Paard en kinderwens

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:29

ik heb twee kids (8) en (4) en met mn paard sta ik op een stal waar alles gedaan wordt dat is voor mij erg fijn stel er is iets waardoor ik moet thuis blijven dan kan dat

ik ben elke avond naar mn paard op mijn vrije dagen ga ik in de ochtend of loop der dag gaat vaak mn jongste met me mee :) mijn vriend weet dat mijn paard heel belangrijk is en heeft daar ook veel voor over heel dankbaar met ons systeem dat ik gewoon mijn paard kan behouden daardoor

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:33

Van beide kanten valt iets te zeggen maar ik denk dat het goed is, om dat van te voren uit te spreken met elkaar.
Wat zijn exacte verwachtingen zijn van jou, en omgedraaid.

Ik lees veel berichten over mensen die hun kind/baby meenemen naar stal. Prima als je op een dhz stal staat, maar ik moet er niet aan denken dat iemand z'n baby meeneemt en naast de bak parkeert. Baby vervolgens huilen of wat dan ook, niet iedereen zit daarop te wachten. In ieder geval ik niet, want ik ben bij mijn paard om te ontspannen.

Wellicht kan je nog iets met stal genoten afspreken mbt hooi?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:35

RianneH schreef:
Maar aan de andere kant, ik zou het ook niet prettig vinden als ik 7 dagen in de week altijd datzelfde moment moet vrij houden voor de hobby van de vader. En de ervaring leert dat het lastig is om het echt bij één uur te houden, inclusief reistijd en wat aandacht voor het paard.. Waarom niet om de dag regelen en zorgen dat er zaken door een stalgenoot gedaan kan worden zoals dat tweede net ophangen?

Vindt dat er aan beide kanten gekeken kan worden naar de manier om het werkbaar te maken voor beide personen, en dat de kant van de vriend nu wat negatief uitgelicht wordt.

Dit bedoel ik dus te zeggen. Voor partner/Vriend is het inderdaad een hobby van de ander, waar dus elke dag 1 uur minimaal tijd in gaat zitten.
Dat het een levend wezen is, is een tweede, voor een partner/vriend die er niks mee heeft, blijft het een hobby.

Ik zou het niet leuk vinden als vriendlief/partner elke dag de hort op gaat voor een uurtje naar de voetbal, waarom moet het andersom dan wel 'gewoon kunnen'.

Dat betekent niet automatisch dat vriend niks wil, een kind het probleem van de vrouw vind, etc. etc. etc...

Het betekent wel dat vriend vooraf op de rem trapt, en zegt leuk, maar beide gaat hem gewoon niet worden. Vind ik alleen maar realistisch te noemen, ipv vriend een zak hooi noemen en dat hij zijn verantwoordelijkheid niet neemt :roll:

renskesanne

Re: Paard en kinderwens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:40

ik denk dat het eerder tijd wordt om opzoek te gaan naar een nieuwe vriend...
eentje die een gezin stichten samen als een team wilt aanpakken en niet zichzelf daar boven te zetten.
een kind is een gezamelijke keuze en hebben jullie gezamelijke zorg voor. het paard is op dit moment al in je leven en daar zou hij dus ook rekening mee moeten houden.
als vriendlief ook echt een kind wilt zou hij zich wel open moeten stellen om als een team samen te werken en niet jou tegen te gaan werken. jullie werken beide en hebben beide een prive leven. daarin zal een balans gezocht moeten worden

