Wat zouden jullie vragen of betalen per maand?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Re: Wat zouden jullie vragen of betalen per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:43

Nou precies dat he! Daarom de vraag hier ook.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:51

Toch ben ik het er mee eens dat je niet de hobby van een ander hoeft te bekostigen.

Een vriendin van mij huurde een stuk grond en deelde dat met een paar stalgenoten, zij moest de huurprijs wel doorberekenen, omdat zij er zonder stalgenoten nooit voor een prettig bedrag kon staan (en haar paard dan ook alleen zou staan, ook totaal onwenselijk).
Zij deelde dus de huurprijs van het perceel door het aantal paarden, net als de hooi-inkoop en de mestafvoer, kosten voor onderhoud van de stallen, bak slepen, etc.

Stond er zelf ook niet gratis, maar dood het te delen door de stalgenoten, kon ze zelf wel staan op een plek naar eigen inzicht.

Waarom zou dat met paarden aan huis anders zijn?

Je moet toch de bak vaker slepen als er vaker in gereden wordt?
Als je hooi over hebt, zou je het amders kunnen verkopen, dan levert het ook geld op.

Dat je er over nadenkt wat het jouzelf brengt, gezelschap met rijden, eens een avond niet op tijd thuis hoeven zijn, kun je dan in je prijs meeberekenen, maar wanneer je helemaal niks door berekend, dan kost het zeker alleen maar je privacy en bekostig jij de hobbie van een ander.
Zowel in tijd, arbeid en risico's.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 08:56

DuoPenotti schreef:
Ja wel die schuilstal is wel relevant, want jij moet kosten maken die je anders niet had. Dat je die terug wilt snap ik.
Voor mij zijn geen extra kosten gekomen door paarden van andere.
De (schuil) stallen stonden er, de omheining was er. De bak was er.

betreft vaste lasten als hooi, voer enz waren betaald en dan had ik ook nog over. zo'n 80-100 per maand per paard.

Zou ik de uren gaan tellen zou ik niet over houden.
Maar in de tijd dat bijvoorbeeld mijn vriendin er stond stonden er ook fijne dingen tegenover.
Samen buiten rijden.
Een afspreken dat zij ze binnen zette en ik op een feestje kon blijven zitten, dat soort dingen.
Het is hier pas gaan schuren na een paar niet fijne mensen waarvan 1 de kroon spande en ik er klaar mee was.

Het punt is dat je altijd extra kosten maakt... in mijn geval zou het duidelijk zijn (de schuilstal) maar er zijn ook kosten waar je zo niet aan denkt. Zoals extra verzekeringen ( o.a. voorbeeld van Popstra), de tijd die je er aan kwijt bent, extra voer voor je eigen dieren, etc.
Ik heb hier ook minder onderhoud aan de omheining dan de eigenaar van de pensionstal had waar ik vroeger stond. Zal wel iets met het aantal paarden per hectare van doen hebben denk ik. Om maar wat te noemen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:21

Popstra schreef:
Stel he je verhuurt als particulier wat stalletjes en een pensionpaard slaat je kapot, wat dan?
Denkt daar wel is iemand over na? De consequenties. De verantwoordelijkheid. Dat je zomaar eens een tijd uit de running kan zijn of zelfs nog erger.

Nee. Heel eerlijk. Ik denk dat niemand daar aan denkt. Of maar gewoon 'verzekering' roept.
Nog een post waardoor pension duurder wordt overigens.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 09:36

Hier werd veel buiten gereden, de bak werd een keer per week gesleept, voor en na pensionners.
nee, ik heb nooit een paard van een ander door de draad gehad dat er iets kapot ging, ze hebben nooit iets gesloopt in de stal.
Voer werd betaald, dus wat ik minder hooide was betaald door de stalkosten.

Maar geloof het niet, ik vind het prima.

