat een rot situatie ts. Hoe is de sfeer dan nu als je op stal komt? Is toch niet vol te houden nog een x aantal weken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:54

Little_Gift schreef:
pmarena schreef:
wel zo sociaal als je natuurlijk even de stalhouder wat tijd geeft om een paard erbij te regelen wanneer blijkt dat die van hem / haar alleen komt te staan.

Ze deed het dus zichzelf aan en heeft zelf alle redelijkheid de nek om gedraaid.

Ja, dat staat er ongeveer net zo duidelijk als dat in mijn berichten staat te lezen dat ik alle begrip voor de situatie van TS heb en zelf de paarden al eerder weg zou halen als ik haar was.

Het is ook best een beetje lüllig als je maar een deel van iemands zin gaat quoten, en daar een beetje iemand de les over gaat lopen lezen terwijl het deel dat je weglaat nogal belangrijk was omdat daaruit blijkt dat je hele belerende opmerking niet nodig was....

pmarena schreef:

Wat een reactie was op de opmerkingen van mensen dat je je paard altijd kan opladen wanneer je maar wilt. Wat ik onder normale omstandigheden eigenlijk best wel aso vind, als je weet dat een paard dan alleen achter blijft. Vandaar mijn opmerking die niet uit zijn verband getrokken hoeft te worden :=

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 14:56

Ik blijf het gewoon geen toevoegende waarde hebben om dat hier nogmaals te vermelden aangezien ts al in tweestrijd genoeg zit en door de hele situatie zelfs haar paarden niet meer durft op te zoeken.

Het is dus eenmaal wel zo vijandig helaas en dan is wat sociaal wenselijk is, totaal overbodig om nog eens in te peperen bij ts want die heeft het nu heus moeilijk genoeg

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:00

Aan jouw onterechte en de plank mis slaande belerende toontje jegens mij heeft ze meer denk je...?

Er was gewoon een gesprek gaande, ik vind het netjes van TS dat ze rekening houdt met het achterblijvende paard want zo hoort het imo ook. Zelfs dat ze daar nu nog steeds rekening mee wil houden toont een goed karakter +:)+

TS: ik ben benieuwd hoe het nu verder zal gaan. Of de stalhouder nu iets aan het regelen is, of er excuses aangeboden worden, en of je toch eerder weg zal gaan, en zo ja op welke manier. Ik hoop dat je dit snel met een zo goed mogelijk gevoel achter je kan laten :(:)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 15:50

Even creatief gedacht:
Het gaat om meerdere paarden zeg je(hoeveel is nog niet genoemd geloof ik?), ben je ook met allen actief bezig? Of is het ook een optie om 1 paard daar te laten staan en de rest al vast te verhuizen?

Zo heb jij direct weer het plezier met de paarden terug, maar laat je haar paard ook niet alleen achter. En dan kan je misschien afspreken dat ze nog x weken de tijd heeft om dus een andere pension of eigen paard te regelen voor haar eigen, maar dat dan die van jou weg is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:03

Waarom? Het is niet haar probleem maar van de pensionhouder. Na het onbeschofte gedrag heeft ze geen enkel vertrouwen meer in haar. Laat staan dat je een dierbaar paard achter laat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:28

Little_Gift schreef:
Elisa2 schreef:

pmarena schreef:

Dat klopt, dat heeft TS toegevoegd na mijn berichten waarop ik mijn mening herzien heb. Ik snap dus ook het belerende toontje en de niets toevoegende post niet.

Harry01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 16:39

Ik heb, in eerste instantie, inderdaad de optie om mijn shetlander langer te laten staan overwogen, en had haar dat ook voor willen stellen. Echter zo ver zijn we niet eens gekomen om dat te opperen. Zij heeft zichzelf elke kans op een oplossing van mijn kant ontnomen door te reageren zoals ze gedaan heeft.

Harry01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-24 16:40

Pareltjes schreef:
Waarom? Het is niet haar probleem maar van de pensionhouder. Na het onbeschofte gedrag heeft ze geen enkel vertrouwen meer in haar. Laat staan dat je een dierbaar paard achter laat.

Precies dit!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-24 16:42

hm, heb je dan nog een specifieke vraag TS? volgens mij heb je je plan helder.