Grote ouder merrie vermagerd. Wanhoop nabij!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Grote ouder merrie vermagerd. Wanhoop nabij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:22

Hier nog een stem voor de subli omega 3-6-9

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:41

Brok voor zogende merries kun je ook geven. Zit veel eiwit in.

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 07:50

Fiber Nuggets heb ik ook staan maar die eet ze al helemaal niet. Ik maak het allemaal niet als soep maar echt als nog een goede volle substantie.

Ikzelf denk dat het wel al eerder begonnen is,
Ze heeft de winter niet heel veel gedaan maar het eerste idee is dan spieren die wegvallen.
Ze bleef toen een periode gewoon wat arm in spieren. Tenminste dat beeld gaf het. Het kan dus best zijn dat ik haar voor het mooie al langere tijd te weinig voer maar ik door de omstandigheden op het verkeerde focuste. Ik heb zelf nog nooit een ouder Paard gehad. Ze waren altijd jong en de oudste die ik heb gehad was 17. Ik weet dus echt wel dat er meer in moet maar ik merk dat ik niet weet wat en hoeveel en dus naar mijn idee heel veel voer maar dit dus blijkbaar nog tegenvalt

Het is zeker niet ineens als ik zo achteraf het hele plaatje ga bekijken alleen vanuit mij aan het begin gewoon echt verkeerd beoordeelt. Nu het weer zo wisselend is en je merkt dat ze der lichaam nodig heeft begint het echt snel te gaan

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:07

Maar als het wel ppid is dan ligt het niet perse aan je voerbeleid. Toen ik m'n pony nog niet getest had gooide ik er ook steeds meer voer in, ze stond uren op gras (wat ik gezien haar hoefbevangenheid in het verleden eng vond). Maar ze bleef te mager. Na de test ben ik gestart met prascend en toen begon ze rustig weer aan te komen. Nu staat ze eigenlijk enkel op hooi, soms een half uurtje gras, een halve schep grasbrok en 1/3 schep bodybuilder. Ze is nu goed op gewicht.

En het is idd al eerder gestart, maar afvallen gaat gelijkmatig. Dus het valt meestal pas op als ze echt dun worden. Dat herken ik wel.

Wanneer ga je haar laten testen?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:10

Ik zou haar ook laten testen. Mijn merrie van toen 20 had 0 klinische klachten, ik had zelf alleen sterk het gevoel dat er iets niet klopte. Waardes acth van over de 200. Staat nu op medicatie en is topfit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:24

Het eiwitaandeel in fibrebeet is niet erg indrukwekkend. En als je dan ook nog tamelijk weinig kunt voeren daarvan aan een groot paard (omdat ze niet meer lust) dan gebeurt er ook weinig.
Een product als Myo Flakes van Agrobs bevat al meer eiwit en is vrijer van spul dat je niet wil voeren.
Een eiwitrijke grasbrok kun je makkelijker bijvoeren in afwachting van cushing. Daar loop je verder geen risico’s mee.

Ik zou dus zeker geen priores e.d. gaan voeren zolang je niet weet wat er speelt.

Iemand die erg slim is in voeding is Anne van Eqinful. Je zou haar om hulp kunnen vragen.
Zelf een beetje dingen proberen geeft niet zoveel houvast.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:27

Als je een paddock hebt dan zou ik zand in de darmen ook niet direct uitsluiten. Onze paarden kregen het hooi ook altijd op het harde stuk, maar mijn trekpaard bleek alle onkruid en grasjes die in en rondom de paddock omhoog kwamen te eten. Daar kwam ik pas achter toen hij door koliek ingeslapen werd, en de paddock in no-time vol onkruid stond omdat mijn andere paard dat niet at. Mijn trekpaard was ook al een tijd onverklaarbaar mager.
Het kan nooit kwaad om regelmatig een kuur psyllium te geven, en eventueel gekookt lijnzaad. Dat is ook nog goed om bij te komen.

Verder geef ik mijn oudje die in de winter invalt graag Subli senior en van gorp maïs lijnzaad brok. Die zetten beide goed aan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 08:27

Krijgt ze genoeg rust/ slaap. Evt. ‘s nachts op stal zodat ze gegarandeerd rust krijgt.

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 08:55

We gaan nu eerst naar de winkel om met een heleboel suggesties wat te doen en te overleggen. Dit ook qua de veearts.