Ik weet wel door de topics van de afgelopen jaren dat er ook veel mensen zijn die echt veel te veel betalen voor hun hooi bijvoorbeeld omdat ze geen opslag hebben.
Uiteraard bereken je dat door, maar dan is het per maand ineens veel duurder dan hier.
Sla soms echt achterover als ik hoor wat sommige aan een grote ronde baal hooi betalen....

En ja veel mensen die teveel paarden op weinig plek hebben, dan word het inderdaad duurder, want piek belasting. Eerder door de draad, grond die vastgelopen word enz.

Heb hier 3 hectare weide, dus of er 3 van mijzelf stonden of 2 extra....

Maar nogmaals, denk hoe je wilt, wat ik schreef klopte. Ik had 80-100 pp over elke maand.
Nee niet als ik elke minuut zou tellen, maar wel op vaste lasten als voer enz.
En als je de kruiwagen en de riek al vast hebt voor je eigenste, valt de extra tijd wel mee.
Binnen buiten zetten ook, hoeveel scheelt nu 2-3 paarden?
Het is niet dat ik er speciaal naartoe moest, die van mij wilde ook naar buiten :P

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:16

Dat is het verschil in het aanbieden voor de hobby :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:20

Cioccolato schreef:
Dat is het verschil in het aanbieden voor de hobby :)

hoe bedoel je dat? :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:30

Ik denk dat je met 6 stalletjes nooit uitkomt in volpension. Je bent er niet dusdanig veel uren aan kwijt dat je ervan kan leven dus moet je het naast een andere baan doen en vaak is dat qua uren en belasting lastig. Wat ik hier (in de randstad) veel zie is of volpension op grote stallen voor veel geld, of meer prive en (deels) doe het zelf waardoor de staleigenaar er wel iets aan verdiend, maar vooral zelf goedkoper paarden kan houden. En dat laatste is vaak nog een stuk hoger dan de bedragen die hierboven al genoemd zijn.

Ik moet duidelijk verkassen naar een ander deel van het land. :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:34

en zijn die 6 stallen voor verhuur of is het 6 inclusief die van haarzelf? Ik nam het op als inclusief die voor haarzelf.
Daar zul je nooit inkomen uit halen.
En daarom kun je dit ook niet vergelijken met een bedrijfsmatige pensionstal. Die moeten idd anders tellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 10:56

Mwa, ik ben hier met 9 stallen, 7 paddocks en 5 weides toch wel een dikke ochtend bezig aan werk. En dan is dat enkel uitmesten van zowel weides, stallen en paddocks, hooi voeren en de boel netjes vegen.
Gelukkig heb ik daar iemand voor 5 dagen/ week anders trek ik het niet ook mn paarden nog te trainen maar die word ook betaald.
Want dat is ook een dingetje. Dat als je meer hebt staan je enkel nog staat schoon te maken en te voeren en nergens anders meer aan toe komt.
Iets wat ook vaak onderschat word. Niet dat dit het probleem is van een pension gast maar als die ook nog eens (te) weinig betaald dan ga je het niet lang vol houden want dan krab je jezelf constant achter je oren of dit wel ooit je bedoeling was.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:03

DuoPenotti schreef:
en zijn die 6 stallen voor verhuur of is het 6 inclusief die van haarzelf? Ik nam het op als inclusief die voor haarzelf.
Daar zul je nooit inkomen uit halen.
En daarom kun je dit ook niet vergelijken met een bedrijfsmatige pensionstal. Die moeten idd anders tellen.

Waarom moeten die anders tellen?

Een bedrijfsmatige pensionstal rekent hoeveel ze na aftrek van de kosten per box willen overhouden.
Dat kan een particulier ook doen.
En nee dan zal je met 6 stallen geen loon overhouden, eerder iets van een 300-600 euro per maand. Maar je stalprijs zal wel ongeveer gelijk liggen (iets hoger in verhouding wss door kleinere aankoophoeveelheden).

