Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
DuoPenotti schreef:Ja wel die schuilstal is wel relevant, want jij moet kosten maken die je anders niet had. Dat je die terug wilt snap ik.
Voor mij zijn geen extra kosten gekomen door paarden van andere.
De (schuil) stallen stonden er, de omheining was er. De bak was er.
betreft vaste lasten als hooi, voer enz waren betaald en dan had ik ook nog over. zo'n 80-100 per maand per paard.
Zou ik de uren gaan tellen zou ik niet over houden.
Maar in de tijd dat bijvoorbeeld mijn vriendin er stond stonden er ook fijne dingen tegenover.
Samen buiten rijden.
Een afspreken dat zij ze binnen zette en ik op een feestje kon blijven zitten, dat soort dingen.
Het is hier pas gaan schuren na een paar niet fijne mensen waarvan 1 de kroon spande en ik er klaar mee was.
Popstra schreef:Stel he je verhuurt als particulier wat stalletjes en een pensionpaard slaat je kapot, wat dan?
Denkt daar wel is iemand over na? De consequenties. De verantwoordelijkheid. Dat je zomaar eens een tijd uit de running kan zijn of zelfs nog erger.
DuoPenotti schreef:en zijn die 6 stallen voor verhuur of is het 6 inclusief die van haarzelf? Ik nam het op als inclusief die voor haarzelf.
Daar zul je nooit inkomen uit halen.
En daarom kun je dit ook niet vergelijken met een bedrijfsmatige pensionstal. Die moeten idd anders tellen.
Popstra schreef:Mwa, ik ben hier met 9 stallen, 7 paddocks en 5 weides toch wel een dikke ochtend bezig aan werk. En dan is dat enkel uitmesten van zowel weides, stallen en paddocks, hooi voeren en de boel netjes vegen.
Gelukkig heb ik daar iemand voor 5 dagen/ week anders trek ik het niet ook mn paarden nog te trainen maar die word ook betaald.
Want dat is ook een dingetje. Dat als je meer hebt staan je enkel nog staat schoon te maken en te voeren en nergens anders meer aan toe komt.
Iets wat ook vaak onderschat word. Niet dat dit het probleem is van een pension gast maar als die ook nog eens (te) weinig betaald dan ga je het niet lang vol houden want dan krab je jezelf constant achter je oren of dit wel ooit je bedoeling was.
DuoPenotti schreef:En nee ik telde niet dat het lint onderhouden moest worden, of de rijbak, want dat was ook voor alleen mijn paarden zo.
Devitootje schreef:DuoPenotti schreef:En nee ik telde niet dat het lint onderhouden moest worden, of de rijbak, want dat was ook voor alleen mijn paarden zo.
Als dingen vaker/intensiever gebruikt worden vergen ze ook meer tijd en geld voor onderhoud en moeten ze eerder vervangen worden. Dus stel jij rijdt een weekje niet, maar je pensionklanten wel, dan moet je toch extra de bak slepen. En je tractor rijdt ook niet op water... En of er iedere week 2 paarden in worden gereden of 6 heeft echt wel impact op de bodem.
Veel mensen denken dat aan huis goedkoper is, maar als ik alle kosten én de investeringen meetel, dan had ik voor het geld beter in pension kunnen blijven.
Prijs is daarnaast een kwestie van vraag en aanbod.
Veel mensen roepen dat het duur is, maar ik snap juist vaak niet hoe het uit kan, zeker niet als je de uren ook mee zou rekenen. Dan kan het volgens mij bijna nergens uit.
Nowiexx schreef:Kabayo schreef:200 tot 250 euro, regio Friesland
Meer hoef je niet te vragen zodat het uitkomt
Pak voordroog (zo'n grote ronde) kost hier 52,50
1 vrachtwagen stro ( a 1000 euro) doen wij anderhalf jaar mee
Wij voeren 4x per dag ruwvoer. Wat zo uitkomt op 1 pak per paard per maand. Wij hebben ook 6 paarden
Sorry maar voor €250 all in? Zelfs in Friesland is dat absurd weinig. Vriendin van mij staat daar op een pensionstal all in voor bijna €400 en heeft nog 1x in de maand een weekend dienst voor binnen halen en mesten.
Steentje schreef:Afhankelijk van de regio, zou ook ik er € 200,- tot € 250,- voor vragen.
Ik ben het met Kabayo eens; ik vind de prijzen vaak echt van een andere planeet.Als ik hierboven lees dat iemand in Friesland bijna € 400,- betaald én dan ook nog 1 keer per maand weekenddienst heeft, dan denk ik echt 'koekoek'. Ik vind dat echt absurd veel geld, zéker voor die regio.
Kabayo schreef:karrij schreef:
En heb je dan ook berekend wat het aan tijd kost? Of moet dit voor de stalhouder vrijwilligers werk zijn?
En alle onderhoudskosten die er mee gemoeid zijn? Heb je die berekend?
En zit er een hypotheek op het terrein, verzekeringen,ga zo maar door.
Mensen hebben werkelijk geen idee welke kosten er naast het voer nog meer gaan zitten in een stal!
Ik heb ze aan huis en ik heb zelf ook enkele jaren pensionstalling aangeboden. Dus ja. Dat weet ik wel degelijk
En een pensioklant hoeft uiteraard niet je huis terug te betalen. Die had je als het goed is al gekocht voor je klanten wou. Ken persoonlijk niemand die een boedderij koopt voor een pensionklant. Net als onderhoudskosten. Die zijn echt niet meer omdat je je terrein gaat delen met iemand. Dat onderhoud heb je sowieso al. (Tenzij je alles houtje touwtje doet en elke dag iets moet repareren. Soms is er wel eens iets stuk, maar vaak is de paal dan bijvoorbeeld al rot. Dit heeft niks met een klant te maken) Vind ik altijd zo'n dooddoener
Verder meld ik gewoon wat ik ervoor zou vragen, en betalen. Hoger dan dat zou ik er nooit voor neerleggen. Ik ben dan ook de oude prijzen gewent van 175 voor een pony en 200 voor een paard. (En dan had je zelfs een binnenbak)