Wat betreft de nuggets en de fibrebeet gaan we stoppen. Dit is te weinig omdat ik haar niet voldoende kan geven om het ook werkend te krijgen. Hartogh Lucerne heb ik al gehad alleen dit was de winter en die heb ik nu weggelaten omdat ze buiten staat en zowel gras als hooi heeft.

Zand is het overigens niet dit is allemaal al bekeken. Dit houdt ik ook maandelijks bij met mest in het water en dan in een zakje. Juist omdat ze op de paddock staan maar ook omdat ze pollen uit de grond trekken en die gewoon met zand en al eten.

Ik las ergens nog iets van welke kuur. Ik weet de naam niet maar het was er 1 van 25 euro en ook voor bloedwormen enz van de dierenarts. Kan ik dus nog even navragen.

Ze rust ook goed en ik ga ervanuit ook genoeg. Ze wordt gewoon vaak snoozend of zelfs liggend gezien. Niet overdreven vaak maar je ziet dat er rust is.

Ik zal ook gelijk die test overleggen met de veearts.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:23

Je voert in kilo's echt weinig bij. Een voerschep is niet met elk product een kilo.

Gezien de kans op PPID zou ik nu kiezen voor een product met niet teveel suiker & zetmeel.

Je zou geweekte grasbrok van Hartog kunnen proberen eventueel gemengd met een slobber zoals de Nutrimash van Vitalbix of van Martstall.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 09:29

Mijn inmiddels 20-jarige ruin werd ook mager, een paar jaar geleden. Jarenlang IR en altijd een worsteling met teveel gewicht en toen ineens te dun. Met spierverlies ook, toen.

Hij is toen voor de derde keer in zijn leven getest op ppid en deze keer was het wél raak. Naast zijn hooi en knabbelstro krijgt hij extra eiwitten van de Agrobs Myo Flakes en de PSSM muesli van Marstall met wat vitalbix (weinig suikers). Om de dag wat extra lijnzaadolie. En in de wintermaanden een deken op. Hij ziet er inmiddels weer prima uit en niemand geeft hem 20 jaar.

Ik ken ook een paard, 28 jaar, die een hartprobleem (flinke ruis) heeft en daardoor te dun werd.... Die wordt ook extra bijgevoerd en deken in de winter. Ze gaat iets beter nu.

Sterkte in elk geval!!!

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 22:15

Vandaag een goed gesprek gehad omtrent het voerbeleid.

De fibrenuggets en fibrebeet zal niet meer gegeven worden.

er werd een goede harde brok geadviseerd en dan de zachtere richting ruw. Dit dan combineren.
PPID test zal morgen worden afgenomen. Dan kunnen we langzaam het laatste gaan sluiten en verder handelen. Tot nu toe lijkt het erop dat ze gewoon te weinig vetten en eiwitten binnengekregen heeft en is alles nu dusdanig opgesteld dat ze voorlopig op een merriebrok staat tot ze goed aangekomen is in combinatie met de Senior Prioris. Beide wordt opgebouwd naar de gewenste hoeveelheid.

Ze krijgt dit dan verdeelt over de dag.

Klinisch is het paard helemaal goed. Ze heeft geen organen die falen of rare hoge of lage waardes, goed hart enz. Eigenlijk vrij actief en opgewekt en altijd klaar voor het werk.

Ze krijgt nu een betere deken om met de regen omdat ze dat nu gewoon niet aankan met de missende reserves. Met een beetje geluk valt het dus allemaal mee en ligt het echt aan een goede brok. Ik had bij de winkel van het voer toen het hele verhaal uitgelegd voor wat voor voer ik moest gaan en hoeveel ik zou moeten geven, Dit netjes gevolgd maar is gewoon te weinig geweest.

Ik hoop dus dat we vanuit hier vooruit gaan.

Ik zag ergens die omega 369 ofzoiets. ik zag daar meerdere van, kan dat kloppen en welke is dit dan?
Als ze goed genoeg is aangekomen dan gaan we namelijk de merriebrok er wel afhalen en een andere goede brok tegenover zetten, maar voor nu lijkt dat het verstandigste.

Ze eet de senior prioris heel goed en makkelijk weg! Dit was erg Prettig omdat het nogal een meut is en helemaal met die dingen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:19

Onze pude pony van 36 eet alleen seniores peiores, senior crumbs van havens en van agrobs mash , de myo flakes, cobs grasbrok of mix en noem t maar op allemaal een paar x en daarna niet , hij stopt gewoon met eten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 22:34

Dreamer123 schreef:
Vandaag een goed gesprek gehad omtrent het voerbeleid.