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:08

Nee, zo lang ben ik nooit kwijt geweest.
Paddocks heb ik niet, weide wel.
Maar die worden gebloot en gesleept en paarden gaan naar een volgend deel.
En nee geen worm problemen. Zo ging dat ook op vorige pensionstallen en daar ook geen problemen.

5 minuten voor een stal, behalve op zaterdag als de plasplek eruit gaat dan langer.
Vegen kost me net zoveel tijd of er 2 of 5 door gelopen hebben :)
Hooinetjes maken, 2 minuten per netje? En gebruik dat alleen in de nacht.
Had ik toen met de kwpn-ers overigens niet, die kregen gewoon een hele berg om 22.30 die nooit op was de volgende dag.
Water automatische drinkbakken, zowel buiten als op stal.
In de winter wel een grote kuubse bak, maar die is nooit snel leeg gegaan omdat ze nog op gras staan en daar dan veel vocht uithalen.
In de ochtend bevroren is een gieter heet water er op, dan maak je het snel los.
Maar ook dat is weer geen extra werk met 2 paarden extra, moet toch

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:17

Sorry maar voor €250 all in? Zelfs in Friesland is dat absurd weinig. Vriendin van mij staat daar op een pensionstal all in voor bijna €400 en heeft nog 1x in de maand een weekend dienst voor binnen halen en mesten.[/quote]

Ik betaal nog geen €200 in Friesland voor all in.. Wij hebben alleen koud water bij de poetsplaats en de bak is niet altijd top.

Ik denk dat €250 voor deze stal een mooie prijs is.[/quote]

Klopt voor Friesland een nette prijs

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:27

Hier de paarden aan huis en ik heb wel duidelijk meer werk met elk paard dat er staat (iets van een 20-30 minuten, ivm mest uit de paddock/track halen en meer hooi vullen). En het hangt misschien af van je levensfase in hoeverre je dat voelt en vervelend vindt.

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:33

Popstra schreef:
Mwa, ik ben hier met 9 stallen, 7 paddocks en 5 weides toch wel een dikke ochtend bezig aan werk. En dan is dat enkel uitmesten van zowel weides, stallen en paddocks, hooi voeren en de boel netjes vegen.
Gelukkig heb ik daar iemand voor 5 dagen/ week anders trek ik het niet ook mn paarden nog te trainen maar die word ook betaald.
Want dat is ook een dingetje. Dat als je meer hebt staan je enkel nog staat schoon te maken en te voeren en nergens anders meer aan toe komt.
Iets wat ook vaak onderschat word. Niet dat dit het probleem is van een pension gast maar als die ook nog eens (te) weinig betaald dan ga je het niet lang vol houden want dan krab je jezelf constant achter je oren of dit wel ooit je bedoeling was.

Dit had ik ook precies (12 stallen waarvan 10 voor klanten). Om alles netjes te houden toch gauw 4 uur p.d. doordeweeks bezig. Daardoor terug geschaald in aantal paarden (nu nog maar 3/4 voor klanten) voor klanten en weer meer genieten van mijn eigen paarden. Maar de klanten die hier staan staan hier nog steeds niet voor een liefdadigheidsprijs, natuurlijk kunnen ze niet de kosten dragen voor de gehele hypotheek e.d. maar ze hoeven me ook geen geld te kosten. En wat ook al eerder vermeld wordt, andere mensen op je terrein betekent toch afspraken/rekening houden met/inleveren privé/meer tijd dus daar mag best wat tegenover staan.