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 15:44

Ann_moi schreef:
Nou ik snap vriend zijn kant ook wel een beetje. Het paard kan je niet een dag over slaan, maar elke dag altijd minimaal een uur alleen je kind na je werk (en dan mogelijk ook nog vaak in de spits) lijkt mij ook niet ideaal.
Bij ons kwam zoon vaak overprikkeld van de crèche, veel huilen, hapje maken, koken, en dan zsm naar bed. Als mijn partner of omgekeerd dan altijd weg zou zijn zou ik daar ook niet gelukkig van worden.
Het is niet iets wat je zomaar even op pauze kan zetten, zowel paard niet als kind niet.
Ik heb twee keer per week een bijrijdpaard waarvan ik 1 keer in de avond ga als kind al slaapt, en 1 keer in het weekend en dat plan ik dan of vroeg in de ochtend, of wanneer kind slaapt. Meer zou ik zowel qua eigen energielevel als met verzorging kind/ tijd met partner/ werk echt niet redden.
Ik denk wel dat het zou kunnen, maar je moet er dan beiden volledig achter staan. Je weet ook gewoon niet hoe je kind wordt en hoe je kind ruim 9 uur opvang vindt en of er daarna nog energie is om mee te gaan naar stal.
Als mijn man jouw verzoek zou doen, zou ik er in ieder geval ook niet om staan te springen, vooral omdat het dagelijks terugkomt en ik zou me ook zorgen maken dat hij teveel hooi op zijn vork neemt. 36 uur werken en elke dag naar een paard is al best intensief, laat staan met een kind erbij. En ik deel dan ook wel de mening dat kind er niet onder moet lijden en gewoon wel een passend ritme en programma krijgt aangeboden, waar kind het goed op doet.

Ja true true, het is dus best een puzzel.

Alexios

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:47

Los van of je het "bijspringen" van je partner mag verwachten denk ik dat het erg hoog gegrepen is door de energie die de zorg voor een baby vraag, in combinatie met 36 uur werken.

In mijn ervaring zijn de eerste maanden nog wel te doen want kindlief ligt lekker in de kinderwagen of draagzak (en je hebt nog verlof van het werk dus meer tijd...). Daarna wordt het echt aanpoten, zeker met een kindje dat weinig stil kan zitten en snel ontevreden is. Ik kan mij nog herinneren dat ik precies kon uitmesten en voeren en daarna ging het gejammer van zoonlief over in stevig huilen. Als zoonlief bij vader thuis was, was dat altijd een strijd tegen de klok en voelde ik weinig ontspanning. Mijn paarden staan bij mijn ouders dus vaak wilde één van hen wel met de kinderwagen lopen maar uiteindelijk was/is het wel mijn hobby en kan ik niet verwachten dat zij hun dag aanpassen aan hoe laat ik op stal ben. Ik denk dat het zeker 1,5 jaar geduurd heeft voordat ik weer ging trainen en vanaf ong. 2,5 jaar kon ik weer op wedstrijd. In het eerste jaar heb ik weleens getraind met zoonlief aan de bakrand maar ik weet ook nog goed dat ik dan bij ieder geluidje was afgeleid dus dan kwam er ook weinig terecht van een training.

Zou de weerstand van je man/vriend ook niet kunnen komen door het onbekende? Mijn man vond het de eerste maanden ook echt niet fijn om alleen thuis te zijn met onze zoon. Hij huilde veel en vaak was borstvoeding dan het enige wat hem weer rustig kreeg. Inmiddels is onze zoon 3 jaar en ga ik vaak meerdere nachten weg op meerdaagse wedstrijd en hebben zij veel plezier tijdens hun "stoere mannen weekend".

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:48

Ik vind het met een jong gezin soms ook lastig. Zodra mijn man terug is van zijn werk doet hij de kinderen en ga ik een uurtje naar julius.

Maar ook als ik niet ga krijgt hij alle zorg die hij nodig heeft. Over een maand gaat ze naar de peuterspeelzaal en heb ik wat meer tijd voor julius.

Ik werk zelf 28 uur onregelmatige diensten, voor mij wel echt de max.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:48

Ik vind vooral de opmerking 'zorgen dat m'n moeder mee is voor oppas' bijzonder.
Moet je moeder zich (ook) aanpassen aan jouw hobby en leven?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:51

Ik zou het heel goed over de rollenverdeling hebben, paard of niet. Zelf heb ik een vreselijke start gehad met mijn dochter een jaartje terug en ben ik nu pas weer een beetje mezelf. Werken was simpelweg onmogelijk en het was een zege dat mijn vriend het huishouden zo goed als over nam maanden lang terwijl ik als een zombie een soort van voor de baby zorgde en herstelde.