De fibrenuggets en fibrebeet zal niet meer gegeven worden.

er werd een goede harde brok geadviseerd en dan de zachtere richting ruw. Dit dan combineren.
PPID test zal morgen worden afgenomen. Dan kunnen we langzaam het laatste gaan sluiten en verder handelen. Tot nu toe lijkt het erop dat ze gewoon te weinig vetten en eiwitten binnengekregen heeft en is alles nu dusdanig opgesteld dat ze voorlopig op een merriebrok staat tot ze goed aangekomen is in combinatie met de Senior Prioris. Beide wordt opgebouwd naar de gewenste hoeveelheid.

Ze krijgt dit dan verdeelt over de dag.

Klinisch is het paard helemaal goed. Ze heeft geen organen die falen of rare hoge of lage waardes, goed hart enz. Eigenlijk vrij actief en opgewekt en altijd klaar voor het werk.

Ze krijgt nu een betere deken om met de regen omdat ze dat nu gewoon niet aankan met de missende reserves. Met een beetje geluk valt het dus allemaal mee en ligt het echt aan een goede brok. Ik had bij de winkel van het voer toen het hele verhaal uitgelegd voor wat voor voer ik moest gaan en hoeveel ik zou moeten geven, Dit netjes gevolgd maar is gewoon te weinig geweest.

Ik hoop dus dat we vanuit hier vooruit gaan.

Ik zag ergens die omega 369 ofzoiets. ik zag daar meerdere van, kan dat kloppen en welke is dit dan?
Als ze goed genoeg is aangekomen dan gaan we namelijk de merriebrok er wel afhalen en een andere goede brok tegenover zetten, maar voor nu lijkt dat het verstandigste.

Ze eet de senior prioris heel goed en makkelijk weg! Dit was erg Prettig omdat het nogal een meut is en helemaal met die dingen.

Gelukkig ben je erachter dat je gewoon veel te weinig eten geeft. Merriebrok is een prima idee. Maar niet maar 2 keer per dag een kilo. Dat kun je de eerste paar dagen doen om te wennen maar daarna moet het echt omhoog. Als die merriebrok werkt moet je het paard er dus niet vanaf halen. Never change a winning team. Enne…20 jaar, 24/7 buiten met dit pokkeweer…Je laat je oma toch ook niet in de regen staan.

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-24 00:01

Oma staat niet in de regen. Oma staat heel luxe waar ze zelf kan kiezen. Inloopstal, paddock of weide.

Met dit weer staat ze dus ook gewoon lekker in die stal hooi weg te knabbelen en zodra het zonnetje schijnt gaat ze zelf het gras op.

Veel mensen zijn tegen merriebrok geven vandaar dat ik dacht dat ze hier uiteindelijk vanaf zou moeten.

De hoeveelheid wordt nu langzaam opgevoerd naar meer omdat ze overschakeld natuurlijk

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 06:59

Of je wel of niet merrie dik wilt voeren is een persoonlijke keuze. De meeste brok soorten wil ik überhaupt niet voeren. Muesli ook niet trouwens. Een paard is geen kip dus ik voer zo veel mogelijk graanvrij. Daarnaast wil ik absoluut luzernevrij dus dan wordt de keuze heel snel veel kleiner. Ik zou nooit kiezen voor merrie brok want ik vind het niet gezond voor ze en er zijn andere alternatieven die beter werken en gezonder zijn. Een beetje sojaschroot los erbij geven bijvoorbeeld. Je hoeft veel minder bijkomende troep te voeren terwijl je veel makkelijker meer eiwit binnen krijgt dan met merriebrok. Trash in is trash out is mijn motto. Maar daar verschillen de meningen over.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:30

Merriebrok kan wel,maar kijk welk merk je koopt.
Want de subli heeft niet bijster veel eiwit(15,3) maar wel veel zetmeel.
Maar aan de andere kant, suiker maakt dik toch..dus ach ja waarom ook niet.

Enne janderegelaa :ik voel me meteen een hele slechte eigenaar.
Mijn oma van 31 staat wel gewoon buiten :P

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-24 08:38

Ik heb eerder in het topic de Pavo Weightlift nog genoemd. Is dat nog iets of is dat ook geen optie?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 08:17

ellepel schreef:

Jij bent ook echt in en in slecht _O-
Onze ouwe oma van 25 staat ook buiten in de regen.