@Duopenotti, ik snap je maar als je zeg 4 paarden van een ander hebt staan en zeg dat je per paard gem. 10 min. extra per dag kwijt bent aan direct onderhoud (voeren, buitenzetten en mesten, wat weinig is maar goed), en dan laten we indirect onderhoud (vaker slepen, vaker onderhoud aan terrein, er gaat sneller wat stuk met meer paarden) even buiten beschouwing. Dan is dat per week al 70 min. extra per paard en per maand zo'n 300 min. Dit komt neer op 5 uur per paard per maand en dus voor 4 paarden 20 uur extra werk per maand. Maar dus ook +- 4,5 uur per week. Natuurlijk krijg je met sommige klanten daar ook wat voor terug (gezelligheid e.d.) maar het hoeft geen liefdadigheid te zijn vind ik. En ik ken het idee van het duurt maar eventjes alleen al die beetjes stapelen uiteindelijk wel op.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:42

Ik heb er nooit 4 gehad, hooguit 3, het meeste 2 van een ander. En een hele poos maar 1

Vaker onderhoud had ik niet, al uitgelegd, doe ik niet nog eens.
er is ook niets stuk gegaan door de paarden, ook al uitgelegd.

Dus dan tel ik de helft van jou berekening
dus 5 uur per paard. 10 uur extra per maand.

Ik verdiende in die tijd netto 8 euro per uur bij de baas.
Dus 40 euro aan loonkosten voor 1 paard.
Ik had in die tijd 80-100 per paard over na aftrek hooi enz.
Dus zelfs met loon erbij had ik iets over.

Weet niet of ik dat al in dit topic had gezegd of een ander, niet iedereen heeft bij de baas een dik loon, toch word dat zo wel vaak berekend....

Nee ik verdiende er niet aan, dat wist ik ook.
Maar zoals sommige stellen je betaald de hobby voor een ander was het ook niet.
En met een fijn clubje was het voor mij wel waard.
Nu sta je toch altijd alleen te kloten.
Denk wel eens aan een derde paard, want merrie wil niet alleen achterblijven.
Nu komen de kosten van een 3e vol op mij, dan zou ik dat probleem gratis tackelen :D

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:03

Natuurlijk, als jij voor jezelf een prijs rekent die het jou waard is, is dat prima, DP.

Maar om nu te standaardiseren dat een privé persoon met een paar pensionpaarden nooit wat zou mogen rekenen voor een hogere hypotheek of hogere onderhoudskosten, omdat die er voor je eigen paarden toch al zijn, gaat net zo kort door de bocht
Misschien heeft iemand die hogere hypotheeklasten wel genomen omdat die weet dat er een zeker bedrag aan compensatie uit stalverhuur tegenover staat.

Die hogere hypotheek kan ook voortvloeien uit een bouwdepot waar je een grotere stal met voorzieningen voor bouwt, of omdat je een woning op een groter perceel hebt gekocht dan je voor je eigen paard nodig hebt.
Maar met de wetenschap dat je een stukje van die kosten terug kunt verdienen, dat ervoor over hebt.

Dus om te stellen dat het als particulier onzin is om dat in je pension bedrag mee te rekenen, vind ik niet terecht.
Want in de bovenstaande gevallen zijn het wel kosten die de eigenaar van het perceel maakt, om een ander zijn hobbie te financieren.
Andersom kan het best zo zijn dat die andere een stukje van de hobbie van de particulier financiert, want misschien had die zonder het beetje inkomen uit pension nooit gekozen voor dit huis plus bijbehorende hypotheek. En dus geen paard aan kunnen houden.
Anderzijds loopt de particuliere pensionaanbieder ook het risico op vertrekkende klanten en dus leegstand, of bijvoorbeeld het verlies van privacy.

Kosten baten afweging.
Ik kan me goed voorstellen dat meer geld vragen bij klanten die echt een inbreuk opleveren op je eigen privacy, niet opweegt.
Maar dat wil niet zeggen dat niemand die keuze anders zou maken, natuurlijk.

En het blijft ergens gek om te redeneren dat een bedrijfsmatige pensionstal er wel is voor het inkomen van de pensioneigenaar en dat een particuliere pensioneigenaar het uit liefde voor de paarden doet ofzo.

Ook die mag toch best een stukje inkomen genereren voor het werk dat die doet?