Bedenk je ook dat zoiets mogelijk is. Dat je baby je echt maandenlang elke 2 uur wakker kan maken. En dan heb je elkaars steun echt heel hard nodig.

Een hobby hebben is heel gezond, maar zoals je het nu ziet vrees ik dat het heel lastig kan gaan worden de energie en tijd op te brengen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 15:57

Zet je paard op een goede volpensionstal. Dan hoef je er niet verplicht elke dag naartoe.Enne, kind (wat er nog niet is) zou boven paard gaan? Voor mij zijn dieren ook deel van het gezin en horen er net zo goed bij.Ik heb verschillende malen mannen afgewezen omdat ze tegen paard of hond waren.Want met hen krijg ik niet mijn droomgezin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:08

Ik zou eerst op zoek gaan naar een vader ipv het jongetje dat je nu hebt.
Nee ik zou het niet raar of irritant vinden als mijn vriend elke dag een uurtje zijn hobby ging doen waardoor ik alleen zou zijn met mijn kind. Ik zou het wél een dealbreaker vinden als de vader van mijn kind geen uur met zijn kind zou willen door brengen elke dag zodat ik dat ook kan doen. Je bent toch beide ouders? :?
Zeker als vriend een dag minder kan gaan werken. Als je 8 uur vrije tijd wint per week kan je 7 er van toch wel met je kind door brengen? :?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 19-03-24 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:08

Goof schreef:
Ik vind vooral de opmerking 'zorgen dat m'n moeder mee is voor oppas' bijzonder.

Ik zou in ieder geval eens polsen of ze uberhaupt hypothetisch op zouden willen passen. Mijn ouders gaven van tevoren al aan dat ze geen oppasadres zouden zijn. Wel voor eens een avondje maar niet structureel, juist omdat ze willen dat het leuk blijft en zij ook nog een druk leven hebben.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:11

Ik vind het moeilijk te combineren. Het wordt nu gelukkig iets makkelijker met een kleuter. Maar je bent gewoon erg beperkt. Het altijd ‘op tijd staan’ vind ik killing. Eerlijk? Paarden zijn voor mij de reden dat er geen tweede kind komt. :o Ik krijg beetje bij beetje mijn vrijheid weer wat terug en zou dat nooit opnieuw weer willen inleveren. Dit klinkt misschien heftig, maar wanneer ik paardenmensen hoor dat ze aan kinderen willen beginnen denk ik alleen maar: oei. Daar gaat je hobby.

We hebben een geweldig leuk kind verder. Geen paardenfan, dus hobby delen is niet aan de orde. Denk daar ook bij na he. Ik zag het ook al helemaal voor me hoe we samen op wedstrijd zouden gaan enzo, maar dat is hier absoluut niet aan de orde. De paardenhobby sta ik echt alleen voor en ik heb altijd het gevoel dat ik moet vechten om er tijd voor te krijgen. Extra lastig met een man die nachtdiensten/ onregelmatig werkt. Dus eerlijk? Nóóit weer… Ik had het me van tevoren ook allemaal rooskleuriger voorgesteld qua tijd die ik voor paarden over zou houden. In de praktijk blijkt dat vies tegen te vallen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:35

Citaat:
Maar elke dag hem een uur een kind in de armen duwen zodat ik mijn paard kan voeren, schiet in het verkeerde keelgat en daar gaat hij zeer zeker niet akkoord mee.

Als hij van jou houdt en weet dat jouw paard naast 'een kind' óók belangrijk voor je is, en het 'een uur of wat' oppassen schiet hem in het verkeerde keelgat dan zou ik niet eens aan kinderen beginnen.

Wil hij wel papa worden en tijd maken voor zijn kind? Hoezeer is jouw welzijn van belang met kind, huishouden, werk, en nog een hobby? Gaat hij wel sporten, en/of zijn hobby's doen en 'moet' jij dan ook op 'een kind' passen? Want zo gaat het wel voelen...

