Is dit JKK in hooi?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 22:30

Dit lijkt veel op biggenkruid. Dit is ook giftig en veroorzaakt o.a. hanetred, laminitis,spier krampen.
Stengels kunnen verkleuren door persen/ drogen.
Er bestaat ook een app waarbij je de plant fotografeert en dan kun je het analyseren.
Ik zou ook de leverancier verzoeken dit om te wisselen of geld terug.
Laatst bijgewerkt door Lianne007 op 23-08-24 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 22:32

Benader EstherHegt even, die kan het je vast vertellen

Lianne007

Re: Is dit JKK in hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 22:40

Ik kan verder geen andere plant vinden met gele bloempjes en paarse stengel. Ik zou het risico niet nemen

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-24 23:46

Vermoedelijk een kruiskruid. Ik zie gele bloemblaadjes, gele bloemen en pluisvorming. Welke geen idee maar alle kruiskruiden zijn giftig hoewel niet allen even sterk.
Heel veel geheel geel bloeiende planten zijn in meer of mindere mate giftig. Uiteraard zijn er uitzonderingen maar die zijn in de minderheid.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 07:14

TS, heeft het donkere puntjes bij het einde van de (niet meer) groene bladrand bij de bloemen?
Het lijkt er wel op namelijk, op de foto's. Dan is het zeker een kruiskruid variant, zoals herr_balou zegt. Dit is een zeer duidelijk herkenningspunt voor kruiskruiden. Ik weet helaas niet of bij drogen deze puntjes minder zichtbaar worden. Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en dit hooi niet geven.

Er bestaat in Nederland ook duinkruiskruid, wat net als JKK giftig is voor paarden en andere dieren. Duinkruiskruid lijkt erg op JKK, maar mist de lintbloemen, waardoor deze vaak wordt verward met boerenwormkruid, een minder giftige plant die men vaak wel laat staan. ('Oh het heeft geen bloemblaadjes, dus het is geen jkk.' Fout dus! 8)7 )

Afbeelding
De JKK die we (hopelijk) allemaal kennen, met de lintbloemen. Bij de jonge onvolgroeide bloemen zie je hier duidelijk de donkere zwarte/bruine puntjes. Die kan je ook zien bij de volgroeide bloemen, maar ze zitten dan onder de lintbloemen.

Afbeelding
Afbeelding
Dit is duinkruiskruid, een kruiskruid variant zonder lintbloemen. MAAR DUS OOK GIFTIG. Zie ook hier de donkere zwarte/bruine puntjes.

Afbeelding
Afbeelding
En hier boerenwormkruid, naast dat het heel ander blad heeft, mist het dus ook de duidelijk donkere puntjes bij de rand van de bloemen.

GDG schreef:
Toen ik JKK uit de wei aan het halen was zag ik ook een soort die er heel erg op leek (gele bloemen, paarse lange stengels), het duurde even voordat ik door had dat de bloem nét wat verschilde en het echt geen JKK was. Ik heb niet opgezocht wat het wel is, maar het is dus een mogelijkheid dat jij nu dezelfde plant hebt, alleen heb je daar niet heel veel aan zo lang je geen naam hebt.

Ik denk dat jij duinkruiskruid in de weide hebt staan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 07:54

Geef je je paarden meteen de hele baal of voer je losse plakken?
Indien dat laatste zou ik niet meteen in paniek raken en even afwachten. Want dat er 1 plant in zit wil niet zeggen dat er meer in zit en dat zie je dan wel tijdens het voeren.

Je land 100% JKK vrij houden is lastig. Ik heb ook jaarlijks een plant of 5 a 10 in het land staan, ondanks goed onderhoud. Die vis ik er dan na het maaien uit. Als je heel veel land hebt kan ik me voorstellen dat dit niet gebeurd, maar een enkele plant wil dus niet zeggen dat het helemaal vol JKK zit.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:01

TS: je zegt dat de hele baal vol zit.
Ik zou eisen dat ze terug gaan, want, heel simpel, wat het ook is (en JKK is echt wel de grootste mogelijkheid), je betaalt voor hooi (gedroogd gras dus) en niet voor geelbloeiende lintbloemen. Of dat nou biggenkruid, streepzaad, havikskruid, leeuwentand, koeienoogjes (die laatste 2 zullen het zeker niet zijn, zijn nogal zeldzaam) of JKK is. Je hebt gewoon niet gekregen wat je hebt besteld.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:06

Even een vraag aan de kenners over de paarse stengels - op verschillende plekken JKK laten drogen en dan valt op dat de paarse stengels bruin worden. Gedroogd dus hun paarse kleur verliezen.
In tegenstelling tot zuring, die paars blijft.
Herkent iemand dat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:21

Sommige JKK heeft uberhaupt geen paarse stengels.
Maar dat terzijde.
Ik vermoed dat (lang) aan de lucht drogen toch een ander effect heeft dan in plastic na-fermenteren.