In het rekensommetje hierboven gaat het tegen minimumloon toch om inmiddels tegen de 70 euro per maand als je uitgaat van 5 uur per maand besteden aan andermans paard.
Kun je gratis weggeven als je je daar goed bij voelt, maar kun je ook in het pensiongeld opnemen, ik toch niks geks aan?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:14

@Marije_jiplover
Waar heb ik gezegd dat een ander niet mag vragen wat hij wil?
Quote dat eens?

Maar er word hier keihard geroepen dat met de prijzen die Kabayo zei mensen er vol in gaan. Dat je dan de hobby van een ander betaald.
En dat weerleg ik.

En als een ander dan meer vraagt omdat die wel groter is gaan bouwen of wonen dan zelf nodig oid omdat er vooraf bedacht is dat op te vangen met pensionners moet deze dat doen :j
Kans is alleen wel dat je het moeilijk vol gaat krijgen als je voor hetzelfde aan accommodatie een stuk hoger zit dan andere.
En daar moet je dan wel rekening mee gaan houden als je nu nog koopt, anders kom je behoorlijk bedrogen uit met hoge kosten, niet voor jezelf, en je krijgt ze ook niet terug.

persoonlijk, lees persoonlijk, zou ik dus nooit meer kopen dan jezelf nodig hebt.
Particulier dan, of je moet echt bewust een bedrijfsmatige stal op zetten als inkomen.
Beetje hetzelfde idee als ik wil een paard maar heb een bijrijder nodig voor de kosten.... ook niet mijn ding.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:29

Ik vind dat hypotheek en aanleg, onderhoud etc niet door mogen berekenen wel een lastige. Want dat betekent dat iemand gratis gebruik mag maken van waar jij hard voor werkt?

Ik heb hier iemand gehad die mocht staan puur tegen onkostenvergoeding wat het paard verbruikte (in ons geval hooi en mestafvoer), met de afspraak dat we het werk eerlijk zouden verdelen naar ratio. En ik kreeg de vraag waarom ze moest helpen met weide-onderhoud want dat heb ik toch, of haar paard er nu wel of niet staat. Dat voelt een beetje hetzelfde. Dat voelt alsof ik gekke Henkie ben :+

En ook de vergelijking met een woning vind ik wel een goede. Als ik een deel van mijn woning verhuur, waarom zou ik er dan huur voor vragen? Die kosten heb ik toch.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 12:32

DuoPenotti schreef:
En nee ik telde niet dat het lint onderhouden moest worden, of de rijbak, want dat was ook voor alleen mijn paarden zo.

Als dingen vaker/intensiever gebruikt worden vergen ze ook meer tijd en geld voor onderhoud en moeten ze eerder vervangen worden. Dus stel jij rijdt een weekje niet, maar je pensionklanten wel, dan moet je toch extra de bak slepen. En je tractor rijdt ook niet op water... En of er iedere week 2 paarden in worden gereden of 6 heeft echt wel impact op de bodem.

Veel mensen denken dat aan huis goedkoper is, maar als ik alle kosten én de investeringen meetel, dan had ik voor het geld beter in pension kunnen blijven.

Prijs is daarnaast een kwestie van vraag en aanbod.
Veel mensen roepen dat het duur is, maar ik snap juist vaak niet hoe het uit kan, zeker niet als je de uren ook mee zou rekenen. Dan kan het volgens mij bijna nergens uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:37

Devitootje schreef:
DuoPenotti schreef:
En nee ik telde niet dat het lint onderhouden moest worden, of de rijbak, want dat was ook voor alleen mijn paarden zo.

Als dingen vaker/intensiever gebruikt worden vergen ze ook meer tijd en geld voor onderhoud en moeten ze eerder vervangen worden. Dus stel jij rijdt een weekje niet, maar je pensionklanten wel, dan moet je toch extra de bak slepen. En je tractor rijdt ook niet op water... En of er iedere week 2 paarden in worden gereden of 6 heeft echt wel impact op de bodem.