Je maakt samen de beslissing een gezin te starten, maakt tijd vrij ervoor, ook voor ontspanning, hobby's en elkaar. Vooraf, en niet achteraf. Het leven is al ingewikkeld genoeg en inderdaad, je wilt zeker je kind niet de dupe laten worden. Een paard kan zo nodig wel verhuisd worden naar een passende pensionstal/paddock paradise of pensioenplek. Een kind niet.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:36

Ik lees reacties over dat baby's of kinderen soms mee kunnen. Ik was echt een huilbaby, mijn ouders waren soms echt radeloos door mij O:) wat ik bedoel te zeggen: elk kind is anders en ik denk dat het daarmee lastig te zeggen is of ze wel of niet bijvoorbeeld mee kunnen naar stal en of je daar nog energie voor zou hebben.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:40

Dat, die van ons is best makkelijk maar huilt altijd wel voor het slapen gaan, ook in de kinderwagen. Haar meenemen naar stal en er zelf niet bijblijven is geen optie. Ik deed inderdaad wel tussendoor als ik iets moet doen haar meenemen in de draagzak, dan kon ik wel poetsen en m'n paard losgooien ofzo. Daarnaast is het best een onderneming voor een kort iets (kinderwagen mee, in en uit elkaar, luiertas mee).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:43

Ik sta eigenlijk wel aan de kant van vriend. Als jij van 8-18 van huis bent voor je werk en dan van je kindje verwacht dat het na het ophalen bij de opvang óf nog gezellig mee naar stal gaat óf dat je partner de avondspits alleen draait (incl. waarschijnlijk overprikkeld/doodmoe/huilend kind, eten maken, kindje te bed leggen, met een beetje pech een heel uur rondjes lopen door de kamer ivm krampjes enz.) elke dag, zou ik daar ook echt, echt niet mee akkoord gaan.

Voor mij zit het in 'we doen het samen' en dat betekent voor mij dat ik niet aan kinderen zou beginnen met een partner die 4 dagen per week 10 uur van huis is voor werk en nog een uur voor paarden. Dan zie je je kindje op zo'n dag amper, je racet tegen de klok, voor je partner is er al helemaal geen tijd meer en de vraag is maar hoe lang je het volhoudt op - als je pech hebt zoals ik - enkele uurtjes slaap per nacht.

Ik snap zijn zorgen heel goed. Volgens mij is het plaatje in jouw hoofd simpelweg onhaalbaar. En dan heb ik het over de dagelijkse gang van zaken, niet eens over 'baby ziek' of 'jijzelf ziek' of 'de papa ziek', want dan wordt het nog veel ingewikkelder.

Heb je ook nagedacht over scenario's als 'kindje weigert de fles, wil 's avonds clusteren aan de borst, je kunt niet weg' of 'hele avond gillen van de krampjes' of 'bekkeninstabiliteit en je kunt halverwege de zwangerschap tot maanden na de bevalling amper lopen' of 'keizersnede en 6 weken rust'.... ik denk echt dat je het te makkelijk voor je ziet.

Ga het gesprek aan. Rustig, waarin je elkaar allebei de ruimte geeft om te vertellen wat je graag zou zien, waar je bang voor bent, wat je nodig denkt te hebben. En doe dan allebei wat water bij de wijn. Jij zou kunnen gaan voor een bijrijder, volpension of toerbeurten qua voeren ofzo. Hij kan bijv. wel twee dagen de avondspits draaien. Zoiets?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:46

Pfff.. al die mensen die opperen om op zoek te gaan naar een vader of iemand die het wel samen met jou als 'team' willen aanvliegen. Wat een aannames, op 1 uitspraak.
Een paard is niet zomaar een hobby, inderdaad een dier wat zorg nodig heeft. Een 'gewone' hobby kan je nog een dagje van bedenken dat het toch allemaal niet zo goed uitkomt omdat je thuis harder nodig bent op dat moment, dus ik begrijp heel goed dat je vent hier zijn bedenkingen bij heeft.