Zie je al bruin worden na 3-4 dagen? Want zo snel gaat het het plastic in...

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 08:24

Ja dat lijkt me wel een relevant verschil: wel of niet in plastic.
Weet zo niet precies na hoeveel dagen, maar wel binnen een week.
Maar in onverpakt hooi zou het dan dus goed inmiddels bruin kunnen zijn. Ofwel de paarse stengel zegt niet alles. En dus zeker niet als er inderdaad soorten JKK zijn die dat überhaupt niet hebben.

Alleen even ter nuance - ik zou als TS het risico niet willen lopen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:22

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:27

Ik durf er bijna mijn kop op te verwedden dat dit JKK is.
Die houtachtige, paarse stengels komen bij heel weinig andere planten voor tenzij bij nog een paar exemplaren van de kruiskruidfamilie, maar die zijn ook niet te best om te laten opeten. :+

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:04

J0anieke schreef:
GDG schreef:
Toen ik JKK uit de wei aan het halen was zag ik ook een soort die er heel erg op leek (gele bloemen, paarse lange stengels), het duurde even voordat ik door had dat de bloem nét wat verschilde en het echt geen JKK was. Ik heb niet opgezocht wat het wel is, maar het is dus een mogelijkheid dat jij nu dezelfde plant hebt, alleen heb je daar niet heel veel aan zo lang je geen naam hebt.

Ik denk dat jij duinkruiskruid in de weide hebt staan.

Ik denk nu dat het sowieso een kruiskruid is inderdaad, dus binnenkort maar even naar die plek om het er alsnog uit te halen!

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 11:27

Lynnepinny schreef:
https://www.ecopedia.be/planten/groot-streepzaad
Groot streepzaad misschien? Dat kan er erg op lijken. Er staat ook iets over een paarse middennerf, maar niks over hoe paars de stengel kan zijn.

Ja, dat zou nog kunnen. Ze lijken er wel op al kan ik ze in de wei wel goed onderscheiden. Bij mij in de wei hebben ze geen rozetten met veel bloemetjes zoals bij TS op de foto. Maar als ik op Google zoek dan zie ik wel planten die dat ook lijken te hebben. Ik lees ook dat grote streepzaad licht giftig is voor paarden, dat wist ik niet...laat ze altijd staan.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 11:56

loulou schreef:
Indien dat laatste zou ik niet meteen in paniek raken en even afwachten. Want dat er 1 plant in zit wil niet zeggen dat er meer in zit en dat zie je dan wel tijdens het voeren.

Je land 100% JKK vrij houden is lastig. Ik heb ook jaarlijks een plant of 5 a 10 in het land staan, ondanks goed onderhoud. Die vis ik er dan na het maaien uit. Als je heel veel land hebt kan ik me voorstellen dat dit niet gebeurd, maar een enkele plant wil dus niet zeggen dat het helemaal vol JKK zit.

Wij hebben de paarden daar 24/7 buiten lopen dus die krijgen een volle baal in de ruif van 350 kg.
Ik heb net 2 volle plakken afgerold en daar kon ik weer niks in vinden. Ik zit nog steeds op reactie van de leverancier te wachten. Liefst breng ik nu alles terug. Ik heb de stengels naar een andere hooiboer gebracht en die zegt dat het JKK is.
Het is eigenlijk super mooi kurkdroog arm hooi dus precies wat ik wilde hebben, maar dan zonder JKK -O-

Ik heb vanmiddag iig nieuw hooi komen van een andere plek.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 12:00

_Zsazsa_ schreef:
Cinnepin schreef:
Niet elke paarse stengel in jacobskruiskruid hoor. Ik vond gisteren ook een paarse stengel en was zeker geen jkk. Vraag het aan de leverancier?

Die zegt dat het geen JKK is.

