Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
GDG schreef:Toen ik JKK uit de wei aan het halen was zag ik ook een soort die er heel erg op leek (gele bloemen, paarse lange stengels), het duurde even voordat ik door had dat de bloem nét wat verschilde en het echt geen JKK was. Ik heb niet opgezocht wat het wel is, maar het is dus een mogelijkheid dat jij nu dezelfde plant hebt, alleen heb je daar niet heel veel aan zo lang je geen naam hebt.
J0anieke schreef:GDG schreef:Toen ik JKK uit de wei aan het halen was zag ik ook een soort die er heel erg op leek (gele bloemen, paarse lange stengels), het duurde even voordat ik door had dat de bloem nét wat verschilde en het echt geen JKK was. Ik heb niet opgezocht wat het wel is, maar het is dus een mogelijkheid dat jij nu dezelfde plant hebt, alleen heb je daar niet heel veel aan zo lang je geen naam hebt.
Ik denk dat jij duinkruiskruid in de weide hebt staan.
Lynnepinny schreef:https://www.ecopedia.be/planten/groot-streepzaad
Groot streepzaad misschien? Dat kan er erg op lijken. Er staat ook iets over een paarse middennerf, maar niks over hoe paars de stengel kan zijn.
loulou schreef:Geef je je paarden meteen de hele baal of voer je losse plakken?
Indien dat laatste zou ik niet meteen in paniek raken en even afwachten. Want dat er 1 plant in zit wil niet zeggen dat er meer in zit en dat zie je dan wel tijdens het voeren.
Je land 100% JKK vrij houden is lastig. Ik heb ook jaarlijks een plant of 5 a 10 in het land staan, ondanks goed onderhoud. Die vis ik er dan na het maaien uit. Als je heel veel land hebt kan ik me voorstellen dat dit niet gebeurd, maar een enkele plant wil dus niet zeggen dat het helemaal vol JKK zit.
_Zsazsa_ schreef:loulou schreef:Geef je je paarden meteen de hele baal of voer je losse plakken?
Indien dat laatste zou ik niet meteen in paniek raken en even afwachten. Want dat er 1 plant in zit wil niet zeggen dat er meer in zit en dat zie je dan wel tijdens het voeren.
Je land 100% JKK vrij houden is lastig. Ik heb ook jaarlijks een plant of 5 a 10 in het land staan, ondanks goed onderhoud. Die vis ik er dan na het maaien uit. Als je heel veel land hebt kan ik me voorstellen dat dit niet gebeurd, maar een enkele plant wil dus niet zeggen dat het helemaal vol JKK zit.
Wij hebben de paarden daar 24/7 buiten lopen dus die krijgen een volle baal in de ruif van 350 kg.
Ik heb net 2 volle plakken afgerold en daar kon ik weer niks in vinden. Ik zit nog steeds op reactie van de leverancier te wachten. Liefst breng ik nu alles terug. Ik heb de stengels naar een andere hooiboer gebracht en die zegt dat het JKK is.
Het is eigenlijk super mooi kurkdroog arm hooi dus precies wat ik wilde hebben, maar dan zonder JKK![]()
Ik heb vanmiddag iig nieuw hooi komen van een andere plek.
Lusitana schreef:Kamille heb ik regelmatig in hooi en ook op mijn land ne dat blijf je ruiken, dus gewoon een stengel breken om de geur vrij te maken, dan weet je het meteen.
Lianne007 schreef:Dit lijkt veel op biggenkruid. Dit is ook giftig en veroorzaakt o.a. hanetred, laminitis,spier krampen.
Stengels kunnen verkleuren door persen/ drogen.
Er bestaat ook een app waarbij je de plant fotografeert en dan kun je het analyseren.
Ik zou ook de leverancier verzoeken dit om te wisselen of geld terug.
LadyFiesta schreef:Even een vraag aan de kenners over de paarse stengels - op verschillende plekken JKK laten drogen en dan valt op dat de paarse stengels bruin worden. Gedroogd dus hun paarse kleur verliezen.
In tegenstelling tot zuring, die paars blijft.
Herkent iemand dat?