Ik heb dan ook geen tips of ervaringen. Ik ben momenteel aan het uitpuzzelen hoe ik mijn werk zou kunnen combineren met een kind, zelfs zonder paard vind ik dat al een hele uitdaging!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:55

Tsja, ik heb mijn paard verkocht. Met 2 jonge kinderen, werken en huishouden zaten er te weinig uren in de dag voor mijn paard. We stonden heel goed, paard was heel veel buiten, maar ik vond het zelf niet prettig. Hij heeft een fantastisch huisje gekregen, want daar heb ik wel naar gezocht.

Om me heen zie ik dat mensen met 1 kind vaak nog wel een paard kunnen hebben, met 2 kinderen is het bijna niet te doen als je ook nog werkt. Behalve als je paard aan huis staat.

Soms is het ook een kwestie van uitproberen. Eenmaal verkocht krijg je je paard niet meer terug.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 16:56

Goof schreef:

Ik heb het paard samen met haar, dus ze is er ook regelmatig. Als ze er dan toch is, kan ze net goed op de kleine passen. Win-win. Ze wil graag oma worden, dus dan mag ze ook wel op die momenten bijspringen vind ik dan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:57

Miss_Mii21 schreef:
Goof schreef:

Ik heb het paard samen met haar, dus ze is er ook regelmatig. Als ze er dan toch is, kan ze net goed op de kleine passen. Win-win. Ze wil graag oma worden, dus dan mag ze ook wel op die momenten bijspringen vind ik dan.

_O-

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 16:59

Miss_Mii21 schreef:
Goof schreef:

Ze moet er wat voor over hebben he 8)7

Waarom wissel je dan de voerbeurten niet af met je moeder. Doe je het om de dag, is vriendlief misschien ook wat beter te spreken.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-24 16:59

Zet je paard op een goede volpensionstal. Dan hoef je er niet verplicht elke dag naartoe.Enne, kind (wat er nog niet is) zou boven paard gaan? Voor mij zijn dieren ook deel van het gezin en horen er net zo goed bij.Ik heb verschillende malen mannen afgewezen omdat ze tegen paard of hond waren.Want met hen krijg ik niet mijn droomgezin.
[/quote]

Haha, die is er niet. Er is geen enkele stal in de wijde omgeving die genoeg voert voor mijn paard, niet voor niks is dit in korte tijd al de 4e keer dat hij maagzweren heeft. Zelfs de dierenarts zegt dat ze overal te weinig voeren. En de stal is niet voor reden vatbaar, als je er iets van zegt sta je de dag er na op straat en kan je naar een nog slechtere stal. Hij staat nu niet zo heel ver, dus kan makkelijk even langs om even een hooinet op te hangen. Die ik thuis vul overigens, kan ook meerdere netten thuis vullen en op stal leggen zodat die daar opgehangen wordt. Zit je nog met het probleem dat er bietenpulp gevoerd moet worden omdat ik anders een gratenpakhuis heb, doet de stal ook niet. Maar dan is het even snel emmertje omkiepen en gaan. Scheelt ook weer in tijd.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:00

Als je vriend een uurtje per dag al veel vind.... dan zou ik hard achter mijn oren krabben of je hier echt wel kinderen mee wilt...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-24 17:00

Miss_Mii21 schreef:
Haha, die is er niet. Er is geen enkele stal in de wijde omgeving die genoeg voert voor mijn paard, niet voor niks is dit in korte tijd al de 4e keer dat hij maagzweren heeft. Zelfs de dierenarts zegt dat ze overal te weinig voeren. En de stal is niet voor reden vatbaar, als je er iets van zegt sta je de dag er na op straat en kan je naar een nog slechtere stal. Hij staat nu niet zo heel ver, dus kan makkelijk even langs om even een hooinet op te hangen. Die ik thuis vul overigens, kan ook meerdere netten thuis vullen en op stal leggen zodat die daar opgehangen wordt. Zit je nog met het probleem dat er bietenpulp gevoerd moet worden omdat ik anders een gratenpakhuis heb, doet de stal ook niet. Maar dan is het even snel emmertje omkiepen en gaan. Scheelt ook weer in tijd.

Als je extra betaald, wil men vaak echt wel extra voeren hoor.