Veel mensen denken dat aan huis goedkoper is, maar als ik alle kosten én de investeringen meetel, dan had ik voor het geld beter in pension kunnen blijven.

Prijs is daarnaast een kwestie van vraag en aanbod.
Veel mensen roepen dat het duur is, maar ik snap juist vaak niet hoe het uit kan, zeker niet als je de uren ook mee zou rekenen. Dan kan het volgens mij bijna nergens uit.

misschien kun je even terug lezen dat het hier niet aan de orde was, werd veel buiten gereden en er werd 1 keer in de week gesleept voor en na pensionpaarden

weet jij dat je bakruiters krijgt moet je het inderdaad wel bij je kosten optellen.
Maar standaard roepen kan niet uit, dat klopt niet. Het komt misschien bij jou niet uit, ja dat kan wel.
Maar vraag jij dan 500 omdat je een hoge hypotheek hebt en de buurman 250...dan weet je wel dat jij je stallen niet vol krijgt.... en helemaal niet meer uit gaat komen omdat je daar wel op gerekend had...het is maar hoe je graag rekenen wilt :P

En daar laat ik het bij....

voor vriendin ts, kijk wat in de buurt de prijzen zijn en of je het daarvoor kunt en wilt doen.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:04

Nowiexx schreef:
Kabayo schreef:
200 tot 250 euro, regio Friesland
Meer hoef je niet te vragen zodat het uitkomt
Pak voordroog (zo'n grote ronde) kost hier 52,50
1 vrachtwagen stro ( a 1000 euro) doen wij anderhalf jaar mee
Wij voeren 4x per dag ruwvoer. Wat zo uitkomt op 1 pak per paard per maand. Wij hebben ook 6 paarden

Sorry maar voor €250 all in? Zelfs in Friesland is dat absurd weinig. Vriendin van mij staat daar op een pensionstal all in voor bijna €400 en heeft nog 1x in de maand een weekend dienst voor binnen halen en mesten.

Dan is Groningen nog erger, althans de stal waar ik stond :')
Voor mijn shet betaalde ik €65 all in, hij had een verharde paddock met schuilstal en in de zomer ging het aangrenzende stuk land open.
Voor een haflinger €185 all in, ruime stal, binnen/buiten zetten.
En beide werden gevoerd/gemest, alleen op zondag moest je het zelf doen mocht je dat willen.

Ter beschikking hadden we een binnen en buitenbak, ruime kasten, kantine, grote poetsplaats met wel alleen koud water en plek voor de sulky

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:28

Ik verplaats dit topic van ED naar VSW omdat het hier beter past.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:23

Friesland is te goedkoop.
Die prijzen kunnen niet uit bij volpension. Daar zit geen arbeidsloon in.
€200,- tot €250,- zijn prijzen voor doe het samen/doe het zelf/zelf uitmesten. Exclusief krachtvoer. En bedenk dat een bedrijfsmatige stalling daar ook nog een flink percentage btw van af moet dragen. Die prijs zou inclusief de btw zijn bij een professionele stal.

Ik vraag voor een paard €200,- exclusief strooisel en krachtvoer. Particulier en het is een onkostenvergoeding.
Strooisel mogen ze hier afnemen naar verbruik of zelf regelen.
Daarmee heb ik niet alle vaste lasten gedekt. Het is geen bedrijfsmatige kostendekkende prijs.

En daarvoor draaien ze volledig mee in het rooster. Dus niet alleen uitmesten, maar 4x per week (minimaal 5 uur) tijdgebonden diensten met voeren/mesten/netten vullen/vegen/,in en uit de wei halen.