We zijn vervloekt :Y)

@ ts de omega 3-6-9 was ook van de subli. Die kun je bij de welkoop halen

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 09:10

hagelslag schreef:
ellepel schreef:

Jij bent ook echt in en in slecht _O-
Onze ouwe oma van 25 staat ook buiten in de regen.

We zijn vervloekt :Y)

@ ts de omega 3-6-9 was ook van de subli. Die kun je bij de welkoop halen

Nouja als je verder geen problemen hebt ermee dan moet je lekker doen wat je wilt. Maar ts vraagt om hulp omdat het niet goed gaat dus dan is het op z’n minst aardig om een fatsoenlijk antwoord te geven toch?

Dreamer123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-24 09:51

Ik sta er zeker voor open om alle kanten op te kijken,
ook snap ik dat het 24/7 buiten staan energie kost en dit zeker een punt is om mee te nemen in het hele verhaal.

Haar omstandigheden "Buiten" zijn alleen vrij luxe. Het is niet dat ze op een weilandje gegooid is en het maar uit moet zoeken zeg maar of geen schuilmogelijkheden heeft of dagelijkse intensieve zorg.

Ik ben niet zo snel van de leg dat is ook de reden dat ik het hoier heb geplaatst. Het kan positief en negatief zijn.

We hebben bijv de test af laten nemen wat we anders niet zouden hebben gedaan en qua voer lijkt ze in een paar dagen al heel erg bij te komen.

Wel heb ik besloten om beeld achterwegen te laten omdat het momentopnames zijn en wij haar dagelijks zien en je dan een hoop gedonder op bokt kan krijgen met ongegeneerde meningen die kant noch wal slaan puur op een foto gebaseerd.

Vandaar dat ik ervoor kies om het zo te doen met een bepaald verslag.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:19

Prima toch?

rijpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:20

Gewoon dag en nacht in een dikke graswei gooien met een maatje. Niks bijvoeren en even een tijdje met rust laten.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:36

Dreamer123 schreef:
Ik sta er zeker voor open om alle kanten op te kijken,
ook snap ik dat het 24/7 buiten staan energie kost en dit zeker een punt is om mee te nemen in het hele verhaal.

Haar omstandigheden "Buiten" zijn alleen vrij luxe. Het is niet dat ze op een weilandje gegooid is en het maar uit moet zoeken zeg maar of geen schuilmogelijkheden heeft of dagelijkse intensieve zorg.

Ik ben niet zo snel van de leg dat is ook de reden dat ik het hoier heb geplaatst. Het kan positief en negatief zijn.

We hebben bijv de test af laten nemen wat we anders niet zouden hebben gedaan en qua voer lijkt ze in een paar dagen al heel erg bij te komen.

Wel heb ik besloten om beeld achterwegen te laten omdat het momentopnames zijn en wij haar dagelijks zien en je dan een hoop gedonder op bokt kan krijgen met ongegeneerde meningen die kant noch wal slaan puur op een foto gebaseerd.

Vandaar dat ik ervoor kies om het zo te doen met een bepaald verslag.

Heb je voor jezelf een meetlint om het gewicht bij te houden? Ik weeg zo wekelijks omdat je idd op het oog niet altijd zuiver kan zien of er gewicht bij komt of of gaat. Dat vind ik een fijne manier om het te monitoren.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-24 10:45

knollentuin schreef:
Een senioren voer zoals seniores priores of senior beet daar zit extra eiwit in - van horse food - daar doen hier de oudere paarden het erg goed op heb er hele dunne paarden weer goed op gewicht mee gekregen ze kunnen bergen hooi wegwerken maar t zet op gegeven moment niet meer gewicht of spier eraan.
Laat voor zekerheid op cushing testen , dan weet je alles

In Sp ( seniores priores ) zitten niet zoveel eiwitten hoor. Tenminste..... een aantal jaren terug niet.

TS, had je het grote topic over voer voor oudere paarden al gezien ? Bevat heel veel tips ! [PW] [INFO] Voeding voor het oudere paard
Merriebrok is goed vanwege de grotere hoeveelheid eiwitten. Maar bevat natuurlijk ook wel veel suikers. Als dat geen probleem is, gewoon voeren. Is het wel een probleem dan zijn er gelukkig ook voeders tegenwoordig hoog in eiwit , laag/lager in suikers.
Nuggets en fibre beet kan je lekkerder maken door er de slobber of merriebrok door heen te mengen.