Kan hij ook zeggen wat het dan wel is? Dat zou vraag 2 zijn aan de beste man. :)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 14:43

Ik zou in ieder geval niet durven zeggen dat dit géén JKK is. Eventueel kan het duinkruiskruid zijn (wat eigenlijk gewoon een variant van JKK is zonder de lintbloemen) of rivierkruiskruid. Streepzaad zou ook kunnen maar lijkt me minder waarschijnlijk.

Weet je uit welk deel van het land het hooi komt en hoe lang zijn de stengels ongeveer?

Edit: knoopkruid is het zeker niet, ook niet de gele variant.

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 14:47

_Zsazsa_ schreef:
loulou schreef:

Wij hebben de paarden daar 24/7 buiten lopen dus die krijgen een volle baal in de ruif van 350 kg.
Ik heb net 2 volle plakken afgerold en daar kon ik weer niks in vinden. Ik zit nog steeds op reactie van de leverancier te wachten. Liefst breng ik nu alles terug. Ik heb de stengels naar een andere hooiboer gebracht en die zegt dat het JKK is.
Het is eigenlijk super mooi kurkdroog arm hooi dus precies wat ik wilde hebben, maar dan zonder JKK -O-

Ik heb vanmiddag iig nieuw hooi komen van een andere plek.

Ja maar het nadeel van arm hooi is dus dat het van “arm”/nagenoeg niet bemest weiland komt. De kans op JKK is dan vele malen groter…

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 15:09

@TurboDi, wij hebben het hooi van dit land al 5 jaar nu vanwege een merrie die niet tegen eiwitten kan en 1 snel hoefbevangen paard. Het is nu pas de eerste keer dat het erin zit. Maar moet zeggen dat JKK wel echt door heel NL extreem staat dit jaar.
Waar het precies vandaan komt weet ik niet.

@Lindsey99: dat staat op de vorige pagina, hij zei dat hij dacht dat het geel knoopkruid was.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 15:21

Kamille heb ik regelmatig in hooi en ook op mijn land ne dat blijf je ruiken, dus gewoon een stengel breken om de geur vrij te maken, dan weet je het meteen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 15:33

Lusitana schreef:
Kamille heb ik regelmatig in hooi en ook op mijn land ne dat blijf je ruiken, dus gewoon een stengel breken om de geur vrij te maken, dan weet je het meteen.

Klopt, Wij hebben ook soms kamille in het voordroog en hooi en dat ruik je inderdaad heel duidelijk.
Voor de TS, het ziet er uit als JKK. Misschien iets wat er heel erg op lijkt maar de bloemen, kronen en paarse steel doen er erg aan denken. Veel van de look a likes zijn weliswaar minder giftig, maar vaak ook niet goed.

Ik zou idd overleggen dat het niet gevoerd wordt en als de eigenaar/leverancier zo stellig is dat het het niet is en wil doorvoeren. Laten testen, is het een goed voerbare plant kosten voor jou, is het inderdaad iets wat jij vermoed en niet gevoerd mag worden kosten voor de eigenaar/leverancier.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:06

Dit is 100% JKK.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:47

Lianne007 schreef:
Dit lijkt veel op biggenkruid. Dit is ook giftig en veroorzaakt o.a. hanetred, laminitis,spier krampen.
Stengels kunnen verkleuren door persen/ drogen.
Er bestaat ook een app waarbij je de plant fotografeert en dan kun je het analyseren.
Ik zou ook de leverancier verzoeken dit om te wisselen of geld terug.

Biggenkruid lijkt op paardenbloemen maar heeft dicht steeltjes. Paardenbloemen hebben holle steeltjes. Dit is zeker geen biggenkruid.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:49

Hutcherson schreef:
Biggenkruid lijkt op paardenbloemen maar heeft dicht steeltjes. Paardenbloemen hebben holle steeltjes. Dit is zeker geen biggenkruid.

Ik zag het inderdaad.
Ik ga voor JKK ook gezien die kleur van de stengels. Ben benieuwd of TS meer weet

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 22:51

LadyFiesta schreef:
Even een vraag aan de kenners over de paarse stengels - op verschillende plekken JKK laten drogen en dan valt op dat de paarse stengels bruin worden. Gedroogd dus hun paarse kleur verliezen.
In tegenstelling tot zuring, die paars blijft.
Herkent iemand dat?

Wij hebben JKK gestoken en ligt op een plaatselijk verzamelpunt. Paarse kleur houdt wel degelijk aan bij vele planten die er al een tijdje liggen.