Elk paard extra kost hier een half uur per paard per dag meer tijd ongeveer. Dat is 15 uur per maand.
Als ik daar volpension voor zou bieden zou dat aan minimum uurloon al rond de €200,- zijn. (15×€13,68)
Dat komt dan bovenop de gedeelde vaste lasten, algemene kosten en onderhoudskosten terrein, stal, faciliteiten, machines en omheining en de kosten voor het ruwvoer en evt. Mineralenbar (ruwvoer is al €50,- per maand.)

Volpension in Noord Nederland gaat nu steeds vaker richting de €275,- en €300,-
Met zelf uitmesten €200,- tot €250,-

De goedkopere plekken worden steeds zeldzamer. Er stoppen veel plekken omdat de lusten en de lasten niet meer in verhouding zijn of omdat de mensen het fysiek niet meer redden door leeftijd of gezondheid. Het wordt te zwaar.

Ga vooral niet te laag zitten. Zeker niet bij volpension. Vraag een eerlijk uurloon. Als je zelf ziek wordt moet er ook iemand betaald worden om het werk over te nemen en voor een aalmoes kun je niet makkelijk meer iemand vinden.

Steentje schreef:
Afhankelijk van de regio, zou ook ik er € 200,- tot € 250,- voor vragen.

Ik ben het met Kabayo eens; ik vind de prijzen vaak echt van een andere planeet. := Als ik hierboven lees dat iemand in Friesland bijna € 400,- betaald én dan ook nog 1 keer per maand weekenddienst heeft, dan denk ik echt 'koekoek'. Ik vind dat echt absurd veel geld, zéker voor die regio.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-09-24 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:43

En hoeveel jaar geleden waren die prijzen van €175,- tot €200,- rendabel?
Hoeveel jaren inflatie en btw verhogingen zijn daarna gekomen?

De kosten zijn enorm gestegen en stijgen ook komend jaar weer verder. Btw op voer, hooi en stro gaat van 9% naar 21%. Dat betekent voor een particulier die inclusief stalling aanbiedt een flinke kostprijsstijging! Stel hooi en stro is inclusief en €90,- per maand nu. Inkoop. Dat wordt dan minimaal €100,-En dat is nog zonder de normale prijsinflatie. Die kostenstijging moet de particulier wel doorrekenen!

Voordroog kost €50,- per baal maar diezelfde maat baal zonder plastic kost al snel €90,- en tot €110,- als het ook nog speciaal suiker- en energie arm hooi moet zijn. En tegenwoordig is dat wel vaak een wens!

Reken dan maar €50,, bij de maandprijs op.

Kabayo schreef:
karrij schreef:

En heb je dan ook berekend wat het aan tijd kost? Of moet dit voor de stalhouder vrijwilligers werk zijn?
En alle onderhoudskosten die er mee gemoeid zijn? Heb je die berekend?
En zit er een hypotheek op het terrein, verzekeringen,ga zo maar door.

Mensen hebben werkelijk geen idee welke kosten er naast het voer nog meer gaan zitten in een stal!

Ik heb ze aan huis en ik heb zelf ook enkele jaren pensionstalling aangeboden. Dus ja. Dat weet ik wel degelijk ;)

En een pensioklant hoeft uiteraard niet je huis terug te betalen. Die had je als het goed is al gekocht voor je klanten wou. Ken persoonlijk niemand die een boedderij koopt voor een pensionklant. Net als onderhoudskosten. Die zijn echt niet meer omdat je je terrein gaat delen met iemand. Dat onderhoud heb je sowieso al. (Tenzij je alles houtje touwtje doet en elke dag iets moet repareren. Soms is er wel eens iets stuk, maar vaak is de paal dan bijvoorbeeld al rot. Dit heeft niks met een klant te maken) Vind ik altijd zo'n dooddoener :o

Verder meld ik gewoon wat ik ervoor zou vragen, en betalen. Hoger dan dat zou ik er nooit voor neerleggen. Ik ben dan ook de oude prijzen gewent van 175 voor een pony en 200 voor een paard. (En dan had je zelfs een binnenbak)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-09-24 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt